.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip



Toon eerste bericht

198 reacties

We wachten het weer af 😉 😃
Die tijden van gisteren slaan trouwens ook weer helemaal maar nergens op. :8

Badge +7
Hoi Ray,

Het tijdstip van 2:59:29 kan ik verklaren. Dat heeft te maken met die 8 uur. Als een internetverbinding zelf niet stopgezet wordt, wordt er om de 8 uur een update uitgebracht. Dat is hier ook het geval. De sessie ervoor begon op 5 juli om 18.59.29 op, en je kunt zien dat de sessie erna om 10.59.26 uur begon. Precies 8 uur dus.

Het tijdstip van 13:26:59 kan ik ook niet verklaren, maar vreemd genoeg zie ik dat er vandaag op precies hetzelfde tijdstip (13:26:59) ook weer iets is gestart. Heb daarom zo'n vermoeden dat dit misschien ook iets automatisch is geweest. Heb je tussen 21.26 uur gisteravond en 13.26 uur vandaag gebruik gemaakt van mobiel internet?

Groetjes,
Samantha

Het tijdstip van 2:59:29 kan ik verklaren. Dat heeft te maken met die 8 uur. Als een internetverbinding zelf niet stopgezet wordt, wordt er om de 8 uur een update uitgebracht. Dat is hier ook het geval. De sessie ervoor begon op 5 juli om 18.59.29 op, en je kunt zien dat de sessie erna om 10.59.26 uur begon. Precies 8 uur dus.


Het was toch zo dat de tijden de start zijn van een sessie? Dus als ik slaap en mobiel internet staat uit kan een sessie (2:59:29 ) dus nooit starten.

Ik laat een verbinding nooit open en zeker geen 8 uur, behalve via Wifi.



Het tijdstip van 13:26:59 kan ik ook niet verklaren, maar vreemd genoeg zie ik dat er vandaag op precies hetzelfde tijdstip (13:26:59) ook weer iets is gestart. Heb daarom zo'n vermoeden dat dit misschien ook iets automatisch is geweest. Heb je tussen 21.26 uur gisteravond en 13.26 uur vandaag gebruik gemaakt van mobiel internet?


Die van 13:26:59 (donderdag) kan ik ook niet verklaren, zat ik op het werk op Wifi. Die van vandaag (vrijdag) wel, toen ging ik iets later de deur uit om naar het werk te gaan.
Badge +7
Hoi Ray,

Ik heb dus het idee dat internet aan en uit zetten in je telefoon geen enkele invloed heeft. Dat het precies hetzelfde werkt als wanneer je op de wifi zit. Je maakt dan geen gebruik van mobiel internet, maar de dataverbinding op het netwerk zelf loopt wel. En die brengt dan om de 8 uur een 'update' uit.

Maar goed, dat is mijn theorie naar aanleiding van het excel bestand dat je gestuurd hebt. Ik ben nog steeds op zoek naar de tijd om hier conclusies uit te trekken. En of deze kloppen, is nog maar de vraag. Ik hoop dat die netwerkspecialisten hier snel antwoord op kunnen geven.

Groetjes,
Samantha
M'n telefoon is ter reparatie opgestuurd. Aanraakscherm defect. Nu heb ik een andere telefoon en ik zie geen verschil in foute tijden. Ik mag aannemen dat de fout dus niet aan mijn toestellen ligt. Dat is iets wat we nu voor 100% zeker weten. Ik zag de verkeerde tijden namelijk in 4 verschillende telefoons.

Voorbeeldje voor vandaag, maandag 17 juli 2017. Ik sta op omstreeks 04:45 uur. Maak een bakje koffie en zet mijn Wifi aan. Dit zal dus ergens tussen 04:45 uur en 04:50 uur zijn geweest. Wat zie ik zojuist op m'n MijnSimyo? Juist.

4:41:34 17-07-2017, Internet gebruik 4,77 MB

PS: Wie neemt dit over van Samantha, die er veel tijd en energie in heeft gestoken?
Badge +7
Hoi Ray,

Ohnee, dat is wel stom zeg! (Ik wou hier eigenlijk een ander woord voor gebruiken, maar ondanks dat dit gedeelte niet openbaar is, denk ik niet dat Angela hier heel blij mee zal zijn). Hopelijk komen hier geen hoge reparatiekosten van. Ik twijfelde er ook niet aan of dit aan je telefoon zou liggen, dit is echt een netwerk dingetje ;)

Dat tijdstip wijkt ook weer een beetje af inderdaad. Dan is dit gelukkig geen uren, maar een paar minuten. Toch kan ik hier geen verklaring voor geven :(

We hebben trouwens die mevrouw nogmaals gevraagd wanneer haar 'spoedige update' komt. Jihane neemt straks het stokje van mij over, dan mag zij achter die mevrouw aan zitten. Ik beloof je dat ik nog met een update kom over ons klein onderzoekje :)

Groetjes,
Samantha
Paar minuten? Zeg maar 3 kwartier ;)

@Jihane,

Ik heb voor jou een tooltje om die dame te motiveren.

