Nieuw: bellen via 4G en wifi
Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?
Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.
Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.
Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.
Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.
Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.
Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.
Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.
Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.
Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.
De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.
Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!
Groetjes,
Jihane
**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.
Hoi Ray,
Ik snap dat het jammer is om er op te wachten, de lijst word pas bijgewerkt wanneer er "genoeg" nieuwe toestellen zijn om toe te voegen. Dit hangt ook weer een klein beetje van de populariteit van het merk af, het is namelijk niet zo makkelijk om deze lijst aan te passen. Je maakt zeker een goed punt maar we hebben geen concreet antwoord hoe vaak regelmatig is.
Groetjes,
Daisy
We wachten weer af..
Hoi Ray,
Excuus voor de latere reactie, ik heb je feedback inderdaad voorgelegd maar ik heb daar verder geen reactie meer op gehad. Vandaar dat ik er niet meer op terug ben gekomen.
Groetjes,
Daisy
27 dagen later…
Zeker een goed punt! Ik ga dit even voorleggen bij de afdeling die hierover gaat!
Groetjes,
Daisy
Groetjes,
Niels
Kun je hem verplaatsen voor me? 😇
thnx 🙂
Ik snap de frustraties! Ray, jouw 4G-issue ligt nog steeds bij KPN. Ik wou dat ik daar iets meer aan kon doen voor je! Soms ben je even afhankelijk van een andere partij. Laten we het samen afwachten!
Groetjes,
Jihane
Dat je zo boos was dat je zelfs de handdoek in de ring wilden gooien😠
Die ene is nooit echt opgelost. Omdat er geen sluitend antwoord kwam vanuit KPN. Ik ben ook klant bij XS4ALL en zie het somber in. Ben geen fan van KPN ( netwerk daargelaten).
Dat je zo boos was dat je zelfs de handdoek in de ring wilden gooien😠
Groetjes,
Niels
Dat verwacht ik ook niet, althans ik kan mij niet herinneren dat ik dat van jullie verwacht. Geef enkel aan wat ik na eigen onderzoek heb ondervonden.
Want je moet soms wel een lang wachten op bepaalde zaken. 😉
Groetjes,
Niels
KPN mag wel haast maken want Vodafone ondersteund veel meer toestellen.
Dat komt omdat het eigenlijk zo is dat alle toestellen hóren te werken (mits ze voLTE ondersteunen), maar daar uitzonderingen in zijn. De uitzonderingen zijn bijvoorbeeld exporttoestellen. Het zou onbegonnen werk zijn om zo'n lijst te allen tijde geüpdatet te houden. Voorlopig doen wij dat nog wel!
Groetjes,
Jihane
Dank voor het uitzoeken.
Weet je overigens al waarom jullie lijst afwijkt van de inmiddels verdwenen lijst van KPN?
Ik heb vandaag gesproken met KPN omdat ik graag zelf wilde horen wat zij te zeggen hebben omdat enkele daar aangeven dat je een telefoon moet hebben die bij hun is gekocht. Vreemde is dat een ander persoon van KPN dat weer ontkent. Belangrijkste is dat het in principe geen import is. Ook noemde hij iPhone, Samsung, LG en Sony die 100% zouden moeten werken, mits geschikt uiteeraard.
Ook gaf hij aan dat het zou kunnen dat klanten met een oud (3G) abonnement problemen zouden kunnen hebben. Nieuwe klanten of die verlengt hebben na release bij Simyo zouden dat niet hebben. Dit was echter een theorie maar misschien wel iets om naar te kijken.
Ik heb een Oppo AX7 zonder 4G bellen. Ik ben hier ook niet verbaasd over omdat het hier gaat om een budgettoestel. Benieuwd naar de rest :)
Groetjes,
Niels
Ik heb een Oppo AX7 zonder 4G bellen. Ik ben hier ook niet verbaasd over omdat het hier gaat om een budgettoestel. Benieuwd naar de rest :)
Groetjes,
Niels
Ik heb een Nokia 7.1, vermoedelijk uit Bulgarije. Geen Volte.
Wie volgt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.