.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3347 Bekeken

21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.

Goedendag. 

Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging  per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

Met vriendelijke groet,
M. Gallagher

 

Seren 7 maanden geleden

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Ik heb je inmiddels uitgebreid inhoudelijk antwoord gegeven. Jammer dat dit niet voldoende voor je is. Verdere vragen kun je met de klantenservice bespreken. Ik wens je in ieder geval een fijne dag.

Groetjes,
Seren

“De inflatie volgens de CPI is hetzelfde als de jaarmutatie, ofwel de prijsontwikkeling van een maand ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Deze wordt maandelijks gepubliceerd op StatLine, zo is de jaarmutatie van juni 2023 5,7%. Dit wordt berekend als de ontwikkeling van de CPI van juni 2023 ten opzichte van de CPI van juni 2022. In juli 2023 was de inflatie 4,6%.”

 

Dat is citaat van het CBS uit de email waarin ik hen vroeg wat de inflatie was in de periode van het contract. Simyo blijft herhalen dat de inflatie volgens de consumentenprijsindex (CPI), in de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023, 8,9% is. Het CBS is het daar dus expliciet mee eens.

Deze informatie was al lang en breed bekend vóór het noodzakelijk werd voor Simyo om een bericht over tariefwijziging de deur uit te doen in het kader van inflatiecorrectie (4 weken voor 1 oktober). Toch is er gekozen om tot op heden klanten voor te houden dat de inflatie volgens de voorwaarden/contract een compleet ander getal is. 

 

Heeft iemand al reactie gehad van Simyo waarin uitgelegd wordt dat ze zelf een percentage voor de inflatiecorrectie mogen verzinnen? 

 

En is het bij meer klanten zo dat Simyo het berekende (maar foute) percentages van 8,4% naar beneden afgerond heeft maar bij de abonnementskostenstijging naar boven afrond? Hier zijn de kosten gestegen met meer dan 8,4% volgens de app. 

Eerlijk gezegt denk ik dat Simyo hier helemaal niks in de melk te brokkelen heeft en dit alleen door KPN opgelegd krijgt om door te voeren, ik zie een kleine overeenkomst met Telfort en vermoed dat als Youfone over genomen mag worden het snel over is met Simyo, je merkt het ook in de berichtgeving van de moderators, het word veel zakelijker.

 

Maar Simyo gaat dit niet terug draaien zonder dwang van de ACM, dus droom lekker en hoop op een wonder.😁😁

Er zijn veel percentages te berekenen die allemaal op zichzelf correct zijn. 8,9% is een correcte uitkomst bij afronding naar beneden van ’het gemiddelde van de jaarmutaties juli 2022 t/m juni 2023.’ 10% is een juiste uitkomst als je dezelfde berekening uitvoert over 1-1-23 t/m 31-12-23. Daarom kijk je naar de tekst in de overeenkomst. Daar staat immers in waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan. Bij Simyo en hollandsnieuwe is die tekst anders, dus volgen er andere percentages uit.

 

Gezien de tijd, vrijdagavond rond acht uur, lijkt het er op dat er crisisberaad is bij Simyo of ze hopen door te zwijgen te voorkomen dat mensen alsnog bezwaar maken voor ze de tarieven invoeren zondag.

CBS geeft de gegevens waarmee KPN, niet Simyo, de 8.97% inflatie vanuit berekend heeft ennhet CBS heeft dat bevestigd dat het klopt, dus geven ze goedkeuring aan de gebruikte berekening en uitkomst, dus ja, CBS keurt iets goed of anders gezegt bevestigd dat het klopt, aan jou om dan te overtuigen dat het niet klopt.

Oooo, Hollands nieuwe pakt zelfs 10%, maar daar werkt de ontsnappingsroute door van bundel te wisselen nog, weg verhoging.

Die kan ik wel beantwoorden, Simyo en KPN ook houden zich daar bij, het is volgens hun en met goedkeuring van het CPB(volgens KPN) 8.9%, dus bekijk hun berekening want die komt uit op 8.97% en dan aan jou om dit waterdicht te weerleggen, en als dat klopt het voor te leggen aan de ACM of rechter.