Badge +7
Hoi Ray,

Reken ik nou zo verkeerd? Om 4.41 uur begon het volgens het netwerk en tussen 4.45 uur en 4.50 uur stond je op en zette je je mobiel internet aan. Dat zijn een paar minuten toch? :? Of ben ik stiekem al toe aan weekend, dat kan ook..

Groetjes,
Samantha
Maak een bakje koffie en zet mijn Wifi aan. Dit zal dus ergens tussen 04:45 uur en 04:50 uur zijn geweest.


Fijn Weekend haha
Reputatie 7
Badge +10
Hahaha, dankjewel voor de tool! Komt wel goed 🙂 Ik ga er volgende week mee aan de slag.

Groetjes,
Jihane
Badge +7
Hoi Ray en Jihane,

Ik heb jullie per mail een excel bestand gestuurd. (Ja Ray, hij ziet er nu compleet anders uit dan die je mij hebt gestuurd, dus ik hoop dat je er wijs uit komt). Hierbij heb ik per datasessie opgeschreven wanneer hij begon, hoe lang hij duurt, wat dus de eindtijd was en hoe laat dit bij ons binnen kwam. De looptijd kreeg ik aangeleverd in seconden, dus deze heb ik omgerekend daar de looptijd in uren. Vervolgens heb ik zelf de eindtijd berekend. Hierbij dus de waarschuwing dat het waarschijnlijk niet helemaal betrouwbaar is, in verband met afrondingen in rekenfouten🆒

De dingen die mij opvallen, heb ik geel gemarkeerd. Hier even een paar korte punten wat mij opvallen:

- Op dinsdag 20 juni zette je om 5.43 de vliegtuigstand uit en begon er iets om 5.42 uur. Ik ga ervan uit dat dit met elkaar te maken heeft.
- Op woensdag 21 juni begin er een datasessie op het moment dat je internet op mijn Simyo en in je telefoon aanzette. Dit klopt ook
- Op woensdag 21 juni begint er een datasessie om 14.10 uur. Dit lijkt een vreemd tijdstip, maar dat is ook het tijdstip dat de vorige datasessie stopte. Dat je in de tussentijd je mobiel internet uitzette in je telefoon, heeft hier geen effect op gehad.
- Op donderdag 22 juni begint er een datasessie om 6.53 uur. Dat is precies het tijdstip waarop de datasessie van de avond ervoor is geëindigd.
- Op donderdag 22 juni begint er een datasessie om 14.31 uur. Op dat moment zette je je internet aan in je telefoon.
- Op zaterdag 24 juni eindigt een datasessie om 1.30 uur. Op datzelfde moment begint er een nieuwe. Mobiel internet stond al aan sinds 1.19. Toen was er dus al een sessie gaande.
- Op zaterdag 24 juni eindigt een datasessie om 2.10. Op dat moment zette jij je telefoon uit.
- Op zaterdag 24 juni begint er om 9.34 weer een sessie. Deze duurt precies 8 uur. In de tussentijd is internet in telefoon uit en aan gezet, heeft geen effect gehad.

Nog een paar ander opvallendheden:
- Mobiel internet uit of aan komt (bijna) nooit) overeen met eindtijd of begintijd datasessie.
- Vaak begint er iets als de sessie ervoor is geëindigd. Dit is vooral het geval als er veel datasessies achter elkaar plaatsvinden (zie bijvoorbeeld dinsdag 27 juni).

Conclusie:
Ik kan niet echt een duidelijke conclusie hieruit trekken. Wat ik hier wel uit op maak, dat het uit of aan zetten van je mobiele data in je telefoon geen enkele invloed heeft op de tijdstippen. Hiermee zorg je er alleen voor dat je telefoon wel of geen MB's verbruikt, dit heeft geen invloed op de dataverbinding zelf. Dit werkt dus eigenlijk hetzelfde als wanneer je verbonden bent met wifi. Je kunt geen MB's gebruiken, maar de verbinding loopt door.

Je kunt een verbinding wel stopzetten door je telefoon uit te zetten of door internet uit te zetten op door je telefoon in de vliegtuigstand te zetten. Hiermee wordt de verbinding op netwerkniveau stopgezet. Hetzelfde geldt voor het aanzetten van je toestel, of het uit de vliegtuigstand halen van je toestel. Daarmee kan er een verbinding beginnen, tenzij het netwerk getriggerd wordt. Wanneer het netwerk getriggerd wordt, blijft de grote vraag. Die netwerkspecialisten hadden het bijvoorbeeld ook over het binnenhalen van bijvoorbeeld Whatsappjes. Dit wordt dan wel aangeleverd op het netwerk, maar niet in je telefoon. Geen flauw idee of ze daarin gelijk hebben, maar dat moeten de netwerkspecialisten verder onderzoeken.

