.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3371 Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Melding naar de ACM is er uit, op een flikkerige manier de verhogen aanzeggen en ook nog eens veel te laat, wat een loser die woordvoerder, gaat die wel merken, de ACM kennende gaat dit een staartje krijgen.

 

Bij deze betwist ik alvast mijn laatste factuur, ik storneer hem en maak over waar Simyo recht op heeft, kijken of ze een zaak starten voor 50 cent, ik wel namelijk.

Dat zal het zijn dan, en heeft hij ook de verhoging moeten mededelen en was hij te lui om er een aparte mail voor te schrijven en heeft hij het onder de factuur mail geplakt.😄

 

Ik snap ook niet hoe ze voor de 30e keer als beste provider gekozen zijn. Bedrijf is in 2005 opgericht in Spanje. Hoe kunnen ze hier dan al 30 keer als beste gekozen zijn, of wordt die verkiezing een paar keer per jaar gehouden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Simyo

Dit vroeg ik mij ook af en de consumentenbond is daar helder in, het is een kwartaal verkiezing dus 4x per jaar kun je die pluim in de aars krijgen.😗

 

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/beste

Reputatie 7
Badge +6

Precies Wim dat was ook mijn gedachte als simyo had gezegd we maken van die 1 oktober 1 november had ze een hoop gezeik geschild 🥵

Begint bij de kleine dingen, men gaat alleen van zichzelf uit, ik kan me er niet druk om maken, je zegt het zelf in de bewoording, ik heb wel andere zaken om me druk om te maken.

 

Ik maak me zeker niet druk om de verhoging, zelfs niet als er 5 euro op zou komen, ik maak mendruk om de manier waarop je als klant geschoffeerd word door Simyo door hun eigen voorwaarden niet na te komen en dan draaikonten gedrag gaan vertonen.

1Maand van tevoren inlichten is niet 1 maand voor de rekening komt maar 1 maand voor het ingaat, ik kan mijn tarief ook verhogen, werk een maandje voor je en stuur na 60 dagen de factuur de 30 dagen daarvoor terwijl ik volgens de prijsafspraak een x bedrag zou rekenen het een y bedrag is geworden, want op die prijsafspraak stond dat ik een inflatie correctie kan toepassen per die datum, je kan niet meer weigeren, klinkt toch best vreemd, maar je handtekening staat op die prijsopgave en de voorwaarden op de achterkant.🙀🙀🙀

Hallo @Cygnum er is al een aantal klanten, onder wie mezelf, die de kwestie bij de ACM aangekaart heeft.

Hallo @Groentjuh en @Monique075 overeenkomstig de voorwaarden van juni 2023 artikel 12.1 dient Simyo minimaal 1 maand van te voren een wijziging aan te kondigen.

Een prijswijziging op 9-9-2023 aankondigen per 1-10-2023 is te laat en dus niet geldig.

De wijziging zou in dit geval dus pas op 9-10-2023 in mogen gaan.

 

@JanD Ik vraag me af of dit wel om een prijswijziging gaat en niet om de inflatiecorrectie.

Hallo @Friesian inflatiecorrectie is een prijswijziging, want het te betalen bedrag wordt anders.

 

JanD, ik benader het denk ik anders dan jij. De prijs van het abonnement blijft hetzelfde, de €9,- van de TS. Maar de inflatiecorrectie wordt berekend naar aanleiding van de CBS indexering. 👍

Het staat bij Paraaf 9 van de alg voorwaarden.

Btw, het valt me op @abj dat ook bij jou iets vreemds gebeurt bij een citaat.  De mention komt dan vast aan het eerstvolgende woord. 🤔

Niets vreemd, ik reageerde op jouw bericht van 50 minuten geleden

Jawel, de mention van JanD staat gekoppeld aan het woord  - ik - in jouw citaat. 👍

@JanDIk vraag me af of dit wel om een prijswijziging gaat en niet om de inflatiecorrectie.

Kijk, ik zie dit ook vaker bij mij gebeuren. Alleen via de computer kun je dat corrigeren. Met de telefoon gaat dat niet. Dit lijkt te gebeuren als vooraan meteen de mention staat.

Het staat bij Paraaf 9 van de alg voorwaarden.

Btw, het valt me op @abj dat ook bij jou iets vreemds gebeurt bij een citaat.  De mention komt dan vast aan het eerstvolgende woord. 🤔

Het gaat om 12.1 van de voorwaarden @Friesian 

@JanDIk reageerde op het bericht van abj.

De inflatiecorrectie wordt besproken bij 9.1.

Vreemd, zelfs bij een bewerking komt de mention vast aan het eerstvolgende woord.

Ik heb het nog ff doorgelezen. De inflatiecorrectie wordt berekend 1 oktober.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Monique075,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat je hier vragen over hebt, goed dat je hierover informeert!

