.

Nieuw: bellen via 4G en wifi



Toon eerste bericht

187 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Wat heb je precies getest, en waarom concludeer je dat Volte niet werkt?

Hoi @bartgrefte,

Daarnaast kunnen wij garanderen dat VoLTE werkt op alle telefoons die wij zelf verkopen (KPN heeft deze toestellen uiteraard getest).

Houd dat ook in dat de toestellen die door KPN zijn getest en daar op de lijst staan, bij jullie zouden moeten werken? Dat lijkt, in het geval van de Oppo Reno Z, niet het geval te zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @bartgrefte,

Nogmaals kan ik mij voorstellen dat je de lijst bijgewerkt wilt hebben. Ik kan ook begrijpen dat je het vertrouwen een beetje bent kwijtgeraakt omdat dit al vaker is beloofd. Zoals eerder aangegeven heb ik even navraag gedaan bij de juiste afdeling en ik zal even samenvatten wat hier uit is gekomen.

De reden waarom wij niet alle toestellen online hebben genoteerd is omdat wij dit ook niet kunnen garanderen voor elk toestel. Op dit moment kunnen wij helaas niet alle toestellen testen voor VoLTE. Wij geven daarom ook duidelijk het volgende aan op onze website: '’We hebben een aantal geschikte toestellen van populaire merken voor je op een rij gezet'’. De toestellen die wij hebben genoteerd in de lijst zijn een aantal voorbeelden waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van VoLTE. De meeste moderne telefoons ondersteunen VoLTE dus wél (nieuwer dan op onze lijst). Daarnaast kunnen wij garanderen dat VoLTE werkt op alle telefoons die wij zelf verkopen (KPN heeft deze toestellen uiteraard getest). Mocht je deze vraag stellen omdat het gaat om bel kwaliteit dan heeft bellen via 2G nu ook gewoon HD Voice.

Wij begrijpen goed dat VoLTE vanaf nu een stuk belangrijker wordt nu 3G wegvalt. Wij zijn dus zeker aan het kijken zijn hoe we dit duidelijker kunnen maken op onze website. Meer hierover kan je lezen via deze link.

Kortom wordt er dus op hoger niveau overlegd hoe wij dit duidelijker gaan maken op onze website. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Groetjes,
Seren 

Reputatie 7
Badge +7

Mee eens, maar laten we @Seren als kersverse moderator even een kans geven.

Hoi @bartgrefte,

Bedankt voor je bericht.

Ik kan mij voorstellen dat je de lijst voor VoLTE graag bijgewerkt wilt zien. Mijn excuses dat dit tot op heden niet is gebeurd. Ik heb deze vraag gelijk uitgezet naar de juiste afdeling om te kijken of wij dit kunnen realiseren. Ik kom hier later even op terug. 

Groetjes,
Seren 

Een dergelijke reactie heb ik vaker gehad en dat heeft nog nooit wat opgeleverd, buiten het smoesje dat de lijst “regelmatig” bijgewerkt zou worden. Wat dus nog niet één keer in ruim 3 jaar is gebeurt.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @bartgrefte,

Bedankt voor je bericht.

Ik kan mij voorstellen dat je de lijst voor VoLTE graag bijgewerkt wilt zien. Mijn excuses dat dit tot op heden niet is gebeurd. Ik heb deze vraag gelijk uitgezet naar de juiste afdeling om te kijken of wij dit kunnen realiseren. Ik kom hier later even op terug. 

Groetjes,
Seren 

Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.

De echte vraag is hier: Ondersteund het toestel daadwerkelijk niet VoLTE/VoWifi als deze niet op de lijst staat of is de lijst simpelweg erg onvolledig.

 

Ik denk een combinatie van beide. Mijn S20 FE 5G laat de bellen over 4G instelling zien, ookal eindigt Simyo's lijst bij de S9. Mijn moeder heeft een Oppo Reno Z (het merk Oppo ontbreekt bij Simyo in zijn geheel) die bij KPN samen met 28 andere Oppo's op de lijst staat, maar bij Simyo verschijnt die instelling helemaal niet. Het enige dat de klantenservice kon vertellen was dat die, volgens netwerkspecialist achter de schermen, niet verbinding probeert te maken met 4G. Verder geen ondersteuning.

