.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?



Toon eerste bericht

247 reacties

Reputatie 7

@Ray Dat is mooi!

Echter, heb je het nu nog in beeld staan? @de leon en ik hadden dat ook namelijk, zodra we de sim verwijderden en weer terug stopten. Maar niet veel later was dit weer verdwenen.

Reputatie 7

Misschien kan @RicoK kruisbestuiven met de iPhone 8 van zijn vrouw? Vermits die niet op 13.4.1 staat dan, om het laatste update verhaal buiten te sluiten. Er staat nog geen nieuwe update klaar. Soms lost een update dit soort problemen op, soms zijn er twee updates voor nodig.

@de leon Helaas, alle iPhones in mijn huishouden moeten zo snel als mogelijk worden geüpdatet naar de nieuwste versie. Meestal wacht ik een paar uur/dag(deel) om de eerste kinderziektes en bugs te vernemen, maar als deze niet komen en iedereen positief is dan moet iedereen in mijn huishouden updaten… ;)

 

Edit: Als eerste update ik de iPhone van het werk. Als deze goed gaat dan volgt de privé telefoon ;)

Reputatie 3
Badge +1

@Nrg50 

Misschien moet het daar nog even “warm lopen” 

Hier werkt het overigens prima, geen enkel probleem.

 

Reputatie 7
Badge +9

Dan ben ik eens benieuwd. Ik verval in herhalingen, merk ik :wink: … bij mij is het een Russische Roulette. Vaker niet dan wel in beeld. En dat is voor mij het equivalent van doet het soms wel maar vaak niet oftewel ik heb de functionaliteit soms maar meestal niet. En daar is geen staat op te maken. 

Reputatie 7
Badge +9

@ Groentjuh is jouw Android toestel ook onlangs geupdate?

Het is een Samsung Galaxy S8 hoor! Pfff denk je nou echt dat Samsung zolang blijft updaten? Dat doet alleen Apple hoor.

Samsung Galaxy S8 toestellen krijgen nog net maandelijks beveiligingsupdates. Dat zal het toestel vast wel een keer gedaan hebben ‘s nachts. Maar het lijkt mij sterk dat iedere beveiligingsupdate van Samsung bellen via 4g en bellen via WiFi zou slopen.

Reputatie 7
Badge +9

@Ouael , ik wil best Apple support bellen hoor. Via de Nederlandse Apple internetkanalen wordt in ieder geval geen gewag gemaakt van dit probleem. Daar haal ik dus uit dat het zeker geen algemeen bekend probleem is blijkbaar bij Applemensen (die bij andere providers zitten? :wink: ). Of mensen kennen helemaal die functionaliteit niet. Of het interesseert ze niet. Of het kan ze niets schelen.

Het is niet zo dat i.i.g. Rico en ik de functionaliteit WiFi Call hélemaal niet hebben. Zoals eerder beschreven, na een simkaart (eruit en weer erin) reset met het Simyo netwerk óf na een complete restart van het toestel (je simkaart maakt ook dan opnieuw verbinding met Simyo. @RicoK wil jij dat ook nog eens even proberen a.u.b.?) is het symbool ‘WiFiCall’ gewoon in beeld. Het punt is dat dit niet ‘vastgehouden’ wordt a.h.w. Ik ken de techniek erachter uiteraard niet maar iets gaat daar niet goed.

Zegt jou die reset van de simkaart (op de 2 boven beschreven manieren) met het Simyo netwerk dan niet iets?? Blijkbaar is die reset dus wel ‘afdoende’ om de WifiCall functionaliteit tijdelijk te ‘herstellen’ door opnieuw te verbinden met het Simyo netwerk.  Maar het is dus niet afdoende genoeg om het te behouden.

