Laat ik voorop stellen dat ik je frustratie begrijp.
maar dit uitzoekwerk had je beter kunnen doen voor dat je een abonnement afsloot🤨
@Willem-Jan Kempen
Ik denk dat we hier eindeloos over zouden kunnen discusseren, maar volgens mij weet je al heel goed hoe je dit wil gaan aanvechten. Het gaat hier ook niet over een wettelijke kwestie, maar een morele kwestie. Dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn op dit topic.
Ik wens je nog een mooie dag verder!
Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ?
Ik geef alleen door wat wij als Forum experts over de tijd hierover hebben gehoord. Wij zaten ook met diezelfde vraag.
De moderatoren op dit forum zijn enkel doorgeefluik. Zij zelf beslissen hier niet over. Ze hebben herhaaldelijk aangegeven (en blijven dit doen) dat klanten wensen dat er iets wordt gedaan aan de hoge rekeningen, indien iemand buiten zijn databundel gaat. Dataplafond, knijpen etc etc geloof mij, de forum experts hebben alle verschillende mogelijkheden maatregelen inmiddels wel voorgesteld.
In de lagen boven de moderatoren worden verder uitgewerkt en besluiten gemaakt over deze wensen. Tot nu toe is daarvandaan ergens in deze lagen altijd nee terug gekomen. Tot zover al het duidelijke. De rest is speculatie vanuit kamp Forum experts...
Welke laag(of lagen) dat precies is(/zijn), is ons niet verteld. Ook de redenen wordt niet echt duidelijk over gecommuniceerd. Technisch ingrijpend is een mogelijke reden, want Simyo's systemen kunnen op dit moment, doordat ze met vertraging verbruiksgegevens binnen krijgen, simpelweg niet op tijd ook maar enige blokkade activeren. Hoogverbruik blokkeert niet precies op 100 of 250 euro, maar altijd eroverheen. Prepaid schiet ook onder de 0, maar Simyo vult tegenwoordig het bedrag onder de 0 aan. (Er was een tijdje dat je bij Simyo pre-paid negatief beltegoed kon krijgen!). Andere opties (waarschijnlijk knijpen) stranden mogelijk bij moedertje-KPN, omdat Simyo’s producten dan te veel in het vaarwater komen van KPN’s eigen producten. En weer andere voorstellen zullen om andere redenen gestrand zijn.
Ik verwacht niet dat de moderators hier duidelijker over gaan zijn, dan dit verhaal.
Even advocaat van de duivel.
Ik heb het issue aangemeld. Misschien staat Simyo in haar recht en staat het ergens in de algemene voorwaarden maar dat is geen doen om allemaal te lezen als je een abonnement afsluit.
Maar als u wel de algemene voorwaarden had gelezen dan had u geweten dat u verantwoordelijk bent voor het verbruik en dan had u ook geweten dat kinderen onder de 18 jaar geen abonnement op de eigen naam mogen hebben en dat ouders / voogd dus verantwoordelijk zijn. En als u klant wordt dan accepteert u deze voorwaarden automatisch en gaat u er dus ook mee akkoord dan Simyo geen plafond heeft. Dit gaf @RicoK ook al aan. En om te stellen dat u geen voorwaarden leest omdat dit niet te doen is, daar gooit u mijn inziens wel uw eigen glazen in. Kan zomaar tegen u gebruikt worden mocht u naar de rechter stappen.
Doet u trouwens ook geen onderzoek als u bijvoorbeeld een nieuwe zorgverzekering afsluit, of een energieovereenkomst?
Maar;
Ik ben het er mee eens dat de kosten zonder een bundel buitensporig zijn. Maar juridisch heeft Simyo het in mijn ogen wel goed dicht getimmerd. Zoals gezegd zijn vele forum experts (klanten) hier ook niet over te spreken maar zien wij geen verandering hierin komen. Ja er zijn tips en blogs om het te voorkomen dat je over je bundel gaat. Inderdaad voorkomen als het kwaad al is geschied!?
