.

Beantwoord

Waar komt mijn buiten bundel verbruik vandaan?

  • 19 August 2015
  • 34 reacties
  • 1180 Bekeken

Beste,
Ik kijk regelmatig naar mijn verbruik via de app. Tot mijn grote schrik zie ik vandaag dat het verbruik van mijn mobiel gisteren (18/8) buiten de bundel is geraakt. Tussen 13.58 uur en 15.24 uur zou het verbruik in totaal 668 MB aan data moeten zijn geweest. En in deze periode heb ik mijn mobiel niet of nauwelijks gebruikt.

Dit is meer dan ik het hele afgelopen jaar heb verbruikt. Inmiddels heb ik 3g/4g uitgezet en durf mijn mobiel niet meer te gebruiken.

Graag uw reactie hoe dit kan.
icon

Beste antwoord door Tiury 20 August 2015, 12:21

Bekijk originele reactie

34 reacties

De iPhone 4s van mijn vrouw heeft gisteren in 1 klap heel haar 200MB data tegoed verbruikt. Dit in 2 bursts: 's ochtends thuis terwijl ze lag te slapen (en er WiFi bereik was) en later rond 11u toen ze buitenshuis was. Op beide momenten was ze niet met haar mobiel bezig, en de dagen ervoor was er nul verbruik. Mysterieus. We hebben data nu uitgezet om hoge kosten te voorkomen. Moderator: enig idee wat hier aan de hand is? Ik zou hier graag even contact over hebben.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi JeSe,

Bedankt voor je reactie. Graag gedaan :)

Als je nog vragen of opmerkingen hebt, dan weet je ons te vinden op het forum 🙂
Hoi Angela, ik heb bericht gekregen. Simyo komt mij tegemoet. Mijn internetverbruikskosten worden tegen een extra bundel (ad €7) verrekend. Hartelijk dank voor jouw inspanning!!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Je Se,

Geen probleem! Dat is in dit geval het minste wat we kunnen proberen. Fijn dat je mij op de hoogte wilt houden. Ik zie je bericht graag tegemoet.

Groetjes,
Angela
Hoi Angela, dank voor je reactie en voor het indienen van het verzoek. Ik houd je op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Je Se,

Je hebt gelijk, er is niemand van ons die het antwoord van Franswon tegen gesproken heeft. Dit hebben we niet bewust gedaan. Dat dit wel had moeten gebeuren mag duidelijk zijn. Sorry voor het ongemak. Uiteraard heeft Franswon dit ook niet zo bedoeld. Vergissen is en blijft natuurlijk menselijk.

Ik zie je het liefst niet gaan als tevreden klant! Vooral niet om een communicatiefout aan onze kant. Om deze reden heb ik een verzoek verzonden waarin ik alsnog vraag om een tegemoetkoming in de kosten. Ik probeer de kosten alsnog binnen de extra MB bundel te laten vallen. Op dit moment kan ik nog niets beloven. Na maximaal 2 werkdagen word jij hierover benaderd. Houd je mij hiervan op de hoogte? Nogmaals, ik kan niets garanderen maar ik doe zeker mijn uiterste best voor je om dit recht te trekken.

Groetjes,
Angela
Hoi Ernst,
Je boodschap is wel duidelijk, maar in strijd met eerdere berichten op dit forum. Ik heb toen expliciet gevraagd "Als ik 500MB bijkoop dan gaat het verbruik buiten de bundel (nu 515MB) naar 15MB OF gelden de extra 500 MB alleen voor verbruik van 19/8 tot 31/8?".

Hierop kreeg ik vervolgens als reactie van Franswon "De bundel wordt opgeteld bij je huidige bundel, je kan ook 2 keer een bundel kopen, dan heb je nog 485 MB voor de rest van de maand. Als je de rest van de maand geen internet meer gebruikt is het goedkoper om de 15 MB buiten de bundel te betalen.". De reactie van Franswon klopt dus niet en is ook nooit tegengesproken door iemand van Simyo. Ik heb dus voor niks 500 MB bijgekocht. Ik voel mij nu dubbel misleid. Eerst die onverklaarbare hoge buiten bundel kosten (in 1.5 uur meer dataverbruik dan in het hele afgelopen jaar bij elkaar) en nu voor niks 500 MB bijgekocht. Ik vind dit onacceptabel en dan wordt het ook einde Simyo voor mij,
Reputatie 5
Badge +11
Hoi JeSe,
Ik ben een beetje bang dat het idee van 500 MB bijkopen wanneer je (bijna) bundel op is niet geheel duidelijk voor je is.
Op 18 augustus, halverwege de middag was je reguliere internetbundel volledig verbruikt. Hierna,nadat je de sms hebt gekregen dat je bundel volledig verbruikt was, heb je nog eens 520 MB verbruikt.
Sinds 19 augustus heb je vervolgens geen internet meer verbruikt en op 22 augustus heb je 500 MB bij gekocht. Deze 500 MB heb je tegoed vanaf het moment van aanschaf totdat het verbruikt is of het einde van de maand. Welke het eerst komt.
Het geldt niet voor reeds gebruikt internet. Dus niet met terugwerkende kracht.
Je hebt die 500 MB dan ook nog steeds tegoed en je kunt dus voor die €5 nu nog internetten. Is het zo duidelijk voor je?
4 dagen geleden ben ik dit onderwerp begonnen. Ik heb toen ook dezelfde avond de 500 MB bijgekocht. Tot op heden laat Mijnsimyo nog steeds niet zien dat de 'kosten buiten mijn bundel' zijn afgenomen door het aanschaffen van de extra 500 MB.

