.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

Bedankt Kevin, alle instellingen zijn aangepast, telefoon opnieuw opgestart (IPhone 7) maar telefoon springt bij bellen toch terug naar 3G
Bedankt Kevin, alle instellingen zijn aangepast, telefoon opnieuw opgestart (IPhone 7) maar telefoon springt bij bellen toch terug naar 3G
+1

hoe zie je dat je belt over WiFi? In vliegtuigmodus geeft mijn telefoon aan dat ik de modus uit moet schakelen om te bellen, terwijl ok verbonden ben met WiFi.
Ik weet niet of ik bel via wifi en hoe je dat kan zien, maar bellen via 4G werkt in ieder geval niet. Als ik iemand bel die ook 4G heeft blijft zijn telefoon op 4G staan maar die van mij springt terug naar 3G. Hopelijk heb je iets aan deze info.
Ik weet niet of ik bel via wifi en hoe je dat kan zien, maar bellen via 4G werkt in ieder geval niet. Als ik iemand bel die ook 4G heeft blijft zijn telefoon op 4G staan maar die van mij springt terug naar 3G. Hopelijk heb je iets aan deze info.

Thanks!

bellen over WiFi zou automatisch moeten gaan. Alleen bellen over 4G nog niet werkt, neem ik aan dat over WiFi bellen ook niet werkt.

Ben benieuwd naar de reactie van Simyo.
@HvD en @iBosvelt en uiteraard alle andere lezers.

Hier lees je welke telefoons geschikt zijn op het KPN netwerk.
@HvD en @iBosvelt en uiteraard alle andere lezers.

Hier lees je welke telefoons geschikt zijn op het KPN netwerk.

Thanks. De IPhone 7plus zou dus geen probleem mogen zijn.
@HvD en @iBosvelt en uiteraard alle andere lezers.

Hier lees je welke telefoons geschikt zijn op het KPN netwerk.


Hier hetzelfde. iPhone 8 model A1905.

Zijn wij wel overgezet?
Ik las verschillende datums. De ene schreef vorige week en de ander deze. Weet alleen niet meer waar ik dat las. In het start bericht staat in ieder geval afgelopen week.
Ik las verschillende datums. De ene schreef vorige week en de ander deze. Weet alleen niet meer waar ik dat las. In het start bericht staat in ieder geval afgelopen week.
Het lijkt mij handig dat Jihane hierop reageert. Daar staat in dat alles moet werken aan het einde van de week. En due is voorbij 😊
Reputatie 7
Badge +9
De verwachting is dat binnen twee weken iedereen is overgezet!

Groetjes,
Lu


Hoewel @Jihane het over 1 week heeft, heeft @Lu. het over 2 weken. Ik weet niet wie er daarin gelijk heeft, maar in het geval dat @Lu. dat is, dan moeten we nog een weekje wachten.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Het klopt dat bellen via wifi en via 4G op hetzelfde moment geactiveerd worden. Ik heb net overlegd met de afdeling die hierover gaat, en het blijkt dat het toch wat optimistisch was om te hopen dat iedereen binnen een week overgezet zou worden. Ik heb dit aangepast in de openingspost. Het kan nog duren tot eind maart voordat iedereen overgezet is op deze nieuwe functionaliteit. Een kwestie van afwachten, dus nog even! Sommige klanten zijn wel over, en sommige nog niet. Maar voor iedereen zal het komen, mits de toestellen het ondersteunen.

Groetjes,
Jihane
Is een Nexus 6P met Android 8.1.0 geschikt? Ik vind de instellingen niet zoals ze beschreven zijn.
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Jan,

De Nexus 6P is nog niet toegevoegd als geschikt toestel. Als het toestel geschikt is voor 4G bellen verschijnt 'ie hopelijk snel in de lijst. Het is dus nog even afwachten!

Groetjes,
Lu
Als ik 2x een link deel met de op dit moment geschikte telefoons is het misschien handig als Simyo daar wat mee doet. Bijvoorbeeld in het start bericht plaatsen.
https://

Wat moet ik met bovenstaande text? Ik hoor het graag.

groet
Franshttps://https://
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Dank voor de tip! Ik heb 'm erbij gezet in de beginpost 🙂

@ Frans, dit bericht is gericht op privacy! Het houdt je op de hoogte van het feit dat er informatie doorgestuurd kan worden vanuit je Apple-toestel. Vanuit ons kan ik je vertellen dat er niets met deze informatie gedaan wordt.

Groetjes,
Jihane
Hoi, ik heb een telefoon aangeschaft die geschikt is VoLTE: Huawei Mate 20 Lite Dual-SIM.
Bij mij staat de optie aan om VoLTE-oproepen te maken (stond al automatisch ingeschakeld).

Toch schakelt de telefoon automatisch terug naar 3G zodra ik een oproep maak.
Kan het zijn dat ik nog niet ben overgezet?
Dat zou inderdaad kunnen..
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Christian1989,

Ik heb het meteen even voor je nagekeken en ik zie inderdaad dat VoLTE nog niet geactiveerd is op je nummer. Eind maart zal dit voor iedereen geactiveerd zijn! Nog heel even geduld dus.

Groetjes,

Kevin
Hoi Ray en Kevin,

Oké, bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Christian
Reputatie 5
Badge +4
Graag gedaan Christian!
Ik kan nog steeds niet bellen met 4g, ben ik nog steeds niet overgezet? Graag een bevestiging en wanneer kan ik het verwachten? Het was toch uiterlijk vandaag?
Vandaag is nog niet voorbij 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb inmiddels inderdaad VoLTE. Heb ik gecontroleerd!
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal!

@JWW, kun jij intussen al bellen via 4G? Heb je de optie aangezet op je mobiel?
@Groentjuh, kijk eens! Fijn dat het nu lukt! Ben je nog tegen bijzonderheden aangelopen of werkt alles vlekkeloos?

Groetjes,
Jihane

Reageer