Nieuw: bellen via 4G en wifi
Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?
Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.
Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.
Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.
Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.
Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.
Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.
Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.
Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.
Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.
De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.
Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!
Groetjes,
Jihane
**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.
Wat heb je precies getest, en waarom concludeer je dat Volte niet werkt?
Hoi
Daarnaast kunnen wij garanderen dat VoLTE werkt op alle telefoons die wij zelf verkopen (KPN heeft deze toestellen uiteraard getest).
Houd dat ook in dat de toestellen die door KPN zijn getest en daar op de lijst staan, bij jullie zouden moeten werken? Dat lijkt, in het geval van de Oppo Reno Z, niet het geval te zijn.
Hoi
Nogmaals kan ik mij voorstellen dat je de lijst bijgewerkt wilt hebben. Ik kan ook begrijpen dat je het vertrouwen een beetje bent kwijtgeraakt omdat dit al vaker is beloofd. Zoals eerder aangegeven heb ik even navraag gedaan bij de juiste afdeling en ik zal even samenvatten wat hier uit is gekomen.
De reden waarom wij niet alle toestellen online hebben genoteerd is omdat wij dit ook niet kunnen garanderen voor elk toestel. Op dit moment kunnen wij helaas niet alle toestellen testen voor VoLTE. Wij geven daarom ook duidelijk het volgende aan op onze website: '’We hebben een aantal geschikte toestellen van populaire merken voor je op een rij gezet'’. De toestellen die wij hebben genoteerd in de lijst zijn een aantal voorbeelden waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van VoLTE. De meeste moderne telefoons ondersteunen VoLTE dus wél (nieuwer dan op onze lijst). Daarnaast kunnen wij garanderen dat VoLTE werkt op alle telefoons die wij zelf verkopen (KPN heeft deze toestellen uiteraard getest). Mocht je deze vraag stellen omdat het gaat om bel kwaliteit dan heeft bellen via 2G nu ook gewoon HD Voice.
Wij begrijpen goed dat VoLTE vanaf nu een stuk belangrijker wordt nu 3G wegvalt. Wij zijn dus zeker aan het kijken zijn hoe we dit duidelijker kunnen maken op onze website. Meer hierover kan je lezen via deze link.
Kortom wordt er dus op hoger niveau overlegd hoe wij dit duidelijker gaan maken op onze website. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.
Groetjes,
Seren
Mee eens, maar laten we
Hoi
Bedankt voor je bericht.
Ik kan mij voorstellen dat je de lijst voor VoLTE graag bijgewerkt wilt zien. Mijn excuses dat dit tot op heden niet is gebeurd. Ik heb deze vraag gelijk uitgezet naar de juiste afdeling om te kijken of wij dit kunnen realiseren. Ik kom hier later even op terug.
Groetjes,
Seren
Een dergelijke reactie heb ik vaker gehad en dat heeft nog nooit wat opgeleverd, buiten het smoesje dat de lijst “regelmatig” bijgewerkt zou worden. Wat dus nog niet één keer in ruim 3 jaar is gebeurt.
Hoi
Bedankt voor je bericht.
Ik kan mij voorstellen dat je de lijst voor VoLTE graag bijgewerkt wilt zien. Mijn excuses dat dit tot op heden niet is gebeurd. Ik heb deze vraag gelijk uitgezet naar de juiste afdeling om te kijken of wij dit kunnen realiseren. Ik kom hier later even op terug.
Groetjes,
Seren
Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.
De echte vraag is hier: Ondersteund het toestel daadwerkelijk niet VoLTE/VoWifi als deze niet op de lijst staat of is de lijst simpelweg erg onvolledig.
