.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Dit is met betrekking tot jouw 4G-issue neem ik aan?

Groetjes,
Jihane
Oja.. Die moet daar 😂

Kun je hem verplaatsen voor me? 😇

thnx 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Done! Voor iedereen die dit leest en benieuwd is naar het topic: dit is hier te vinden.

Groetjes,
Niels
Ik dacht dat het overzicht met geschikte toestellen regelmatig bijgewerkt zou worden. Wat is regelmatig?
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Ray,

Zeker een goed punt! Ik ga dit even voorleggen bij de afdeling die hierover gaat!

Groetjes,
Daisy
Ben benieuwd ☺️
Reputatie 7
Badge +10
Zodra Daisy meer weet, zal ze 't laten weten 🙂

Groetjes,
Jihane

27 dagen later… 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Ray, 

Ik ga het doorsturen! :wink:

Groetjes, 
Bas

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ray,

 

Excuus voor de latere reactie, ik heb je feedback inderdaad voorgelegd maar ik heb daar verder geen reactie meer op gehad. Vandaar dat ik er niet meer op terug ben gekomen.

 

Groetjes,

Daisy

We wachten weer af.. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ray,

 

Ik snap dat het jammer is om er op te wachten, de lijst word pas bijgewerkt wanneer er "genoeg" nieuwe toestellen zijn om toe te voegen. Dit hangt ook weer een klein beetje van de populariteit van het merk af, het is namelijk niet zo makkelijk om deze lijst aan te passen. Je maakt zeker een goed punt maar we hebben geen concreet antwoord hoe vaak regelmatig is.

 

Groetjes,

Daisy

Misschien heb ik het dan fout. Ik dacht dat Simyo dezelfde voorwaarden hanteren als KPN als het gaat om geschikte telefoons. KPN heeft geen gepubliceerde lijst meer maar zeggen;

 

Dit heb je nodig

  • Je hebt een abonnement van KPN
  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

Dus dan is de vraag, hanteert Simyo toch een eigen lijst?  

 

Nu heeft @Jihane al eens gezegd dat Simyo de lijst gewoon alsmaar, continue en regelmatig zal updaten. Maar sinds de lancering is dat volgens mij nog nooit gebeurt. Vandaar dat ik het aanhaalde.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ray,

 

Je hebt zeker en goed punt, ik zal het nogmaals on de aandacht brengen bij de afdeling. 

 

Groetjes,

Daisy

We zijn inmiddels 8 maanden verder en ik wacht nog steeds op een uitbreiding van de lijst met ondersteunde telefoons voor Vowifi.

Zelf heb ik een Huawei p20 lite en heb alleen buiten voldoende bereik om te bellen. Binnen lukt het sporadisch met 2g/3g, maar bij 9 van de 10 gesprekken valt de verbinding dan na een paar minuten weer weg, 4g geeft sowieso nul streepjes.

Het toestel zelf is geschikt, maar waar blijft de ondersteuning van Simyo? Gaat dat nog gebeuren of kan ik  beter overstappen naar een andere provider? 

Tja die regelmatige update van de lijst geschikte toestellen laat op zich wachten.

@Helen100 

Helaas inderdaad nog 2 merken voor VoWifi. Voor Volte is je telefoon wel geschikt.

Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren? 

Wbt Volte: omdat ik nul bereik heb met 4G kan ik ook met Volte alleen buiten bellen, daar kan ik helaas weinig mee :(

Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren? 

 

Daar heb ik helaas geen kijk op. Dat is echt aan Simyo. Ik heb wel een aantal keren gevraagd om een update van die lijst omdat Simyo zelf heeft aangegeven dit te doen. Bij mij weten is die lijst sinds het begin niet aangepast. Mijn telefoon ( Pixel 4) wordt helemaal niet ondersteund omdat deze officieel niet in Nederland wordt verkocht. 

En het klopt dat jij meer aan VoWifi hebt dan aan Volte. Al is Volte wel weer een plus voor de kwaliteit van je gesprekken en ook de snelheid waarmee het gesprek tot stand komt. 

Dank voor je reactie.

Vind het jammer dat kpn het wel doet en simyo niet.

Ik hoop dat ze op kort termijn met een oplossing hiervoor komen want niet bereikbaar zijn is niet prettig.

Zoals ook reeds opgemerkt in een ander topic werkt het bij mij niet i.c.m. een iPhone. Ik ben nu wel aan het twijfelen gebracht of ik wel een internetbundel moet hebben. Ik heb dit om twee redenen niet. Ik heb al een bundel op mijn fysieke sim en ik vind de buitenbundel tarieven te hoog en vind het ook niet meer van deze tijd dat er na het bereiken van je buidellimiet niet teruggezet wordt naar traag internet. Dit kan mensen behoorlijk op kosten jagen, telefoons verbruiken in korte tijd zoveel data dat je eigenlijk bij de sms van 80% al je internet uit moet zetten. Ik ga dus ook geen internetbundel aanschaffen, ook omdat me gezegd is door Simyo dat dit geen vereiste is.

 

Ook al staat je toestel erbij wil nog niet zeggen dat het werkt!

Ik heb ook een geïmporteerde Pixel 5 (met Simyo abo), maar het viel mij op dat VoLTE wel werkt, maar VoWiFi dan weer niet. Kan iemand uitleggen waarom deze beperking er is? Naar mijn weten is het op technisch vlak namelijk wel mogelijk om beide aan te zetten als VoLTE wel werkt.

Alvast bedankt. :)

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Tiramisu, 

Welkom op ons forum!

Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen! 

Heb je hier nog vragen over? Let me know!

Groetjes,
Bas

Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen.

Naar mijn weten is de technische beperking alleen van toepassing op VoLTE. En niet op VoWiFi. Vandaar mijn vraag/opmerking.

Hoi Tiramisu, 

Welkom op ons forum!

Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen! 

Heb je hier nog vragen over? Let me know!

Groetjes,
Bas

4g bellen werkt al een tijdje prima op de Pixel 5. VoWifi werkt bij mij ook niet. 

Reputatie 7

Ik heb daarentegen de laatst tijd wat vaker WiFi Calling in beeld. Nog altijd niet altijd, maar (wat) vaker.

Reageer