Nogmaals ik ben het met u eens over de buitensporige kosten, maar niet over het in de wind slaan van de eerdere gegeven adviezen na de eerdere coulance.
Ik zou toch maar even die genoemde blogs lezen. En als uw zoon een Android toestel heeft kunt u dat plafond in het toestel instellen.
Succes verder..
Simyo biedt de mogelijkheid om bij te kopen mocht je niet uit komen met de bundel.
Ik heb je andere topic gelezen, ook al begrijp ik je frustratie mis ik toch wel wat zelfreflectie bij jou. Een kruispost(en) is niet wenselijk op het forum omdat dat extra werk geeft voor de moderators en het maakt het ook onoverzichtelijk.
Jij hebt voor je zoon een abonnement gekozen bij Simyo en omdat je zoon nog geen 18 is ben jij verantwoordelijk voor het gebruik van...en de kosten de aansluiting. Dit staat duidelijk in de Algemene voorwaarden paraaf 7.1.
Verder lees ik dat de kosten niet gemaakt zijn in enkele uren maar tussen 14 en 20 september.
**Dit schreef @Bas .........
Volgens onze gegevens zijn de extra kosten ook niet binnen een paar uur in rekening gebracht, maar heb je tussen 14 en 20 september extra kosten gemaakt.
*** En wat de geschillencommissie betreft… Dit staat onder paraaf 17, als u een klacht heeft.
Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden.
*Mocht uw klacht niet naar tevredenheid zijn opgelost, komt u er samen met de aanbieder, Simyo, niet uit dan kan men dit aanmelden bij de geschillencommissie.
https://www.degeschillencommissie.nl/komt-u-niet-tot-een-oplossing/
* @Bas vraagt volkomen terecht in het andere topic...Waarom let je niet beter op, wetende wat de consequenties zijn als je onverminderd doorgaat met internetten nadat je bundel volledig verbruikt is?
Hier heb je (nog) niet op geantwoord.
Lang verhaal kort. Simyo zou zich drukken (niet duiken ) voor haar verantwoordelijkheid maar het lijkt erop dat jij je drukt voor je verantwoordelijkheid.
En Simyo zou inderdaad een betere bescherming moeten bieden. Volkomen mee eens.
hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?
https://www.simyo.nl/blog/simyo-beste-mobiele-provider-consumentenbond/
Bron: Consumentenbond. Verkiezing per kwartaal...beste mobiele provider.
In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.
Simyo blokkeert uitgaand bij een hoogverbruik van €100,- per 24 uur of €250,- per week.
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285
@Willem-Jan Kempen Geloof mij, maar dit is iets wat wij als Forum Experts veelvuldig hebben aangegeven. Vooralsnog is er niets mogelijk.
Daarnaast heb je natuurlijk bij afsluiten van je abonnement/contract de Algemene Voorwaarden geaccepteerd. Deze zijn niet in strijd met de wet. Om die reden moet je daarom dan ook 18 jaar of ouder te zijn of te worden vertegenwoordigd door een ouder/voogd.
Dit is het laatste wat ik hierover heb gezegd. Een moderator (= Simyo medewerker) zal hier nog op terug komen.
Hoi @Willem-Jan Kempen
Het probleem wordt al heel lang aangekaart door klanten /Forum experts zoals ik. Hier zie je een voorbeeld wat daarover gaat.
Probleem is in mijn ogen niet de €0,15 per MB maar veel meer de buitensporige kosten doordat de telefoon steeds luxer wordt, hoge resolutie van beelden, de snelheid van het mobiele netwerk om wat voorbeelden te geven.
Ik ben het ook met je eens dat de buiten bundel kosten in geen verhouding staan tot wat de reguliere kosten zijn per maand. Dit komt mede omdat in mijn ogen de vertraging van het aanleveren van gegevens aan Simyo groot is. Ik zie niet gebeuren dat Simyo hier een verbetering zal aanbrengen wat bijvoorbeeld een betaalde/betaalbare datalimiet inhoudt naar eigen keuze in MijnSimyo (app).
