Hoi allemaal,
Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?
Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.
Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.
Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.
Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.
Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.
Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.
Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.
Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.
Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.
De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.
Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!
Groetjes,
Jihane
**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.
Bladzijde 4 / 8
Kennelijk is een Nederlandse leverancier niet hetzelfde als de Nederlandse importeur (daar zegt bv Coolblue hun spullen te halen). Mijn toetsel komt ook van een Nederlandse leverancier (Belsimpel). Maar is vermoedelijk Bulgaars.
Maar als anderen een belsimpel toestel uit Nederland hebben wordt het niet echt Simpel.
Maar als anderen een belsimpel toestel uit Nederland hebben wordt het niet echt Simpel.
Over de Pixel 2xl weet ik inmiddels dat dit niet gaat werken.
Hi allemaal,
@wimj12 Ja precies, dan zou er een dergelijk lijstje opgesteld moeten worden. Probleem daarmee is echter dat je het ook niet altijd meteen zeker weet. Er zijn genoeg toestellen die je bij Belsimpel (bijvoorbeeld) koopt die wél Nederlands zijn.
@Ray Dankjewel voor het nagaan hiervan! Wat had Bol te zeggen precies?
Groetjes,
Jihane
Groetjes,
Jihane
Bol.com kon geen sluitend antwoord geven.
Bol.com lijkt ook te importeren. Maar ik ga dat nog even na. Daar komt mijn Nokia 8 vandaan.
Edit: hoor dit binnen een paar dagen van ze.
Edit: hoor dit binnen een paar dagen van ze.
Wat in ieder geval duidelijk zou moeten zijn welk soort toestel je moet hebben voor Volte. Daarvoor zijn minimaal de volgende mogelijkheden:
Mijn (Bulgaarse?) Nokia 7,1 heeft in ieder geval geen schuifje.
- Een toestel gekocht bij een bedrijf als Belsimpel (maar ik vermoed dat er meer zijn) dat waarschijnlijk afkomstig is uit het buitenland.
- Een toestel gekocht bij Coolblue (wellicht zijn er meer zulke bedrijven). Coolblue zegt alleen Nederlandse import te leveren; hebben ze me een keer verteld.
- Een toestel afkomstig van een andere NL provider, bijvoorbeeld t-mobile of vodafone. EN na een overstap zit je dan bij Simyo
- Een toestel gekocht bij KPN
Mijn (Bulgaarse?) Nokia 7,1 heeft in ieder geval geen schuifje.
Hi allemaal,
@ Ray, klopt, je hebt gelijk! Excuus daarvoor, een tussentijdse update was inderdaad gepaster geweest.
Wat betreft de buitenlandse firmware - ja, ik heb het hier woensdag nog met collega's over gehad. Niet iedereen is even 'handig' met technologie, en het is (zoals al aangestipt is) niet altijd gemakkelijk om te achterhalen waar de firmware van je toestel vandaan komt. We willen ondertussen wel iedereen zo goed mogelijk informeren over of ze voLTE kunnen te gebruiken, want de zichtbaarheid van het voLTE-schuifje is ook niet alles-zeggend.
Er wordt nu hard nagedacht over hoe dit gecommuniceerd dient te worden (ook aan mensen die niet weten of het toestel buitenlands is)! Hebben jullie ideeën?
Groetjes,
Jihane
@ Ray, klopt, je hebt gelijk! Excuus daarvoor, een tussentijdse update was inderdaad gepaster geweest.
Wat betreft de buitenlandse firmware - ja, ik heb het hier woensdag nog met collega's over gehad. Niet iedereen is even 'handig' met technologie, en het is (zoals al aangestipt is) niet altijd gemakkelijk om te achterhalen waar de firmware van je toestel vandaan komt. We willen ondertussen wel iedereen zo goed mogelijk informeren over of ze voLTE kunnen te gebruiken, want de zichtbaarheid van het voLTE-schuifje is ook niet alles-zeggend.
Er wordt nu hard nagedacht over hoe dit gecommuniceerd dient te worden (ook aan mensen die niet weten of het toestel buitenlands is)! Hebben jullie ideeën?
Groetjes,
Jihane
A
Dat zal waarschijnlijk niet het enige euvel zijn. Zoals bij meerderen bekend kan ook spelen dat de informatie van een op voorraad zijnde telefoon(s) niet kloppen bij een provider en men daarom naar een ander uitwijkt.
Geen zorgen, ik ben er! Ik kon wel een reactie plaatsen waarin stond "maandag meer!", maar leek me zinniger om eventjes te wachten tot ik inhoudelijk iets kon vertellen.
Hoi
Nog even dit.
Uit de ogen van een klant kan dit niet zo zinnig zijn. Die weet namelijk niet wat er nog gaande is en verwacht dan ook een reactie zoals in eerste instantie was aangegeven.