Het CBS is in deze slechts de partij die ons van informatie voorziet. Een neutrale partij. Goed of afkeuren doen ze niet. Hoogstens bevestigen of een berekening correct is en de terminologie correct.

Als je het CBS vraagt om een berekening te geven waar een inflatiecijfer uit voort komt van 666% kan dat ook. (Figuurlijk dan, want voor 666% inflatie missen we wat gegevens 😅)

Die kan ik wel beantwoorden, Simyo en KPN ook houden zich daar bij, het is volgens hun en met goedkeuring van het CPB(volgens KPN) 8.9%, dus bekijk hun berekening want die komt uit op 8.97% en dan aan jou om dit waterdicht te weerleggen, en als dat klopt het voor te leggen aan de ACM of rechter.

@Seren Blijft Simyo volhouden dat de inflatie volgens het CPI in de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 8,9% is?

 

 

@SerenJij vind het netjes en op tijd zoals het medegedeeld is.

Ik, met nadruk op Ik vind het ronduit een onbeschofte methode om zoiets belangrijks onder een factuur mail mee te delen, netjes is een aparte mail met als Kop tekst, Inflatie verhoging, Belangrijk, aankondiging inflatie corectie of iets in die trant, en dan ook netjes op tijd dus voor 01-09 ipv halverwege september en verdedigen dat dit ruim op tijd is, als ik als contractvrije geen verhoging wil betalen zou het dan netjes zijn om mij per 01-10 van mijn verplichtingen te ontslaan want ik was dan toch ook ruim op tijd met opzeggen want ik hoef de factuur toch pas eind oktober te betalen.

 

Een klant mag toch zelf wel bepalen hoeveel geld die kwijt wil aan Simyo, of moeten we in het vervolg per 01-09 opzeggen, wachten tot de verhoging komt, oke we zijn het ermee eens anuleren de opzegging, oke het is mij teveel, laat maar gaan.

Het bericht over de inflatiecorrectie was niet te laat, inflatiecorrectie is namelijk conform de voorwaarden. Wel vonden we het netjes om iedereen een maand voor de gewijzigde factuur in te lichten, dat hebben we dan ook gedaan. Het officiële bericht hierover kun je hier nog nalezen.

Hier zijn meer mensen, onder wie ik, het dus niet mee eens, vandaar dat de kwestie bij de ACM ligt.

Het moet minimaal 1 maand voor de ingangsdatum van de verhoging zijn en niet 1 maand voor de verzending van de gewijzigde factuur.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Cygnum,

Helaas heb je een versie van de factuurmail ontvangen waar de onderwerpregel niet van was aangepast. Er had moeten staan “Belangrijke informatie over je factuur”. Toen we er bij de eerste verzending achter kwamen dat de onderwerpregel niet was aangepast , hebben we dat alsnog gedaan bij de rest. Excuses voor de onduidelijkheid.

Het bericht over de inflatiecorrectie was niet te laat, inflatiecorrectie is namelijk conform de voorwaarden. Wel vonden we het netjes om iedereen een maand voor de gewijzigde factuur in te lichten, dat hebben we dan ook gedaan. Het officiële bericht hierover kun je hier nog nalezen.

In jouw geval zit het net iets anders: Bij klanten van voor 13 juni 2014 staat de bepaling over inflatiecorrectie in het contract, en in die versie van de algemene voorwaarden zeggen we in 1:16 bij lid 5 d dat inflatiecorrectie niet onder de regel in lid 4 valt als we het bij het aangaan van de overeenkomst hebben afgesproken.










Groetjes,
Seren

Als Simyo gewoon uiterlijk 31-8 klanten had geïnformeerd (en 8,9% juist was), bijvoorbeeld als "Aankomende tariefwijziging!

Per 1 oktober  wijzigen de tarieven. We hebben volgens de gegevens van het CBS een inflatie berekend van 8,9%. We hebben echter geprobeerd de stijging te beperken en willen daarom de tarieven met 8,4% wijzigen. Horen we niets van u, dan gaan we er van uit dat u akkoord bent met een stijging van 8,4%. Bent u het daar niet mee eens, kunt u dat <hier> aangeven. Dan zullen we de tarieven voor u met 8,9% verhogen volgens de voorwaarden van het contract. In dat geval is er geen mogelijkheid op grond van de verhoging het contract te ontbinden.”