 

Het probleem bij 4G/VoLTE/VoWifi is dat die standaard vele belangrijke instellingen voor het gedrag van het toestel bevat, die per netwerk anders zijn. Die instellingen moeten in de firmware/software van het toestel zijn opgenomen voor VoLTE/VoWifi om te werken. En helaas is er ook geen goede standaard ontstaan waarmee netwerken die instellingen Over-The-Air kunnen sturen.

Dat weet ik, ken het artikel op Tweakers waarin over de knelpunten is geschreven. Geen idee wat voor ontwikkelaars zich met VoLTE hebben beziggehouden, maar dit is niet best.

Reputatie 7
Badge +7

Klopt, en als je dan bijvoorbeeld zoals ik een toestel bij BelSimpel heb gekocht kan je zomaar een Bulgaarse versie krijgen Wat weer anders zou kunnen werken op de Nederlande netwerken.

Reputatie 7
Badge +9

Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.

De echte vraag is hier: Ondersteund het toestel daadwerkelijk niet VoLTE/VoWifi als deze niet op de lijst staat of is de lijst simpelweg erg onvolledig.

Ik heb geen zin om het te testen, maar ik zou in principe even mijn simkaartje in een Samsung Galaxy A53 kunnen doen en zien of VoLTE werkt. Ik denk in de werkelijkheid dat de meeste recente Samsung toestellen Simyo's VoLTE/VoWIFI ondersteunen.

Sterker nog, ik weet zeker dat de lijsten niet helemaal lekker zitten. Op deze pagina onder "Is mijn telefoon geschikt voor 4G bellen” staat een heel beperkte lijst. Onder "Deze toestellen zijn geschikt voor wifi bellen” staat een recentere lijst. Ik weet dat voor VoWIFI het nodig is om geschikt te zijn voor VoLTE, dus dat zit simpelweg niet lekker!

 

Het probleem bij 4G/VoLTE/VoWifi is dat die standaard vele belangrijke instellingen voor het gedrag van het toestel bevat, die per netwerk anders zijn. Die instellingen moeten in de firmware/software van het toestel zijn opgenomen voor VoLTE/VoWifi om te werken. En helaas is er ook geen goede standaard ontstaan waarmee netwerken die instellingen Over-The-Air kunnen sturen.

Reputatie 7
Badge +7

Mee eens, de informatie rond Volte is niet optimaal.

 

Inmiddels is het 3 jaar (en 2 maanden) sinds de lijst met VoLTE geschikte toestellen online is gezet en ondanks herhaalde beweringen dat deze lijst regelmatig bijgewerkt zou worden, is dat tot op de dag van vandaag nog niet één keer gebeurt.

Wat moet er gebeuren om jullie te dwingen iets aan de gebrekkige VoLTE ondersteuning te doen, dreigen met opzeggen contract? Overigens raken jullie vanzelf klanten kwijt nadat 2G en 3G ophouden met bestaan, gezien het complete gebrek aan ondersteuning voor toestellen die na maart 2019 zijn uitgebracht en/of tot een ander merk behoren dan de 4 die er staan vermeld.

Om het nog mooier te maken, sinds een paar maanden bieden jullie toestellen aan bij abonnementen, toestellen van de merken Apple, Samsung, Motorola en OPPO.Twee van die merken staan niet eens op de lijst met VoLTE geschikte toestellen.

KPN heeft dit véél beter voor elkaar, helaas betekend het niet dat als daar een toestel op de lijst staat, VoLTE ook met andere providers op hun netwerk werkt….

Reputatie 7
Badge +6

Werkt het nou nog steeds niet fatsoenlijk bij jou onvoorstelbaar 🤭

Reputatie 7

Ik heb daarentegen de laatst tijd wat vaker WiFi Calling in beeld. Nog altijd niet altijd, maar (wat) vaker.

Hoi Tiramisu, 

Welkom op ons forum!

Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen! 

Heb je hier nog vragen over? Let me know!

Groetjes,
Bas

4g bellen werkt al een tijdje prima op de Pixel 5. VoWifi werkt bij mij ook niet. 

Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen.

Naar mijn weten is de technische beperking alleen van toepassing op VoLTE. En niet op VoWiFi. Vandaar mijn vraag/opmerking.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Tiramisu, 

Welkom op ons forum!

