.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3347 Bekeken

21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.

Goedendag. 

Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging  per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

Met vriendelijke groet,
M. Gallagher

 

Seren 7 maanden geleden

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Hallo @Doornekamp33 , als je contractvrij bent kun je met 1 maand opzegtermijn weg bij Simyo.

Heb ik gisteravond nog even geregeld, ik ga idd naar Youfone, maar in principe hoef ik dus niks van de verhoging te betalen.

Betaal straks 6 maanden 8 euro en 6 maanden 11 voor 10Gb en onbeperkt bellen terwijl ik straks 11.97 (dacht ik) voor 6Gb en onbeperkt bellen, en volgend jaar zien we wel weer.

Andere abbo gaat naar Vodafone, ik heb een onbeperkt data pakket nodig.

Inderdaad @abj 

12.1 Wijzigen door ons We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

Hier (uittreksel algemene voorwaarden versie juni 2023) voldoet Simyo dus niet aan.

De verhoging dient dus pas na 17 oktober 2023 in te gaan.

Ik stel voor dat we gezamenlijk een klacht in gaan dienen bij Simyo.

 

Het nieuwe bedrag is verschuldigd vanaf 23 oktober, daarmee is communiceren tijdig genoeg @JanD.

Dat klopt niet @Seren , het tarief geldt per 1 oktober 2023, we worden pas geïnformeerd vanaf 17 september 2023 en dat het verschuldigde bedrag pas vanaf 23 oktober geïncasseerd wordt diet niet ter zake. Het nieuwe tarief moet dus gelden vanaf 1 maand nà de aankondiging per post of persoonlijk gerichte mail, dus op zijn vroegst pas vanaf 17 oktober 2023 voor diegenen die op 17 september 2023 een persoonlijke mail daarover gehad hebben.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @JanD@abj en @Friesian,

Het kan kloppen dat jullie nog geen e-mail hebben ontvangen over de inflatiecorrectie. In de week van 18 september zullen alle klanten via de factuurmail worden geïnformeerd over de inflatiecorrectie.Ik wil jullie dus vragen om nog even geduldig te zijn 😊. Rond die tijd zal ik ook zelf een artikel klaarzetten op het forum om vragen op te vangen. 

Sorry @Friesian, ik snap jouw vraag niet helemaal. Zou je dit even voor mij kunnen ophelderen? Bedankt alvast 😊.

Groetjes,
Seren

Aan  het moderatieteam van Simyo,

vandaag, 18-09-2023 een e-mail ontvangen, gedateerd d.d. 18.-09-2023, met de mededeling dat de factuur van augustus 2023 klaar staat en

een mededeling dat de tarieven verhoogd worden i.v.m. de inflatiecorrectie, dit per 1-10-2023 voor de mobiele nummers met 950 en 800 aan het eind.

Overeenkomstig de Simyo voorwaarden, versie juni 2023, geeft Simyo de wijzgiging te laat door, niet minimaal 30 dagen voor aanpassing en accepteer ik alleen een verhoging per 18-10-2023.

Moet ik volgens jullie mening een andere weg inslaan om een klacht in te dienen, lees ik dat graag.

Gaat Simyo de klacht niet oplossen zoals het volgens de eerder genoemde voorwaarden hoort, dan dien ik een klacht bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) in.

Ik denk dat als Simyo te laat de prijswijzingen doorgeeft het ook een reden kan zijn om op te stappen

Hallo @abj dat ga ik nakijken in de voorwaarden.

 

 

Hallo @abj , niet op te zeggen, zie artikel 13.3

Artikel 13.2 werkt niet omdat de niet-nakoming niet van zeer ernstige aard is.

@JanDJij weet net zo goed dat informatie of problemen je via 1 kanaal moet houden om dubbel werk en elkaar tegenwerken in een organisatie wenselijk is, ik heb het hier geventileerd, @Seren heeft het naar de goede afdeling uitstaan, dus Seren geeft namens die afdeling het antwoord, word het opgeschoven naar 1 november, geen melding, blijft de afdeling er bij dat het klopt gaat het naar de ACM, we zijn geen kleuters die overal om een lollie zeuren, die tijd is voorbij.

