.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip


Ja, ook ik als forum expert kan wel eens aanlopen tegen iets wat vreemd is, of er vreemd uitziet. Gisteren, 29 maart 2016, werd ik omstreeks 7:30 uur wakker en zag ik dat Ziggo storing had. Ik kon dus niet op m'n wifi. Ik heb toen voor ongeveer een uur / 1.5 uur op m'n dataverbinding zitten internetten. Omstreeks 09:00 uur was de storing bij Ziggo opgelost, dus data uit en wifi aan. Iets wat ik hier ook altijd meegeef als tip. Er word hier ook wel eens geadviseerd om je internet op netwerk niveau uit te zetten maar dat is a omslachtig en b moet dat niet nodig zijn vind ik.

Nu vraag ik mij af of Simyo een glazen bol heeft, want het verbruik tussen 07:30 uur en 09:00 uur is niet gemeten, maar er is wel verbruik gemeten rond 04:30 uur op het moment dat ik nog in dromenland was en m'n telefoon met geen enkele vorm van internet verbonden was.

Ook gisteren avond is er verbruik gemeten die ik niet kan verklaren. Het gaat weliswaar om een klein beetje data maar vind het tocht apart. Mijn Data stond op dat tijdstip niet aan. Ik zat voetbal te kijken en ondertussen op Facebook.

Dit zou dus kunnen betekenen dat mijn telefoon, ondanks dat 3G/4G uit stond toch data verbruikt. Iets wat dus absoluut niet zou mogen, want wie wint daar nou iets mee. Of gaat er toch iets mis bij Simyo?

Of zijn het de Chinezen die ons in het westen bespioneren? 😃



Het gaat in deze om kleine verbruiksaantallen maar vind het toch wel een onderzoekje waard..

198 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ook dat er elke keer een sessie zou starten 2 uur voor dat ik daadwerkelijk mijn verbinding op de bewuste dag voor de eerste keer aanzet blijft merkwaardig.

Ik hoop dus van ganse harte dat KPN nou eens over de brug komt met een duidelijk antwoord. Duurt nu echt allemaal veel te lang.


Die twee uur is precies het verschil tussen UTC en de huidige tijd hier. 18:15 Nederlandse tijd is 16:15 UTC. Zou daar een fout in de rapportage door ontstaan? Testen in de wintertijd of in de andere tijdzone zou dan een test optie zijn.

In het belang van de wetenschap vind ik dat Simyo jou een reisje naar Griekenland zou moeten geven.
Een link gaat het niet om, ik sprak over gegevensgebruik.



Ok, maar er is een reden waarom je dit aanhaalt? Ik heb het namelijk nergens over metingen in mijn telefoon of met een andere app in mijn laatste bericht.
https://forum.simyo.nl/internet-62/verbruik-gemeten-op-verkeerde-tijdstip-komt-dat-33086/index5.html#post163989
Ook die link verwijst niet naar iets waarin staat dat ik heb gemeten met een app anders dan MijnSimyo.
Het staat echt zo omschreven op mijn telefoon als in de screen shot. Als dat al in de telefoon staat LIJKT er enig voorbehoud te zijn.

Maar desalniettemin je wilt duidelijkheid en dat is het enige cruciale punt, een punt waar nu geen sprake zou moeten zijn van aanjagen maar een vergevorderd onderzoek. :)

*edit
Mijn Simyo komt van de genoemde serviceprovider. De tekst op de telefoon geeft mij een gevoel van twijfel..in hoe metingen uit zouden kunnen pakken.
Maar ik heb het niet over metingen gedaan met mijn telefoon of een andere app. Ik heb het over een tijdstip, die ik aflees op bijvoorbeeld de klok van mijn telefoon of horloge, op het moment dat ik mijn mobiel internet aanzet en de tijd die MijnSimyo aangeeft. Deze komen niet overeen terwijl er was gezegd dat de tijden op je MijnSimyo starttijden zijn van een sessie.

Klein voorbeeldje..

Afgelopen woensdag moest ik voor mijn werk om 5 uur de deur uit. Ik heb toen vlak voor ik weg ging om 4:55 uur het mobiel internet aangezet. Het overzicht in MijnSimyo geeft aan 3:40:13 uur. Op dat tijdstip lag ik echter nog te slapen. Dat tijdstip zou de start zijn van een sessie. De vraag is, hoe kan dat?
Reputatie 7
Badge +7
Zie mijn eerdere bericht over UTC.
Het verschil is niet altijd 2 uur Wim, maar komt wel vaak in de buurt.

