.

eSIM

eSIM bij Simyo! (voor IOS en Android)

  • 27 February 2020
  • 64 reacties
  • 6629 Bekeken
eSIM bij Simyo! (voor IOS en Android)
Reputatie 7
Badge +6
  • Oud community manager
  • 1564 reacties

Lieve Simyo bellers,

Sinds 27 februari 2020 kun je bij Simyo kiezen voor een eSIM.

 

Wat is een eSIM?

eSIM is een afkorting van ‘embedded SIM’, en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een eSIM doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je mobiel. De eSIM bevat alle gegevens die je mobiel nodig heeft om verbinding te maken met bijvoorbeeld ons KPN netwerk. Sinds 27 februari konden Simyo klanten al gebruik maken van de eSIM met een IOS toestel. Vanaf vandaag (18 mei) is de eSIM ook beschikbaar voor Android. Let op! Je hebt wel de nieuwste versie van de Simyo app nodig, deze is ook sinds vandaag beschikbaar.

Niet alleen smartphones kunnen gebruikmaken van eSIM. Een geïntegreerde simkaart kan ook voor andere apparaten gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan slimme brandmelders, smartwatches, koelkasten of verlichting die straks via het mobiele netwerk te bedienen zijn. In eerste instantie zal de eSIM bij Simyo alleen worden ingezet voor smartphones.

 

Wat is nu echt het voordeel van eSIM?

  • Geen fysieke simkaart, dus niet meer 2 dagen wachten op de post.
  • Je hebt de mogelijkheid tot een dual sim. voor privé en zakelijke gesprekken.
  • Je hebt geen paperclipje meer nodig om je kaart te verwisselen.
  • Overstappen wordt nog eenvoudiger want je hebt geen fysiek kaartje meer om te verwisselen.
  • Het is veel veiliger dan een fysiek kaartje: je kan het niet kwijtraken en je krijgt meer ruimte in je toestel.
  • Minder plastic, beter voor het milieu!

Vanaf vandaag (18 mei 2020) kunnen naast iOS-gebruikers, ook Android-gebruikers via Mijn Simyo en de Mijn Simyo-app gratis overstappen op eSIM. Android-telefoonfabrikanten hebben inmiddels de eerste smartphones geïntroduceerd die deze nieuwe techniek ondersteunen. Zo kunnen in Nederland de Samsung Galaxy S20-serie, Galaxy Fold en de Motorola Razr Simyo’s digitale simkaart gebruiken. In de loop van het jaar komen nog meer Android-telefoons op de markt met eSIM. Naast de genoemde Android-telefoons, ondersteunt Simyo al een paar maanden iOS eSIM. Deze is te gebruiken voor iPhones uit 2018, 2019 en 2020.

 

Bij nieuwe sim only bestellingen kun je gelijk kiezen voor eSIM,  huidige sim only en prepaid klanten kunnen via de app bij simkaart wissel kiezen voor eSIM.  Nieuwe prepaid klanten kunnen nog niet gelijk een eSIM kiezen bij bestelling, dit komt later.

 

Heb jij de eSIM aangevraagd? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaring!

  • Hoe is het installeren gegaan? Ben je tegen dingen aangelopen, was dit makkelijk/moeilijk? 
  • Merk je verschil in bereik of gebruik?
  • Zijn er andere tips of feedback?

Laat het ons vooral weten, we zijn heel benieuwd! 

 

Groetjes,

Daisy

 


64 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Jizkid,

 

Goed punt, ik zal het zeker meenemen! Bedankt!

 

Groetjes,

Daisy

Hoi Jizkid,

 

Welkom op het Simyo Forum! 

Je kan op deze pagina vinden welke toestellen eSIM geschikt zijn bij Simyo. Daar staat helaas geen iPad bij. Ook kun je inderdaad zoals eerder genoemd een apart abonnement nodig! 

 

Bedankt voor het meedenken Ray en Groentjuh! 

Groetjes,

Tessanne 

Had ik gezien Tessane. HOi. :) 

Daar staat inderdaad geen iPad bij, maar het feit dat hij er niet bij staat zegt op zich niets aangezien de iPad wél de eSim kan laden met bijvoorbeeld Gigsky. 