(*Edit @Willem-Jan Kempen )
Maar nog even dit ter informatie. Bij Android kun je bij deze app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigterm een limiet instellen. Kijk voor de zekerheid even of dit ook ook ook kan bij de iPhone.
(/*Edit)
Misschien dat voor jou een andere provider beter bij je past. Ik wens je dan succes in je zoektocht en vergelijken.
Ja een andere provider wordt het sowieso. Dit is wederom het verplaatsen van de verantwoordelijkheid nu weer naar de steeds luxer worden van de telefoon. Als je een abonnement aanbied van 15 euro kan je niet een factuur sturen van 178 euro na 2 uur internetten buiten bundel.
Ligt niet aan telefoons of iets dergelijks er moet gewoon een limiet in staan. Voor het buitenland is het limiet al wettelijk bepaald voor max 60 euro. Lijkt met dat dat ook maximaal moet zijn voor binnenland.
SImyo heeft al veel mensen laten schrikken met een vreselijk hoge nota maar kennelijk maakt Simyo dat niet uit. Ik ben bang dat het een goed verdien model is. Daar ligt de essentie van het probleem. Geld boven maatschappelijk belang.
Dus daarom als er voldoende klachten worden ingediend wordt dit bedrijf echt wel aangepakt.
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
Kosten buiten bundel versus in bundel.
Als ik even een globale rekensom maakt dus zal niet helemaal kloppen maar voor het idee.
6 gb kost ongeveer 15 euro dat is 15 / (6 * 1024) = 0,0024 cent per mb
buiten bundel 0,15 cent per mb
Dat betekent dat de prijs ongeveer 64x hoger ligt dan binnen bundel.
64 x hoger !
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
Mooi overzicht gevonden.
https://www.prijsvergelijken.nl/telefoon-abonnement/tarieven-buiten-de-bundel/
Providers met dataplafond:
- Ben
- Simpel (+ € 0,50 per maand)
- Hollandsnieuwe (zowel data- als bel plafond)
- Youfone (+ 0,50 per maand) (zowel data- als bel plafond)
Providers die je internetsnelheid verlagen:
- Budget Mobiel
- KPN
- T-Mobile
- Vodafone
Simyo biedt niks en laat de rekening lekker oplopen!
Ja dat is waa . Maar ja in de ideale wereld doe je alles zo slim mogelijk,
Probleem is dat je dit soort praktijken niet meer verwacht in een net land als Nederland waar alles goed is geregeld, tja gaatje in de wet ?
als ik dit overzicht zo zie duikt Simyo haar verantwoordelijkheid
Het gaat hier om beschermende maatregelen. Daar biedt Simyo dus niks voor na het op raken van de bundel. De rekening loopt dan binnen een hele korte tijd heel erg hoog op.
De meeste ander partijen hebben hier rekening mee gehouden zoals je ziet.
Simyo niet! Met alle gevolgen van dien voor mensen zoals ik die zich rot schrikken. En moet ik dan boos worden op mijn zoon omdat zijn leverancier geen bescherming bied? Ik word kinderlijk toegesproken dat ik bewustwoording moet creeren bij mij kind.
Simyo moet aangepakt worden en daarom zal ik mijn rechtbijstand aanspreken wat hier aan te doen is.
Ik zie ook dat ze niet lid zijn van de geschillencommissie andere natuurlijk wel.
Consumenten bond zal ik ook nog aanschrijven, hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?
Beste Friesan,
Ik heb mijn zoon uitvoerig besproken dat hij goed op moet letten na de eerste keer, ik wou eigenlijk direct naar een andere provider totdat ik de kosten zag om bij Simyo weg te gaan.
Hij heeft naar eigen zeggen de sms-jes gemist. Op 20 september krijg ik een e-mail met “Simyo heeft je mobiele nummer 06********* uit voorzorg geblokkeerd voor uitgaand verkeer. In korte tijd zijn er namelijk hoge verbruikskosten gemaakt.”