 

PS, inderdaad als KPN Youfone overneemt zit ik weer bij KPN, maar volgend jaar gaan we weer over naar een ander, in een jaar heeft KPN Youfone nog niet verpest.😉😉

Reputatie 7

Ik heb vanmiddag ook met verontwaardiging het artikel op Tweakers gelezen.

De houding van Simyo vind ik wel zo ontzettend jammer. Ik heb er dan ook geen goed woord voor.

De onvrede die er heerst jegens Simyo doet dit geen goed. Integendeel zelfs.

En dan hoor je op weg naar werk weer die prachtige reclame op de radio, waarin melding wordt gemaakt van de zoveelste maal op rij als beste provider uitgeroepen door de consumentenbond……. Ja, ik verval in herhaling, maar hoe dan?….. Het klopt niet. Het riekt.

 

@Seren

In dat topic waarin ik vroeg of Prepaid hier ook onder valt schreef je nee. Maar de reden dat ik het vroeg is omdat dit wel in de tekst staat dat jij deelde. 

in artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

 

De voorwaarden van Simyo zeggen dus van wel. 

@SerenJij vind het netjes en op tijd zoals het medegedeeld is.

Ik, met nadruk op Ik vind het ronduit een onbeschofte methode om zoiets belangrijks onder een factuur mail mee te delen, netjes is een aparte mail met als Kop tekst, Inflatie verhoging, Belangrijk, aankondiging inflatie corectie of iets in die trant, en dan ook netjes op tijd dus voor 01-09 ipv halverwege september en verdedigen dat dit ruim op tijd is, als ik als contractvrije geen verhoging wil betalen zou het dan netjes zijn om mij per 01-10 van mijn verplichtingen te ontslaan want ik was dan toch ook ruim op tijd met opzeggen want ik hoef de factuur toch pas eind oktober te betalen.

 

Een klant mag toch zelf wel bepalen hoeveel geld die kwijt wil aan Simyo, of moeten we in het vervolg per 01-09 opzeggen, wachten tot de verhoging komt, oke we zijn het ermee eens anuleren de opzegging, oke het is mij teveel, laat maar gaan.

Reputatie 7
Badge +9

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

De klantenservice zal dit doorgaans niet doen. Dit dient u zelf te doen via Mijn Simyo. Om over te stappen naar de huidige tarieven zoals aangeboden op de website, dient u uw abonnement te verlengen. Daarvoor dient uw abonnement maximaal binnen 4 maanden af te lopen. Indien de looptijd van uw abonnement nog langer is, kunt u nog niet verlengen.

Klopt ja @JanD maar laat ik het dan beter stellen. Wat gebeurt er in de factuurmaanden daarna? Staat dan eerst het tarief wat is gekozen en daarna de inflatiecorrectie. Zoals gezegd, ik zie het als een correctie, geen prijswijziging. Maar dat is een persoonlijke zienswijze, al begrijp ik wel de anders denkenden. De vraag is dus gericht aan @Seren

Hallo @JanD

Laat ik het dan zo zeggen: Verschillende mensen kennen de edele heer @L.Rozewater zijn posten. Maar jij kent hem nog niet en de verhalen van zijn fiets avonturen, zijn moeder en de meel die hij moest ontvangen van Simyo. 😉

Zijn verhaal kun je Hier lezen...

Reputatie 7

@Friesian Hahahaha, wie kent de meel niet. En dat topic: geweldig! Dat waren nog eens tijden.

Ik kreeg hem dus ook vandaag binnen, de factuur van september met de mededeling dat de factuur van oktober 8.4% duurder word, dit is vanaf 1 oktober tot 30 oktober en dus buiten het boekje wat Simyo doet, te laat mededelen.

1 Vraag, wat gaat Simyo hier aan doen zodat er geen melding naar de ACM hoeft en ik andere stappen ga nemen, want die factuur word niet volledig betaald.

