.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?



Toon eerste bericht

247 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK,

 

Dit is tot nu toe als oplossing/antwoord kunnen bieden:

De oude ip-adressen zijn bijna op en soms mogen Nederlandse providers daarom ip-adressen uit het buitenland gebruiken. Helaas krijgen we dat niet, of veel later te horen. Zo kan het dus gebeuren dat je in Nederland op je eigen WiFi niet kunt WiFi-bellen. Als je ip-adres altijd hetzelfde blijft (statisch ip-adres), kunnen we je ip-adres toevoegen aan de lijst. We checken natuurlijk wel even of het ook bij een Nederlandse provider is uitgegeven. Op https://watismijnip.nl/ kun je je ip-adres zien. Als dat meer dan een week hetzelfde blijft, ook als je je modem even hebt uitgezet, dan heeft het zin om dat adres erbij te zetten.

 

Ondertussen werken we ook aan een oplossing om ook de buitenlandse ip-adressen die Nederlandse providers mogen gebruiken toe te voegen, zodat we dit automatisch voor je kunnen doen. Als je soms wel kunt WiFi-bellen en soms niet, hou dan even bij met welk ip-adres je verbonden bent. Als dat telkens wisselt, dan kun je het beste even contact opnemen met je internetprovider. Is het adres altijd gelijk en werkt het soms wel en soms niet? Dan kan het een probleem met je telefoon zijn, of een probleem met WiFi, of iets in de internetverbinding. We raden je dan aan om even contact op te nemen met je telefoonfabrikant en de internetprovider.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Daisy 

Bedankt voor de terugkoppeling.


Het is heel vreemd, maar de hele morgen heb ik nu KPN WiFiCall in beeld staan.
Is er op de achtergrond recent iets veranderd?

Neen, Russische roulette. Oftewel doet ‘ie ut of doet ‘ie ut niet. 
Tenzij je leven ervan afhangt, zou ik er verder niet te veel wakker van liggen. 
Enige dat ik nog kan bedenken, is een complottheorie. 🤔😄. Ik zal er es even ene uit ‘me’ grote duim gaan zuigen….👍🏻😁

Reputatie 7
Badge +9

…. We hebben per maand meer dan 10.000 klantcontactmomenten over verschillende kanalen, hiervan zijn er ongeveer 10 in de maand die over dit onderwerp contact opnemen. …..

…..Gezien deze aantallen is het heel lastig om een groot onderzoek te laten starten…...

Groetjes,

Daisy

 

@Daisy Ik snap je reactie. Inderdaad 10 per maand is niet zo heel erg veel, maar als je ziet dat dit topic al 4.659 keer is bekeken, lijkt het mij onredelijk alleen uit te gaan van die 10 contactmomenten in de maand……...

@RicoK inmiddels meer dan 4.700 keer. Zou ook kunnen komen door onze trouwe / vaste leeskinders die dit / deze topic inmiddels weglezen als een spannende thrillurd. Zou kunnen…😉

Reputatie 7

@de leon Wij hebben er ons hier erg hard voor gemaakt, maar ik moet wel zeggen dat WiFi Calling bij mij de laatste tijd onophoudelijk zijn/haar werk doet. D.w.z. ik krijg de scrollende tekst vrijwel constant te zien op mijn iPhone. 

@Seren Aan/van mijn kant lijkt de kwestie opgelost.

Reputatie 7

@Daisy Bedankt voor je reactie. Helaas, zoals je het zelf ook stelt, kunnen we hier weinig tot niets mee.

Het blijft een irritante kwestie.

NB Op dit moment zit ik op een vakantiepark in Nederland met een gratis WiFi netwerk van KPN. Ik heb nog nooit zo vaak WiFi calling in beeld gezien als de laatste 1,5 week….