Zelfde geldt bijvoorbeeld als je aan een balie zit en de telefoon gaat maar je bent druk bezig. De beller kan dat niet weten dus die vraagt zich af waarom er niet word opgenomen.
Allemaal vormen van communiceren 😉.
Dat doen we “ons” zelf aan, door als we toestel X willen hebben, via prijsvergelijkers naar de goedkoopste aanbieder te gaan.
Vind het gewoon apart dat er zoveel grijze import is. Zelfs van toestellen die wel in Nederland zijn uitgebracht.
Hi Ray en wimj12,
Bedankt voor jullie berichten in dit topic. Opvallend om te zien hoeveel impact de origine van het toestel kan hebben op de functies die gebruikt kunnen worden.
Groetjes,
Niels
Bedankt voor jullie berichten in dit topic. Opvallend om te zien hoeveel impact de origine van het toestel kan hebben op de functies die gebruikt kunnen worden.
Groetjes,
Niels
Net even een test gedaan door te bellen naar mijn vaste lijn. Toen de verbinding openstond gaf de menu setting die ik een paar postings geleden aangaf dat ik via 3g belde, en de 4g data verbinding was ook weg en 3g oid geworden. Jammer maar helaas.
Schuifjes Volte kan ik niet bewegen.
Die site zit ook wel eens fout. Heb ook een Nokia 6 in de la en daarvan zegt die site dat het een hele andere telefoon is.
Die site zit ook wel eens fout. Heb ook een Nokia 6 in de la en daarvan zegt die site dat het een hele andere telefoon is.
Inderdaad overal. Toen ik de bestelling deed realiseerde ik me dat niet zo, maar voordat ik het toestel ontving had ik dit gehoord van een collega. Maar Coolblue (die zegt alleen officiele Nederlandse import te leveren) had dit toestel niet. Dus heb ik hem maar gehouden.
@Ray wat zegt jouw Pixel in die menu optie die ik noemde?
Ja klopt. Daarom is het vermoeden dat hij uit GB komt. Belsimpel haalt ze overal vandaan.
Edit: Emei van m'n Nokia 8 ook gecheckt. Volgen die site een Nokia 5 uit België.. wtf 🤔
Edit: Emei van m'n Nokia 8 ook gecheckt. Volgen die site een Nokia 5 uit België.. wtf 🤔
Jammer, ik had ook al gezien dat er voor het ene toestel meer info bij staat dan de ander. Zat er een Engelse stekker bij?
Mijn toestel beweert trouwens wel in Settings > System > About Phone; dat de Mobile Voice Network Type 4g is.
Zou ik dan toch Volten, maar zonder het uit te kunnen zetten?
Ik heb hier alleen SIMs via het KPN netwerk liggen, dus veel meer testen kan ik niet.
Mijn toestel beweert trouwens wel in Settings > System > About Phone; dat de Mobile Voice Network Type 4g is.
Zou ik dan toch Volten, maar zonder het uit te kunnen zetten?
Ik heb hier alleen SIMs via het KPN netwerk liggen, dus veel meer testen kan ik niet.
Ik kan geen country zien op die site.
Ik heb via www.imei24.com het sterke vermoeden gekregen dat het een Bulgaars toestel betreft (Country BG). De in de doos aanwezige “handleidingen” waren daarmee in lijn. Ik heb een en ander niet nagevraagd bij Belsimpel.
Als trouwens een en ander zo gevoelig is kan het nog wel een tijdje duren voordat we massaal gaan Volten. Zodra je een buitenlands toestel hebt, of een toestel van een andere provider gebruikt kan je een probleem krijgen.
KPN stelt dat toestellen die elders zijn gekocht een probleem kunnen geven. Maar hoeveel Simyo gebruikers zullen een toestel direct van KPN hebben? Voor zover ik weet kan dat alleen via een KPN abonnement; voor een KPN prijs.
Als trouwens een en ander zo gevoelig is kan het nog wel een tijdje duren voordat we massaal gaan Volten. Zodra je een buitenlands toestel hebt, of een toestel van een andere provider gebruikt kan je een probleem krijgen.
KPN stelt dat toestellen die elders zijn gekocht een probleem kunnen geven. Maar hoeveel Simyo gebruikers zullen een toestel direct van KPN hebben? Voor zover ik weet kan dat alleen via een KPN abonnement; voor een KPN prijs.
Omdat de Pixel 2 XL niet in Nederland is uitgebracht maar wel in andere EU landen kan het inderdaad zo zijn dat deze het dus niet zal doen. Ik heb Belsimpel gebeld en deze bellen mij met 1 tot 3 werkdagen terug met meer nieuws. Toestel heeft wel EU goedkeuring.
