Sinds vorige week melden klanten dat zij een sms ontvangen die namens Simyo lijkt te komen, waarin gevraagd wordt om contactgegevens bij te werken via een link naar een zogenaamde 'website' van ons. Deze sms'jes zijn NIET van ons. Wees alert en klik dus niet zomaar op links!
Samenvatting van de situatie:
Klanten ontvangen een sms met een link en worden gevraagd hun gegevens in te vullen. Scammers achterhalen hierdoor de validatiecode van de eSIM, installeren de eSIM van de klant en nemen het telefoonnummer over. Vervolgens wordt een enorme hoeveelheid sms'jes verstuurd vanaf het overgenomen nummer.
Vervolgstappen voor getroffen klanten:
Als je op de link hebt geklikt en je gegevens hebt ingevoerd, voer dan de volgende stappen uit:
- Simkaart direct blokkeren via Mijn Simyo.
- Vervangende simkaart aanvragen.
- Wachtwoord veranderen van Mijn Simyo.
- Blokkeer het nummer waarvan de sms afkomstig is en verwijder de sms.
Voer deze stappen snel en nauwkeurig uit om verdere schade te voorkomen.
Belangrijk:
Er wordt geen malware op de telefoon geïnstalleerd, dus een fabriek reset is niet nodig.
Blogs met relevante informatie:
Recent hebben wij ook twee blogs geschreven die over dit onderwerp gaan. Ik wil jullie vragen om deze blogs goed door te lezen om geïnformeerd te zijn over de verschillende manieren van spoofing, smishing en phishing, en wat je kunt doen als je vermoedt dat je telefoon gehackt is:
- Spoofing, phishing en smishing: wat is het en hoe voorkom je het?
- Telefoon gehackt: zo herken en fix je het
Voorbeeld van hoe de sms eruit kan zien:

Mochten er vragen zijn hoor ik dat graag!