Ik denk een combinatie van beide. Mijn S20 FE 5G laat de bellen over 4G instelling zien, ookal eindigt Simyo's lijst bij de S9. Mijn moeder heeft een Oppo Reno Z (het merk Oppo ontbreekt bij Simyo in zijn geheel) die bij KPN samen met 28 andere Oppo's op de lijst staat, maar bij Simyo verschijnt die instelling helemaal niet. Het enige dat de klantenservice kon vertellen was dat die, volgens netwerkspecialist achter de schermen, niet verbinding probeert te maken met 4G. Verder geen ondersteuning.
Het probleem bij 4G/VoLTE/VoWifi is dat die standaard vele belangrijke instellingen voor het gedrag van het toestel bevat, die per netwerk anders zijn. Die instellingen moeten in de firmware/software van het toestel zijn opgenomen voor VoLTE/VoWifi om te werken. En helaas is er ook geen goede standaard ontstaan waarmee netwerken die instellingen Over-The-Air kunnen sturen.
Dat weet ik, ken het artikel op Tweakers waarin over de knelpunten is geschreven. Geen idee wat voor ontwikkelaars zich met VoLTE hebben beziggehouden, maar dit is niet best.
Klopt, en als je dan bijvoorbeeld zoals ik een toestel bij BelSimpel heb gekocht kan je zomaar een Bulgaarse versie krijgen Wat weer anders zou kunnen werken op de Nederlande netwerken.
Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.
De echte vraag is hier: Ondersteund het toestel daadwerkelijk niet VoLTE/VoWifi als deze niet op de lijst staat of is de lijst simpelweg erg onvolledig.
Ik heb geen zin om het te testen, maar ik zou in principe even mijn simkaartje in een Samsung Galaxy A53 kunnen doen en zien of VoLTE werkt. Ik denk in de werkelijkheid dat de meeste recente Samsung toestellen Simyo's VoLTE/VoWIFI ondersteunen.
Sterker nog, ik weet zeker dat de lijsten niet helemaal lekker zitten. Op deze pagina onder "Is mijn telefoon geschikt voor 4G bellen” staat een heel beperkte lijst. Onder "Deze toestellen zijn geschikt voor wifi bellen” staat een recentere lijst. Ik weet dat voor VoWIFI het nodig is om geschikt te zijn voor VoLTE, dus dat zit simpelweg niet lekker!
Het probleem bij 4G/VoLTE/VoWifi is dat die standaard vele belangrijke instellingen voor het gedrag van het toestel bevat, die per netwerk anders zijn. Die instellingen moeten in de firmware/software van het toestel zijn opgenomen voor VoLTE/VoWifi om te werken. En helaas is er ook geen goede standaard ontstaan waarmee netwerken die instellingen Over-The-Air kunnen sturen.
Mee eens, de informatie rond Volte is niet optimaal.
Inmiddels is het 3 jaar (en 2 maanden) sinds de lijst met VoLTE geschikte toestellen online is gezet en ondanks herhaalde beweringen dat deze lijst regelmatig bijgewerkt zou worden, is dat tot op de dag van vandaag nog niet één keer gebeurt.
Wat moet er gebeuren om jullie te dwingen iets aan de gebrekkige VoLTE ondersteuning te doen, dreigen met opzeggen contract? Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.
Om het nog mooier te maken, sinds een paar maanden bieden jullie toestellen aan bij abonnementen, toestellen van de merken Apple, Samsung, Motorola en OPPO.Twee van die merken staan niet eens op de lijst met VoLTE geschikte toestellen.
KPN heeft dit véél beter voor elkaar, helaas betekend het niet dat als daar een toestel op de lijst staat, VoLTE ook met andere providers op hun netwerk werkt….
Ik heb daarentegen de laatst tijd wat vaker WiFi Calling in beeld. Nog altijd niet altijd, maar (wat) vaker.
Hoi Tiramisu,
Welkom op ons forum!
Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen!
Heb je hier nog vragen over? Let me know!
Groetjes,
Bas
4g bellen werkt al een tijdje prima op de Pixel 5. VoWifi werkt bij mij ook niet.
Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen.
