.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3361 Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Hoi @Jasperv88,

Bedankt voor je bericht. Ik wil je nogmaals verwijzen naar de cijfers op deze paginaWe pakken de Jaarmutatie CPI over de maanden juli 2022 - juni 2023, conform onze AV. En dus niet over maanden vóór juli 2022. 


Groetjes,
Seren

Oh ik zie het. Het begrip jaarmutatie is niet bekend. De jaarmutatie is hier de inflatie tussen die maand en dezelfde maand een jaar eerder. Een periode van 12 maanden. Dus het cijfer van juli 2022 is de inflatie over een periode van juli 2023 - 1 jaar. Dat wil zeggen dat het ook gaat over de tijd vóór juli 2022. 

Als de stelling van Simyo zou kloppen, was er dus 8,9% inflatie vanaf juli 2022. Bekijk de tabel die je linkt. Ik daag je uit om het CPI van juni 2023 (125,83) te verklaren en tegelijkertijd te bewijzen dat de inflatie sinds juli 2022 (CPI 121,57) 8,9% is.

 

Overigens als Simyo de inflatie over al die maanden wil middelen, kom je op 0,48% uit volgens die tabel. (Klik op de Onderwerp filter en vink maandmutaties aan.)

 

Dit zijn de jaarmutaties waar Simyo het gemiddelde van wil rekenen alsof het allemaal plaatsvind in de periode 1 juli 2022 -30 juni 2023. 

 

10,3% van juli 2021 tot juli 2022
12% van augustus 2021 tot augustus 2022
14,5% van september 2021 tot september 2022
14,3% van oktober 2021 tot oktober 2022
9,9% van november 20211 tot november 2022
9,6% van december 2021 tot december 2022
7,6% van februari 2022 tot februari 2023
8% van maart 2022 tot maart 2023
4,4% van april 2022 tot april 2023
5,2% van mei 2022 tot mei 2023
6,1% van juni 2022 tot juni 2023
5,7% van juli 2022 tot juli 2023

2,1% in juli 2022
2% in augustus 2022
2,4% in september 2022
1,1% in oktober 2022
-3% in november 2022
0,5% in december 2022
-1,4% in januari 2023
1% in februari 2023
0,2% in maart 2023
1% in april 2023
0,2% in mei 2023
-0,3% in juni 2023
0,483333333333333% gemiddeld over deze maanden

 

Het percentage was Simyo noemt, 8,9%, is alleen te bereiken door de inflatie van buiten de overeengekomen periode mee te rekenen en dan ook nog een gemiddelde in plaats van de inflatie zoals keihard genoemd in de voorwaarden. Inflatiecorrectie is een prijsverhoging aan de inflatie. Niet een andere waarde, de inflatie. En je eigen bron is kristalhelder; de inflatie was over die periode geen 8,9% Nu kun je beweren dat het CBS er falikant naast zit, dat mag. Maar Simyo heeft een contract met mij en vele anderen waarin de inflatie zoals berekend door het CBS telt. Simyo wijkt daar van af en dus is het geen inflatiecorrectie zoals in de overeenkomst staat.

 

Als Simyo de gemiddelde inflatie zou mogen rekenen, zit ze alsnog bijna 8,5% te hoog met haar getal.

Als je geen bezwaar maakt wordt je gewoon bedonderd door Simyo. Men weigert de berekening openbaar te maken en wat wel openbaar gemaakt wordt, bevestigt alleen maar dat de tariefwijziging op verschillende vlakken niet conform de overeenkomst is. Het blijven framen als een terrechte tariefwijziging maakt het niet zo.

Met Simyo kom je daar niet uit @Jasperv88 , kijk maar naar de aankondiging, hun vinden zomaar dat ze twee weken voordat die wijziging ingaat het aan jou bekend maken ruim voldoende omdat eind oktober pas de factuur betaald moet worden, en een tariefswijziging moet minimaal een maand van tevoren worden bekend gemaakt.

Nu jou berekening van de inflatie, die word door het grote KPN berekend en zal wel kloppen, blijft een aparte berekening, leg hem bij het CPB neer of dit klopt en maak zeker een melding bij de ACM, hoe meer er melden hoe groter de kans dat de ACM het oppakt.

@Doornekamp33 Ik heb niet de illusie dat er in de chat of hier op het forum een oplossing komt. Management heeft duidelijk gegokt dat loyale klanten toch wel zullen slikken. Wie neemt immers de moeite om de contracten na te lezen of AV of het CBS te raadplegen?

Het gaat mij er meer om dat de handelswijze van Simyo blijvend terug te vinden is. Hoe ze zaken proberen te framen, weigeren inzicht te geven in zaken, doen alsof klanten dom zijn, zelf voorwaarden verzinnen die niet in de overeenkomsten staan. Want ‘aan de inflatie’ is niet hetzelfde als ‘de gemiddelde inflatie’ en het wordt helemaal mooi als ze dan zelf ook nog afwijken van de inflatie die ze voorhouden. Compleet buiten contract. 

 

Misschien zit Simyo achter de schermen wel klem nu KPN een nieuwe hippe budgetprovider krijgt in Youfone. Maar dat op zich is geen reden om contractbreuk te plegen. Er zijn andere mogelijkheden de prijs te verhogen als je op omvallen staat.

 

Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!

maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.😵‍💫

Ja je hebt gelijk! Ik heb dit topic inmiddels het centrale topic gemaakt voor alles omtrent de inflatiecorrectie. Alle topics die nu worden geopend zal ik hier naar toe verplaatsen. De bestaande topics heb ik gesloten en in een reactie laten weten dat dit nu het centrale topic is. Bedankt voor je suggestie :). 

 

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.

Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. Dat je een klacht hebt ingediend is natuurlijk jouw recht. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Kun je dit met ons delen? 

In mijn contract staat:

"Inflatiecorrectie

Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni. Deze verhoging geldt uitsluitend als op dat moment meer dan 3 maanden van uw contractstermijn zijn verstreken.”

 

Volgens Simyo is een inflatiecorrectie dus een tariefwijziging. Die woordkeuze staat niet open ter interpretatie. Het is Simyo's eigen keuze om deze bewoording zo te kiezen en zich te verplichten minimaal 4 weken van tevoren de wijziging kenbaar te maken.

(En effectief minimaal 4 weken vóór 1 oktober, de enige mogelijkheid voor inflatiecorrectie volgens contract. Nu niet meer haalbaar, dus inflatiecorrectie zit er dit jaar niet in voor Simyo)