.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

Vind het gewoon apart dat er zoveel grijze import is. Zelfs van toestellen die wel in Nederland zijn uitgebracht.
Reputatie 7
Badge +7
Dat doen we “ons” zelf aan, door als we toestel X willen hebben, via prijsvergelijkers naar de goedkoopste aanbieder te gaan.
Ha Ray,

Geen zorgen, ik ben er! Ik kon wel een reactie plaatsen waarin stond "maandag meer!", maar leek me zinniger om eventjes te wachten tot ik inhoudelijk iets kon vertellen.

Hoi @Jihane

Nog even dit.

Uit de ogen van een klant kan dit niet zo zinnig zijn. Die weet namelijk niet wat er nog gaande is en verwacht dan ook een reactie zoals in eerste instantie was aangegeven.

Zelfde geldt bijvoorbeeld als je aan een balie zit en de telefoon gaat maar je bent druk bezig. De beller kan dat niet weten dus die vraagt zich af waarom er niet word opgenomen.

Allemaal vormen van communiceren 😉.
Dat doen we “ons” zelf aan, door als we toestel X willen hebben, via prijsvergelijkers naar de goedkoopste aanbieder te gaan.
Dat zal waarschijnlijk niet het enige euvel zijn. Zoals bij meerderen bekend kan ook spelen dat de informatie van een op voorraad zijnde telefoon(s) niet kloppen bij een provider en men daarom naar een ander uitwijkt.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

@ Ray, klopt, je hebt gelijk! Excuus daarvoor, een tussentijdse update was inderdaad gepaster geweest.

Wat betreft de buitenlandse firmware - ja, ik heb het hier woensdag nog met collega's over gehad. Niet iedereen is even 'handig' met technologie, en het is (zoals al aangestipt is) niet altijd gemakkelijk om te achterhalen waar de firmware van je toestel vandaan komt. We willen ondertussen wel iedereen zo goed mogelijk informeren over of ze voLTE kunnen te gebruiken, want de zichtbaarheid van het voLTE-schuifje is ook niet alles-zeggend.

Er wordt nu hard nagedacht over hoe dit gecommuniceerd dient te worden (ook aan mensen die niet weten of het toestel buitenlands is)! Hebben jullie ideeën?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +7
Wat in ieder geval duidelijk zou moeten zijn welk soort toestel je moet hebben voor Volte. Daarvoor zijn minimaal de volgende mogelijkheden:

  1. Een toestel gekocht bij een bedrijf als Belsimpel (maar ik vermoed dat er meer zijn) dat waarschijnlijk afkomstig is uit het buitenland.
  2. Een toestel gekocht bij Coolblue (wellicht zijn er meer zulke bedrijven). Coolblue zegt alleen Nederlandse import te leveren; hebben ze me een keer verteld.
  3. Een toestel afkomstig van een andere NL provider, bijvoorbeeld t-mobile of vodafone. EN na een overstap zit je dan bij Simyo
  4. Een toestel gekocht bij KPN
En dan vergeet ik er vast een paar.


Mijn (Bulgaarse?) Nokia 7,1 heeft in ieder geval geen schuifje.
Bol.com lijkt ook te importeren. Maar ik ga dat nog even na. Daar komt mijn Nokia 8 vandaan.

Edit: hoor dit binnen een paar dagen van ze.
Bol.com kon geen sluitend antwoord geven.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

@wimj12 Ja precies, dan zou er een dergelijk lijstje opgesteld moeten worden. Probleem daarmee is echter dat je het ook niet altijd meteen zeker weet. Er zijn genoeg toestellen die je bij Belsimpel (bijvoorbeeld) koopt die wél Nederlands zijn.

@Ray Dankjewel voor het nagaan hiervan! Wat had Bol te zeggen precies?

Groetjes,
Jihane
@Jihane Bol.com gaf aan dat zijn hun toestellen bij een Nederlandse leverancier halen maar dat die niet meer na kan gaan waar die de toestellen vandaan heeft. Dit gaat dus over mijn Nokia8. Testen lukt ook niet echt omdat ik m'n prepaid simkaart kwijt ben 🤭

Over de Pixel 2xl weet ik inmiddels dat dit niet gaat werken.
Reputatie 7
Badge +7
Kennelijk is een Nederlandse leverancier niet hetzelfde als de Nederlandse importeur (daar zegt bv Coolblue hun spullen te halen). Mijn toetsel komt ook van een Nederlandse leverancier (Belsimpel). Maar is vermoedelijk Bulgaars.

Maar als anderen een belsimpel toestel uit Nederland hebben wordt het niet echt Simpel.
Reputatie 7
Badge +10
Hmmm! Het wordt alleen maar ingewikkelder! 😯

Zo wordt 't wel knap lastig!
Reputatie 7
Badge +7
Laten we dan eens een overzicht maken van toestellen en Volte ja/nee

Ik heb een Nokia 7.1, vermoedelijk uit Bulgarije. Geen Volte.