Een apart abonnement  is niet het probleem, dat zou ik zonder probleem afsluiten, het werkelijke probleem is waarschijnlijk dat er bij Simyo vanuit gegaan wordt dat het áltijd om het telefoon zal gaan die een eSim gebruikt en dat een gewoon kaartje vervangen gaat worden door de eSim, die dan vervolgens met een SMS geactiveerd gaat worden. En dat is nou net wat de iPad niet aankan. 

In de praktijk zul je zien dat er geleidelijk wellicht meer apparaten gaan komen waar wel een data abonnement in moet, b.v. GPS-trackers, maar die geen SMS kunnen ontvangen. Bij normale SIMs is dat al zo en ik vermoed dat het gebruik van eSims over een paar jaar toe zal gaan nemen. 

Gewone sims met alleen een data-abonnement zijn er al, ik heb er al een van xs4all, maar ik onderzocht de mogelijkheid of een eSim bij Simyo mogelijk was. Die zitten er het dichtst bij. De andere leveranciers, KPN, Vodafone, T-mobile, ze kunnen het allemaal niet heb ik intussen uitgevonden. 

Misschien wel een leuk idee om eens na te denken over een eSim die je met b.v. Een QR-code kunt activeren.

 

Groets,

Jim

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Jizkid,

 

Welkom op het Simyo Forum! 

Je kan op deze pagina vinden welke toestellen eSIM geschikt zijn bij Simyo. Daar staat helaas geen iPad bij. Ook kun je inderdaad zoals eerder genoemd een apart abonnement nodig! 

 

Bedankt voor het meedenken Ray en Groentjuh! 

Groetjes,

Tessanne 

Esim voor iPad is niet mogelijk bij Simyo

Ok. Thanks, dan hoef ik niet verder te zoeken. :thumbsup:

Ha Groentjuh,

Inderdaad, ik ben er intussen van overtuigd dat ik een apart abonnement/prepaid nodig heb. En inderdaad vraag ik me ook af hoe ik dat moet activeren. Theoretisch kan dat niet via de simyo app, want daar log je op in met een bestaand nummer, en dat heb ik niet voor de iPad. 

Ik zie in de iPad dat die bij “andere” aanbieders dan b.v. Gigsky, de mogelijkheid biedt om een QR code te scannen, maar nergens bij simyo zie ik die mogelijkheid beschreven. Hoopte dus op ervaringen bij de forumleden. 

Groet, 

Esim voor iPad is niet mogelijk bij Simyo

Reputatie 7
Badge +9

Ik wil graag een eSim in mijn iPad Pro 2018 activeren. Is dit mogelijk? 

Ik heb in een iPhone al een gewone Sim, die natuurlijk moet blijven werken. 

Een aansluiting heeft maar 1 (e)Simkaart tegelijk. Voor je iPad heb je een nieuw abonnement nodig, want ook duo-sim levert Simyo niet.

Of je op je iPad ook via de Simyo app een eSim kunt activeren weet ik helaas niet.

Ik wil graag een eSim in mijn iPad Pro 2018 activeren. Is dit mogelijk? 

Ik heb in een iPhone al een gewone Sim, die natuurlijk moet blijven werken. 

Reputatie 4
Badge +4

Hey Jorg H & Ray!

 

Het is inderdaad zo dat onze abonnementen niet voor meerdere aansluitingen tegelijkertijd zijn. Wij zijn een kleine provider met een klein team en daarom ontwikkelen wij dingen als een grote groep klanten daar om vraagt. Wij nodigen soms ook zomaar wat klanten uit op kantoor om te vragen of zij functies missen en dit is niet echt iets wat wordt opgenoemd. Als eSim in meerdere toestellen en apparaten wordt ondersteund dan is het misschien iets voor planning op de midden lange termijn. Ik zie nu dat geen provider van ons formaat dat aanbiedt maar alleen de grotere providers dat voor best een duur bedrag aanbieden. Dan is het 30 tot 40 aansluitkosten voor de tweede simkaart en dan moet je een zakelijke klant zijn bij de meeste.

