.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip


Ja, ook ik als forum expert kan wel eens aanlopen tegen iets wat vreemd is, of er vreemd uitziet. Gisteren, 29 maart 2016, werd ik omstreeks 7:30 uur wakker en zag ik dat Ziggo storing had. Ik kon dus niet op m'n wifi. Ik heb toen voor ongeveer een uur / 1.5 uur op m'n dataverbinding zitten internetten. Omstreeks 09:00 uur was de storing bij Ziggo opgelost, dus data uit en wifi aan. Iets wat ik hier ook altijd meegeef als tip. Er word hier ook wel eens geadviseerd om je internet op netwerk niveau uit te zetten maar dat is a omslachtig en b moet dat niet nodig zijn vind ik.

Nu vraag ik mij af of Simyo een glazen bol heeft, want het verbruik tussen 07:30 uur en 09:00 uur is niet gemeten, maar er is wel verbruik gemeten rond 04:30 uur op het moment dat ik nog in dromenland was en m'n telefoon met geen enkele vorm van internet verbonden was.

Ook gisteren avond is er verbruik gemeten die ik niet kan verklaren. Het gaat weliswaar om een klein beetje data maar vind het tocht apart. Mijn Data stond op dat tijdstip niet aan. Ik zat voetbal te kijken en ondertussen op Facebook.

Dit zou dus kunnen betekenen dat mijn telefoon, ondanks dat 3G/4G uit stond toch data verbruikt. Iets wat dus absoluut niet zou mogen, want wie wint daar nou iets mee. Of gaat er toch iets mis bij Simyo?

Of zijn het de Chinezen die ons in het westen bespioneren? 😃



Het gaat in deze om kleine verbruiksaantallen maar vind het toch wel een onderzoekje waard..

198 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

Ik heb ook met Ray gesproken hierover en hij heeft aangegeven dat hij dit topic graag privé verder wil afhandelen zo lang er onderzoek gepleegd wordt. Dit om constante discussie en gesprekken te voorkomen. Ik zal dit topic aan het einde van de middag dan ook verplaatsen naar een afgesloten forum waar alleen Ray en de moderators toegang tot hebben. Zodra er een update is of een antwoord, zal dit topic weer teruggezet worden zodat jullie ook weten wat er aan de hand is.

Het gaat er dus niet om dat we dit zomaar "Offline halen" omdat we deze informatie niet op het forum willen hebben. Het topic komt ook weer terug online. Ik vond het belangrijk om dit te vermelden zodat jullie je niet ineens afvroegen waar dit topic is gebleven.

@Friesian, ik begrijp niet zo goed dat jouw laatste bericht te maken heeft met de vraag van Ray? De tijdsnotatie is prima en het is dus meer dan een jaar geleden. Ray geeft aan een jaar, vermoedelijk als globaal. Het topic is gestart op de datum die jij ziet staan. De conclusie dat er een 'Glasharde verkeerde notatie' wordt vermeld is dus absoluut onwaar.

Verder heeft het feit dat dit topic als beantwoord staat helemaal niets te maken met 'cijfertjes' van ons forum. Deze cijfertjes zijn überhaupt niet van belang. Wij werken, zoals je weet, niet met targets en meeste beantwoorde vragen per week maar op kwaliteit. Het antwoord wat ruim 1 jaar geleden door mij gegeven is, is het antwoord waarvan wij dachten dat het correct was. Dit topic is na lange tijd heropent en nog niet van 'beantwoord' afgehaald. We hebben op zo'n moment vooral de wens om het alsnog snel op te lossen. Als een topic dan niet van beantwoord afgehaald wordt, lijkt mij dat 1 van de minste zorgen. Zodra er een juist antwoord is, hadden wij dit zeker ook gemarkeerd. Verder blijven wij mensen en ook wij kunnen een handeling vergeten. Ik heb hem er nu vanaf gehaald.

Groetjes,
Angela
Reputatie 7
Badge +10
Yes! Ik heb haar het topic gemaild en ze vertelde me dat ze er zsm op terugkomt 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal!

Ik heb net een gesprek gevoerd met één van onze beste technici 🙂 We hebben samen een plan opgesteld om dit te tacklen. We gaan een e-mail sturen naar de netwerkspecialisten, zodat alles netjes zwart-op-wit staat. Daarna sturen we die e-mail weer door naar de partij die achter de netwerkspecialisten zit: daar komt namelijk nóg een groep specialisten kijken. Daar gaat die e-mail naartoe. Ik wil namelijk concreet antwoord op de volgende vragen:

- Wanneer wordt een datasessie gestart? Als je je mobiel data aanzet? Waarom komen die tijden dan niet altijd met elkaar overeen?
- Wanneer wordt een datasessie beëindigd?