De zeer gewaardeerde Franswon gaf mij toen het volgende advies: "Maak je maar geen zorgen, de verwerking loopt altijd achter. Het beste is om nog een dag te wachten, is het dan nog niet bijgewerkt neem dan contact op met Simyo via forum, 1200 of een sociaal netwerk.". Ik heb nu 4 dagen gewacht. Graag een reactie van een moderator.
Reputatie 5
Badge +11
Kun je laten weten of Franswons uitleg duidelijk is voor je, Agatha?
Reputatie 7
Badge +9
Roaming is in principe het gebruikmaken van een netwerk van een andere aanbieder dan degene met wie je een contract hebt.
In de praktijk is het gebruikmaken van het netwerk van een buitenlandse aanbieder.
In de grensstreken is het belangrijk dat je via de instellingen van je toestel kiest voor alleen gebruikmaken van het netwerk van je eigen provider, in dit geval dus KPN (moedermaatschappij van Simyo).
Internet in het buitenland uitzetten op Mijn Simyo zorgt ervoor dat je in het buitenland geen data kan verbruiken, ongeacht de instelling van je telefoon. Het uitzetten van bellen en gebeld worden op Mijn Simyo in het buitenland zorgt ervoor dat je daar ook geen kosten voor berekend zal krijgen.
Het nadeel is uiteraard dat je in het buitenland niet bereikbaar bent.

Theoretisch is het bellen/internetten binnen Nederland via een andere provider ook roaming, in de praktijk is dat echter niet mogelijk omdat je met je SIM-kaart van Simyo geen gebruik kan maken van andere providers binnen Nederland.

Het noodnummer 112 is altijd bereikbaar binnen de EU, ongeacht welke provider je hebt en hoe je instellingen staan.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg is.
Badge
Ik weet niet wat roaming betekent maar wel dat je dit niet moet toestaan op je smart phone
Het vangt volgens mij Internet op uit de omgeving dat wordt dan berekend Internetkosten
bij jou dat kan dan snel oplopen kom je voor grote kosten te staan
Beste agatha,

Dit verdient enige nuance... Kan het zijn dat je in de grensstreek woont en/of werkt?
Weet je trouwens wat roaming betekent?
Badge
ook in nederland roaming uitzetten ! Vliegen de Intenetkosten omhoog!
Badge
De roaming uitzetten als je deze aan laat staan vliegen de internet kosten omhoog roaming smartphone uiteraard
Reputatie 5
Badge +11
Hoi agatha,
Bedoel je met roaming uitzetten het voorkomen van kosten door internet in het buitenland? Of heel het internet op je mobiele telefoon?
Badge
Roaming bevind zich in de Instellingen uitzetten ! Dat bespaart heel veel Internet kosten
.....:P
Reputatie 7
Badge +9
Volgende keer dan je tekst maar met witte letters Friesian 🙂
Ik zal me onzichtbaar maken, goeje truuk.....
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JeSe,

Wat jammer dat je het verbruik dat op je telefoon is gebeurd niet kunt plaatsen. Ik hoop dat je begrijpt dat wij hier geen inzicht in hebben, in verband met je privacy. Er zijn tal van processen bezig op je telefoon, zonder dat je door hebt dat deze aan de gang zijn.

Daarnaast is wifi alleen betrouwbaar op het moment dat je het mobiele internet uitzet op je telefoon. Dit doe ik persoonlijk ook elke keer als ik me aanmeld bij een wifi netwerk, om dit soort verbruik te voorkomen.

Ook heb je zelf de mogelijkheid om op te zoeken waar deze data aan verbruikt is. In deze blog leggen we uit hoe je dat doet. Helaas is dit bij iOS iets slechter zichtbaar, vandaar dat we adviseren om een datameter van een andere partij te gebruiken.

Groetjes, Tiury

Dankje voor jullie reacties, Franswon en Scotsman 🙂. Ik was wel op de hoogte van deze iOS update en de vragen over datagebruik zijn plotseling enorm toegenomen.
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt voor de aanvullende informatie Scotsman, ik heb geen iPhone dus was niet op de hoogte van deze update.
Reputatie 7
Badge +9
Sinds 1 week is er een update voor iOS (iOS 8.4.1). Ik denk dat deze automatisch is gedownload, tenminste gedeeltelijk, via mobiel internet. Het is best mogelijk dat de download is begonnen toen er een goede WiFi verbinding was, maar als deze begint te haperen (komt vaker voor dan de meeste mensen denken!) dan schakelt de iPhone over op 3G of 4G en wordt de download op die manier afgemaakt. Er zullen vast nog wel meer iPhone bezitters komen klagen over onverwacht hoog dataverbruik via Simyo, dit zien we elke keer als er een iOS update is uitgekomen.
Reputatie 7
Badge +9
Beste JeSe,

Op o.a. dit forum staan voldoende voorbeelden van 'spookverbruik' door de iPhone. Ook als internet op alleen WiFi staat.
Voor alle duidelijkheid: mijn iPhone heb ik zo ingesteld dat updates alleen via WiFi plaatsvinden. Dat kan dus niet de verklaring van het plotselinge dataverbruik zijn.

Reageer