Dus schijnbaar lijkt het beter tot goed te werken op een netwerk van KPN. 
Echt, er moet veel breder naar worden gekeken. Ik zou bijna willen zeggen om eens in overleg te gaan met de collega providers…🙄

Reputatie 7
Badge +9

@de leon Wij hebben er ons hier erg hard voor gemaakt, maar ik moet wel zeggen dat WiFi Calling bij mij de laatste tijd onophoudelijk zijn/haar werk doet. D.w.z. ik krijg de scrollende tekst vrijwel constant te zien op mijn iPhone. 

@Seren Aan/van mijn kant lijkt de kwestie opgelost.

@RicoK Vrijwel constant is nog steeds niet continu. En dat is wat ik ook stelde. Ik zie het ook vrijwel constant (ff tsjekken….wacht ff….ja, ik zie het this very moment ook). Dus we hebben dezelfde conclusie.

@Seren Je bent voortvarend…maar hoeft niet. Af en toe trekken we dit topic uit de vergetelheid. 😉

Reputatie 7

@de leon Hahahaha (boer met kiespijn)…. Toen ik vanmorgen mijn bericht opstelde had ik op mijn iPhone 3 van de 4 streepjes zichtbaar, ofwel bijna een optimale dekking bij/van Simyo én met de scrollende tekst in beeld. Echter, nu ik dit bericht typ heb ik nog altijd 3, oh nu 2, van de 4 streeepjes bezet, maar nu dan weer géén WiFi Calling in beeld. Dus, (mijn) conclusie, WiFi Calling is nog altijd onzeker, instabiel en dus buggy. GRMBL 😥😖😤

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK Van meestal niet in beeld naar meestal wel in beeld….dat is toch best een vooruitgang? 😉. Toch?  Ik heb dat geleerd tijdens al mijn psychotherapeutische sessies die ik heb moeten volgen sinds ik het probleem in het vizier kreeg. Aangezien de verzekeraar die niet vergoedt, declareer ik ze maar bij Simyo. 😂 . Een betaalde vakantie naar de Seychellen van 3 weken om tot innerlijke rust te komen, is ook goed. 👍🏻

 

Reputatie 7

@de leon HAHAHAHA 😂🤣😂🤣

:muscle_tone1: Goed bezig Tessane!

 

Ik kan als aanvulling nog wel melden dat bij mij de fysieke sim, niet simyo, vele malen sneller overschakelt naar VoWiFi. Dit kan natuurlijk door verschillende instellingen per provider komen, hoewel de verbinding van de andere provider op dit adres wel beter is.

Ik hoop niet dat voor mij de Russische roulette begonnen is:upside_down:.

Reputatie 7

@Daisy Of alles weer naar behoren werkt is nu juist de hamvraag. Omdat de melding KPN WiFiCall niet meer bovenin het scherm staat, is het dus de vraag of deze functionaliteit dan wel of niet werkt.

Heb jij zelf WiFiCall bovenin je scherm staan?

Dat snap ik echter had ik altijd tele2 zonder problemen op deze locatie (thuis) en aangezien ik een dual sim oplossing zocht met esim kwam ik bij Simyo uit. Wetende dat de KPN dekking hier gewoon slecht is was wifibellen een vereiste. Nu een jaar later ben ik teleurgesteld in Simyo en de beloftes die ze nog steeds op de website verkondigen. Bovendien werkt het bij mijn vrouw wel.

Service bestaat nu eenmaal niet alleen uit het oplossen van de eenvoudige problemen.

Nu zet ik mijn zakelijk nummer maar om naar esim aangezien die mogelijkheid nu bestaat en stap ik waarschijnlijk weer terug naar tele2.

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK yep dat is de hamvraag. Ikzelf denk dat een functionaliteit niet werkt als het bijbehorende symbool / icoon niet zichtbaar is. Het intrigerende is dat de functionaliteit na een tijdje er niet meer is om de een of andere reden. Het lijkt te maken hebben met: uit je WiFi omgeving gaan - uiteraard dan geen Wifi call functionaliteit - weer terug in je Wifi omgeving - WiFi call functionaliteit schakelt niet opnieuw in. 
Het zou kunnen wijzen op een bug in IOS 13.4 of hoger. Maar waarom heeft Scotsman er dan geen last van? Die zit bij een andere provider. Dus dan zou het kunnen wijzen op een Simyo issue. 
 

