.

Beantwoord

Hoogverbruik en hoge kosten. Wat zegt de wet hierover?

  • 1 October 2021
  • 39 reacties
  • 952 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon  

 

 

 

Badge

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Ik heb het issue aangemeld. Misschien staat Simyo in haar recht en staat het ergens in de algemene voorwaarden maar dat is geen doen om allemaal te lezen als je een abonnement afsluit. 

Het is gewoon buitengewoon klant onvriendelijk. Het wordt tijd dat simyo of tijdig blokkeerd of een data limiet laat instellen. Ze zou een voorbeeld kunnen nemen aan veel collega’s die de snelheid terugschroeft en vraagt of je meer mb/gb wilt kopen.

 

Badge

Zal allemaal best maar dit klopt gewoon niet, wat hier gebeurd is niet correct en is zeer klant onvriendelijk.

Ik zal dit voorval doorspelen naar de ombudsman. 

 

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Geloof mij, maar dit is iets wat wij als Forum Experts veelvuldig hebben aangegeven. Vooralsnog is er niets mogelijk.
Daarnaast heb je natuurlijk bij afsluiten van je abonnement/contract de Algemene Voorwaarden geaccepteerd. Deze zijn niet in strijd met de wet. Om die reden moet je daarom dan ook 18 jaar of ouder te zijn of te worden vertegenwoordigd door een ouder/voogd.

Dit is het laatste wat ik hierover heb gezegd. Een moderator (= Simyo medewerker) zal hier nog op terug komen.

Badge

Kortom waar kan ik de limiet naar 0 inregelen en waarom heb ik pas een sms bij 178 euro gekregen.

Als dit artikel klopt is de werkwijze niet correct simyo en daarom zal ik de kosten niet betalen tenzij u kunt aantonen dat uw werkwijze wel correct is.

Badge

Dit zegt de wet

Wat moeten operatoren volgens de wet doen wanneer klanten hun abonnement overschrijden? Luc Tuerlinckx, ombudsman voor de telecomsector: “Als je het inbegrepen datavolume van je bundel overschrijdt, moet je daarvan verwittigd worden. Dat gebeurt standaard via sms als je 50 euro boven je limiet gaat.” Als je niet akkoord gaat met die 50 euro kan je ook een andere bovengrens instellen, zegt Tuerlinckx: “Zo kan je kiezen voor 0 euro, voor 75 euro of voor 100 euro bovenop je abonnement.” 

ha lijkt er toch op dat ik die 178 niet hoef te betalen!

 

Badge

Dank voor het advies. 

Maar ik val ook in herhaling, het data limiet hoort bij de provider actief te zijn en niet iets wat de klant zelf moet uitvogelen, met alle fout gevolgen van dien. Daarnaast is het absurt dat er 178 euro voor 2 uur internetten wordt gerekend. Met dit soort bedragen snap ik wel waarom simyo geen datalimiet aanbiedt.

Dat is goed verdienen en weinig hoeven te leveren. 

Nogmaals de vraag waar kan ik het data limiet aanzetten in de simyo omgeving. Is dit geen wettelijke verplichting ? 

Groet, Willem-Jan

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Vooropgesteld, ik ben een klant net als jij en je zoon 😉.

Omdat Simyo geen datalimiet heeft, heb ik alleen enkele tips gegeven, zodat jij en/of je zoon dit zelf in de gaten kunt houden. Doe er mee wat je wilt, maar het was louter en alleen goed bedoeld.

Ik weet niet wat voor een telefoon je zoon heeft, maar in toestellen met Android als OS kun je zelf ook een datalimiet instellen al dan niet met behulp van een datateller app. Google hier maar eens op. En lees de door @Bas aangehaald blog door!

Ik val in herhalingen, vat dit op zoals je wilt, maar bewustwording is bij kinderen het belangrijkste ter voorkoming van dergelijke situaties.

Badge

Beste 

Dank voor je reactie maar voegt niks toe helaas.

Nogmaals de vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoon niet over het limiet kan !

Dus niet een verhaal van hou het in de gaten….. maar ik wil gewoon zoals bij iedere provider die ken een limiet instellen en daar mag hij niet boven. Ik ga niet mijn zoon van 13 proberen iedere keer een data teller op 0 te zetten of zoiets anders stoms. Ik hoef zelf ook niet op te letten zit zelf bij de KPN en heb erg veel spijt dat ik voor jullie heb gekozen voor mijn zoon. Dacht goedkoop af te zijn……. nou erg duur dus.

En het lijkt me een incomplete dienstverlening als jullie dat niet aanbieden. Tevens is het raar om in zo’n korte tijd zoveel geld te moeten betalen. Als jullie dan blokkeren doe het dan op tijd!! En niet nadat de rekening buitensporig is. 