Zelf had ik daar ook eens aan gedacht en was ook beantwoord als niet kloppend.
Tijdstip is ook een meting en dit geeft al een bijzonder beeld. Ik meen me te herinneren dat franswon ook ooit een topic had met daarin iets over tijdsaanduiding.
Ik zat vanavond dit topic terug te lezen. En hetgeen ik nu op doel dat doe ik al een jaar. Dat is best lang. Maar dat is ook niet zo gek als je als Netwerkspecialist één of ander flut verhaal ophangt wat niet eens blijkt te kloppen. En als je dan als klant na een jaar wederom een poging doet krijg je indirect te maken met een manager van de Netwerkspecialisten die na weken ineens zegt geen tijd te hebben. Dan maar bij een ander maarja, na weer een week heeft de manager van de Netwerkspecialisten ineens wel tijd en gaan ze testjes doen. Want zelf hebben ze geen flauw idee. En Samantha die d'r best doet wordt mijn inziens ook maar aan het lijntje gehouden. Ik heb daarom een mededeling aan de manager van de Netwerkspecialisten.. Of je geeft deze week een antwoord aan Simyo (Samantha dus) waar ik iets aan heb of ik ben weg..

Ben het zat..

Sorry Simyo
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray,

Ik vind het super jammer dat dit op deze manier gaat lopen. Uiteraard gaan wij voor je door het vuur en doen we er alles aan om je bij ons te houden. Niet alleen omdat we je niet graag zien gaan van zowel ons als provider, als het forum, maar juist omdat we jou als persoon een goed antwoord willen geven en bij de club willen houden. Kunnen we vandaag even bellen?

Groetjes,
Angela & Samantha
Reputatie 7
Badge +9
Ray,

Weglopen bij Simyo terwijl Simyo juist het vuur uit de sloffen loopt.......???

Bovendien zie ik jou niet graag weggaan, je bent één van de toppers hier op het forum,

Blijf alsjeblieft!
Ik geef Simyo toch ook nergens de schuld van. Ik leg de schuld volledig bij de netwerk "specialisten" van KPN en hun manager mar die kan ik niet bereiken dus uit ik mij hier..En ik weet ook wel dat men bij Simyo hun best doen, heb ik ook al aangegeven. Maar ook jullie mogen toch wel eerlijk kunnen zeggen dat het eens ophoud met die onduidelijkheid. Of zie ik dat verkeerd?

Ik werk tot 14:30 en moet daarna nog ergens heen. Ben rond 16u wel bereikbaar.
Badge +7
Hoi Ray,

Super! Dan bellen we je rond 16u op. Tot straks!

Groetjes,
Samantha
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Ray, ik begrijp je redenering wel hoor, maar is dat een reden om Simyo, je collega's van het forum en de klanten die jouw raad en adviezen zo goed kunnen gebruiken te verlaten?
Alleen maar omdat er geen verklaring komt over de tijdstippen van je internetgebruik? Over het verbruik op zich is er geen verschil met de opgave die Simyo van KPN ontvangt. Als daar echte verschillen in zouden zitten met het risico dat je buiten de bundel zou gaan....dan zou ik er meer begrip voor hebben.
Bij mij kloppen de tijdstippen soms wel, soms niet, maar het grootste verschil op maanbasis in verbruik was 2 MB, door afrondingen misschien of door een niet correcte weergave op toestel of KPN, of een sessie die tijdens de overgang van de ene maand naar de andere liep..... niet iets om me druk over te maken.
Iemand die mij een beetje kent zou weten dat ik niet zomaar een deur achter mij sluit, om het zo maar even te noemen. Ik vind gewoon dat een klant mag eisen dat hij of zij een duidelijk en herkenbaar overzicht krijgt van zijn verbruik. Waar ik zo pissig om ben is niet eens zo zeer het onbekende maar wel over hoe men bij KPN er mee om gaat. Komt een beetje ongeïnteresseerd over. Niet alleen naar mij maar ook naar Simyo / Samantha maar ook Angela die er genoeg tijd in hebben gestoken. Iets wat ik trouwens ook zeer waardeer. En als ik het gevoel krijg dat ik niet serieus genomen wordt dan ben ik er gewoon klaar mee. Nogmaals, het ligt niet aan Simyo, het ligt aan KPN zijn netwerk "specialisten" en hun manager.