 

Zie net dat Youfone een goede aanbieding heeft, gratis 5g en 10Gb met onbeperkt bellen voor 11 euro gemiddelt per maand, die eens bekijken, want nu word het toch jaarlijks overstappen.

Ik denk dat als Simyo te laat de prijswijzingen doorgeeft het ook een reden kan zijn om op te stappen

Hallo @abj dat ga ik nakijken in de voorwaarden.

 

 

Simyo houd zich niet alleen aan hun eigen voorwaarden, maar ook niet aan de wettelijke bepalingen dat prijswijzigingen minimaal 1 maand van tevoren moeten worden aangekondigd, ik vraag me trouwens af of ik ooit akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden van juni 2023, ik ben al wat jaren contractvrij en had Simyo genomen na T-Mobile omdat zij geen inflatie correctie in de voorwaarden hadden staan, nu doen ze dus de mededelingen met de factuur, had de verhogings aankondiging eigenlijk nooit gelezen als ik niet toevalig gisteren na maanden weer eens op het forum keek, ik vind dat belangrijke zaken een aparte mail vereisen, die factuur mail gooi ik altijd gelijk weg.

Dus al met al vind ik het nog een beetje achterbaks ook, op mobiel zie ik niet alles, dus ben ik onbewust wel akkoord gegaan met de inflatie correctie, en dan doen ze de aanzeging ook nog eens te laat, gaat in ieder geval een melding of 2, van mijn toekomstige ex er bij naar de ACM, en ze zijn mij als klant al kwijt, na het uitkleden en neerwaardse spiraal naar het afvoerputje van Telfort is nu in mijn ogen Simyo aan de beurt, Youfone word ook misschien KPN maar over een jaar ben ik dan daar weer weg, zo snel werkt KPN niet.🙀🙀🙀😁😁😁😁🤪🤪🤪

In Tweakers ook een heel artikel over de inflatiecorrectie en heb daar ook mijn mening gegeven:

https://tweakers.net/nieuws/213726/simyo-verhoogt-prijzen-met-8-komma-4-procent-vanwege-inflatie.html

Reputatie 7

In Tweakers ook een heel artikel over de inflatiecorrectie en heb daar ook mijn mening gegeven:

https://tweakers.net/nieuws/213726/simyo-verhoogt-prijzen-met-8-komma-4-procent-vanwege-inflatie.html

Ik herkende je aan je Avatar. 😊

Goede reactie en je hebt volledig gelijk. Wat Simyo doet, klopt gewoon van geen kant. 
Het kan gewoon niet anders dan dat ze hierop terug moeten gaan komen. 

@abj Jij goedzak, geeft ze gewoon teveel.😎😎😎

Ik heb nu dit in huis en in mijn Simyo staat het eindbedrag al, natuurlijk inclusief de verhoging van 1 oktober, melding naar de ACM gaatver uit als @Seren met een fout antwoord komt namend de verantwoordelijke, dus niks persoonlijk.😉😉

Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.

 

Reputatie 7

@JanD klopt, maar dan is @Doornekamp33 in ieder geval niet meer bij Simyo….

@abj Jij goedzak, geeft ze gewoon teveel.😎😎😎

Ik heb nu dit in huis en in mijn Simyo staat het eindbedrag al, natuurlijk inclusief de verhoging van 1 oktober, melding naar de ACM gaatver uit als @Seren met een fout antwoord komt namend de verantwoordelijke, dus niks persoonlijk.😉😉

Hallo @Doornekamp33 voordat je je naar de ACM gaat zou ik eerst een officiële klacht bij Simyo neerleggen en bij een onbevredigend antwoord dan naar de ACM stappen, dat lijkt mij de juiste weg, eerst de leverancier weerwoord laten geven. Ik weet niet of ik een antwoord van een moderator als een officieel antwoord namens Simyo kan beschouwen, maar dat lees ik dan nog wel binnen dit forum.

Hallo @Doornekamp33 als jij denkt c.q. vindt dat we een moderator als een officiële woordvoerder kunnen beschouwen, vind ik het prima. Hoe korter de lijntjes hoe beter.

 

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.