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Wat je zou moeten proberen is je zoon ervan bewust te maken. Laat hem bijvoorbeeld de databundel in de Mijn Simyo App op zijn telefoon regelmatig checken, zodat hij een idee krijgt wat het gevolg is van ‘zijn acties’. Beter is het, omdat de datateller in de Mijn Simyo App niet real-time is en enkele uren, als het niet langer is, achter loopt, hem te leren kijken naar de ingebouwde datateller op zijn telefoon. Zelf zet ik de datateller in mijn telefoon, een iPhone, elke eerste van de nieuwe maand op 0. De datateller op de telefoons is wel realtime.

Naar mijn mening gaat het er om de kinderen zo snel mogelijk bewust te maken van de gevolgen. Zelf ik heb ik twee jonge pubers, die al weer enkele jaren bij Simyo zitten. Ik heb hun beide nummers in mijn Mijn Simyo App toegevoegd, zodat ik hun verbruik kan monitoren. Vanaf hun start zijn ze gelukkig bewust met hun bundels omgegaan. Een keer heeft een van beiden een erg kleine misser gemaakt, waarna deze zich direct erg schuldig voelde. Wellicht kan de dreiging van een inhouding op het zakgeld helpen? 😊

Heb je trouwens de blog in de opmerking van Bas al gelezen? Hierin kun je ook veel handige tips zien.

Badge

Okay 178 euro rekenen voor 2 uur internetten ? Klinkt mij toch als onredelijk veel in de oren. Denk ook dat een rechter daar zo over zou oordelen. Overstappen naar een ander kost mij ook veel geld afkoopsom van 98 euro.

Als je binnen 2 uur zo’n rekening kan verzamelen dan moet het tarief buiten bundel is dan echt wel buitensporig zijn,. Goed het  zal jullie recht wel zijn maar klant vriendelijk is zeker niet. 

Ik heb 1 duidelijke vraag hoe voorkom ik weer een hoge rekening ? 

Ik zie geen optie om op de iphone van mijn zoon een maandelijks limiet in te stellen ? Jullie kunnen dat wel waarom kan ik dat niet bij jullie instellen ? Hoe moet ik dit nou regelen ? Een sms wordt over het hoofd gezien en binnen no time heb je weer een gruwelijke rekening.

Reputatie 7
Badge +6

Hi Willem-Jan Kempen, 

 

Het is heel begrijpelijk dat je je afvraagt wat er nog mogelijk is. 

 

Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk over je bundel heen gaat, daarom kunnen wij ook eenmalig coulant zijn in die situatie. Wel geven we op dat moment dat we een coulance aanbieden altijd een volledig blog mee met enorm veel goede tips voor de instellingen in je telefoon. Als je het hele blog hebt nagelopen met de telefoon van je zoon is de kans nog maar heel klein is dat je over de bundel gaat. Er zijn namelijk instellingen die voorkomen dat je bijvoorbeeld Youtube/TikTok/Netflix kan kijken op 4G, maar nog wel op WiFi én voor Android kun je bijvoorbeeld zelf eenvoudig een datalimiet instellen op de telefoon. 

 

Helaas kunnen we jullie niet nogmaals tegemoet komen, maar we kunnen jullie wel helpen het instellen van de telefoon zodat deze situatie zich niet nog een keertje voordoet. 

 

Groetjes, 

Tessanne 

Badge

Beste,

Jack is 13 en de jeugd sms helemaal nooit meer, vandaar.

Ik ken eigenlijk geen andere provider die dit niet netjes oplost.

KPN schroeft de snelheid drastisch naar beneden en vraagt of je extra mb wilt afnemen.

Ik begrijp niet waarom jullie pas blokkeren nadat de schade is gedaan ? Dit is heel klant onvriendelijk ik kan ook nergens een optie vinden om dit in te schakelen ? 

Klopt dat ? Mocht dit niet mogelijk zijn dan zie ik mij genoodzaakt om het abonnement op te zeggen.

Ik zie dat daar ook weer 98 euro aan afkoop kosten aanzitten. 

Kortom ik sluit een abonnement af voor mijn zoon kom met hele hoge kosten te zitten omdat ik geen limiet kan instellen wat bij overige providers standaard is. 

Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om zo met je klanten om te gaan ? 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Willem-Jan, 

Welkom op ons forum!

Wat vervelend dat je zoon in korte tijd zulke hoge kosten heeft gemaakt voor het gebruik van mobiel internet. We snappen dat dat niet de bedoeling was!

Ik zie dat jullie recentelijk ook al een tegemoetkoming hebben gekregen voor kosten door internetverbruik. Hebben jullie toen wel alle tips doorgenomen die in het blog staan dat we altijd meesturen als je een eenmalige tegemoetkoming van ons krijgt? En hoe kan het dat je zoon de SMS heeft gemist, wetende wat de consequenties zijn als je zonder bundel doorgaat met internetten?

We kunnen jullie helaas niet nog een keer een tegemoetkoming aanbieden. Ik adviseer je om een grotere internetbundel te nemen zodat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt. Voor het totale factuurbedrag kan eventueel een betalingsregeling getroffen worden. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht. 

Groetjes,
Bas

Reageer