Net als Wim vraag ik mij ook af of er niet eens iets van documentatie is omtrent dit alles.
Vanmiddag goed gesprek gehad met Samantha. Dat is alles wat ik nu nog even kwijt wil.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben blij dat het een goed gesprek was. De uitwerking hoop ik dat ook positief is/wordt.
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan me voorstellen dat je je op een bepaald moment ergert aan bepaalde zaken, en daarom vertrekt.
Alleen denk ik dat je deze informatie elders ook nauwelijks boven water kan halen.

Ik denk dat je hier te maken hebt met informatie die diep in de GSM protocollen zit, en waarbij wellicht ook nog parameters zijn die in de SIM kaart (of netwerk) zitten. Zo heb ik bv geen flauw idee op basis van welke informatie de SIM kaart gebruiks informatie verstuurd. Staat die frequentie vast in de SIM kaart? Heeft het netwerk verteld dat dit eens per bepaalde tijd moet gebeuren? Stuurt het netwerk een berichtje naar de simkaart "geef me nu je gebruiksinformatie"?
Allemaal optie volgens mij zouden kunnen.
Ik weet zeker dat er mensen zijn bij KPN die dit weten (of kunnen opzoeken) en kunnen uitleggen. Je moet ze alleen vinden, en ze moeten van hun manager de tijd krijgen om dit uit te zoeken.

Als je dit echt wilt weten is een techneuten forum mbt GSM protocollen de beste bron.
Of die er zijn weet ik ook niet zo snel.
Topicstart 30 maart 2016, 10:10 uur.
Het is nu 19 juni, topicstart 1 jaar geleden, hoezo? :?

Dit topic gaat over verbruik gemeten op verkeerd tijdstip, er staat beantwoord maar nog steeds is er geen verklaring geen antwoord en dan is het in mijn ogen een openstaande vraag .
Dus cijfers van dit forum qua beantwoord daar stel ik, terecht volgens mij, vraagtekens bij.
Ga even met me terug naar de topic start en klik op 1 jaar geleden, welke datum en tijd staat er dan? Zelfs de tijdmeting van het forum klopt van geen kanten. En hier speelt niet dat er vertraging is bij het ontvangen van de gegevens van KPN maar een glasharde verkeerde notatie.
Als dit al niet klopt....klopt dan wel wat wordt gemeten als tijdstip verbruik?
Niemand kan zeggen dat je niet genoeg tijd en energie erin hebt gestoken om de onderste steen boven te halen, om duidelijkheid te krijgen.
🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

Ik heb ook met Ray gesproken hierover en hij heeft aangegeven dat hij dit topic graag privé verder wil afhandelen zo lang er onderzoek gepleegd wordt. Dit om constante discussie en gesprekken te voorkomen. Ik zal dit topic aan het einde van de middag dan ook verplaatsen naar een afgesloten forum waar alleen Ray en de moderators toegang tot hebben. Zodra er een update is of een antwoord, zal dit topic weer teruggezet worden zodat jullie ook weten wat er aan de hand is.

Het gaat er dus niet om dat we dit zomaar "Offline halen" omdat we deze informatie niet op het forum willen hebben. Het topic komt ook weer terug online. Ik vond het belangrijk om dit te vermelden zodat jullie je niet ineens afvroegen waar dit topic is gebleven.

@Friesian, ik begrijp niet zo goed dat jouw laatste bericht te maken heeft met de vraag van Ray? De tijdsnotatie is prima en het is dus meer dan een jaar geleden. Ray geeft aan een jaar, vermoedelijk als globaal. Het topic is gestart op de datum die jij ziet staan. De conclusie dat er een 'Glasharde verkeerde notatie' wordt vermeld is dus absoluut onwaar.

Verder heeft het feit dat dit topic als beantwoord staat helemaal niets te maken met 'cijfertjes' van ons forum. Deze cijfertjes zijn überhaupt niet van belang. Wij werken, zoals je weet, niet met targets en meeste beantwoorde vragen per week maar op kwaliteit. Het antwoord wat ruim 1 jaar geleden door mij gegeven is, is het antwoord waarvan wij dachten dat het correct was. Dit topic is na lange tijd heropent en nog niet van 'beantwoord' afgehaald. We hebben op zo'n moment vooral de wens om het alsnog snel op te lossen. Als een topic dan niet van beantwoord afgehaald wordt, lijkt mij dat 1 van de minste zorgen. Zodra er een juist antwoord is, hadden wij dit zeker ook gemarkeerd. Verder blijven wij mensen en ook wij kunnen een handeling vergeten. Ik heb hem er nu vanaf gehaald.