Ik heb ook nog een Nokia 8 liggen en vraag me af of deze het dan wel doet. Simkaart erin plaatsen heeft geen zin want ik heb begrepen dat het niet zo snel zichtbaar is.
@wimj12
Niet 100%, zou ook uit Engeland kunnen komen zei de persoon aan de telefoon.
Ik heb ook nog een Nokia 8 liggen en vraag me af of deze het dan wel doet. Simkaart erin plaatsen heeft geen zin want ik heb begrepen dat het niet zo snel zichtbaar is.
Niet 100%, zou ook uit Engeland kunnen komen zei de persoon aan de telefoon.
Dan kom ik toch ook met de Volte vraag voor mijn Nokia 7.1. Gekocht bij BelSimpel, en vermoedelijk voorzien van Bulgaarse firmware.
Volte aanzetten lukt nog niet via de menusetting, en een en ander aanzetten via de *#*#4636#*#* optie durf ik nog even niet.
@ray: hoe zeker ben je van de Duitse afkomst van je telefoon?
Volte aanzetten lukt nog niet via de menusetting, en een en ander aanzetten via de *#*#4636#*#* optie durf ik nog even niet.
@ray: hoe zeker ben je van de Duitse afkomst van je telefoon?
Ha Ray,
Geen zorgen, ik ben er! Ik kon wel een reactie plaatsen waarin stond "maandag meer!", maar leek me zinniger om eventjes te wachten tot ik inhoudelijk iets kon vertellen. Ik heb gepraat met meerdere collega's en met de netwerkspecialisten. Er waren een hoop dingen om uit te zoeken. Ten eerste: wat is er aan de hand met de verschillen tussen de KPN website en de Simyo website wat betreft de voLTE toestellen? De conclusie is nu dat KPN ervoor gekozen heeft om niet steeds een lijst te updaten. Op hun pagina refereren ze specifiek naar geschikte toestellen, waarmee ze bedoelen dat het moet gaan om toestellen die niet vanuit een andere provider komen (zoals bijvoorbeeld Vodafone, die toestellen verkoopt die gericht zijn op het Vodafone netwerk) en geen toestellen met buitenlandse firmware.
Daarna heb ik de netwerkspecialisten gesproken om uit te vogelen waarom jouw Pixel 2 XL dan geen voLTE ontvangt. Ik heb een hypothese hierover, maar dat moet ik nog even voor de zekerheid bij jou navragen: begreep ik goed van je dat je Pixel 2 XL een buitenlandse firmware heeft? Want in dat geval kan hij inderdaad geen voLTE ontvangen, ben ik bang.
Nogmaals mijn excuses voor de vertraging van een paar dagen, maar ik vond het echt belangrijk om alle nodige mensen hierover te spreken.
Groetjes!
Jihane
Geen zorgen, ik ben er! Ik kon wel een reactie plaatsen waarin stond "maandag meer!", maar leek me zinniger om eventjes te wachten tot ik inhoudelijk iets kon vertellen. Ik heb gepraat met meerdere collega's en met de netwerkspecialisten. Er waren een hoop dingen om uit te zoeken. Ten eerste: wat is er aan de hand met de verschillen tussen de KPN website en de Simyo website wat betreft de voLTE toestellen? De conclusie is nu dat KPN ervoor gekozen heeft om niet steeds een lijst te updaten. Op hun pagina refereren ze specifiek naar geschikte toestellen, waarmee ze bedoelen dat het moet gaan om toestellen die niet vanuit een andere provider komen (zoals bijvoorbeeld Vodafone, die toestellen verkoopt die gericht zijn op het Vodafone netwerk) en geen toestellen met buitenlandse firmware.
Daarna heb ik de netwerkspecialisten gesproken om uit te vogelen waarom jouw Pixel 2 XL dan geen voLTE ontvangt. Ik heb een hypothese hierover, maar dat moet ik nog even voor de zekerheid bij jou navragen: begreep ik goed van je dat je Pixel 2 XL een buitenlandse firmware heeft? Want in dat geval kan hij inderdaad geen voLTE ontvangen, ben ik bang.
Nogmaals mijn excuses voor de vertraging van een paar dagen, maar ik vond het echt belangrijk om alle nodige mensen hierover te spreken.
Groetjes!
Jihane
Dus wat is er uitgekomen? Of bedoelde je met eind van de week zondag?
Ik ben benieuwd..
Dat ik er überhaupt nog van uit ga.
Het is inmiddels vrijdagmiddag 17.40 uur. En voor de meesten zit de werkweek er op.
Dus wat is er uitgekomen? Of bedoelde je met eind van de week zondag?
Ik ben benieuwd..
Dus wat is er uitgekomen? Of bedoelde je met eind van de week zondag?
Ik ben benieuwd..
Bladzijde 4 / 8
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.