Ik (en ik spreek ook voor RicoK, denk ik) zal niet gaan lopen janken als we geen WiFiCall hebben. Maar als het er is, moet het ook er zijn als je dat wilt. Snap je?  En helaas voor jou / jullie zit je hier met een stel Forum Experts, die zich erin vastbijten totdat het opgelost is. Als bij Apple op geen enkele manier dit als een bekend IOS / updateprobleem bekend is, dan blijft deze ‘sit in’ hier bij Simyo bestaan. :wink:

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK dat is zeker lastig, net als je het nodig hebt. Erop vertrouwen kan je dus niet. Ik zet 1-2 keer in de week mijn telefoon helemaal uit ‘s nachts, als ‘ie net opgeladen is. Even een verse ‘reset’. Doe ik al jaren.  Na zo’n nieuwe opstart is het symbool soms tijdelijk zichtbaar, merk Ik. Maar zo’n nieuwe opstart van de foon heeft echter vaker niet dat resultaat, is de ervaring. Dat is het misschien het verschil tussen jou en mij, dat ik mijn foon regelmatig helemaal uitzet. En heel soms zie ik WiFiCall ineens in beeld, als ik thuiskom en mijn foon opnieuw verbinding heeft gemaakt met mijn WiFi. Maar ook hier veel vaker niet dan wel. 
Ik ga er nu maar vanuit dat ik wel de functionaliteit aan heb gezet op mijn telefoon maar dat ik hem dus eigenlijk niet heb. Zoiets als WiFi aanzetten op je telefoon maar vaak heb je het niet. (Dit laatste is uiteraard niet het geval 😄)

 

@de leon niet elke provider biedt vowifi aan voor zijn klanten. Het kan dan wel zo zijn dat mensen bekend zijn met vowifi en elders dan ook informeren bij hun provider maar dat wil lang niet altijd alles zeggen. Ik vermoed dat je dat ook weet maar wilde het toch even vermelden.

Reputatie 7
Badge +9

@Ray  mooi testje. Kan je nog even uitproberen of het symbool verdwijnt als je Wifi uit- en aanzet en flight modus uit en weer aan? Bij mij is het namelijk daarna gegarandeerd verdwenen, als ik al had tenminste. 

@de leon

Bij WiFi uit en aanzetten gaat het al fout.

 

Edit: bij het uit en aanzetten van de vliegtuigstand geen probleem. 

Ik meng me ook even in deze discussie. Ben overgestapt naar Simyo, juist ivm bellen via wifi. Ik gebruik een iPhone 8 plus maar helaas krijg ik het ook niet werkend… Grrr!!

Vraag : hebben jullie op geen enkel wifi netwerk bellen via wifi? Want ik las op het kpn forum wat interessants over caiway. Daar heb ik thuis internet/glasvezel van. Er stond dit: 

Ik heb een reactie vanuit de organisatie. Twee deelnetwerken van Caiway stonden nog niet in onze database voor VoWiFi en deze zijn nu toegevoegd. Wil je eens testen of het nu wel werkt? 

Iemand hier ervaring mee? Want daarna werkte het.

Overigens draait  mijn telefoon op ios 13.6 en staan alle schuifjes “aan”.

Beste Daisy, van jou collega heb ik een normale sim kaart toegestuurd gekregen. Deze heb ik enige tijd in mijn reserve iphone 6 plus geplaatst. Helaas zonder wifi bellen. Ik ben weer terug gestapt naar de esim aangezien het anders een hele onpraktische oplossing is met 2 telefoons.

Het blijft voor mij een raadsel waarom het bij mijn vrouw wel werkt en bij mij niet. Het lijkt toch in het netwerk te zitten.

Reputatie 5
Badge +2

@de leon Haha! Als iemand die bij Simyo werkt en ook klant is bij Simyo, kan ik zeggen dat we Daisy inderdaad op de gang laten eten. 

Reputatie 7
Badge +9

@Ray thanks voor het ‘testen’. Het sluit namelijk aan op mijn eigen ervaring ook. Het lijkt dus op een issue tussen WiFi en de geboden functionaliteit van WiFi Call door Simyo. Ik ben geen technicus maar daar gaat dus iets niet goed. Iets anders kan ik er niet van maken. 
 

Edit: heb mijn toestel net even in flight modus gezet. Daarmee wordt de connectie dus verbroken met het netwerk van Simyo maar niet met je WiFi. Daarna is het symbool zichtbaar weer. En ook dat sluit aan op mijn ervaring. Een ‘reset’ op het netwerk helpt dus mogelijk even...tijdelijk. Maar de functionaliteit is weg, als je opnieuw connectie zou maken met WiFi. Dus ook daar zit een soort van issue. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi NRG50,

 

Dit is een lopend project, we zijn bezig met uitzoeken waar het probleem ligt en wat we kunnen doen. 