Ik zal hier updates plaatsen!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Misschien hebben ze stiekem iets opgelost en het ons niet laten weten 😞 Jihane, heeft volgens mij nog niets concreets te horen gekregen.
Reputatie 7
Badge +10
Het is altijd super vervelend als we niet met een oplossing kunnen komen. Tiury en ik hebben er toen die tijd al aandacht aan besteed, Samantha is erg vaak in contact geweest met KPN en nu ook Jihane. Hoe balen het ook is, denk ik dat het besluit om dit te stoppen verstandig is. Meer uitleg gaan we niet krijgen ben ik bang. En als we uitleg krijgen, is dit vaak precies niet het antwoord wat we nodig hebben.

Ik ga dit aparte subforum dan ook verwijderen. Waar wil je dat ik het topic neerzet Ray?

Groetjes,
Angela
Ik deel dit volkomen @Angela. Ik denk dat het topic het meest recht heeft in het subforum voor MijnSimyo en de MijnSimyo app. Tevens denk ik dat we topic van vraag naar discussie moeten omzetten aangezien de vraag nooit echt beantwoord is.


Ik wil wel iedereen bedanken van Simyo die hier aan meegewerkt heeft ondanks dat het resultaat niet is waar we alleen op hoopte.
Reputatie 7
Badge +10
Helemaal goed! Ik zal dit deze week gaan aanpassen en het onderwerp inderdaad veranderen in een 'discussie'. Dat is zeker beter passend.

Nogmaals sorry dat we het niet bevredigend kunnen oplossen. Wie weet, krijgen we in de toekomst nog eens de kans om het goed uit te zoeken met iemand van KPN die ons meer kan vertellen.
Ik heb Huawei gemaild met de vraag of mijn toestel data kan verbruiken ondanks dat dit is uitgeschakeld op de telefoon. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar je moet alle mogelijkheden uitsluiten om bij het aard van het beestje te komen.
Reputatie 7
Badge +10
Precies! En als je, voordat de telefoon dit zelf doen, de data weer aanzet, zal hij op dat tijdstip afgesloten worden 🙂 We zijn allemaal weer een stuk wijzer geworden.

Pfoe, als ik daar aan moest beginnen, had ik diegene even opgebeld. Ik denk niet dat ik het nog makkelijk uit mijn vingers had kunnen krijgen 😛
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt Samantha voor deze uitleg, wat een werk is dat geweest zeg om dat alles netjes op een rijtje te krijgen....
Ik heb het doorgelezen en snap het globaal, ik moet me na morgen er nog eens goed in verdiepen, ik heb nu wat andere dingen aan mijn hoofd (mijn been bedoel ik eigenlijk :()
Dank ook aan allen die hier aan meegewerkt hebben!
Badge +7
Hoi Ray,

Natuurlijk vind ik je nog aardig 😃 Ik zoek graag dingen voor je uit hoor, geen zorgen!

Ik snap helemaal dat je deze vragen nog hebt. Een van de redenen waarom het antwoord wat langer uitbleef, was omdat ik dit ook moest uitzoeken met de netwerkspecialisten van KPN. Helaas heb ik nog geen concreet antwoord van hen mogen ontvangen op de vraag waarom een datasessie kan starten op het moment dat jij internet uit hebt staan. Hetzelfde geldt voor de maximale looptijd van een sessie. Zolang ik hier nog geen concreet antwoord over heb, kan ik dit helaas ook nog niet aan je geven :(

Wij zijn achter de schermen bezig om hier wel duidelijkheid over te krijgen. We willen natuurlijk dat het antwoord dat we hierover aan je geven, 100% klopt. Zodra ik meer weet, kom ik hier uiteraard op terug. Vind je dat goed?

Ik vind het in ieder geval heel fijn dat je mijn verhaal snapt. Dat is het belangrijkste natuurlijk. Heb je hier nog andere vragen over?

Groetjes,
Samantha

@Franswon, Graag gedaan hoor 🙂 Beterschap! Ik hoop dat het vandaag beter gaat!

