.

Beantwoord

Hoogverbruik en hoge kosten. Wat zegt de wet hierover?

  • 1 October 2021
  • 39 reacties
  • 941 Bekeken

Badge

Mijn zoon Jack, heeft het sms gemist dat zijn bundel op was een tijdje later was zijn 4g geblokkeerd en krijg ik een rekening van 178 euro! Dit is nu de tweede keer waarom niet direct blokkeren als het tegoed op is en je klanten bewust een keuze laten maken.

Het is echt enorm vervelend om zo verrast te worden ! 

Graag zie ik de kosten gereduceerd het kan toch niet zo zijn dat een middag internet 178 euro kost!

Hoor graag van u

icon

Beste antwoord door Bas 1 October 2021, 17:27

Bekijk originele reactie

39 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ?

Ik geef alleen door wat wij als Forum experts over de tijd hierover hebben gehoord. Wij zaten ook met diezelfde vraag.

De moderatoren op dit forum zijn enkel doorgeefluik. Zij zelf beslissen hier niet over. Ze hebben herhaaldelijk aangegeven (en blijven dit doen) dat klanten wensen dat er iets wordt gedaan aan de hoge rekeningen, indien iemand buiten zijn databundel gaat. Dataplafond, knijpen etc etc geloof mij, de forum experts hebben alle verschillende mogelijkheden maatregelen inmiddels wel voorgesteld.

In de lagen boven de moderatoren worden verder uitgewerkt en besluiten gemaakt over deze wensen. Tot nu toe is daarvandaan ergens in deze lagen altijd nee terug gekomen. Tot zover al het duidelijke. De rest is speculatie vanuit kamp Forum experts...

Welke laag(of lagen) dat precies is(/zijn), is ons niet verteld. Ook de redenen wordt niet echt duidelijk over gecommuniceerd. Technisch ingrijpend is een mogelijke reden, want Simyo's systemen kunnen op dit moment, doordat ze met vertraging verbruiksgegevens binnen krijgen, simpelweg niet op tijd ook maar enige blokkade activeren. Hoogverbruik blokkeert niet precies op 100 of 250 euro, maar altijd eroverheen. Prepaid schiet ook onder de 0, maar Simyo vult tegenwoordig het bedrag onder de 0 aan. (Er was een tijdje dat je bij Simyo pre-paid negatief beltegoed kon krijgen!). Andere opties (waarschijnlijk knijpen) stranden mogelijk bij moedertje-KPN, omdat Simyo’s producten dan te veel in het vaarwater komen van KPN’s eigen producten. En weer andere voorstellen zullen om andere redenen gestrand zijn.

Ik verwacht niet dat de moderators hier duidelijker over gaan zijn, dan dit verhaal.

Badge

Beste Veerle,

Dank voor de mooie dag wensen, ik wens je een fijne avond.

Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ? 

Graag een duidelijk antwoord.

 

Tot die tijd is het gewoon zeer klant onvriendelijk om zulke buitensporige rekeningen te sturen. 

Ik vind de schade die jullie veroorzaken bij kinderen/ouderen niet oplettende maatschappelijk zeer onwenselijk. Dit is iets wat hele vervelende situaties creëert bij mensen dat moet je niet willen als Simyo zijnde ongeacht wat dat aan inkomsten oplevert. 

 

Reputatie 5
Badge +2

@Willem-Jan Kempen 

Ik denk dat we hier eindeloos over zouden kunnen discusseren, maar volgens mij weet je al heel goed hoe je dit wil gaan aanvechten. Het gaat hier ook niet over een wettelijke kwestie, maar een morele kwestie. Dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn op dit topic. 

Ik wens je nog een mooie dag verder!

In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.

 

Simyo blokkeert uitgaand bij een hoogverbruik van €100,- per 24 uur of €250,- per week. 

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Badge

Beste Friesan,

Ik heb mijn zoon uitvoerig besproken dat hij goed op moet letten na de eerste keer, ik wou eigenlijk direct naar een andere provider totdat ik de kosten zag om bij Simyo weg te gaan.

Hij heeft naar eigen zeggen de sms-jes gemist. Op 20 september krijg ik een e-mail met “Simyo heeft je mobiele nummer 06********* uit voorzorg geblokkeerd voor uitgaand verkeer. In korte tijd zijn er namelijk hoge verbruikskosten gemaakt.”  

