.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi JWW,

Ik heb alles teruggelezen, inclusief de beginpost waarin staat dat je op deze pagina terecht kunt om te zien of jouw toestel geschikt is. Als je naar beneden scrollt, zie je dat er ook een lijst is met toestellen die op dit moment vowifi ondersteunen. De lijsten van bellen over 4G en bellen over wifi verschillen inderdaad van elkaar! Ik snap dat je baalt van deze situatie - heb je geen garantie meer op deze toestellen die je speciaal hiervoor hebt aangeschaft? Ik zie ook nergens terug dat er gezegd werd dat het toestel dat jij nu hebt gekocht, wél vowifi zou ondersteunen. De berichten die ik zie stellen voornamelijk dat geduld op z'n plek is omdat die lijst constant uitgebreid wordt. Er wordt duidelijk aangegeven dat de meeste telefoons nog geen gebruik kunnen maken volte/vowifi. Dat is niet erg, want dat komt in de toekomst hoogstwaarschijnlijk nog wel.

Het antwoord dat Lu heeft gegeven gaat over volte, inderdaad. Dat werkt bij jou wel, toch?

Groetjes,
Jihane
Hallo,

ik ben blijkbaar een tijd geleden overgezet naar WiFi +4G bellen. Echter mijn vriendin met soortgelijk abonnement van Simyo + IPhone XS niet.

Ze heeft alle schuifjes en instellingen goed staan. Telefoon al meerdere keren opnieuw opgestart.

Kunnen jullie hier naar kijken waarom zij nog geen WiFi bellen heeft? Komt namelijk erg goed uit met ons uiterst goed geïsoleerde woning.

Als ik een telefoonnummer door moet geven dan hoor ik dat!

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +10
Hi iBosVelt,

Wat leuk dat jij wel al kunt bellen via 4G en wifi, en jammer dat dat voor je vriendin nog niet het geval is. De iPhone XS wordt ondersteund voor beide functies. Heeft je vriendin een Sim Only abonnement?

Heeft ze ook de volgende stappen gevolgd op haar mobiel?

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Bellen via wifi’.
  • Schuif de slider naast ‘Bel via wifi op deze iPhone’ naar rechts.
Als het dan nog niet lukt, wil je me dan een https://forum.simyo.nl/inbox/conversation?with=30261 sturen met haar 06-nummer?

Groetjes,
Jihane
Hallo op mijn iphone 7 werkt volte niet. Huidige instellingen op mijn simyo internetten Nederland uit. Heb geen internetbundel bij mijn sim only abo. Toestel staat uit bij mobiel data. Maar wel aan bij gesprekken 4g. Tot dusver geen 4 g bij gesprekken. Verder geprobeerd tijdelijk voor 1 maand internetbundel genomen alles ingesteld conform jullie instellingen wel 4g internet maar naar gesprekken gaat hij naar 3g.

Mijn vraag kun je gesprekken voeren zonder een internetbundel plus dat mobiel data plus mijn simyo internetten uitstaat?. Staat alles wel bij jullie goed in het systeem?

Uiteraard bij elke instelling verandering toestel uit en aan gezet!. Toestel Iphone 7 modelnummer A1778. MN8Y2RM/A simlock vrij
Aanbieder KPN NL 36.0


Mvg Hans
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Hans,

Wel handig dat het werkt natuurlijk! Je hoeft geen internetbundel te hebben om 4G te bellen. Het ligt dus niet aan de instellingen in Mijn Simyo of het niet hebben van een internetbundel. Iedereen is inmiddels omgezet naar 4G bellen (VoLTE).

Dat betekent dat iedereen met Sim Only telefoongesprekken kan voeren over het 4G netwerk, mits het toestel geschikt is én de optie 4G bellen aangezet is in het toestel. Bij een iPhone moeten de volgende instellingen gewijzigd zijn:

  1. Installeer de update vanaf iOS 10.3.1
  2. Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data
  3. Klik op 'Schakel 4G in'
  4. Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'.
  5. Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.

Je moet dus wel 'Gesprekken en data' aanvinken, ook al heb je geen internetbundel. Als het goed is zie je binnen de kortste keren 4G staan tijdens het bellen. Dan weet je dat het gelukt is.

Zou je dit kunnen testen? Ik hoor graag van je of het werkt!

Groetjes,
Lu
Hoi Hans,

Wel handig dat het werkt natuurlijk! Je hoeft geen internetbundel te hebben om 4G te bellen. Het ligt dus niet aan de instellingen in Mijn Simyo of het niet hebben van een internetbundel. Iedereen is inmiddels omgezet naar 4G bellen (VoLTE).