@Scotsman dat is een interessante. Ik kan dat hier thuis niet testen. Overal waar Wifi is, heb ik ook 4G providersignaal. Ik heb eigenlijk overal wel providersignaal, behalve in parkeergarages waar het soms heel mager is maar daar heb ik ook geen WiFi. Dus…..wordt lastig testen. 

Reputatie 7
Badge +9

Vandaag zag ik het overigens vrij vaak niet in beeld. 
Morgenochtend hang ik direct aan de telefoon met mijn therapeut. Hoop dat ik nog kan bellen tenminste 😂

Reputatie 7
Badge +9

Even voor nu. Ik had op internet meerdere sites (hoofdzakelijk Engelstalige) gevonden waarin dit probleem besproken wordt. Zij geven allen de volgende 3 oplossingen.
Besloten in deze oplossingen wordt er min of meer toch ook verwezen naar de provider:

Deze volgorde wordt geadviseerd:

  1. Haal de simkaart uit je toestel en stop hem terug. (Hier doe je a.h.w. dus een reset op de verbinding met Simyo. Dit hebben Rico en ik gedaan en levert een tijdelijke oplossing op, waarna de functionaliteit van WiFi call dus weer wegvalt. Waar zit hem dat in? Het toestel of ligt het aan Simyo? Deze functionaliteit wordt toch geboden door Simyo?  Als je provider dat niet biedt, heb je dus ook niet de beschikking over die functionaliteit op je toestel,  terwijl je toestel er misschien wel geschikt voor is. 
  2. Herstel de netwerkverbindingen op je toestel (Deze heb ik nog niet geprobeerd. Is wel een beetje balen omdat dan alle SSID’s van je werk, familie en vrienden opnieuw ingesteld moeten worden. Maar goed, wat moet moet dan maar misschien…..
  3. Neem contact op met je provider (Dit is dus een interessante! Ik heb hierover nog geen echte duidelijkheid vernomen van Simyo om dit nader te onderzoeken)

Als laatste desperate oplossing zag ik op één site staan dat je ook nog je toestel zou kunnen resetten. Nou, dacht het niet….zo groot is de wanhoop nou ook weer niet. 🙄😳😄

Wat mij betreft zou ik nu graag weer wat horen van Simyo. 
 

‼️Het zou mooi zijn om van andere klanten te vernemen dat het bij hen allemaal wel tip top werkt. Wel graag dan het OS vermelden. Android of IOS. En in het geval van een iPhone welk type maar vooral welke laatste update op je toestel staat. Dat zou helpen. Laat even wat horen a.u.b.

Reputatie 7
Badge +9

Uhm….beste mensen, de Leon vond het wel weer even de moeite waard om in te loggen. Want wat is er aan de hand? Bij mij is nu sinds enkele weken het KPN WiFicall symbool vrijwel continu in beeld. Is dit bij iedereen nu ook zo? Dan is er een Gods- / Buddha- / Allahwonder gebeurd.

 

Reputatie 7

Zoals door mij al eerder gemeld, ik heb ook vaker wel dan niet WiFi Call in beeld. Zo ook nu.

 

 

Hoi mannen,

 

Bedankt voor deze aanvulling, ik heb de vraag uitgezet of het van invloed kan zijn bij welke provider je thuis zit. Tot nu heb ik altijd als reactie gekregen dat het een toestelinstelling is, Simyo als provider heeft hier weinig invloed op. Wellicht dat dit andere inzichten brengt.

 

Groetjes,

Daisy

Hoi Daisy,

 

Ik ben geporteerd naar KPN en kan je wel melden dat na strubbelingen in het begin ik nu wel volledige VoWiFi heb. Ik denk dat je jullie specialisten toch nog maar eens kort aansporen. 
 

groet,

Louis66/Louis661/Louis662

Reputatie 7
Badge +9

Zoals door mij al eerder gemeld, ik heb ook vaker wel dan niet WiFi Call in beeld. Zo ook nu.