 

Gaan ze akkoord met 8,4%, niks aan de hand want wederzijds is de verhoging oké. Gaan ze niet akkoord dan had je de werkelijke inflatie door mogen rekenen en konden klanten niet daarom ontbinden. 

 

Dit hele gedoe gaat over de manier waarop Simyo omgaat met klanten en eenzijdig de overeenkomst negeert met een boodschap als "je moet maar blij zijn dat het je niet nog meer kost.”

Ik zou commentaar kunnen geven over het feit dat er al of niet te laat is meegedeeld dat er een prijsverhoging aan komt, maar dat doe ik niet omdat de kwestie nu bij de ACM ligt @Jasperv88 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Wij proberen nergens ‘mee weg te komen’. Dat suggereert dat we iets zouden doen dat onjuist is, en dat is niet waar. Je mag het oneens zijn met onze voorwaarden, maar je bent er destijds wel mee akkoord gegaan. We indexeren volgens de jaarinflatie van de CBS Consumentenprijsindex, en dit kan CBS desgewenst bevestigen als je contact met ze opneemt. De CBS consumentenprijsindex is inderdaad één van de methoden om inflatie weer te geven, en dat is de methode die we gebruiken, zoals ook in de voorwaarden staat. Jouw insinuatie dat wij niet de correcte berekening voor die methode hanteren is onjuist.

Ik heb je al een paar keer uitgelegd dat je de jaarinflatie met de maandinflatie door elkaar haalt. De jaarinflatie is het correcte cijfer, jij pakt daar telkens een maand uit. Als je bij de CBS cijfers naar vorige jaren kijkt, dan kun je goed zien dat we precies doen wat het CBS ook doet voor de jaarinflatie van januari t/m december. Je kunt het gemiddelde van de 12 maanden van bijvoorbeeld 2022 nemen en dan naar het jaarinflatiecijfer in de tabel kijken en dan zie je hetzelfde getal.

De afwijking in honderdsten en duizendsten van procenten die je kunt krijgen door de andere berekening die het CBS hanteert, wil degene die de berekening heeft bij wijze van uitzondering telefonisch aan jou uitleggen zoals hij het begrijpt. Maar het is de rekenmethode van het CBS, het is aan hun in hoeverre zij de uitleg van hun rekenmethode openbaar willen maken.

Het bericht over de inflatiecorrectie was niet te laat, inflatiecorrectie is namelijk conform de voorwaarden. Wel vonden we het netjes om iedereen een maand voor de gewijzigde factuur in te lichten, dat hebben we dan ook gedaan. Het officiële bericht hierover kun je hier nog nalezen.

Roepen op die basis dat Simyo klanten zou misleiden is onjuist en niet netjes van je.

Dan je probleem met het chatverslag. Er zijn inderdaad een aantal problemen met live chat die we nu aan het oplossen zijn. Dat het chatverslag soms niet werkt is een van die problemen. Dat heeft niets te maken met inflatiecorrectie, dit kan ook gebeuren als je andere vragen hebt. We kunnen je op verzoek wel het verslag opsturen als je dat wilt. Wel een beetje raar dat je dit strafbaar noemt. 

Dan je aanval op mij: Ik snap dat je boos bent en er dan van alles en nog wat bij gaat halen, maar dit gaat wel te ver. Ik probeer juist iedere vraag goed te beantwoorden.

Groetjes, 
Seren 

Hoi @Jasperv88,

Ik heb je gisteren uitgelegd hoe we tot het cijfer zijn gekomen. Daarnaast heb ik je in meerdere reacties informatie en uitleg gegeven. Ik zal daarom niet meer inhoudelijk reageren op jouw laatste reactie. Eventuele toekomstige reacties over het percentage zullen hetzelfde antwoord krijgen. Ons voorstel staat nog steeds dat wij telefonisch contact met je kunnen opnemen om de berekening verder toe te lichten. Kun je mij laten weten of je hier behoefte aan hebt? 