Naar mijn weten is de technische beperking alleen van toepassing op VoLTE. En niet op VoWiFi. Vandaar mijn vraag/opmerking.
Hoi Tiramisu,
Welkom op ons forum!
Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen!
Heb je hier nog vragen over? Let me know!
Groetjes,
Bas
Ik heb ook een geïmporteerde Pixel 5 (met Simyo abo), maar het viel mij op dat VoLTE wel werkt, maar VoWiFi dan weer niet. Kan iemand uitleggen waarom deze beperking er is? Naar mijn weten is het op technisch vlak namelijk wel mogelijk om beide aan te zetten als VoLTE wel werkt.
Alvast bedankt. :)
Zoals ook reeds opgemerkt in een ander topic werkt het bij mij niet i.c.m. een iPhone. Ik ben nu wel aan het twijfelen gebracht of ik wel een internetbundel moet hebben. Ik heb dit om twee redenen niet. Ik heb al een bundel op mijn fysieke sim en ik vind de buitenbundel tarieven te hoog en vind het ook niet meer van deze tijd dat er na het bereiken van je buidellimiet niet teruggezet wordt naar traag internet. Dit kan mensen behoorlijk op kosten jagen, telefoons verbruiken in korte tijd zoveel data dat je eigenlijk bij de sms van 80% al je internet uit moet zetten. Ik ga dus ook geen internetbundel aanschaffen, ook omdat me gezegd is door Simyo dat dit geen vereiste is.
Ook al staat je toestel erbij wil nog niet zeggen dat het werkt!
Dank voor je reactie.
Vind het jammer dat kpn het wel doet en simyo niet.
Ik hoop dat ze op kort termijn met een oplossing hiervoor komen want niet bereikbaar zijn is niet prettig.
Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren?
Daar heb ik helaas geen kijk op. Dat is echt aan Simyo. Ik heb wel een aantal keren gevraagd om een update van die lijst omdat Simyo zelf heeft aangegeven dit te doen. Bij mij weten is die lijst sinds het begin niet aangepast. Mijn telefoon ( Pixel 4) wordt helemaal niet ondersteund omdat deze officieel niet in Nederland wordt verkocht.
En het klopt dat jij meer aan VoWifi hebt dan aan Volte. Al is Volte wel weer een plus voor de kwaliteit van je gesprekken en ook de snelheid waarmee het gesprek tot stand komt.
Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren?
Wbt Volte: omdat ik nul bereik heb met 4G kan ik ook met Volte alleen buiten bellen, daar kan ik helaas weinig mee :(
Tja die regelmatige update van de lijst geschikte toestellen laat op zich wachten.
Helaas inderdaad nog 2 merken voor VoWifi. Voor Volte is je telefoon wel geschikt.
We zijn inmiddels 8 maanden verder en ik wacht nog steeds op een uitbreiding van de lijst met ondersteunde telefoons voor Vowifi.
Zelf heb ik een Huawei p20 lite en heb alleen buiten voldoende bereik om te bellen. Binnen lukt het sporadisch met 2g/3g, maar bij 9 van de 10 gesprekken valt de verbinding dan na een paar minuten weer weg, 4g geeft sowieso nul streepjes.
Het toestel zelf is geschikt, maar waar blijft de ondersteuning van Simyo? Gaat dat nog gebeuren of kan ik beter overstappen naar een andere provider?
Hoi Ray,
Je hebt zeker en goed punt, ik zal het nogmaals on de aandacht brengen bij de afdeling.
Groetjes,
Daisy
Misschien heb ik het dan fout. Ik dacht dat Simyo dezelfde voorwaarden hanteren als KPN als het gaat om geschikte telefoons. KPN heeft geen gepubliceerde lijst meer maar zeggen;
Dit heb je nodig
- Je hebt een abonnement van KPN
- Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.
Dus dan is de vraag, hanteert Simyo toch een eigen lijst?
Nu heeft
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.