.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?



Toon eerste bericht

247 reacties

@RicoK @de leon @Scotsman 

 

ik heb zojuist de simkaart weer in de S6 gedaan. Laat hem de rest van de dag zitten om te kijken of KPN WIFICALL in het scherm blijft staan.

 

Reputatie 7

@de leon helaas, een herstart van mijn iPhone 11 Pro Max leverde in het geheel geen WifiCall op in het scherm. Dus ook niet voor heel eventjes. Dit terwijl ik in de tuin zit met maximaal WiFi netwerk en maximaal bereik op het netwerk van KPN.

Wat betreft het ‘erin vastbijten als Forum Expert’, daar heb je helemaal gelijk in. Ik mis mijn WiFiCall niet persé, maar als ik het gevoel heb dat iets het niet doet, wat door @Groentjuh aangetoond lijkt zijn, wil ik zeker dat dit wordt uitgezocht en opgelost.

Reputatie 7

Afgelopen zaterdag en zondag met enige GROTE regelmaat zag ik daar de scrollende tekst WiFi Calling op mijn iPhone 11 Pr Max voorbij komen. Niet continue helaas, maar wel erg regelmatig.

Reputatie 7
Badge +9

Interessante nieuwe input @Croschou. Ikzelf zit bij ZIGGO.

Eigenlijk was ik niet meer van plan om me hier verder nog mee bezig te houden. Zoals je hebt kunnen lezen, hebben we hier een hele topic over vol getikt. Maar vanuit jouw (en dat van sommige anderen) perspectief snap ik je frustratie goed. Je bent er immers speciaal voor overgestapt.

Bij mij is het tot op de dag van vandaag nog steeds een Russische roulette. Lees: doet ‘ie of doet ‘ie het niet. :rolling_eyes: . En dat is niet afhankelijk van de locatie of situatie.

Simyo biedt de functionaliteit inderdaad wel maar garanderen kunnen ze hem dus blijkbaar niet. Mensen die er speciaal voor zouden willen overstappen, moeten daar misschien eerst nog maar ff over nadenken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allemaal,

 

Wat een boel berichten, ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. 

 

Er staat nog geen nieuwe update klaar. Soms lost een update dit soort problemen op, soms zijn er twee updates voor nodig.

Maar, zoals al eerder gemeld, ik heb er contact met Apple over gehad en het probleem is niet echt bij hen bekend. En dat betekent dat ze het ook niet in een update opnemen.    
 

 

@de leon Ja dus die volgende update zal dan misschien ook niet veel uithalen… Hmmm het wordt wel lastig zonder kruistest, ik zou er erg graag achter komen of dit probleem toestel gerelateerd is… Ik ga toch weer contact opnemen met de netwerkspecialist voor je! 

 

 

Bedankt @Tessanne. De volgende keer dat ik in Nederland ben zal ik kijken of wifi bellen via de eSIM werkt. Kan even duren want momenteel moet ik 2 weken in quarantaine als ik weer naar de UK reis en daar heb ik niet zo veel zin in...

 

@Scotsman Heel begrijpelijk dat je daar geen zin in hebt, maar toch bedankt! 

 

 

Ik heb die 6S als iPhone probeer telefoon en toen ik mijn Simkaart erin deed had ik VoWifi in combinatie met iOS 13.4.1.

 

Zichtbaar als KPN VoWifi

 

Hebben jullie hier iets aan?

 

@Ray het lijkt er op alsof het werkt behalve bij het aan en uitzetten van de Wifi… Dat is interessant. Bedankt voor het testen! 

 

@RicoK Voor jou zal ik de netwerkspecialist gaan benaderen!  Echt balen dat de kwaliteit van het gesprek op kantoor zo slecht is! Het lijkt er inderdaad op dat Wifi bellen toen niet aan heeft gestaan. 

 

Ik weet niet zeker of het al is genoemd (het zijn een boel berichtjes), maar onder de instelling bellen via Wi-Fi vond op mijn Android ook een manier om de voorkeur voor bellen aan te passen > Voorkeur Wi-Fi of voorkeur mobiele netwerk. Heeft apple deze optie ook?

 

Groetjes,

Tessanne

 

 

Reputatie 7

@Daisy Wow, bedankt voor je uitvoerige verklaring!!

Echter, laat ik direct beginnen met een kanttekening, de manier waarop we in eerste instantie werden ‘afgescheept’, vergeef me mijn bewoording, dat het allemaal wel zou moeten werken ook al is WiFi Calling niet zichtbaar in het display, ervaar ik als onprettig! Er is dus wel degelijk meer aan de hand, wat nu dan eindelijk is uitgezocht, waarvoor, nogmaals, mijn dank!

Ik heb direct eens mijn adres ‘geraadpleegd’ en het volgnde gevonden, waarbij ik dan wel even mijn IP-adres heb gemarkeerd.

