21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.
Goedendag.
Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.
Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.
Met vriendelijke groet, M. Gallagher
Bladzijde 3 / 6
Ik heb een half uur geleden de mail gekregen. Hoppa, volgende maand 8,4% erbovenop.
Hier komen de mailtjes ook binnen van diverse abonnementen.
Misschien eerst maar eens een reactie van Simyo afwachten🤨
Zal 33 cent minder voor de inflatie zijn, inflatie kan pas vanaf 18-10 berekend worden, dat is een maand als je de 17de de aanzeging krijgt.
Een beetje fatsoenlijk is een maand eerder, om je de kans op een reactie te geven en eventueel over te gaan, nu ben je sowieso te laat om de verhoging mis te lopen.
Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.
Zou dat ook zo zijn als YouFone een dochterbedrijf wordt van KPN? Heb je dan een klantnummer van KPN of van YouFone? Mag KPN zomaar de abonnementskosten wijzigen? Ik bedoel niet daarmee de inflatiecorrectie..
Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.
Zou dat ook zo zijn als YouFone een dochterbedrijf wordt van KPN? Heb je dan een klantnummer van KPN of van YouFone? Mag KPN zomaar de abonnementskosten wijzigen? Ik bedoel niet daarmee de inflatiecorrectie..
De toekomst zal het leren @Friesian
Ik weet het natuurlijk niet, toekomst, maar ik verwacht dat er een overgangstermijn komt. Net als er gebeurt is met Tele2... Odido..
Koffiedik kijken.
Ik weet het natuurlijk niet, toekomst, maar ik verwacht dat er een overgangstermijn komt. Net als er gebeurt is met Tele2... Odido..
Koffiedik kijken.
In de regel kan alles, als KPN denkt per 1 februari verdubbelen we bij Simyo de prijzen en ze dit op tijd communiceren is het slikken of wegwezen, ook als je een contract hebt omdat een normale verhoging niet kan, de inflatie correctie is een maas in de wet, staat die in de voorwaarden mogen ze ooj de contracten aanpassen zonder dat je als klant kosteloos er af kan.
En als KPN dit bij Youfone wil doen als het hun eigendom is kan dat, maar alle verslechteringen, financieel of in de voorwaarden kan je opstappen per ingangsdatum wijziging.
Het wordt er niet beter op. De concurrentiestrijd gaat verloren..... Als oud agrariër heb ik dat ook meegemaakt...
Ik snap dat het geen reden is voor opzegging. Ik zit nog 1 jaar vast aan simyo helaas. En dat is jammer, want deze inflatiecorrectie word misbruikt voor extra winst. Als het gebruikt werd waarvoor het gemaakt was, dan zouden de nieuwe contracten ook duurdrr geworden zijn. Echter is het breken van eigen voorwaarden wel een reden van aanpassing en anders een contract opzegging.
Ik ben ook benieuwd naar het percentage van de inflatiecorrectie. Op de site van het cpi kijkend, is de inflatie al lang onder de 8%. Mogen bedrijven het hoogste cpi percentage van het laatste jaar eenvoudig overnemen?
Ik heb vanochtend met het CBS gebeld, volgens hun was de inflatie 5,7%
Het gaat erom wat simyo legaal kan doen. Kun je een voordelig-voor-simyo getal van het cpi van het laatste jaar nemen, of moet het betreft de huidige inflatie zijn(of x aantal maanden).
Ik vind het raar dat er een cpi cijfer van lang geleden word gebruikt. Het is natuurlijk het doel om maximaal winst uit huidige abbonementshouders te trekken, dus nemen ze dit percentage. Maar of het legaal mag omdat het een poos geleden is, is waar ik benieuwd naar ben.
Tis zo wie zo een vreemde gang van zaken.
Ik heb nu onbeperkt bellen + sms + 4GB data (2 + 2 omdat ik KPN internet heb) voor €8,00 dit wordt €8,67
Nieuwe klanten gaan voor precies hetzelfde abo €8,00 betalen
Ja, nogmaals het is geldklopperij. Maar dit mag legaal, dus doet simyo / kpn het, mensen kunnen niet weg.
Bedankt voor de opheldering simyo.
Ik heb het eens nagekeken en simyo heeft inderdaad in mijn 2022 contract niets staan over de plicht te informeren over inflatie prijs wijzigingen.
Legaal zal het wel goed zitten, dus kunnen ze ons allen legaal erbij naaien, ondertussen wel nieuwe klanten werven voor dezelfde lage prijs. Weg met simyo de eerste kans die ik krijg.
Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!
maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.
Ja je hebt gelijk! Ik heb dit topic inmiddels het centrale topic gemaakt voor alles omtrent de inflatiecorrectie. Alle topics die nu worden geopend zal ik hier naar toe verplaatsen. De bestaande topics heb ik gesloten en in een reactie laten weten dat dit nu het centrale topic is. Bedankt voor je suggestie .
Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo. Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging. Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.
Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. Dat je een klacht hebt ingediend is natuurlijk jouw recht. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Kun je dit met ons delen?
Ieder zijn smaak, maar het enige wat volgens mij ter discussie staat is het tijdstip van ingang van de nieuwe prijzen. Dat zou je een maand kunnen uitstellen, en dan is er dus niets aan de hand, En dan heb je ergens tussen 0.50 en 2 euro uitgespaard.
Ik heb wel andere zaken om me druk om te maken, maar nogmaals iedereen zijn smaak.