Dat betekent dat iedereen met Sim Only telefoongesprekken kan voeren over het 4G netwerk, mits het toestel geschikt is én de optie 4G bellen aangezet is in het toestel. Bij een iPhone moeten de volgende instellingen gewijzigd zijn:

  1. Installeer de update vanaf iOS 10.3.1
  2. Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data
  3. Klik op 'Schakel 4G in'
  4. Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'.
  5. Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
Je moet dus wel 'Gesprekken en data' aanvinken, ook al heb je geen internetbundel. Als het goed is zie je binnen de kortste keren 4G staan tijdens het bellen. Dan weet je dat het gelukt is.

Zou je dit kunnen testen? Ik hoor graag van je of het werkt!

Groetjes,
Lu

Hallo Lu,

Het werkte eerst niet toch maar is internetbundel aangezet in mijn simyo door internetten Nederland aan te zetten en voila het werkt. Dus je moet wel een internetbundel hebben. Is je bundel op een of andere manier op ook al gebruik je geen internet wordt het erg trickie want je moet echt echt alles op je toestel uitzetten voor datagebruik anders wordt het als je bundel op is een dure zaak. Al met al jouw advies qua instellingen gaat niet werken mits je een bundel abo hebt plus internetten Nederland aanstaat. Leg dit maar is voor aan de ict techneuten van Kpn

P.s Komt er op neer dat je verplicht bent om een internetbundel abo te nemen anders gaat het niet werken. Erg jammer allemaal reden van mij kant geen internetbundel gebruik thuis altijd wifi buiten huis Ziggo wifispots.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Orphanmountain,

Begrijp ik goed uit je bericht dat het ondertussen wel werkt?

Ik wil nog wel even reageren op de rest van je bericht. Om te bellen via VoLTE (4G bellen) heb je echt geen internetbundel nodig. Ook de optie 'internet' op Mijn Simyo én de mobiele data in je toestel hoeven hier niet voor aan te staan. Voor de zekerheid heb ik dit ook nog even besproken met de ict techneuten van Kpn.

In de instellingen die Lu al doorstuurde, hoef je dus niet de optie gesprekken én data aan te zetten, maar alleen de optie gesprekken. Je 4G internet staat dan uit, maar je belt wel via het snelle 4G netwerk. Wanneer je ook 4G internet hebt, is te testen of je VoLTE werkt door tijdens het bellen te controleren of je nog 4G bovenin in je scherm ziet. Dit is bij jou niet het geval omdat je geen 4G internet hebt. Je kunt het dus alleen testen door na te gaan hoe snel een verbinding tot stand komt. Met VoLTE zal de telefoon van de ontvanger bijna direct overgaan. Wanneer je belt op de ouderwetse manier zullen hier meerdere seconden overheen gaan.

Mocht je toch nog vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag!

Groetjes,

Kevin
Het lijstje met geschikte toestellen lijkt verdwenen op de site van KPN. Houdt dit voor hun in dat zij nu alle geschikte toestellen accepteren? Zo ja, waarom Simyo nog niet dan?

Edit: Zoals ik al dacht 🤔

Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray!

Zoals ik op het twitterbericht reageerde, zal ik hier nog op terug komen. Ik zal mijn bevindingen dan ook in dit topic plaatsen 😃 Dank voor dat je dit aan het licht gesteld hebt! Tot straks!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray,

Ik heb het besproken met mijn collega's. Omdat zij het ook vreemd vinden dat de websites niet meer overeen komen, gaan ze dit uitzoeken met KPN. Ik kom hier deze week nog bij je over terug.

Groetjes,
Jihane
Ik ben ook benieuwd of het hebben van een import telefoon ook van invloed kan zijn. De Google Pixel lijn is officieel niet in Nederland uitgebracht. Belsimpel haalt ze o.a. uit Duitsland.

Toestel is overigens wel geheel Nederlands ingesteld en ik ontvang alle (maandelijkse) updates van Android.
Reputatie 7
Badge +10
Goed om te weten, Ray! We zoeken eerst even uit waarom dat verschil tussen de KPN en Simyo websites er zijn, en daarna zoeken we specifiek uit waarom jouw toestel geen VoLTE ontvangt 🙂

Tot snel!

Groetjes,
Jihane
Het is inmiddels vrijdagmiddag 17.40 uur. En voor de meesten zit de werkweek er op.

Dus wat is er uitgekomen? Of bedoelde je met eind van de week zondag?

Ik ben benieuwd..
Het is inmiddels vrijdagmiddag 17.40 uur. En voor de meesten zit de werkweek er op.

Dus wat is er uitgekomen? Of bedoelde je met eind van de week zondag?

Ik ben benieuwd..