Voorzover ik weet is sms van 100 % is ook op 20 september verstuurd. Ik heb nu geen toegang tot mijn zoon zijn telefoon maar zal de exacte datum en tijd nog even uitzoeken!
In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.
Wat betreft de geschillen commissie daar wordt een ledenlijst van bijgehouden en daar staat simyo niet bij.
Het is gewoon zeer klant onvriendelijk manier van zaken doen, vandaar dat elk zelfrespecterende provider maatregelen neemt om dit soort situaties te voorkomen.
Groet,
Willem-Jan
Beste Veerle,
Dank voor de mooie dag wensen, ik wens je een fijne avond.
Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ?
Graag een duidelijk antwoord.
Tot die tijd is het gewoon zeer klant onvriendelijk om zulke buitensporige rekeningen te sturen.
Ik vind de schade die jullie veroorzaken bij kinderen/ouderen niet oplettende maatschappelijk zeer onwenselijk. Dit is iets wat hele vervelende situaties creëert bij mensen dat moet je niet willen als Simyo zijnde ongeacht wat dat aan inkomsten oplevert.
Hoi Willem-Jan,
Welkom op ons forum!
Wat vervelend dat je zoon in korte tijd zulke hoge kosten heeft gemaakt voor het gebruik van mobiel internet. We snappen dat dat niet de bedoeling was!
Ik zie dat jullie recentelijk ook al een tegemoetkoming hebben gekregen voor kosten door internetverbruik. Hebben jullie toen wel alle tips doorgenomen die in het blog staan dat we altijd meesturen als je een eenmalige tegemoetkoming van ons krijgt? En hoe kan het dat je zoon de SMS heeft gemist, wetende wat de consequenties zijn als je zonder bundel doorgaat met internetten?
We kunnen jullie helaas niet nog een keer een tegemoetkoming aanbieden. Ik adviseer je om een grotere internetbundel te nemen zodat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt. Voor het totale factuurbedrag kan eventueel een betalingsregeling getroffen worden.
Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht.
Groetjes,
Bas
Beste,
Jack is 13 en de jeugd sms helemaal nooit meer, vandaar.
Ik ken eigenlijk geen andere provider die dit niet netjes oplost.
KPN schroeft de snelheid drastisch naar beneden en vraagt of je extra mb wilt afnemen.
Ik begrijp niet waarom jullie pas blokkeren nadat de schade is gedaan ? Dit is heel klant onvriendelijk ik kan ook nergens een optie vinden om dit in te schakelen ?
Klopt dat ? Mocht dit niet mogelijk zijn dan zie ik mij genoodzaakt om het abonnement op te zeggen.
Ik zie dat daar ook weer 98 euro aan afkoop kosten aanzitten.
Kortom ik sluit een abonnement af voor mijn zoon kom met hele hoge kosten te zitten omdat ik geen limiet kan instellen wat bij overige providers standaard is.
Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om zo met je klanten om te gaan ?
Hi Willem-Jan Kempen,
Het is heel begrijpelijk dat je je afvraagt wat er nog mogelijk is.
Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk over je bundel heen gaat, daarom kunnen wij ook eenmalig coulant zijn in die situatie. Wel geven we op dat moment dat we een coulance aanbieden altijd een volledig blog mee met enorm veel goede tips voor de instellingen in je telefoon. Als je het hele blog hebt nagelopen met de telefoon van je zoon is de kans nog maar heel klein is dat je over de bundel gaat. Er zijn namelijk instellingen die voorkomen dat je bijvoorbeeld Youtube/TikTok/Netflix kan kijken op 4G, maar nog wel op WiFi én voor Android kun je bijvoorbeeld zelf eenvoudig een datalimiet instellen op de telefoon.
Helaas kunnen we jullie niet nogmaals tegemoet komen, maar we kunnen jullie wel helpen het instellen van de telefoon zodat deze situatie zich niet nog een keertje voordoet.