 

Ik neem aan de je de optie "bellen via wifi" aan hebt staan? Heb je misschien verder ook bijvoorbeeld "bellen via 4G" aan staan? Heb je het toestel al opnieuw opgestart sinds je de optie aan hebt gezet?

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

@de leon Flight modus uit en weer aan laat bij mij niet KPN WiFiCall zien :(

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Snap ik! Ik ga persoonlijk even kijken hoe ik dat kan oplossen.

 

Ik ga eerst even onderzoeken hoeveel klanten er contact met ons opnemen met dit probleem om te kijken hoe ik dit het beste kan onderzoeken. Ik hoop uiteindelijk een oplossing te hebben, maar ik dus even kijken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zou het ook fijn vinden om het op te lossen.

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

@de leon Flight modus uit en weer aan laat bij mij niet KPN WiFiCall zien :(

Is een soort Russische Roulette @RicoK. Bij mij ook lang niet altijd. Experimenteer maar eens met flight modus uit en aan en WiFi ook uit en dan weer aan en andersom. Weet niet meer welke van de twee volgordes resultaat geeft. Maar één ding is wel zeker, koosjer is het niet. 🙄. En zoiets moet ook niet mogen. En afdoende is het i.i.g. zeker niet.

Reputatie 7
Badge +9

@de leon helaas, een herstart van mijn iPhone 11 Pro Max leverde in het geheel geen WifiCall op in het scherm.

Strange. :thinking: Beetje onnozel misschien van mij….maar totale herstart als in…..zie de providerstreepjes grijs ‘knipperen’ totdat ik mijn SIMpincode heb ingevoerd en ik weer verbinding heb met Simyo?

Dat levert bij mij i.i.g. dus wèl tijdelijk WiFiCall op. Totdat ik uit mijn Wifi omgeving ga of dit uit- en weer aanzet.

Ik ga overmorgen es met Apple support bellen. Eens kijken of daar een lampje gaat branden.

 

@louis661 dank je voor je reactie. Ik kies tegenwoordig ook voor maandelijks opzegbaar. Juist om dit soort frustaties minder lang te laten duren. 

Vroeger altijd kpn gehad naar volle tevredenheid maar door aanleg glasvezel weggegaan omdat alle compleet-voordelen vervielen en kpn duur werd tov wat ik kreeg.

Toch nog maar eens heroverwegen om naar kpn of vodafone over te stappen.. Hoewel ik niet zeker weet of vowifi bij mijn man z'n telefoon wel werkt...

Ik werk niet thuis dus ben ook niet zo afhankelijk van goed bereik. Maar anders is het zwart kl..te.

Ik werk wel thuis en daar ben ik het niet nodig. Wanneer ik naar het kantoorpand ga met allerlei staalconstructies heb ik geen goed bereik meer en afhankelijk van VoWiFi.

Ook ik ben weggegaan bij KPN vanwege geen voordeel meer maar geen bereik is ook niet wat. Vooral in landelijk gebied is KPN het enige netwerk. 

Interessante nieuwe input @Croschou. Ikzelf zit bij ZIGGO.

Eigenlijk was ik niet meer van plan om me hier verder nog mee bezig te houden. Zoals je hebt kunnen lezen, hebben we hier een hele topic over vol getikt. Maar vanuit jouw (en dat van sommige anderen) perspectief snap ik je frustratie goed. Je bent er immers speciaal voor overgestapt.

Bij mij is het tot op de dag van vandaag nog steeds een Russische roulette. Lees: doet ‘ie of doet ‘ie het niet. :rolling_eyes: . En dat is niet afhankelijk van de locatie of situatie.

Simyo biedt de functionaliteit inderdaad wel maar garanderen kunnen ze hem dus blijkbaar niet. Mensen die er speciaal voor zouden willen overstappen, moeten daar misschien eerst nog maar ff over nadenken.

@de leon bij mij doet ie het na de eerste week helemaal niet meer en we zijn nu alweer 2 maanden verder. Doordat ik thuis werkte had ik er geen last van, maar moet nu regelmatiger naar kantoor en heb nu besloten weg te gaan. 

Reputatie 3
Badge +1

@RicoK Dat is (was) hier ook zo. De laatste dagen zie ik de melding vaker in beeld. Sinds vorige week is het “beter” maar nog niet oke.

Reageer