Voorzover ik weet is sms van 100 % is ook op 20 september verstuurd. Ik heb nu geen toegang tot mijn zoon zijn telefoon maar zal de exacte datum en tijd nog even uitzoeken!

In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.

Wat betreft de geschillen commissie daar wordt een ledenlijst van bijgehouden en daar staat simyo niet bij.

 

Het is gewoon zeer klant onvriendelijk manier van zaken doen, vandaar dat elk zelfrespecterende provider maatregelen neemt om dit soort situaties te voorkomen.

 

Groet,

 

Willem-Jan

 

 

 

 

 

hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?

 

https://www.simyo.nl/blog/simyo-beste-mobiele-provider-consumentenbond/

Bron: Consumentenbond. Verkiezing per kwartaal...beste mobiele provider.

Ik heb je andere topic gelezen, ook al begrijp ik je frustratie mis ik toch wel wat zelfreflectie bij jou. Een kruispost(en) is niet wenselijk op het forum omdat dat extra werk geeft voor de moderators en het maakt het ook onoverzichtelijk.

Jij hebt voor je zoon een abonnement gekozen bij Simyo en omdat je zoon nog geen 18 is ben jij verantwoordelijk voor het gebruik van...en de kosten de aansluiting. Dit staat duidelijk in de Algemene voorwaarden  paraaf 7.1.

Verder lees ik dat de kosten niet gemaakt zijn in enkele uren maar tussen 14 en 20 september.

**Dit schreef @Bas .........

Volgens onze gegevens zijn de extra kosten ook niet binnen een paar uur in rekening gebracht, maar heb je tussen 14 en 20 september extra kosten gemaakt.

*** En wat de geschillencommissie betreft…        Dit staat onder paraaf 17, als u een klacht heeft.

Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden.

*Mocht uw klacht niet naar tevredenheid zijn opgelost, komt u er samen met de aanbieder, Simyo, niet uit dan kan men dit aanmelden bij de geschillencommissie.

https://www.degeschillencommissie.nl/komt-u-niet-tot-een-oplossing/

@Bas vraagt volkomen terecht in het andere topic...Waarom let je niet beter op, wetende wat de consequenties zijn als je onverminderd doorgaat met internetten nadat je bundel volledig verbruikt is? 

Hier heb je (nog) niet op geantwoord.

Lang verhaal kort. Simyo zou zich drukken (niet duiken 😉) voor haar verantwoordelijkheid maar het lijkt erop dat jij je drukt voor je verantwoordelijkheid.

En Simyo zou inderdaad een betere bescherming moeten bieden. Volkomen mee eens.

Badge

Het gaat hier om beschermende maatregelen. Daar biedt Simyo dus niks voor na het op raken van de bundel. De rekening loopt dan binnen een hele korte tijd heel erg hoog op.

De meeste ander partijen hebben hier rekening mee gehouden zoals je ziet.

Simyo niet! Met alle gevolgen van dien voor mensen zoals ik die zich rot schrikken. En moet ik dan boos worden op mijn zoon omdat zijn leverancier geen bescherming bied? Ik word kinderlijk toegesproken dat ik bewustwoording moet creeren bij mij kind. 

Simyo moet aangepakt worden en daarom zal ik mijn rechtbijstand aanspreken wat hier aan te doen is.
Ik zie ook dat ze niet lid zijn van de geschillencommissie andere natuurlijk wel.

Consumenten bond zal ik ook nog aanschrijven, hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?

 

Simyo biedt de mogelijkheid om bij te kopen mocht je niet uit komen met de bundel. 

Badge

Ja 👍 dat is waa 😂. Maar ja in de ideale wereld doe je alles zo slim mogelijk,

Probleem is dat je dit soort praktijken niet meer verwacht in een net land als Nederland waar alles goed is geregeld, tja gaatje in de wet ? 

als ik dit overzicht zo zie duikt Simyo haar verantwoordelijkheid 

Reputatie 7
Badge +6

Laat ik voorop stellen dat ik je frustratie begrijp.

maar dit uitzoekwerk had je beter kunnen doen voor dat je een abonnement afsloot🤨

Badge

Mooi overzicht gevonden.

https://www.prijsvergelijken.nl/telefoon-abonnement/tarieven-buiten-de-bundel/

Providers met dataplafond:

  • Ben 
  • Simpel (+ € 0,50 per maand)
  • Hollandsnieuwe (zowel data- als bel plafond)
  • Youfone (+ 0,50 per maand) (zowel data- als bel plafond)

Providers die je internetsnelheid verlagen:

  • Budget Mobiel
  • KPN
  • T-Mobile
  • Vodafone

Simyo biedt niks en laat de rekening lekker oplopen!