Vanaf oktober 2023 worden de abonnementskosten met 8,4% inflatiecorrectie verhoogd. Dit bedrag wordt in de week van 23 oktober voor het eerst afgeschreven. De verhoging geldt voor de maandelijkse bundelkosten van alle abonnementen die zijn afgesloten tot en met 30 juni 2023. Ik kan jouw bundel niet voor jou aanpassen. Je kunt bij Simyo zelf wel elke maand je bundels aanpassen, zodat je abonnement beter bij je past of mogelijk goedkoper wordt. Verlengen is vaak het voordeligst. Dit kan al vanaf vier maanden voor het einde van je contract. Kijk op Mijn Simyo voor alle mogelijkheden.
 

Hallo @Groentjuh en @Monique075 overeenkomstig de voorwaarden van juni 2023 artikel 12.1 dient Simyo minimaal 1 maand van te voren een wijziging aan te kondigen.

Een prijswijziging op 9-9-2023 aankondigen per 1-10-2023 is te laat en dus niet geldig.

De wijziging zou in dit geval dus pas op 9-10-2023 in mogen gaan.

Het nieuwe bedrag is verschuldigd vanaf 23 oktober, daarmee is communiceren tijdig genoeg @JanD

Op deze pagina kun je meer lezen over de inflatiecorrectie. 

Groetjes,
Seren

Even voor de zekerheid @Seren .

* Het gaat dus idd om wat staat bij 9.1 van de algemene voorwaarden waarmee men akkoord is gegaan?

* Op de factuur komt te staan, even het voorbeeld van de TS.

Tarief abonnement €9,- die is gekozen bij het afsluiten van het abonnement en daaronder komt de te berekenen inflatiecorrectie te staan?

 

Hallo @Friesian , @Seren schreef dat de verhoging per 23-10-2023 actief wordt.

Ieder klant dient dan vóór of uiterlijk op 23-9-2023 bericht over de verhoging te hebben gehad.

De factuur is altijd per kalendermaand.

Dus om jouw voorbeeld van die €9 aan te halen:

je betaalt dus van 1-10-2023 tot en met 22-10-2023 22/30 van €9 = €6,60 en vanaf 23-10-2023 8/30 of 9/30 van €9,76 = €2,60 of €2,93s totaal €9,20 of €9,53 over de maand oktober.

Een en ander afhankelijk hoe simyo boekhoudkundig rekent, de maand op 30 dagen of de werkelijke dagen van de maand.

Die 22/30 kan dus ook nog 22/31 zijn, maar de verschillen zijn dan marginaal.

 

Hallo @Friesian om weer even van die €9 uit te gaan, de factuur van november 2023 zou er dan als volgt uit moeten zien:

€9 x 1,084 = €9,76

Die €9,76 wordt dan het nieuwe maandbedrag vanaf november 2023 tot de volgende verhoging/verlaging.

 

Heel eenvoudig gezegd @Seren .

De gedreven @JanD  waarvoor dank, heeft een berekening gemaakt van het nieuwe maandbedrag.

Mijn vraag is of op de toekomstige facturen de oorspronkelijke €9,- komt te staan en daaronder met vermelding van het % de inflatiecorrectie de verhoging. Of dat bij de toekomstige facturen meteen het totaalbedrag inclusief de correctie komt te staan. 

Trouwens, ik geloof dat ik geen inflatiecorrectie meel van jullie zal ontvangen. ( @RicoK snapt denk ik wel naar wie ik verwijs met het woordje meel. 😁😀)

Persoonlijk ga ik er van uit dat het nieuwe totaal bedrag op de fakturen komt te staan. Ik heb het nog nooit anders meegemaakt bij andere bedrijven.

Inderdaad @Friesian dat wordt gewoon 1 totaalbedrag.

 

Thanks @JanD duidelijk!

Toch fijn zo'n forum. Ik lees mee en leer mee. Net als met mijn hobby, de fiscus, uhh fiskuhs. 😁

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Friesian,

Bedankt voor de opheldering, ik snap het nu helemaal! Ik ga dit even voor je uitzoeken en kom hier morgen op terug! 😊

Wat bedoel je trouwens met '’meel'’, ben nu erg nieuwsgierig haha 😋.

Groetjes,
Seren

Hoi @Friesian,

Bedankt voor de opheldering, ik snap het nu helemaal! Ik ga dit even voor je uitzoeken en kom hier morgen op terug! 😊

 

Wat bedoel je trouwens met '’meel'’, ben nu erg nieuwsgierig haha 😋.

Groetjes,
Seren

Ken je geen meel @Seren ? Dan zal waarschijnlijk Simyo ook wel niet een inflatiecorrectie meel sturen. 😉🙂

 

Hallo @Friesian iedereen begrijpt geen dialect, het is mail op zijn ABN (Engelse versie) @Seren 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Friesian@JanD en @abj,

Ik heb inmiddels antwoord op jullie vraag. Er is mij vertelt dat vanaf 18 september de nieuwe prijzen alvast in Mijn Simyo te zien zijn en dat dit rond geen getal zal zijn dus 9 euro wordt dan getoond als 9.76. 

Groetjes,
Seren