@Friesian, Het is inderdaad een lang verhaal, gelukkig bestaan er tegenwoordig computers 😃
Die manager is dus net zo vlot als het bijwerken van de standen :P

Bedankt voor de update 😳
Ja erg vlot gaat het niet he.. Je hebt haar wel aan het werk gezet, Ray :P

Had ze maar een vak moeten leren :P

Had ze maar boer moeten worden. :P;)
Angela, heb je wel bij benadering gelezen wat ik schreef? Nee dus, jouw reactie daarop is totaal onwaar, onzin vindt ik te lomp om dat te gebruiken. Er staat duidelijk - 1 jaar geleden.
19 juni, gisteren een jaar geleden is geen jaar geleden maar veel meer dan dat. Je kunt mij niet wijsmaken dat je geen kalender kunt kijken. Dus niet wat Ray schreef maar jullie eigen tijdsaanduiding.

Het zou goed zijn als een topicstarter de vraag weer als onbeantwoord zou kunnen maken, geldt ook in bijvoorbeeld in een topic van mij. Komt tevens het forum ten goede want zo wordt menig vrijwillige helper op het goede paard geholpen om juist die vragen te vinden..

Wanneer er een vraag is en er staan meer vragen als reactie die helpen om de oplossing, het antwoord te vinden dan is daarmee GEEN beste antwoord gegeven. Herinner je nog examens, jullie scholen, universiteiten opleiding, hogescholen? Is er iemand van jullie geslaagd door vragen te beantwoorden met nog meer vragen?

Fijn dat er weer staat vraag het maakt de actuele situatie up-to-date en dat ik gedachten heb bij de cijfers dat is mijn goed recht niemand kan dat mij verbieden. Iedereen heeft dat recht, zelfs jij.

Feit is dat de tijdsaanduiding niet klopt met 1 jaar geleden, je kunt draaien, op je kop gaan staan maar dat feit staat als een rots in de branding. Wie zegt dat KPN dan wel accuraat bezig is met tijdstip?

Zelfs een paerdjuh is een mens..

Greetz
Friesian
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian,

Ik snap waar dit vandaan komt. Wij werken natuurlijk niet vanuit dezelfde omgeving als die jullie als klant zien. Wij zien dus ook de weergave "1 jaar geleden" in onze omgeving niet. Hier zien we gewoon de datum staan. Ik was me even niet bewust van het feit dat deze weergave voor jullie anders is. Sorry hiervoor.

Dit kan ik verder wel verklaren. En dit heeft niets te maken met KPN of Simyo. Dit gaat om Insided. Als jij je vraagt stelt op 20 juni 2017, zal er na bijvoorbeeld 1 jaar (21 juni 2018), de weergave '1 jaar geleden' staan. Dit blijft zo, tot het 2 jaar geleden is. Er wordt niet aangegeven '1 jaar, 2 maanden en 2 weken geleden'. Als je met je muis overheen gaat zie je inderdaad de exacte datum staan. Ik heb nog niet eerder gehoord dat dit voor verwarring zorgt. Als dit wel zo is, kan ik het op de wensenlijst zetten. Sorry voor de miscommunicatie.

Het gesprek over wanneer een antwoord gemarkeerd wordt, hebben we al vaker gehad. Hier ga ik verder niet nogmaals een toelichting op geven. Wat ik je verder wel wil aangeven is dat we ons er bewust van zijn dat niet alle antwoorden direct een antwoord zijn. Het komt echter te vaak voor dat een forumuser geen reactie terug geeft. Het topic kan dan niet als onbeantwoord blijven staan. We proberen bewuster om te gaan met het markeren van nieuwe antwoorden.

Als laatste heb ik niets gezegd over dat jij geen gedachten of aannames mag doen over bepaalde cijfertjes. Ik probeerde je alleen uit te leggen dat dit er los van staat 🙂

Groetjes,
Angela

(Dit topic zal vanaf 15u afgeschermd worden)
Een vraag naar de bekende weg. Is er nieuws te melden vanuit KPN?
Badge +7
Hoi Ray,

We hebben afgelopen dinsdag weer een reminder gestuurd. Voor zover ik weet nog geen antwoord ontvangen.

Onze technische afdeling kan tegenwoordig ook jouw datasessies inzien (met eindtijd). Ik ben bezig dat ik deze ook kan krijgen, zodat ik deze naast je schema kan houden. Hopelijk gaat er dan een lampje branden, want tot nu toe kan ik er nog geen conclusies uit trekken :(

Groetjes,
Samantha
We wachten het weer af 😉 😃
Die tijden van gisteren slaan trouwens ook weer helemaal maar nergens op. :8

Badge +7
Hoi Ray,

Het tijdstip van 2:59:29 kan ik verklaren. Dat heeft te maken met die 8 uur. Als een internetverbinding zelf niet stopgezet wordt, wordt er om de 8 uur een update uitgebracht. Dat is hier ook het geval. De sessie ervoor begon op 5 juli om 18.59.29 op, en je kunt zien dat de sessie erna om 10.59.26 uur begon. Precies 8 uur dus.