Ik snap even niet wat de relatie is tussen het niet druk maken over de inflatiecorrectie (wat ik inderdaad doe) en de ikke maatschappij.
En dan zit er maar 1 ding op @Jasperv88 , het melden bij de ACM en hopen dat ze aangepakt worden.
Uiteraard is dat melden bij de ACM al lang gedaan. Zelfs al aanvullende informatie geleverd. Simyo heeft al via verschillende kanalen bevestigd te rekenen met inflatie buiten de periode, dus tja. Zelfs al was al het andere goed gegaan, zit het toch fout. En gezien de datum van vandaag is het ook al te laat om nog een inflatiecorrectie door te voeren dit jaar. En als ze miepen, wijs ik ze er op dat ze stellen dat 1 oktober 2023 al verstreken is in directe communicatie. Dit gaat puur over hoe een bedrijf met loyale klanten omgaat en contracten als suggesties ziet als het hen zo uitkomt.
De tabel van het CBS waarvan Simyo @Seren beweert de maandelijke cijfers te hebben gebruikt om tot een gemiddelde van 8,9% inflatie te komen. Bron CBS, filter onderwerp om de maandmutaties te tonen. StatLine - Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 (cbs.nl)
(Misschien moet ik verduidelijken dat @Seren de maandelijkse cijfers beweert te gebruiken omdat de periode start op 1 juli 2022. En de Jaarmuatie CPI juli 2022 start op 1 juli 2021. Als we Simyo bij monde van Seren moeten geloven, is het CPI in juli 2022 en in één maand komt daar 10,3% bij. Dus 121,57 + 10,3 = 131,87 in augustus. Compleet onverenigbaar met de cijfers van het CBS)
Voor iedereen die de data zelf wil kunnen bewerken, jue kunt het downloaden van het CBS via CBS Open data StatLine in .csv of .JSON format
Afbeeldingen uploaden mag ik blijkbaar niet meer van Simyo. Vast te confronterend
Vreemd. Na eerst allemaal foutmeldingen blijk het wel gelukt, zonder weer te geven. Ach ja
Goedenavond, hier een klant die zijn 10-jarig jubileum bij Simyo viert dit jaar, en van een koude kermis thuiskomt. Laat ik vooropstellen dat ik in die jaren erg blij met jullie ben, maar dat in mijn optiek de plank behoorlijk wordt misgeslagen in de huidige situatie.
In de eerste plaats verbaas ik mij over de wijze waarop deze correctie is gecommuniceerd. Door een normale nota te sturen met dezelfde header als altijd, die je simpelweg opbergt, en daarin - nadat ik erop werd gewezen in de Simyo-app - nog ergens meldt: 'oh, en we verhogen ook nog de prijzen over een paar dagen'. Dat lijkt mij niet onder het adequaat informeren van de gemiddelde consument.
De termijn is ook een ding. Iedere aanpassing van het contract - dus ook de prijs - dient een maand van tevoren te worden gecommuniceerd. Simpele oplossing: laat het een maand later ingaan. Geen enkel probleem (voor het merendeel).
Want dan komt bij mij nog de vraag om de hoek of uberhaupt de mogelijkheid bestaat om inflatiecorrectie toe te passen. Bij mij zijn de algemene voorwaarden van 2013 van toepassing. Wijziging van de algemene voorwaarden zijn namelijk nooit voorgelegd, waardoor deze niet van toepassing zijn. Mij staat niet bij dat daarin een inflatiecorrectie met terugwerkende kracht - voor zover dat wettelijk uberhaupt mogelijk is - instond...
Afijn: ik heb dus in het bijzonder moeite met het met terugwerkende kracht verhogen van de prijzen en de te korte termijn die wordt gegeven. Dat jullie een verhoging doorvoeren: prima. Maar doe het dan wel zoals het hoort. Ik verwacht van een bedrijf als Simyo (en dus KPN) dat zij voldoende juridische kennis en kunde in huis hebben om te weten wat de blauwe lijst van onredelijke bedingen inhoudt. Zou toch zonde zijn als dit leidt tot een golf aan zaken bij de Geschillencommissie Telecomaanbieders, als het zo simpel te voorkomen is.
@Seren Mogen we dataverbruik ook berekenen zoals de inflatie? Daar telt namelijk ook het verbruik in contracten en niet de gemiddelde mutatie in de periode en de voorafgaande periode.
Hoi @Jasperv88,
Hierbij een aanvulling op mijn eerdere bericht. Zoals je weet, volgen wij de inflatiecijfers van het CBS. Wij kijken naar de periode juli 2022 tot en met juni 2023. Voor de volledigheid staan hieronder de percentages per maand. Deze 12 percentages van juli 2022 tot en met juni 2023 bij elkaar optellen en delen door 12, leidt tot een percentage iets boven de 8,9%. Simyo hanteert exact de CBS methode om het 12-maandscijfer te bepalen en daar komt dan een cijfer uit op één decimaal: 8,9%. Dit is de berekening die wij hebben gehanteerd:
We snappen dat het betalen van een inflatiecorrectie nooit leuk is. We willen je er graag op wijzen dat Simyo ervoor heeft gekozen om een lagere inflatiecorrectie door te voeren, namelijk 8,4%.
Mocht je nog vragen over de berekening, dan komen we graag telefonisch in contact met je. Laat je mij weten of je hier behoefte aan hebt?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.