Groetjes,
Angela
Angela, heb je wel bij benadering gelezen wat ik schreef? Nee dus, jouw reactie daarop is totaal onwaar, onzin vindt ik te lomp om dat te gebruiken. Er staat duidelijk - 1 jaar geleden.
19 juni, gisteren een jaar geleden is geen jaar geleden maar veel meer dan dat. Je kunt mij niet wijsmaken dat je geen kalender kunt kijken. Dus niet wat Ray schreef maar jullie eigen tijdsaanduiding.

Het zou goed zijn als een topicstarter de vraag weer als onbeantwoord zou kunnen maken, geldt ook in bijvoorbeeld in een topic van mij. Komt tevens het forum ten goede want zo wordt menig vrijwillige helper op het goede paard geholpen om juist die vragen te vinden..

Wanneer er een vraag is en er staan meer vragen als reactie die helpen om de oplossing, het antwoord te vinden dan is daarmee GEEN beste antwoord gegeven. Herinner je nog examens, jullie scholen, universiteiten opleiding, hogescholen? Is er iemand van jullie geslaagd door vragen te beantwoorden met nog meer vragen?

Fijn dat er weer staat vraag het maakt de actuele situatie up-to-date en dat ik gedachten heb bij de cijfers dat is mijn goed recht niemand kan dat mij verbieden. Iedereen heeft dat recht, zelfs jij.

Feit is dat de tijdsaanduiding niet klopt met 1 jaar geleden, je kunt draaien, op je kop gaan staan maar dat feit staat als een rots in de branding. Wie zegt dat KPN dan wel accuraat bezig is met tijdstip?

Zelfs een paerdjuh is een mens..

Greetz
Friesian
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian,

Ik snap waar dit vandaan komt. Wij werken natuurlijk niet vanuit dezelfde omgeving als die jullie als klant zien. Wij zien dus ook de weergave "1 jaar geleden" in onze omgeving niet. Hier zien we gewoon de datum staan. Ik was me even niet bewust van het feit dat deze weergave voor jullie anders is. Sorry hiervoor.

Dit kan ik verder wel verklaren. En dit heeft niets te maken met KPN of Simyo. Dit gaat om Insided. Als jij je vraagt stelt op 20 juni 2017, zal er na bijvoorbeeld 1 jaar (21 juni 2018), de weergave '1 jaar geleden' staan. Dit blijft zo, tot het 2 jaar geleden is. Er wordt niet aangegeven '1 jaar, 2 maanden en 2 weken geleden'. Als je met je muis overheen gaat zie je inderdaad de exacte datum staan. Ik heb nog niet eerder gehoord dat dit voor verwarring zorgt. Als dit wel zo is, kan ik het op de wensenlijst zetten. Sorry voor de miscommunicatie.

Het gesprek over wanneer een antwoord gemarkeerd wordt, hebben we al vaker gehad. Hier ga ik verder niet nogmaals een toelichting op geven. Wat ik je verder wel wil aangeven is dat we ons er bewust van zijn dat niet alle antwoorden direct een antwoord zijn. Het komt echter te vaak voor dat een forumuser geen reactie terug geeft. Het topic kan dan niet als onbeantwoord blijven staan. We proberen bewuster om te gaan met het markeren van nieuwe antwoorden.

Als laatste heb ik niets gezegd over dat jij geen gedachten of aannames mag doen over bepaalde cijfertjes. Ik probeerde je alleen uit te leggen dat dit er los van staat 🙂

Groetjes,
Angela

(Dit topic zal vanaf 15u afgeschermd worden)
Een vraag naar de bekende weg. Is er nieuws te melden vanuit KPN?
Badge +7
Hoi Ray,

We hebben afgelopen dinsdag weer een reminder gestuurd. Voor zover ik weet nog geen antwoord ontvangen.

Onze technische afdeling kan tegenwoordig ook jouw datasessies inzien (met eindtijd). Ik ben bezig dat ik deze ook kan krijgen, zodat ik deze naast je schema kan houden. Hopelijk gaat er dan een lampje branden, want tot nu toe kan ik er nog geen conclusies uit trekken :(

Groetjes,
Samantha

Reageer