 

 

I know @RicoK  dat was bij mij ook zo ‘Vaker wel dan niet’ maar nu is het ‘Eigenlijk altijd wel’

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt @Tessanne. De volgende keer dat ik in Nederland ben zal ik kijken of wifi bellen via de eSIM werkt. Kan even duren want momenteel moet ik 2 weken in quarantaine als ik weer naar de UK reis en daar heb ik niet zo veel zin in...

Reputatie 3
Badge +1

Zoals je ziet, hier ook. En dat is inderdaad meer wel dan niet.

@Ray Dat is mooi!

Echter, heb je het nu nog in beeld staan? @de leon en ik hadden dat ook namelijk, zodra we de sim verwijderden en weer terug stopten. Maar niet veel later was dit weer verdwenen.

Ik zal de simkaart morgen wat langer in de iPhone doen. 

Reputatie 7

@de leon Ik heb de ‘functionaliteit’ gewoon niet (zichtbaar). En omdat ik toen ik laatst bijna alleen op kantoor was en de volledige WiFi kon gebruiken ter ondersteuning van mijn telefoongesprek, maar de gesprekskwaliteit zo ontzettend slecht was, neem ik vanaf dat moment aan, dat de functionaliteit niet werkzaam is als deze niet in beeld verschijnt. Simyo is aan zet!

Ik meng me ook even in deze discussie. Ben overgestapt naar Simyo, juist ivm bellen via wifi. Ik gebruik een iPhone 8 plus maar helaas krijg ik het ook niet werkend… Grrr!!

Vraag : hebben jullie op geen enkel wifi netwerk bellen via wifi? Want ik las op het kpn forum wat interessants over caiway. Daar heb ik thuis internet/glasvezel van. Er stond dit: 

Ik heb een reactie vanuit de organisatie. Twee deelnetwerken van Caiway stonden nog niet in onze database voor VoWiFi en deze zijn nu toegevoegd. Wil je eens testen of het nu wel werkt? 

Iemand hier ervaring mee? Want daarna werkte het.

Overigens draait  mijn telefoon op ios 13.6 en staan alle schuifjes “aan”.

Ik heb ook Caiway en het heeft in het begin even gewerkt daarna was het afgelopen. Alle andere aanbieders krijg ik wel VoWiFi. Allen T-Mobile, Tele2, Vodafone en KPN. Het is echt iets van Simyo. Ook op niet Caiway-netwerken werkt het absoluut niet.  Ik ga overstappen op KPN, weliswaar duurder dan simyo maar krijg ook meer terug. Visual voicemail, normaal doorschakelen via het schuifje op de iPhone ipv *21 nr. 
@Croschou ik heb een maandelijks opzegbaar abonnement maar heb toch bedongen dat ik direct weg mag omdat ze VoWiFi niet waar kunnen maken. Ze houden zich er nu alleen niet aan maar morgen wordt dat verder uitgezocht. Ik ga niet nog een maand wachten. Ik word weer op mijn werk verwacht na een tijdje thuiswerken en hier ben ik het echt nodig. 

@louis661 dank je voor je reactie. Ik kies tegenwoordig ook voor maandelijks opzegbaar. Juist om dit soort frustaties minder lang te laten duren. 

Vroeger altijd kpn gehad naar volle tevredenheid maar door aanleg glasvezel weggegaan omdat alle compleet-voordelen vervielen en kpn duur werd tov wat ik kreeg.

Toch nog maar eens heroverwegen om naar kpn of vodafone over te stappen.. Hoewel ik niet zeker weet of vowifi bij mijn man z'n telefoon wel werkt...

Ik werk niet thuis dus ben ook niet zo afhankelijk van goed bereik. Maar anders is het zwart kl..te.

Reageer