Als jullie nog dingen zien naar aanleiding van dit 'onderzoekje', dan hoor ik dat graag 🙂

Groetjes,
Samantha


Conclusie:
Ik kan niet echt een duidelijke conclusie hieruit trekken. Wat ik hier wel uit op maak, dat het uit of aan zetten van je mobiele data in je telefoon geen enkele invloed heeft op de tijdstippen. Hiermee zorg je er alleen voor dat je telefoon wel of geen MB's verbruikt, dit heeft geen invloed op de dataverbinding zelf. Dit werkt dus eigenlijk hetzelfde als wanneer je verbonden bent met wifi. Je kunt geen MB's gebruiken, maar de verbinding loopt door.

Je kunt een verbinding wel stopzetten door je telefoon uit te zetten of door internet uit te zetten op door je telefoon in de vliegtuigstand te zetten. Hiermee wordt de verbinding op netwerkniveau stopgezet. Hetzelfde geldt voor het aanzetten van je toestel, of het uit de vliegtuigstand halen van je toestel. Daarmee kan er een verbinding beginnen, tenzij het netwerk getriggerd wordt. Wanneer het netwerk getriggerd wordt, blijft de grote vraag. Die netwerkspecialisten hadden het bijvoorbeeld ook over het binnenhalen van bijvoorbeeld Whatsappjes. Dit wordt dan wel aangeleverd op het netwerk, maar niet in je telefoon. Geen flauw idee of ze daarin gelijk hebben, maar dat moeten de netwerkspecialisten verder onderzoeken.

Als jullie nog dingen zien naar aanleiding van dit 'onderzoekje', dan hoor ik dat graag 🙂

Groetjes,
Samantha


Mijn conclusie;

Klanten kunnen niet echt bouwen op de app en MijnSimyo pagina. In ieder geval niet op de tijden.

Het verbruik zelf klopt allemaal wel maar het inzicht krijgen dient wel verbeterd te worden. Want wat klanten zien zijn dus de sessie tijden en niet de tijden van verbruik. En ja, die sessie tijden boeien mij niet, ik wil de tijden zien wanneer ik echt heb verbruikt. En laat dat nou hetgeen zijn waar ik nu al die tijd op hamer.

Oja, Die sessies waar steeds over gesproken word, zit daar nou een maximale tijd aan vast? (Dat antwoord laat ook op zich wachten helaas >>> KPN) Want ik heb dinsdag 25 juli 2017 voor het laatst een tijdstip staan (13:42:28), want gisteren geen mobiel internet aangehad, tot vanmorgen en daar staat dus weer een tijdstip op een moment dat ik nog sliep (3:57:02). Dat zou dus een actieve sessie zijn van ongeveer 38,5 uur :S:?:?:?
Badge +7
Hoi Ray,

Klanten zien inderdaad de tijden waarop een datasessie op het netwerk start. Ik ben bang dat dit niet veranderd kan worden. Wij krijgen de gegevens vanuit het netwerk. Deze ziet alleen hoeveel MB's er binnen een bepaalde sessie zijn verbruikt, en het meet hoe lang deze sessie heeft geduurd. Op het moment dat jij een begintijdstip in je verbruik ziet, wordt het netwerk op de een of andere manier getriggerd met dataverbruik. Hoe dat gebeurt, kunnen alleen de netwerkspecialisten uitleggen (als ze dat al kunnen, want zij kunnen ook niet zien wat er bij jou gebeurt als er zo'n sessie start. Ik hoop daarom dat ze ervoor open staan om dit samen met jou uit zoeken. Zou je dit wat vinden?) Vanaf dat moment start voor het netwerk het dataverbruik.

Wanneer dit verbruik toegang heeft tot jouw telefoon, ziet het netwerk niet en wij dus ook niet. Het enige dat wij als Simyo eventueel kunnen doorgeven, is de eindtijd van zo'n sessie. Zo weet je in ieder geval tussen welke tijdstippen dit verbruik heeft plaatsgevonden. Zou dat al duidelijker voor je zijn?