 

Ik heb een Ziggo aansluiting. Dit is fUPC, wat betekent dat ik in een voormalig UPC gebied zit. Ik weet niet of ik een ipv4 of een ipv6 adres heb. Wel weet ik en dat laat de screendump ook zien, dat ik een dynamisch IP-adres heb. Hoe dynamisch dit is, dus hoe vaak dit wordt gewijzigd, heb ik geen idee van. Dus ook weet ik niet of ik een buitenlands IP-adres heb. Wel heb ik op dit moment geen WiFi Calling in beeld.

Op mijn werk heb ik 100% een buitenlands IP-adres. Als dat de reden is waarom WiFi Calling op de telefoon op mijn werk niet zichtbaar is dan is dat bij deze verklaard.

Resten mij nog de verdere vragen:

  • Hebben alleen iPhone gebruikers hier last van? Ik heb namelijk het idee dat Android gebruikers dit euvel niet kennen. Hoe dan?
  • En gaat dit bij alle providers op of heeft alleen Simyo en dus KPN hier last van? Mijn vrouw heeft en een iPhone en zit bij Vodafone, maar heeft volgens mij WiFi Calling wel in beeld (gehad). Mijn zakelijke iPhone, die op T-Mobile zit heeft thuis ook geen WiFi Calling zichtbaar.

Alvast dank!

 

Edit: ook mijn vrouw heeft op haar iPhone (bij Vodafone) geen WiFi Calling in beeld.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Daisy We lijken (weer….) in herhalingen te vallen, maar het is nog steeds niet opgelost! Zo had ik vanmiddag daar in een keer weer eens de rollende tekst KPN WiFi Calling in beeld om even later weer te verdwijnen tot nog toe.

Het werkt gewoon NIET. Althans niet zoals het zou moeten werken!

Omdat WiFi Calling dus allerminst bedrijfszeker is, zou er door Simyo niet zo prat opgegaan moeten worden dat het werkzaam is, want echt dat is het gewoon niet.

Ja, daar was enige tijd de mogelijke verklaring, van de (buitenlandse) IP-adressen als ik mij niet vergis, maar is daar onderhand al iets meer van/over bekend? Kan en hoe kunnen de problemen hieromtrent worden opgelost?

Edit: Ik heb een moderne telefoon, een iPhone 11 Pro Max, waardoor het niet aan mijn toestel zou moeten liggen. Zeker niet, omdat WiFi Calling zo nu en dan wel even de kop opsteekt.

Hey @RicoK, medestrijder van het eerste uur, de Leon dacht maar weer eens even deze /dit  ‘oude’ topic af te stoffen. (nadat ‘ie deze posting eerst in een verkeerde topic had gepost, draad kwijt dus :grin: ) Sinds enige tijd (b)lijkt bij mij namelijk 75% van de tijd (!!) WiFi Calling in beeld te verschijnen. Dat is al heel wat vaker dan eerder.

Vaak nadat de telefoon daar voor op flight modus had gestaan. Waar het aan ligt? Er zijn verschillende opties

  1. de Leon heeft sinds enige tijd een nieuw modem/router.
  2. een oud wijf is bij Simyo aangesteld om elken dag de WiFi een slinger te geven.
  3. schiet mij nog steeds maar lek.
  4. een nieuwe complottheorie (naast al die andere in het afgelopen Covid19 jaar)

Reputatie 7
Badge +9

@de leon helaas, een herstart van mijn iPhone 11 Pro Max leverde in het geheel geen WifiCall op in het scherm.

Strange. :thinking: Beetje onnozel misschien van mij….maar totale herstart als in…..zie de providerstreepjes grijs ‘knipperen’ totdat ik mijn SIMpincode heb ingevoerd en ik weer verbinding heb met Simyo?

Dat levert bij mij i.i.g. dus wèl tijdelijk WiFiCall op. Totdat ik uit mijn Wifi omgeving ga of dit uit- en weer aanzet.

 

Edit: vannacht iPhone helemaal uitgezet en vanochtend inderdaad ook geen WiFiCall :thinking: . Schiet mij dus maar lek nu.

@RicoK: ik hoop dat je mee blijft gaan in deze ‘strijd’, als een soort Don Quichot en Sancho Panza. Wie van ons twee dan Sancho Panza is, laat ik ff in het midden. :smile:

Je reactie blijft wel nodig omdat jij mijn enige iPhone referentiekader bent binnen dit probleem, dat blijkbaar nergens anders leeft binnen de Apple fanboys community.:thinking:

Reputatie 7

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).

Reputatie 1

Voordat ik aan dit hele avontuur begon, een telefoon met de mogelijkheid tot vowifi en esim had ik me al een beetje ingelezen op het www en las ik dat mensen uit oa US al een aantal jaren perfect kunnen wifibellen in Europa en Azië, Ging er dan ook vanuit dat dit met KPN ook kon, ten onrechte blijkt nu.