Groetjes,
Seren

Dit is precies hoe Simyo probeert weg te komen met deze tariefwijziging. Niet onderbouwen waarom de berekening die ze maken volgens contract zou zijn, maar blijven herhalen dat het een (op zichzelf) kloppende berekening is. Het CBS heeft aangegeven dat de  methode van Simyo één van de mogelijke manieren is om inflatie weer te geven. Maar, let op, ze zeggen niet dat die berekening overeenkomt met de inflatie in de periode waar Simyo zich aan gebonden heeft. 

Als je zou stellen dat de inflatie volgens de CPI 4,57% was, zou dat óók een correcte berekening zijn. De consumentenprijsindex steeg namelijk met 4,57% van 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023.

 

Als de toelichting waarom de berekening die Simyo hanteert voor de inflatie tussen 1 juli 2022 en 30 juni 2023 volgens de voorwaarden zou zijn, waarom wordt die niet uitgeschreven? Waarom kan dat alleen in een telefoongesprek? 

En nogmaals, al was de berekening van 8,9% correct volgens de voorwaarden, dan nog is de tariefwijziging expliciet geen inflatiecorrectie volgens Simyo zelf omdat het niet gelijk is aan de inflatie. Dat probeert Simyo je keer op keer te laten vergeten. Te laat kenbaar gemaakt, zelf verzonnen percentage, express misleidend gepresenteerd op verschillende wijzen. Dat is één van de redenen dat het grootste tech platform van Nederland de moraal van Simyo in twijfel trekt. (Dat laatste omdat Simyo zo graag laat weten dat hun persberichten daar gepubliceerd worden en dat dat automatisch iets goeds is.)

 

@Seren heeft reacties gegeven maar de vragen van klanten niet begrepen of moedwillig genegeerd. Ze probeert de discussie op het percentage te houden, want dat is waar Simyo het dichtst bij een correcte tariefwijziging via inflatiecorrectie komt.

 

Heb je nog geen bezwaar gemaakt tegen de tariefwijziging, doe dat alsnog. Gronden zijn in ieder geval de te late bekendmaking en het gebruik van een zelf verzonnen percentage in plaats van de gegevens van het CBS.

Aanvullend kun je bij het ACM melden dat Simyo je heeft proberen te misleiden door te ontkennen dat het een tariefwijziging is (contract stelt expliciet dat het dat wel is), Simyo je niet correct en/of op tijd heeft ingelicht over de geplande tariefwijziging, Simyo je misleidt door het zelf verzonnen percentage als inflatiecorrectie volgens contract te presenteren.

 

Heb je last gehad van het feit dat je plotseling het Live Chat verslag niet meer kon downloaden vanaf het moment dat in de Live Chat je een antwoord kreeg dat in ging tegen de berichten van Simyo? Melden bij het ACM! 

In mijn geval is de sample size te klein om sluitend te zijn, maar het is wel 100%. Zodra in de chat een bevestiging kwam dat een medewerker het met me eens was dat het niet klopte, kon ik vanaf dat moment de chatverslagen niet meer downloaden. Daarvoor wel, andere gesprekken ook.

Als dit gebeurd, maak screenshots van de chat waarop ook duidelijk de datum en tijd te zien is. Leg ook de URL vast van de link. Hoe meer signalen de ACM hiervan binnenkrijgt, hoe beter. Het is nu verdacht. Gebeurt het op grote schaal dan is het opzettelijk. (en strafbaar)

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Ik heb je gisteren uitgelegd hoe we tot het cijfer zijn gekomen. Daarnaast heb ik je in meerdere reacties informatie en uitleg gegeven. Ik zal daarom niet meer inhoudelijk reageren op jouw laatste reactie. Eventuele toekomstige reacties over het percentage zullen hetzelfde antwoord krijgen. Ons voorstel staat nog steeds dat wij telefonisch contact met je kunnen opnemen om de berekening verder toe te lichten. Kun je mij laten weten of je hier behoefte aan hebt? 


Groetjes,
Seren

Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!

maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.😵‍💫

Ja je hebt gelijk! Ik heb dit topic inmiddels het centrale topic gemaakt voor alles omtrent de inflatiecorrectie. Alle topics die nu worden geopend zal ik hier naar toe verplaatsen. De bestaande topics heb ik gesloten en in een reactie laten weten dat dit nu het centrale topic is. Bedankt voor je suggestie :). 