Een datasessie kan maximaal 8 uur duren. Dit heb ik je volgens mij al vaker proberen uit te leggen, misschien was ik niet helemaal duidelijk daar in. Dat is dan mijn fout, sorry! Jouw sessie van 13:42:28 heeft daarom maximaal tot 21.42.28 geduurd. Omdat er daarna geen internetverbruik heeft plaatsgevonden, is er daarna geen datasessie geweest. De eerstvolgende datasessie begon vervolgens op 27 juli om 3.57 uur. Nogmaals, ik weet niet waarom het netwerk op dat moment een dataverbinding ziet. Het uitzetten van je mobiele data heeft daar in ieder geval geen invloed op, want je zet je internet niet op netwerk niveau uit. Dit kan alleen door internet op Mijn Simyo uit te zetten, door je telefoon uit te zetten of door je telefoon in de vliegtuigstand te zetten. Zo wordt de internetverbinding op netwerkniveau stopgezet.

Is het zo al iets duidelijker voor je?

Groetjes,
Samantha
Ik snap je wel hoor, ook over die 8 uur. Maar het is nooit gecommuniceerd hoe lang een sessie mag duren. Die 8 uur van jouw was toch een vermoeden omdat je die steeds terug zag komen? Vind ik het kloppen nee. Ik ben van mening dat het voor klanten duidelijk moet zijn. Dus als ik bijvoorbeeld om 12:00 uur mijn mobiele internet aanzet moet dat te herleiden zijn in mijn verbruik en niet een wazige tijd van bijvoorbeeld 10:40 uur wat dan een starttijd van een sessie is.

Die 3.57 uur is dus echt een raadsel want de telefoon lang gewoon aan op het nachtkastje maar met mobiel internet uit. Dit ging aan rond 5.15 uur. Het is dus helemaal een raadsel omdat ik dus 2 dagen eerder voor het laatst mobiel internet aan had staat. Ik mag dus wel een verklaring verwachten van op z'n minst KPN.

Ik kan jouw nu alleen maar bedanken voor al tijd en energie je erin hebt gestoken.
Badge +7
Hoi Ray,

Die 8 uur is wel een vermoeden, dat klopt. Al denk ik wel dat dit klopt, omdat 2 netwerkspecialisten ook tegen mij gezegd hebben dat dit maximaal 8 uur duurt. Het wordt alleen door een paar andere ontkent, daarom durf ik je hier geen 100% zeker over te geven. Ze spreken elkaar een beetje tegen op dit gebied. Daarom heb ik dit nooit als 'het antwoord' openbaar geschreven. Maar hoe ik alle touwtjes aan elkaar knoop, kom ik op die 8 uur wel uit. Maar goed, het zal fijn zijn als ze vanuit KPN hier een bevestiging over kunnen geven.

Je hebt helemaal gelijk dat hier ook een verklaring vanuit KPN over moet komen. Zij kennen hun netwerk (hopelijk) beter dan ik doe. Ik hoop echt dat ze je hier snel duidelijkheid over kunnen geven. Ik heb Jihane al de opdracht gegeven om regelmatig om updates te blijven vragen. Hopelijk komen ze er dan ook een keer met 1.

Ik heb dit met alle liefde uitgezocht hoor, dat puzzelen en onderzoeken is ook wel leuk 🙂 Jammer dat we het antwoord nog niet hebben gevonden. Maar met Jihane aan je zijde komt dat antwoord er nog wel.

Groetjes,
Samantha


Even checken of er updates zijn..
Reputatie 7
Badge +10
Haha! Met je oude profielfoto 😉 Ik zal Jihane even op d'r schouder tikken. Morgen dan wel. Ze is vandaag vrij 🙂
Jaaaa ze is jarig!!!! 😃
Reputatie 7
Badge +10
Yes! Ik heb haar het topic gemaild en ze vertelde me dat ze er zsm op terugkomt 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray!

Ik ben je zeker niet vergeten 😃 Volgende week ga ik zitten met mijn collega's van de technische afdeling om alle kennis uit hun hoofdjes te halen zoals water uit een spons. Ik zal dan een verslagje plaatsen van mijn gesprek!

Tot dan!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray!

Ah, sorry! De afspraak met de technische afdeling was verschoven vanwege allemaal onverwachtse drukte. Ik heb nú net weer een e-mail uitgestuurd met het verzoek om volgende week samen te gaan zitten hierover.

De update volgt!

Groetjes,
Jihane
Ach ja, deze casus loopt nog niet zo lang.

1 jaar, 5 maand en 4 dagen

In totaal 522 dagen
ofwel 74,57 weken
ofwel 17,10 maanden
ofwel 1,43 jaren

Dus neem de tijd. 🙂
Jammer dat sarcasme niet word herkend. Spijt me om dit te zeggen maar vind het een beetje belachelijk worden.

Zeg dan gewoon: Het is zoals het is, een antwoord is en komt er niet.

Ik ben er klaar mee.
Heel jammer dit.

Zwaar teleurgesteld.

Reageer