 

Groetjes,

Ouael 

Die site die je deelde is wel informatief maar niet Provider gericht en dat lijkt mij het belangrijkste. Tevens is veel informatie verouderd / incompleet aangezien zij bijvoorbeeld de Google Pixel 2 (XL) noemen, maar inmiddels zijn ook de 3 en 4 op de markt. En alleen die laatste 2 worden door Simyo ondersteund. 

Maar wel top dat je al geholpen bent. :thumbsup_tone1:

Ik heb een IPad Pro met de nieuwste software, de sms’jes ontvangen je enkel die via iMessage binnenkomen. 

Bedankt voor je reactie Ray.

Inmiddels is het dankzij de goede service van Simyo alweer opgelost.

Op onderstaande website zag ik dat het een mogelijkheid is van e-sim om dezelfde bundel op meerdere apparaten te gebruiken.

https://www.esim.nl/wat-is-esim-hoe-werkt-het/#3-meerdere-apparaten,-een-bundel

Vandaar dat ik het uitprobeerde, het mobiele internet werkte wel op de iPad.

Hopelijk komt binnenkort de ondersteuning voor meerdere apparaten met hetzelfde abonnement tegelijk te gebruiken.

Voor Simyo zou dat waarschijnlijk beteken dat ze minder abonnementen verkopen maar daar tegenover staat dan weer dat meer mensen kiezen voor de onbeperkt internet bundel.

Ikzelf vind het niet het geld waard om een extra abonnement voor mijn iPad te nemen maar ben wel bereid een onbeperkt abonnement af te sluiten als ik het dan op zowel mijn iPad en iPhone kan gebruiken. 

Ik zou  volgende keer toch eerst even informeren of zoiets dergelijks kan. Nu zit je tijdelijk zonder. 

Bij fysieke simkaarten is het ook nooit mogelijk geweest bij Simyo om 2 simkaarten met hetzelfde nummer te hebben, en nu met e-sim komt daar geen verandering verwacht ik. Of bij Simyo ziet iemand ineens het voordeel ervan. 

Dan is er nog de beschikbaarheid. E-sim is voor toestellen van Apple alleen beschikbaar voor de iPhone XS (Max), XR, 11 (Pro, Pro Max) en de nieuwe SE. Alle overige Apple apparaten worden niet ondersteund. Deze informatie vond ik op de e-sim pagina.  

 

Edit: Volgens de Apple supportpagina kun je wel sms berichten versturen / ontvangen op de iPad. Heeft die van jou OS13?

Het zou gemakkelijker zijn als je de activatiecode zowel via mail als sms ontvangt. Ik probeerde de esim tegelijkertijd op mijn iPhone en iPad te gebruiken. Zodra de esim ook op mijn iPad actief was viel het signaal weg op mijn iPhone. Terugdraaien ging helaas niet meer omdat een iPad geen sms’jes ontvangt zoals een iPhone. Nu moet ik de klantenservice afwachten tot ik reactie krijg zodat ze de code via mail naar mij toe sturen. Wanneer dit automatisch gaat blijf je bereikbaar.

Is er al een geschatte datum bekend vanaf wanneer je de esim op meerdere apparaten tegelijk kunt gebruiken?

 

Jorg

Reputatie 7
Badge +6

Hoi louis661,

 

Fijn dat het bellen via wifi weer werkt en dat je dit nog even laat weten! 

 

Alvast een fijn weekend! 

 

Groetjes,

Tessanne

Hoi Louis66, 

Ik heb zelf ook het geduld van een kleuter met ADHD dus het is je vergeven! :wink:

Groetjes, 
Bas

Hoi Bas,

Omdat ik niet 2 keer met hetzelfde mailadres mag aanmelden en mijn nummer vandaag is overgezet, heb ik een nieuw account moeten aanmaken, maar ik ben dezelfde als louis66.

Zo, dat was mijn eerste frustratie.

Ja, er waren er meer.

VoWiFi weet ik niet of het wel/niet werkt, krijg geen extra wifi achter aanbieder en kwaliteit verbetert ook niet wanneer ik het aan heb staan. Kan schijnbaar ook niet zichtbaar gemaakt worden en bij goed bereik moet je er maar vanuit gaan dat het zonder goed bereik ook werkt. Ik kan het nu ook niet testen maar was voor mij een voorwaarde om over te stappen. Ik weet nu al dat ik na 1 maand weg ben! Wanneer ik het straks echt nodig ben weet ik niet of het werkt.