Het tijdstip van 13:26:59 kan ik ook niet verklaren, maar vreemd genoeg zie ik dat er vandaag op precies hetzelfde tijdstip (13:26:59) ook weer iets is gestart. Heb daarom zo'n vermoeden dat dit misschien ook iets automatisch is geweest. Heb je tussen 21.26 uur gisteravond en 13.26 uur vandaag gebruik gemaakt van mobiel internet?

Groetjes,
Samantha

Het tijdstip van 2:59:29 kan ik verklaren. Dat heeft te maken met die 8 uur. Als een internetverbinding zelf niet stopgezet wordt, wordt er om de 8 uur een update uitgebracht. Dat is hier ook het geval. De sessie ervoor begon op 5 juli om 18.59.29 op, en je kunt zien dat de sessie erna om 10.59.26 uur begon. Precies 8 uur dus.


Het was toch zo dat de tijden de start zijn van een sessie? Dus als ik slaap en mobiel internet staat uit kan een sessie (2:59:29 ) dus nooit starten.

Ik laat een verbinding nooit open en zeker geen 8 uur, behalve via Wifi.



Het tijdstip van 13:26:59 kan ik ook niet verklaren, maar vreemd genoeg zie ik dat er vandaag op precies hetzelfde tijdstip (13:26:59) ook weer iets is gestart. Heb daarom zo'n vermoeden dat dit misschien ook iets automatisch is geweest. Heb je tussen 21.26 uur gisteravond en 13.26 uur vandaag gebruik gemaakt van mobiel internet?


Die van 13:26:59 (donderdag) kan ik ook niet verklaren, zat ik op het werk op Wifi. Die van vandaag (vrijdag) wel, toen ging ik iets later de deur uit om naar het werk te gaan.
Badge +7
Hoi Ray,

Ik heb dus het idee dat internet aan en uit zetten in je telefoon geen enkele invloed heeft. Dat het precies hetzelfde werkt als wanneer je op de wifi zit. Je maakt dan geen gebruik van mobiel internet, maar de dataverbinding op het netwerk zelf loopt wel. En die brengt dan om de 8 uur een 'update' uit.

Maar goed, dat is mijn theorie naar aanleiding van het excel bestand dat je gestuurd hebt. Ik ben nog steeds op zoek naar de tijd om hier conclusies uit te trekken. En of deze kloppen, is nog maar de vraag. Ik hoop dat die netwerkspecialisten hier snel antwoord op kunnen geven.

Groetjes,
Samantha
M'n telefoon is ter reparatie opgestuurd. Aanraakscherm defect. Nu heb ik een andere telefoon en ik zie geen verschil in foute tijden. Ik mag aannemen dat de fout dus niet aan mijn toestellen ligt. Dat is iets wat we nu voor 100% zeker weten. Ik zag de verkeerde tijden namelijk in 4 verschillende telefoons.

Voorbeeldje voor vandaag, maandag 17 juli 2017. Ik sta op omstreeks 04:45 uur. Maak een bakje koffie en zet mijn Wifi aan. Dit zal dus ergens tussen 04:45 uur en 04:50 uur zijn geweest. Wat zie ik zojuist op m'n MijnSimyo? Juist.

4:41:34 17-07-2017, Internet gebruik 4,77 MB

PS: Wie neemt dit over van Samantha, die er veel tijd en energie in heeft gestoken?
Badge +7
Hoi Ray,

Ohnee, dat is wel stom zeg! (Ik wou hier eigenlijk een ander woord voor gebruiken, maar ondanks dat dit gedeelte niet openbaar is, denk ik niet dat Angela hier heel blij mee zal zijn). Hopelijk komen hier geen hoge reparatiekosten van. Ik twijfelde er ook niet aan of dit aan je telefoon zou liggen, dit is echt een netwerk dingetje ;)

Dat tijdstip wijkt ook weer een beetje af inderdaad. Dan is dit gelukkig geen uren, maar een paar minuten. Toch kan ik hier geen verklaring voor geven :(

We hebben trouwens die mevrouw nogmaals gevraagd wanneer haar 'spoedige update' komt. Jihane neemt straks het stokje van mij over, dan mag zij achter die mevrouw aan zitten. Ik beloof je dat ik nog met een update kom over ons klein onderzoekje :)

Groetjes,
Samantha
Paar minuten? Zeg maar 3 kwartier ;)

@Jihane,

Ik heb voor jou een tooltje om die dame te motiveren.

Reageer