Groetjes,
Tessanne
Okay 178 euro rekenen voor 2 uur internetten ? Klinkt mij toch als onredelijk veel in de oren. Denk ook dat een rechter daar zo over zou oordelen. Overstappen naar een ander kost mij ook veel geld afkoopsom van 98 euro.
Als je binnen 2 uur zo’n rekening kan verzamelen dan moet het tarief buiten bundel is dan echt wel buitensporig zijn,. Goed het zal jullie recht wel zijn maar klant vriendelijk is zeker niet.
Ik heb 1 duidelijke vraag hoe voorkom ik weer een hoge rekening ?
Ik zie geen optie om op de iphone van mijn zoon een maandelijks limiet in te stellen ? Jullie kunnen dat wel waarom kan ik dat niet bij jullie instellen ? Hoe moet ik dit nou regelen ? Een sms wordt over het hoofd gezien en binnen no time heb je weer een gruwelijke rekening.
@Willem-Jan Kempen Wat je zou moeten proberen is je zoon ervan bewust te maken. Laat hem bijvoorbeeld de databundel in de Mijn Simyo App op zijn telefoon regelmatig checken, zodat hij een idee krijgt wat het gevolg is van ‘zijn acties’. Beter is het, omdat de datateller in de Mijn Simyo App niet real-time is en enkele uren, als het niet langer is, achter loopt, hem te leren kijken naar de ingebouwde datateller op zijn telefoon. Zelf zet ik de datateller in mijn telefoon, een iPhone, elke eerste van de nieuwe maand op 0. De datateller op de telefoons is wel realtime.
Naar mijn mening gaat het er om de kinderen zo snel mogelijk bewust te maken van de gevolgen. Zelf ik heb ik twee jonge pubers, die al weer enkele jaren bij Simyo zitten. Ik heb hun beide nummers in mijn Mijn Simyo App toegevoegd, zodat ik hun verbruik kan monitoren. Vanaf hun start zijn ze gelukkig bewust met hun bundels omgegaan. Een keer heeft een van beiden een erg kleine misser gemaakt, waarna deze zich direct erg schuldig voelde. Wellicht kan de dreiging van een inhouding op het zakgeld helpen?
Heb je trouwens de blog in de opmerking van Bas al gelezen? Hierin kun je ook veel handige tips zien.
Beste
Dank voor je reactie maar voegt niks toe helaas.
Nogmaals de vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoon niet over het limiet kan !
Dus niet een verhaal van hou het in de gaten….. maar ik wil gewoon zoals bij iedere provider die ken een limiet instellen en daar mag hij niet boven. Ik ga niet mijn zoon van 13 proberen iedere keer een data teller op 0 te zetten of zoiets anders stoms. Ik hoef zelf ook niet op te letten zit zelf bij de KPN en heb erg veel spijt dat ik voor jullie heb gekozen voor mijn zoon. Dacht goedkoop af te zijn……. nou erg duur dus.
En het lijkt me een incomplete dienstverlening als jullie dat niet aanbieden. Tevens is het raar om in zo’n korte tijd zoveel geld te moeten betalen. Als jullie dan blokkeren doe het dan op tijd!! En niet nadat de rekening buitensporig is.
@Willem-Jan Kempen Vooropgesteld, ik ben een klant net als jij en je zoon .
Omdat Simyo geen datalimiet heeft, heb ik alleen enkele tips gegeven, zodat jij en/of je zoon dit zelf in de gaten kunt houden. Doe er mee wat je wilt, maar het was louter en alleen goed bedoeld.
Ik weet niet wat voor een telefoon je zoon heeft, maar in toestellen met Android als OS kun je zelf ook een datalimiet instellen al dan niet met behulp van een datateller app. Google hier maar eens op. En lees de door @Bas aangehaald blog door!
Ik val in herhalingen, vat dit op zoals je wilt, maar bewustwording is bij kinderen het belangrijkste ter voorkoming van dergelijke situaties.