Wisselgesprek werkte niet out-of-the-box, waardoor ik een zeer belangrijk telefoontje ben misgelopen.

Inloggen via app/Mijn simyo verliep ook al niet vlekkeloos. Meerdere malen foutmeldingen hierop.

Ik voel mij helemaal niet serieus genomen en ga na deze opmerkingen kijken waar ik wel naar toe wil.

 

Wat ben ik blij dat ik een maandelijks opzegbaar abonnement heb gekozen!

Ik ben voor nu helemaal blij, WiFi call lijkt te werken.:ok_hand_tone2:

Hoop wel dat het zo blijft...

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @robo4u2

Wat gek dat je deze informatie van ons hebt gekregen. Daar klopt namelijk niks van!

Je kunt onze eSIM zonder problemen gebruiken naast je fysieke simkaart van Vodafone :nerd:

Heb je hier nog vragen over? Let me know :blush:

Groetjes, 
Bas

Reputatie 7
Badge +6

Los van je andere problemen lijkt het er toch op dat de e sim en vowifi geen goed huwelijk is, Al vaker besproken op dit forum.

Hoi Louis66, 

Ik heb zelf ook het geduld van een kleuter met ADHD dus het is je vergeven! :wink:

Groetjes, 
Bas

Hoi Bas,

Omdat ik niet 2 keer met hetzelfde mailadres mag aanmelden en mijn nummer vandaag is overgezet, heb ik een nieuw account moeten aanmaken, maar ik ben dezelfde als louis66.

Zo, dat was mijn eerste frustratie.

Ja, er waren er meer.

VoWiFi weet ik niet of het wel/niet werkt, krijg geen extra wifi achter aanbieder en kwaliteit verbetert ook niet wanneer ik het aan heb staan. Kan schijnbaar ook niet zichtbaar gemaakt worden en bij goed bereik moet je er maar vanuit gaan dat het zonder goed bereik ook werkt. Ik kan het nu ook niet testen maar was voor mij een voorwaarde om over te stappen. Ik weet nu al dat ik na 1 maand weg ben! Wanneer ik het straks echt nodig ben weet ik niet of het werkt.

Wisselgesprek werkte niet out-of-the-box, waardoor ik een zeer belangrijk telefoontje ben misgelopen.

Inloggen via app/Mijn simyo verliep ook al niet vlekkeloos. Meerdere malen foutmeldingen hierop.

Ik voel mij helemaal niet serieus genomen en ga na deze opmerkingen kijken waar ik wel naar toe wil.

 

Wat ben ik blij dat ik een maandelijks opzegbaar abonnement heb gekozen!

Reputatie 7
Badge +6

Hé Ray,

 

We zijn er wel nog mee bezig maar gaat inderdaad allemaal net even wat lastiger nu maar we zijn er wel nog mee bezig! Ik durf alleen niet te zeggen wanneer de eSIM live gaat voor Android toestellen.

 

Groetjes,

Daisy

Neem, begrijpelijk, aan dat dit, het gereed maken voor Android, nu even langer gaat duren vanwege Corona?  

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Louis66, 

Ik heb zelf ook het geduld van een kleuter met ADHD dus het is je vergeven! :wink:

Groetjes, 
Bas

@Bas Dank voor je reactie. Geduld blijft een schone zaak, echter niet mijn beste eigenschap ;-)

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Louis66, 

Met jouw toestel kun je zeker bellen via WiFi hoor! Maar dat gaat pas werken nadat nummerbehoud is uitgevoerd. Je zal dus even moeten wachten tot begin mei voordat je kunt bellen over WiFi!

Heb je hier nog vragen over? Dan hoor ik het graag van je :innocent:

Groetjes, 
Bas

Reputatie 7
Badge +9

Simyo biedt WiFi bellen wel degelijk aan, zie https://www.simyo.nl/4g/volte-4g-bellen#WifiBellenInstellen. Als je desondanks VoWiFi niet aan de praat kunt krijgen moeten we maar afwachten wat een moderator hierover te zeggen heeft.

Reageer