Wie volgt.
Reputatie 6
Badge +5
Goed idee, wimj12!

Ik heb een Oppo AX7 zonder 4G bellen. Ik ben hier ook niet verbaasd over omdat het hier gaat om een budgettoestel. Benieuwd naar de rest :)

Groetjes,
Niels
@Jihane

Weet je overigens al waarom jullie lijst afwijkt van de inmiddels verdwenen lijst van KPN?

Ik heb vandaag gesproken met KPN omdat ik graag zelf wilde horen wat zij te zeggen hebben omdat enkele daar aangeven dat je een telefoon moet hebben die bij hun is gekocht. Vreemde is dat een ander persoon van KPN dat weer ontkent. Belangrijkste is dat het in principe geen import is. Ook noemde hij iPhone, Samsung, LG en Sony die 100% zouden moeten werken, mits geschikt uiteeraard.

Ook gaf hij aan dat het zou kunnen dat klanten met een oud (3G) abonnement problemen zouden kunnen hebben. Nieuwe klanten of die verlengt hebben na release bij Simyo zouden dat niet hebben. Dit was echter een theorie maar misschien wel iets om naar te kijken.


Goed idee, wimj12!

Ik heb een Oppo AX7 zonder 4G bellen. Ik ben hier ook niet verbaasd over omdat het hier gaat om een budgettoestel. Benieuwd naar de rest :)

Groetjes,
Niels



@Niels De Huawei P smart is ook een budget telefoon en daar werkt het wel.
Reputatie 7
Badge +7
Mijn import Nokia zal dus wel nooit kunnen Volten. En ik vermoed dat er niet veel simyo klanten zijn die hun toestel bij KPN hebben.

Dank voor het uitzoeken.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Dat komt omdat het eigenlijk zo is dat alle toestellen hóren te werken (mits ze voLTE ondersteunen), maar daar uitzonderingen in zijn. De uitzonderingen zijn bijvoorbeeld exporttoestellen. Het zou onbegonnen werk zijn om zo'n lijst te allen tijde geüpdatet te houden. Voorlopig doen wij dat nog wel!

Groetjes,
Jihane
Ben zojuist in een KPN winkel geweest. 1 Medewerker wist niet eens wat 4G bellen is, de term Volte kon ze ook niet. Gelukkig was er nog een andere medewerker. Samen een aantal zaken getest. Mijn Sim in zijn Samsung Galaxy S10 had Volte. Staat niet op jullie lijst. Mijn beide Nokia telefoons zijn zogenaamde Nederlandse / Europese uitvoeringen ben ik nu achter. Maar (nog) niet ondersteund door KPN ( zijn sim geprobeerd voor de zekerheid) En ja de Google Pixel 2 Xl ook niet ondanks dat ie Europees is wat in principe voldoende moet zijn volgens hem. Eigenlijk voor al mijn toestellen hetzelfde verhaal, niet ondersteund door KPN.

KPN mag wel haast maken want Vodafone ondersteund veel meer toestellen.
Reputatie 7
Badge +6
KPN en haast maken..... daar heb jij goede ervaringen mee😂
Geweldig toch? 😂
Reputatie 6
Badge +5
Tja, Ray en Ron H, jammer dat de medewerker geen kennis van zaken had. Helaas kunnen wij ook niks doen aan de snelheid van de uitrol voor meerdere toestellen.

Groetjes,
Niels
Helaas kunnen wij ook niks doen aan de snelheid van de uitrol voor meerdere toestellen.

Groetjes,
Niels


Dat verwacht ik ook niet, althans ik kan mij niet herinneren dat ik dat van jullie verwacht. Geef enkel aan wat ik na eigen onderzoek heb ondervonden.

Want je moet soms wel een lang wachten op bepaalde zaken. 😉
Reputatie 7
Badge +6
Daar doelde ik inderdaad op, en uit een verder verleden nog één .....
Dat je zo boos was dat je zelfs de handdoek in de ring wilden gooien😠
Daar doelde ik inderdaad op, en uit een verder verleden nog één .....
Dat je zo boos was dat je zelfs de handdoek in de ring wilden gooien😠


Die ene is nooit echt opgelost. Omdat er geen sluitend antwoord kwam vanuit KPN. Ik ben ook klant bij XS4ALL en zie het somber in. Ben geen fan van KPN ( netwerk daargelaten).
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ron en Ray,

Ik snap de frustraties! Ray, jouw 4G-issue ligt nog steeds bij KPN. Ik wou dat ik daar iets meer aan kon doen voor je! Soms ben je even afhankelijk van een andere partij. Laten we het samen afwachten!

Groetjes,
Jihane

Reageer