Badge

Kosten buiten bundel versus in bundel.

Als ik even een globale rekensom maakt dus zal niet helemaal kloppen maar voor het idee.

6 gb kost ongeveer 15 euro dat is  15 / (6 * 1024) = 0,0024 cent per mb

buiten bundel 0,15 cent per mb

Dat betekent dat de prijs ongeveer 64x hoger ligt dan binnen bundel.

64 x hoger !

 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Badge

Ja een andere provider wordt het sowieso. Dit is wederom het verplaatsen van de verantwoordelijkheid nu weer naar de steeds luxer worden van de telefoon. Als je een abonnement aanbied van 15 euro kan je niet een factuur sturen van 178 euro na 2 uur internetten buiten bundel.

Ligt niet aan telefoons of iets dergelijks er moet gewoon een limiet in staan. Voor het buitenland is het limiet al wettelijk bepaald voor max 60 euro. Lijkt met dat dat ook maximaal moet zijn voor binnenland.

SImyo heeft al veel mensen laten schrikken met een vreselijk hoge nota maar kennelijk maakt Simyo dat niet uit. Ik ben bang dat het een goed verdien model is. Daar ligt de essentie van het probleem. Geld boven maatschappelijk belang.

Dus daarom als er voldoende klachten worden ingediend wordt dit bedrijf echt wel aangepakt.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Hoi @Willem-Jan Kempen  

Het probleem wordt al heel lang aangekaart door klanten /Forum experts zoals ik.  Hier zie je een voorbeeld wat daarover gaat.

Probleem is in mijn ogen niet de €0,15 per MB maar veel meer de buitensporige kosten doordat de telefoon steeds luxer wordt, hoge resolutie van beelden, de snelheid van het mobiele netwerk om wat voorbeelden te geven.

Ik ben het ook met je eens dat de buiten bundel kosten in geen verhouding staan tot wat de reguliere kosten zijn per maand. Dit komt mede omdat in mijn ogen de vertraging van het aanleveren van gegevens aan Simyo groot is. Ik zie niet gebeuren dat Simyo hier een verbetering zal aanbrengen wat bijvoorbeeld een betaalde/betaalbare datalimiet inhoudt naar eigen keuze in MijnSimyo (app).

(*Edit @Willem-Jan Kempen )

Maar nog even dit ter informatie. Bij Android kun je bij deze app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigterm een limiet instellen. Kijk voor de zekerheid even of dit ook ook ook kan bij de iPhone.

(/*Edit)

Misschien dat voor jou een andere provider beter bij je past. Ik wens je dan succes in je zoektocht en vergelijken.

Badge

Vooral de hoogte die daarna berekend wordt staat niet in verhouding met de normale kosten.

Waarom zo’n hoog tarief ? Waarom wordt er zo’n hoog tarief berekend is dit om jullie klanten te straffen, als ze per ongeluk eroverheen gaan ?

Kom zeg nou zelf 178 euro in 2 uur dat is toch niet normaal meer ? 

Reputatie 5
Badge +2

@Willem-Jan Kempen

Ik vind het natuurlijk rot om te horen dat je zo ontevreden bent, maar ik snap je reactie volledig! We sturen natuurlijk onze waarschuwing sms’jes om de kans zo klein mogelijk te maken, maar dit zal niet altijd waterdicht zijn. Stuur vooral je klachten in en wellicht zal hier in de toekomst verandering in komen.

Groetjes,

Veerle

Badge

Ben nog steeds zeer ontevreden over het feit dat je binnen zo’n korte tijd zo’n hoge rekening kan krijgen.

Blijf van mening dat dit absurt is en aangepakt moet worden

Het deugd niet jullie kunnen een plafond aanbieden zodat klanten niet verrast worden !

Treurig verhaal.

Normaals raad ik iedereen aan een klacht in te dienen zodat dit permanent opgelost gaat worden:

Dit kost 2 minuten:

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Reputatie 5
Badge +2

@RicoK en @Groentjuh Ontzettend bedankt voor jullie communicatie en duidelijke informatie!