 

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.

Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. Dat je een klacht hebt ingediend is natuurlijk jouw recht. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Kun je dit met ons delen? 

In mijn contract staat:

"Inflatiecorrectie

Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni. Deze verhoging geldt uitsluitend als op dat moment meer dan 3 maanden van uw contractstermijn zijn verstreken.”

 

Volgens Simyo is een inflatiecorrectie dus een tariefwijziging. Die woordkeuze staat niet open ter interpretatie. Het is Simyo's eigen keuze om deze bewoording zo te kiezen en zich te verplichten minimaal 4 weken van tevoren de wijziging kenbaar te maken.

(En effectief minimaal 4 weken vóór 1 oktober, de enige mogelijkheid voor inflatiecorrectie volgens contract. Nu niet meer haalbaar, dus inflatiecorrectie zit er dit jaar niet in voor Simyo)

 

Ik heb het al eerder aangegeven. Voor mij zijn er 2 belangrijke kernwaarden : vertrouwen en zelfvertrouwen. Het laatste hakt er nog het meeste in, voor mij dan….. Om dat te kunnen herstellen is tijd nodig.

Ontbreekt het ene kan van het ander geen sprake zijn.

(Algemene) voorwaarden zijn in mijn optiek heilig. Komt men de eigen voorwaarden niet na staat dit gelijk aan dat het vertrouwen geschaadt wordt.

Het is lang en breed duidelijk dat Simyo niet wenst de inflatiecorrectie zoals beschreven in het contract wenst door te voeren. Ook is duidelijk dat het getal wat Simyo als inflatie noemt door het CBS wordt gegeven als een mogelijk berekening voor de gemiddelde inflatie ten opzichte van een ander jaar. Let op, mogelijk, gemiddelde, ten opzichte van. Tot op heden heeft Simyo niet kunnen aantonen dat er 8,9% inflatie was in de periode 1 juli '22 - 30 juni '23. Het CPI, je weet wel dat waar het contract van uit gaat, steeg wel, maar niet met 8,9%.

CPI juli ’23 ligt 4,57% hoger dan in juni ’22.

CPI juli ’23 ligt 4,26 punten hoger dan in juni ’22.

 

Dit alles alleen nog maar om de juistheid te achterhalen van het door u gepresenteerde cijfer van 8,9%. Nergens blijkt uit dat u zelf een cijfer voor de inflatie mag verzinnen ter inflatiecorrectie. Positief of negatief. En de termijn van bekendmaking is een open deur. Uw poging om afschrijfdatum te presenteren als ingangsdatum van de tariefwijziging is objectief misleiding van consumenten. Het is geen onbekende situatie waarin u enige onwetendheid kan worden vergeven. Dat is iets voor de ACM om wel of niet te beboeten. Gelijk met uw pogingen om de inflatiecorrectie te framen als “geen tariefwijziging” in tegenspraak op de overeenkomsten.

 

Ik wil graag nog even benoemen dat de prijzen voor mobiele data gekelderd zijn en van kostenstijging blijkbaar niet noemenswaardige sprake is. Ik betaal nu twee keer zo veel voor mijn data als een nieuwe klant. En omdat bundels onbeperkt houdbaar zijn bij Simyo kan dit alleen uit als het niet structureel ver onder de kostprijs is. Sinds mijn laatste bundelwijziging is data dus veel goedkoper geworden. Daar zie je niks van terug als trouwe klant, want ik mag niet wijzigen naar die voordelige bundel. En probeer aub niet een gewijzigde bundel aan te bieden in ruil voor stilte over deze tariefwijziging onder de noemer ‘inflatiecorrectie.’

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Hierbij een aanvulling op mijn eerdere bericht. Zoals je weet, volgen wij de inflatiecijfers van het CBS. Wij kijken naar de periode juli 2022 tot en met juni 2023. Voor de volledigheid staan hieronder de percentages per maand. Deze 12 percentages van juli 2022 tot en met juni 2023 bij elkaar optellen en delen door 12, leidt tot een percentage iets boven de 8,9%. Simyo hanteert exact de CBS methode om het 12-maandscijfer te bepalen en daar komt dan een cijfer uit op één decimaal: 8,9%. Dit is de berekening die wij hebben gehanteerd:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We snappen dat het betalen van een inflatiecorrectie nooit leuk is. We willen je er graag op wijzen dat Simyo ervoor heeft gekozen om een lagere inflatiecorrectie door te voeren, namelijk 8,4%. 