Ik weet uit ervaring dat VoLTE en VoWiFi soms niet aan de praat te krijgen zijn, zeker met geïmporteerde toestellen als de Pixel 5 (die KPN zelf ook niet verkoopt). Schijnbaar heeft dit iets te maken met de software op het toestel, maar hoe dat technisch gezien precies werkt durf ik je niet te zeggen. In dit geval kunnen we je helaas niet echt verder helpen! 

Heb je hier nog vragen over? Let me know!

Groetjes,
Bas

Ik heb ook een geïmporteerde Pixel 5 (met Simyo abo), maar het viel mij op dat VoLTE wel werkt, maar VoWiFi dan weer niet. Kan iemand uitleggen waarom deze beperking er is? Naar mijn weten is het op technisch vlak namelijk wel mogelijk om beide aan te zetten als VoLTE wel werkt.

Alvast bedankt. :)

Zoals ook reeds opgemerkt in een ander topic werkt het bij mij niet i.c.m. een iPhone. Ik ben nu wel aan het twijfelen gebracht of ik wel een internetbundel moet hebben. Ik heb dit om twee redenen niet. Ik heb al een bundel op mijn fysieke sim en ik vind de buitenbundel tarieven te hoog en vind het ook niet meer van deze tijd dat er na het bereiken van je buidellimiet niet teruggezet wordt naar traag internet. Dit kan mensen behoorlijk op kosten jagen, telefoons verbruiken in korte tijd zoveel data dat je eigenlijk bij de sms van 80% al je internet uit moet zetten. Ik ga dus ook geen internetbundel aanschaffen, ook omdat me gezegd is door Simyo dat dit geen vereiste is.

 

Ook al staat je toestel erbij wil nog niet zeggen dat het werkt!

Dank voor je reactie.

Vind het jammer dat kpn het wel doet en simyo niet.

Ik hoop dat ze op kort termijn met een oplossing hiervoor komen want niet bereikbaar zijn is niet prettig.

Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren? 

 

Daar heb ik helaas geen kijk op. Dat is echt aan Simyo. Ik heb wel een aantal keren gevraagd om een update van die lijst omdat Simyo zelf heeft aangegeven dit te doen. Bij mij weten is die lijst sinds het begin niet aangepast. Mijn telefoon ( Pixel 4) wordt helemaal niet ondersteund omdat deze officieel niet in Nederland wordt verkocht. 

En het klopt dat jij meer aan VoWifi hebt dan aan Volte. Al is Volte wel weer een plus voor de kwaliteit van je gesprekken en ook de snelheid waarmee het gesprek tot stand komt. 

Is er geen enkel vooruitzicht van wanneer (en of) de uitbreiding van Vowifi gaat gebeuren? 

Wbt Volte: omdat ik nul bereik heb met 4G kan ik ook met Volte alleen buiten bellen, daar kan ik helaas weinig mee :(

Tja die regelmatige update van de lijst geschikte toestellen laat op zich wachten.

@Helen100 

Helaas inderdaad nog 2 merken voor VoWifi. Voor Volte is je telefoon wel geschikt.

We zijn inmiddels 8 maanden verder en ik wacht nog steeds op een uitbreiding van de lijst met ondersteunde telefoons voor Vowifi.

Zelf heb ik een Huawei p20 lite en heb alleen buiten voldoende bereik om te bellen. Binnen lukt het sporadisch met 2g/3g, maar bij 9 van de 10 gesprekken valt de verbinding dan na een paar minuten weer weg, 4g geeft sowieso nul streepjes.

Het toestel zelf is geschikt, maar waar blijft de ondersteuning van Simyo? Gaat dat nog gebeuren of kan ik  beter overstappen naar een andere provider? 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ray,

 

Je hebt zeker en goed punt, ik zal het nogmaals on de aandacht brengen bij de afdeling. 

 

Groetjes,

Daisy

Misschien heb ik het dan fout. Ik dacht dat Simyo dezelfde voorwaarden hanteren als KPN als het gaat om geschikte telefoons. KPN heeft geen gepubliceerde lijst meer maar zeggen;

 

Dit heb je nodig

  • Je hebt een abonnement van KPN
  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

Dus dan is de vraag, hanteert Simyo toch een eigen lijst?  

 

Nu heeft @Jihane al eens gezegd dat Simyo de lijst gewoon alsmaar, continue en regelmatig zal updaten. Maar sinds de lancering is dat volgens mij nog nooit gebeurt. Vandaar dat ik het aanhaalde.

Reageer