Is dit een land-restrictie van Simyo of KPN of is het technisch nog niet voor elkaar en gaat dit alsnog gebeuren en zo ja wanneer?

Vodafone claimt dat zij vowifi wel in het buitenland werkend hebben, ze hebben echter nog geen esim… (wellicht later dit jaar)

Optie nu is om met mijn fysieke buitenlandse sim over te stappen naar een provider die wel esim aanbied en de esim van Simyo om te ruilen naar een fysieke Vodafone sim. Pfff wat een gedoe…

 

Zou dus graag horen of dit (vowifi in het buitenland) bij Simyo op (korte) termijn nog goed komt? En zo niet ben ik (nu in 2020) oprecht geïnteresseerd in het waarom.

 

Groet Dirk

Reputatie 7
Badge +9

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).


Hij verdomt het bij mij ook hoor vandaag, @RicoK . :rolling_eyes:  Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik me er nog mee bezig zou moeten houden. Maar ik dacht dat het wel even geinig was om bovenstaande te melden. Had ik beter niet kunnen doen want het ouwe wijf is er, door zoveel positiefs, ook direct mee opgehouden. :rofl:

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb zojuist ergens gelezen dat met Simyo Prepaid je niet van 4G in het buitenland kunt genieten, en verder begrijp ik dat WiFiCall afhankelijk is van 4G. Dat betekent dat het geen zin heeft om verder nog iets nuttigs proberen bij te dragen aan deze discussie vanuit mijn huidige locatie… Maar ik blijf meelezen, out of interest!

Reputatie 7

@de leon Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik het ook allemaal goed zat ben en het derhalve in zekere zin naast me neer heb gelegd. Alhoewel jij wakkert nu wel weer het vuur aan…. :punch_tone2::smiley: .

Wat mij stoort is dat VoWiFi / WifiCalling gewoon niet werkt, zoals wordt gepretendeert en dat er nog altijd niets concreets mee en aan gedaan wordt. Althans, zo lijkt het. Ja, je kunt je kunt je IP adres doorgeven, waardoor en waarna het werkend zou kunnen worden gemaakt. Maar, zoals ik al zei, gedurende de dag verschijnt daarom weleens WiFi Calling in beeld. Dus mijn IP Adres is heus geschikt. En Ziggo wijzigt niet meerdere malen per dag mijn (dynamische) IP adres. Maar het doet het gewoon $%#$(&^* niet constant. Omdat niemand van Simyo daar een concrete reactie op kan geven, waarbij ik als concreet zie "ja, sorry, jullie hebben gelijk, WiFi Calling is buggy en we moeten niet pretenderen dat het (feilloos) werkt en we zetten het even uit totdat we weten waar het aan ligt en we het 100% werkend kunnen krijgen” ben ik het zat en heb, eeeuh had, want daar kwam jij weer even langs :wink: , het naast me neer gelegd.

Reputatie 7
Badge +9

Zodra mijn 4G bereik minder wordt, zie ik regelmatig een VoWifi icoontje verschijnen op mijn toestel.

 

Bij mij werkt het op dit moment naar behoren.

Reputatie 7
Badge +9

@Drik als antwoord op een van je vragen: vorig jaar op vakantie in Portugal had ik 4G (Sim only). Weet uiteraard niet waar jij zit maar:

Buitenlanden met 4G

 

VoLTE is een voorwaarde voor VoWiFi. Bellen over WiFi zal dan denk ik niet werken voor prepaid. Maakt niet uit, volgens mij werkt het helemaal niet…..

...en daarom hebben we hier inmiddels ook al een heel topic over volgetikt...:rolling_eyes:

Alleen willen de “specialisten” bij simyo er nog niet aan. En ben ik gedoemd tot nog minimaal 30 dagen bij jullie te blijven. Tenzij er vandaag of morgen het verlossende woord uitkomt en ik direct weg mag. Op de community van T-Mobile staat een bericht dat iemand wel VoWiFi daar heeft, sniff. Zolang ik nog mee kan testen/uitproberen/etc blijf ik dat doen en zal ik jullie op de hoogte houden. Heb nu wel weer een esim.

 

Geen WiFiCall meer, al dagen niet meer, opnieuw opstarten, vliegtuigmodus aan/uit, WiFi aan/uit. Het maakt helemaal niets meer uit. Ik ben denk ik uit de VoWiFi-groep gegooid:joy:

Reputatie 1

Alleen willen de “specialisten” bij simyo er nog niet aan. En ben ik gedoemd tot nog minimaal 30 dagen bij jullie te blijven. Tenzij er vandaag of morgen het verlossende woord uitkomt en ik direct weg mag.