@Willem-Jan Kempen Ik begrijp hierin je frustratie volkomen! De experts hebben zo te zien al de nodige informatie gegeven en laten we hopen dat dit in de toekomst kan veranderen. Ook ik zou dat graag zien :)

Groetjes,

Veerle

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap uw frustratie. Ik ga hier ook geen heel verhaal meer neertikken omdat de andere ForumExperts het al heel goed verwoord hebben. Ik kan daar niets meer aan toevoegen, behalve nog dat FE's dit al zo vaak onder de aandacht hebben gebracht bij Simyo (lijntje met hen is iets korter) en dat zullen blijven doen. 

Ik hoop dat u een goede provider voor uw zoon zult vinden. Succes!

Misschien is het aardig om naast uw onafhankelijke reviewsite een andere heel bekende, onafhankelijke en betrouwbare reviewsite te zetten. Om e.e.a. in perspectief te houden. Snapt u? Wel zo sportief. Dat raad ik iedereen dan weer even aan :wink:

https://nl.trustpilot.com/review/www.simyo.nl

Ik ben overigens geen Simyo ‘vriendje’ maar wel tevreden over deze provider, behoudens genoemde.

Badge

Ik raad iedereen tevens aan om ervaringen.nl even naar simyo te kijken en ook een review te plaatsen van deze onredelijke manier van zaken doen.

 

https://www.ervaringen.nl/simyo.nl

Badge

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon  

Het rare in dit document is dat je wel wordt beschermd tegen hoge kosten in het buitenland grens is 60 euro, maar niet in Nederland, ik denk dat ze niet verwacht hadden dat de kosten in het binnenland ook snel hoog kunnen zijn ?!  Lijkt me dat hier een bescherming voor Nederland bij moet net zoals bij de Belgen!

Ik heb wat gegoogeld en kom echt veel elende tegen van mensen met hoge rekeningen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.  Ik neem mijn verlies en zal uit principe de afkoopsom betalen en dit bedrijf verlaten. Ik vind de schade die ze aanrichten bij onwetende/incompetente echt vervelend. Als bedrijf zou ik me hier ook heel erg slecht over voelen, Simyo is niet een bedrijf waar ik trots op zou zijn, hoeveel geld ze ook verdienen maatschappelijk richten ze gewoon veel schade aan. Het concept dat je het zelf in de gaten moet houden is gewoon onvriendelijk en onredelijk zeker gezien de korte tijd waarin de schade snel oploopt. Een limiet is gewoon noodzakelijk. De verantwoordelijkheid afschuiven naar de klant is onjuist en onredelijk zeker voor kinderen en ouderen maar ook voor volwassenen. 

 Ik zou graag iedereen willen oproepen die ook eens een te hoge rekening heeft gehad om ook een klacht in te dienen, dit kost slecht 5 minuten. We moeten dit op de kaart zetten dit is in het belang van de nederlandse consument.

Vul hier het fomulier in. 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Reputatie 7
Badge +9

Dit zegt de wet

Wat moeten operatoren volgens de wet doen wanneer klanten hun abonnement overschrijden? Luc Tuerlinckx, ombudsman voor de telecomsector: “Als je het inbegrepen datavolume van je bundel overschrijdt, moet je daarvan verwittigd worden. Dat gebeurt standaard via sms als je 50 euro boven je limiet gaat.” Als je niet akkoord gaat met die 50 euro kan je ook een andere bovengrens instellen, zegt Tuerlinckx: “Zo kan je kiezen voor 0 euro, voor 75 euro of voor 100 euro bovenop je abonnement.” 

ha lijkt er toch op dat ik die 178 niet hoef te betalen!

Luc Tuerlinckx is Ombudsman Telecommunicatie in België. Helaas gaat die wet van België niet op voor Nederland.

Simyo is (behalve waarschuwen) niet wettelijk verplicht iets te doen als de MBs op zijn en met het krachtige netwerk van KPN is soms die 225mbit per seconde (~= 28 MB per seconde) maximale snelheid zowel haalbaar als een gigantisch nadeel als je buiten de bundel weet te komen.