Dat ik er überhaupt nog van uit ga.
Reputatie 7
Badge +10
Ha Ray,

Geen zorgen, ik ben er! Ik kon wel een reactie plaatsen waarin stond "maandag meer!", maar leek me zinniger om eventjes te wachten tot ik inhoudelijk iets kon vertellen. Ik heb gepraat met meerdere collega's en met de netwerkspecialisten. Er waren een hoop dingen om uit te zoeken. Ten eerste: wat is er aan de hand met de verschillen tussen de KPN website en de Simyo website wat betreft de voLTE toestellen? De conclusie is nu dat KPN ervoor gekozen heeft om niet steeds een lijst te updaten. Op hun pagina refereren ze specifiek naar geschikte toestellen, waarmee ze bedoelen dat het moet gaan om toestellen die niet vanuit een andere provider komen (zoals bijvoorbeeld Vodafone, die toestellen verkoopt die gericht zijn op het Vodafone netwerk) en geen toestellen met buitenlandse firmware.

Daarna heb ik de netwerkspecialisten gesproken om uit te vogelen waarom jouw Pixel 2 XL dan geen voLTE ontvangt. Ik heb een hypothese hierover, maar dat moet ik nog even voor de zekerheid bij jou navragen: begreep ik goed van je dat je Pixel 2 XL een buitenlandse firmware heeft? Want in dat geval kan hij inderdaad geen voLTE ontvangen, ben ik bang.

Nogmaals mijn excuses voor de vertraging van een paar dagen, maar ik vond het echt belangrijk om alle nodige mensen hierover te spreken.

Groetjes!
Jihane
Reputatie 7
Badge +7
Dan kom ik toch ook met de Volte vraag voor mijn Nokia 7.1. Gekocht bij BelSimpel, en vermoedelijk voorzien van Bulgaarse firmware.
Volte aanzetten lukt nog niet via de menusetting, en een en ander aanzetten via de *#*#4636#*#* optie durf ik nog even niet.

@ray: hoe zeker ben je van de Duitse afkomst van je telefoon?
Omdat de Pixel 2 XL niet in Nederland is uitgebracht maar wel in andere EU landen kan het inderdaad zo zijn dat deze het dus niet zal doen. Ik heb Belsimpel gebeld en deze bellen mij met 1 tot 3 werkdagen terug met meer nieuws. Toestel heeft wel EU goedkeuring.

Ik heb ook nog een Nokia 8 liggen en vraag me af of deze het dan wel doet. Simkaart erin plaatsen heeft geen zin want ik heb begrepen dat het niet zo snel zichtbaar is.

@wimj12

Niet 100%, zou ook uit Engeland kunnen komen zei de persoon aan de telefoon.
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb via www.imei24.com het sterke vermoeden gekregen dat het een Bulgaars toestel betreft (Country BG). De in de doos aanwezige “handleidingen” waren daarmee in lijn. Ik heb een en ander niet nagevraagd bij Belsimpel.

Als trouwens een en ander zo gevoelig is kan het nog wel een tijdje duren voordat we massaal gaan Volten. Zodra je een buitenlands toestel hebt, of een toestel van een andere provider gebruikt kan je een probleem krijgen.
KPN stelt dat toestellen die elders zijn gekocht een probleem kunnen geven. Maar hoeveel Simyo gebruikers zullen een toestel direct van KPN hebben? Voor zover ik weet kan dat alleen via een KPN abonnement; voor een KPN prijs.
Ik kan geen country zien op die site.
Reputatie 7
Badge +7
Jammer, ik had ook al gezien dat er voor het ene toestel meer info bij staat dan de ander. Zat er een Engelse stekker bij?

Mijn toestel beweert trouwens wel in Settings > System > About Phone; dat de Mobile Voice Network Type 4g is.
Zou ik dan toch Volten, maar zonder het uit te kunnen zetten?

Ik heb hier alleen SIMs via het KPN netwerk liggen, dus veel meer testen kan ik niet.
Ja klopt. Daarom is het vermoeden dat hij uit GB komt. Belsimpel haalt ze overal vandaan.

Edit: Emei van m'n Nokia 8 ook gecheckt. Volgen die site een Nokia 5 uit België.. wtf 🤔
Reputatie 7
Badge +7
Inderdaad overal. Toen ik de bestelling deed realiseerde ik me dat niet zo, maar voordat ik het toestel ontving had ik dit gehoord van een collega. Maar Coolblue (die zegt alleen officiele Nederlandse import te leveren) had dit toestel niet. Dus heb ik hem maar gehouden.

@Ray wat zegt jouw Pixel in die menu optie die ik noemde?
Schuifjes Volte kan ik niet bewegen.


Die site zit ook wel eens fout. Heb ook een Nokia 6 in de la en daarvan zegt die site dat het een hele andere telefoon is.
Reputatie 7
Badge +7
Net even een test gedaan door te bellen naar mijn vaste lijn. Toen de verbinding openstond gaf de menu setting die ik een paar postings geleden aangaf dat ik via 3g belde, en de 4g data verbinding was ook weg en 3g oid geworden. Jammer maar helaas.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Ray en wimj12,

Bedankt voor jullie berichten in dit topic. Opvallend om te zien hoeveel impact de origine van het toestel kan hebben op de functies die gebruikt kunnen worden.

Groetjes,
Niels

Reageer