 

Tsja als ze niet meer in zichzelf geloven gelooft niemand het meer :grin: .

Valt me tegen dat jij niet eerder weg kan, goed dat ze nog wat proberen (hoop ik dan maar) maar een contract nakomen geldt voor beide partijen...

Reputatie 1

Netjes!!

Inderdaad wel goed dat er nu meer bekend lijkt te zijn. De Pixels worden niet ondersteund alleen voor VoLTE. 

Reputatie 7

Ja, @Ray , deze uitleg klonk mij erg aannemelijk in de oren. Nu wacht ik graag de reactie van Simyo af, zodat ik dit dan nu eindelijk kan parkeren…...

Reputatie 7
Badge +9

Op pagina https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/in-welke-landen-kan-ik-g-gebruiken-sim-only-2574?c=439 zie ik een lijst van landen waar 4G voor Sim-only beschikbaar is.

Ik kan nergens een vergelijkbare lijst, of andere informatie over de beschikbaarheid van 4G in het buitenland voor Prepaid vinden. Ik concludeer hieruit dat met een 

Ik snap je gedachtegang volledig, maar je conclusie is niet juist hoor :smile:

 

Kijk wel uit tegen wie je dit zegt, hoor @Bas . Dit is Scottie en die zit er eigenlijk nooit echt naast. 😄

Reputatie 7

Potverdikkie, zojuist eens gecheckt. Ik had 2 streepjes bereik en warempel ik had daar WiFi Calling in beeld. Wow, ik ben echt enthousiast. Het lijkt er alle schijn van te hebben dat zo’n mede-Tweaker met zijn gedachte het bij het juiste eind heeft.

Reputatie 7
Badge +9

Enigzins gerelateerd maar mss offtopic;

Bij dualsim op de iPhone lijkt het erop dat ik het wifisignaal moet toewijzen aan 1 sim, wil dit zeggen dat ik uberhaupt maar met 1 sim kan VoWiFi-bellen?

Die vraag heb ik mij ook gesteld maar ik ben er niet uit.

Op mijn iPhone XR heb voor de ene sim (een fysieke simkaart) WiFiCall uitgezet en dat voor de Simyo eSIM aangezet. Even de vliegtuigmodus aan- en uitgezet maar daarna is er helemaal geen indicatie dat WiFiCall aan staat. Vervolgens alles weer teruggezet naar de begintoestand en binnen enkele seconden zie ik weer de WiFiCall indicatie verschijnen (met de fysieke simkaart).

Mogelijk speelt een rol het feit dat ik in het VK aan het roamen ben, en/of dat de Simyo eSIM geen 4G bereik heeft. Hoe dan ook het zou mooi zijn als ik ook met de Simyo eSIM met VoWiFi zou kunnen bellen.

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoop echt voor jullie ‘buitenlanders’ dat WiFi Call gaat werken want nodig. 
Zelf heb ik het opgegeven en mijn twee man personeel ontslagen die hier zich de vingers blauw hebben getikt.

De letters vo van vo-WiFi staan bij mij voor ‘volledig onzichtbaar.’. Of ‘volstrekt onduidelijk’. Of ‘vermoedelijk onbruikbaar’. :rolling_eyes:

@RicoK @de leon en de rest.

Nou wil ik niet lullig doen, Ik was toch even benieuwd en ik zie dat dit gewoon op de service pagina staat van Simyo. En niemand die van Simyo dit kon vertellen al die tijd :rolling_eyes:

Ook mogelijk: wifi bellen (VoWiFi)

Het is bij Simyo ook mogelijk om te bellen via wifi. Dit gaat via VoWiFi, wat een afkorting is voor Voice over WiFi. Dit is bellen via een wifi-netwerk. Bijvoorbeeld die bij je thuis of op je werk. VoWiFi kost geen MB’s van je internetbundel, maar net als bij 4G bellen gaan de minuten gewoon uit je belbundel of van je beltegoed af. Heb je een Prepaid simkaart en een internetbundel? Dan gaan deze belminuten gewoon van je beltegoed af. Gewoon zoals je gewend bent bij het bellen!

Het handige aan wifi bellen is dat je hiermee kunt bellen op plekken waar het mobiele netwerk minder goed bereik heeft. De Nederlandse mobiele telefoonnetwerken behoren weliswaar tot de beste ter wereld, maar het lukt (nog) niet om werkelijk élk hoekje van elk gebouw goed te bereiken. Met VoWiFi is dat probleem opgelost.

Om te bellen via VoWiFi heb je een telefoon nodig die wordt ondersteund. Momenteel ondersteunen we iPhones vanaf de iPhone 6 en meerdere toestellen van Samsung, Huawei en Oppo. Hieronder zie je welke precies.

 

Edit: Dat hele gedoe met die ip adressen lijkt me dus ook een beetje nutteloos geweest. 

Reageer