Net als alle andere Forum experts (=klanten) zie ik het graag anders en snap ik dat dit niet de ervaring is, die je wilt. Er zijn diverse providers, die net als Simyo buiten de bundel rekenen. Er zijn diverse providers, die tegen meerprijs een plafond aanbieden. Er zijn diverse providers, die de snelheid verlagen. Ja, het is allemaal veel uitzoekwerk, maar dat werk betaald zich veelvoud uit als je een provider kiest die bij je past.

iPhones zijn bij Simyo niet zo'n beste match, want zoals je zelf al hebt gezien is het daar niet mogelijk om een datalimiet in te stellen, zoals bij de meeste Android toestellen wel gemakkelijk kan. Met Android is het simpelweg een paar instellingen aanpassen en in principe heb je dan weinig last van de gevolgen om buiten de bundel te gaan.

Simyo zie ik dit niet snel veranderen. Dus hoe je daarmee om wilt gaan is aan u. Afkopen en naar een beter passende provider gaan kan, blijven met een risico op nogmaals een hoge factuur kan. Beiden niet klantvriendelijke opties, maar wel de realiteit.

In het geval van overgaan naar een andere provider: Kijk echt eens goed de voorwaarden door! x minuten/y SMS/z MBs voor €€ euro/maand verteld niet het hele verhaal. Plafonds en wat er buiten de bundels gebeurd tegenwoordig ook vrij belangrijk met de hedendaagse data slurpende smartphones met data slurpende apps. Ook prijsverhogingen en aanpasbaarheid (omhoog en/of omlaag) zijn ook nog wel eens leuk.

In elk geval, veel succes met deze rottige situatie.

Even advocaat van de duivel.

 

Ik heb het issue aangemeld. Misschien staat Simyo in haar recht en staat het ergens in de algemene voorwaarden maar dat is geen doen om allemaal te lezen als je een abonnement afsluit. 

 

Maar als u wel de algemene voorwaarden had gelezen dan had u geweten dat u verantwoordelijk bent voor het verbruik en dan had u ook geweten dat kinderen onder de 18 jaar geen abonnement op de eigen naam mogen hebben en dat ouders / voogd dus verantwoordelijk zijn. En als u klant wordt dan accepteert u deze voorwaarden automatisch en gaat u er dus ook mee akkoord dan Simyo geen plafond heeft. Dit gaf @RicoK ook al aan. En om te stellen dat u geen voorwaarden leest omdat dit niet te doen is, daar gooit u mijn inziens wel uw eigen glazen in. Kan zomaar tegen u gebruikt worden mocht u naar de rechter stappen.

Doet u trouwens ook geen onderzoek als u bijvoorbeeld een nieuwe zorgverzekering afsluit, of een energieovereenkomst? 

 

Maar;

Ik ben het er mee eens dat de kosten zonder een bundel buitensporig zijn. Maar juridisch heeft Simyo het in mijn ogen wel goed dicht getimmerd. Zoals gezegd zijn vele forum experts (klanten) hier ook niet over te spreken maar zien wij geen verandering hierin komen. Ja er zijn tips en blogs om het te voorkomen dat je over je bundel gaat. Inderdaad voorkomen als het kwaad al is geschied!? 

Nogmaals ik ben het met u eens over de buitensporige kosten, maar niet over het in de wind slaan van de eerdere gegeven adviezen na de eerdere coulance.

Ik zou toch maar even die genoemde blogs lezen. En als uw zoon een Android toestel heeft kunt u dat plafond in het toestel instellen. 

 

Succes verder.. 

Badge

Melding gemaakt en ben benieuwd wat men hier van vind. Inhoud van de melding.

Mijn zoon heeft sms gemist (de jeugd sms nooit meer) dat zijn tegoed op was 2 uur later wordt hij geblokkeerd met een rekening van 178 euro.
Gewoon buitensporig zou ik zeggen, een abonnement voor 6gb kost 15 euro per maand maar als je er een paar mb overeen gaat loopt het in de honderden euro's. Daarnaast is er geen optie om een data limiet in te stellen en suggereren ze dat je het zelf in de gaten moet houden. KPN en andere schroeven de snelheid terug en vragen om meer data af te nemen tegen redelijke prijzen. Ik zie honderden klagende mensen die verrast zijn door een hoge rekening. Je neemt simyo om goedkoop af te zijn vervolgens krijg je de deksel op je neus echt sneu voor al die mensen die een halve hardverzakking krijgen. Hier moet toch iets van een redelijkheids principe zijn vanuit het nederlandsrecht ?
Alvast dank.

Alvast dank.

Reageer