Mocht je nog vragen over de berekening, dan komen we graag telefonisch in contact met je. Laat je mij weten of je hier behoefte aan hebt?

Groetjes,
Seren

@Seren Mogen we dataverbruik ook berekenen zoals de inflatie? Daar telt namelijk ook het verbruik in contracten en niet de gemiddelde mutatie in de periode en de voorafgaande periode. 

 

 

Hallo @Cygnum er is al een aantal klanten, onder wie mezelf, die de kwestie bij de ACM aangekaart heeft.

Goedenavond, hier een klant die zijn 10-jarig jubileum bij Simyo viert dit jaar, en van een koude kermis thuiskomt. Laat ik vooropstellen dat ik in die jaren erg blij met jullie ben, maar dat in mijn optiek de plank behoorlijk wordt misgeslagen in de huidige situatie.

In de eerste plaats verbaas ik mij over de wijze waarop deze correctie is gecommuniceerd. Door een normale nota te sturen met dezelfde header als altijd, die je simpelweg opbergt, en daarin - nadat ik erop werd gewezen in de Simyo-app - nog ergens meldt: 'oh, en we verhogen ook nog de prijzen over een paar dagen'. Dat lijkt mij niet onder het adequaat informeren van de gemiddelde consument.

De termijn is ook een ding. Iedere aanpassing van het contract - dus ook de prijs - dient een maand van tevoren te worden gecommuniceerd. Simpele oplossing: laat het een maand later ingaan. Geen enkel probleem (voor het merendeel).

Want dan komt bij mij nog de vraag om de hoek of uberhaupt de mogelijkheid bestaat om inflatiecorrectie toe te passen. Bij mij zijn de algemene voorwaarden van 2013 van toepassing. Wijziging van de algemene voorwaarden zijn namelijk nooit voorgelegd, waardoor deze niet van toepassing zijn. Mij staat niet bij dat daarin een inflatiecorrectie met terugwerkende kracht - voor zover dat wettelijk uberhaupt mogelijk is - instond... 

Afijn: ik heb dus in het bijzonder moeite met het met terugwerkende kracht verhogen van de prijzen en de te korte termijn die wordt gegeven. Dat jullie een verhoging doorvoeren: prima. Maar doe het dan wel zoals het hoort. Ik verwacht van een bedrijf als Simyo (en dus KPN) dat zij voldoende juridische kennis en kunde in huis hebben om te weten wat de blauwe lijst van onredelijke bedingen inhoudt. Zou toch zonde zijn als dit leidt tot een golf aan zaken bij de Geschillencommissie Telecomaanbieders, als het zo simpel te voorkomen is.

Voor iedereen die de data zelf wil kunnen bewerken, jue kunt het downloaden van het CBS via CBS Open data StatLine in .csv of .JSON format

Afbeeldingen uploaden mag ik blijkbaar niet meer van Simyo. Vast te confronterend 😂

 

Vreemd. Na eerst allemaal foutmeldingen blijk het wel gelukt, zonder weer te geven. Ach ja

Voor iedereen die de data zelf wil kunnen bewerken, jue kunt het downloaden van het CBS via CBS Open data StatLine in .csv of .JSON format

 

De tabel van het CBS waarvan Simyo @Seren beweert de maandelijke cijfers te hebben gebruikt om tot een gemiddelde van 8,9% inflatie te komen. 
Bron CBS, filter onderwerp om de maandmutaties te tonen. StatLine - Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 (cbs.nl)

(Misschien moet ik verduidelijken dat @Seren de maandelijkse cijfers beweert te gebruiken omdat de periode start op 1 juli 2022. En de Jaarmuatie CPI juli 2022 start op 1 juli 2021. Als we Simyo bij monde van Seren moeten geloven, is het CPI in juli 2022 en in één maand komt daar 10,3% bij. Dus 121,57 + 10,3 = 131,87 in augustus. Compleet onverenigbaar met de cijfers van het CBS)