.

Welk mobiel besturingssysteem (OS) gebruik jij en waarom?


Reputatie 3
Badge +5
Voorbeelden:
Android
iOS (iphone)
Windows Mobile
Windows Phone
Symbian
Bada (samsung's eigen systeem)

261 reacties

Reputatie 7
Badge +9

 

Als je maximum capaciteit bedoelt dan is dat 100&. 

Als dat daar staat, dan hebben ze er een nieuwe batterij in gezet.:thumbsup:

Gefeliciteerd en laat maar es wat horen wat je ervan vindt. Vind je het niks, tja...dan zullen we je helaas niet in de club van de Apple fanboys op kunnen nemen.

@RicoK Ik blijf jouw Avatar uiterst treffend vinden voor jou. Net als mijn oog trouwens dat hier maar blijft loeren. :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +9

Van @Ray horen we voorlopig niks meer want die is met ‘ze dingetje’ aan het spelen. :yum:

Zoals gezegd zou ik in het weekend mijn eerste iOS belevenissen plaatsen als fervent Android gebruiker.

 

Het begin

Ik kreeg het toestel op donderdagavond. Uit de doos gehaald en op de lader gezet. Eerst maar even helemaal volladen dacht ik. Het toestel ging echter meteen aan. Dus tja, tijdens het laden verbind ik hem vast met wifi kan geen kwaad. Ik ben trouwens altijd ongeduldig met nieuw speelgoed. Simkaart plaats ik (nog) niet, ik hou m’n Android telefoon voorlopig nog als m’n dagelijks apparaat (waarom lees je verder) 

Wat heb ik vervolgens gedaan;

  • Gegevens van m’n android telefoon overgezet ( zoals sms berichten, contacten etc.) 
  • Apple ID aangemaakt.
  • En een update naar de laatste versie gedaan. Hij had al iOS 13 maar niet de laatste.
  • Siri aan mijn zwoele stem laten wennen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

 

Eerste indruk

Het viel mij eigenlijk meteen op hoe vlotjes het navigeren in het menu ging. Ik dacht dat ik had gelezen dat dit toestel 2gb aan ram heeft maar als ik zo door de instellingen struinde en apps openende had ik daar geen benul van. Alles verliep als een zeer geoliede trein. Kuddo’s iOS :clap_tone1:

Het instellingen menu vind ik ook vrij simpel en ik kon eigenlijk alles vrij snel vinden. Omdat ik al vele jaren mobiele telefoons gebruik kom je daar ook snel achter denk ik. M’n eerste indruk is dan ook zeker niet verkeerd. 

 

Apps (downloaden)

De dag erop ben ik mij gaan richten op de apps. Ik wilde graag wel enkele apps van Google erop zetten zoals Chrome, gmail, agenda, keep, drive en foto’s. Dit zijn apps die ik al jaren gebruik en prettig vind om te werken. Ook had ik gelezen dat software van Google op een iPhone de perfecte combinatie is. Het beste van 2 werelden stond er dus dat wil dan zelf ook ervaren. 

Ook heb ik enkele social media apps gedownload, waaronder Whatsapp (kom ik later op terug).

 

Simkaart

Voor een juiste beoordeling moet je de telefoon ook gewoons eens een tijdje dagelijks gebruiken met een simkaart erin. Voor ik de simkaart in de iPhone wilde plaatsen eerst maar even een back-up maken van mijn Whatsapp chats. Android doet dit in Google Drive, Apple in iCloud (heb ik begrepen). En nu komt het. Nadat ik de simkaart in de iPhone had geplaatste en Whatsapp wilde gebruiken liep ik vast op het herstellen van de gemaakte back-up. Ik kreeg alleen de optie om de back-up vanaf iCloud te halen. Hierop heb ik gezocht naar een oplossing en kwam ik hier terecht. Dit vind ik wel zonde en heeft mij doen besloten de simkaart weer in de Android telefoon te doen. Mocht iemand een suggestie hebben dan hoor ik het graag. Want het liefst wil ik vanuit die back-up gewoon verder gaan met mijn gesprekken.

Volte en VoWifi deden het wel zag ik in de instellingen.

 

Tot zover mijn eerste kleine impressie, voor nu ga ik voorlopig nog wel Android gebruiken. Niet omdat iOS slecht is, wel omdat ik te gewend met met Android en alles daar compleet is zoals m’n (soms belangrijke) Whatsapp gesprekken en omdat ik op mijn gemak wil uitzoeken hoe ik alle kan overzetten om tot een volledig oordeel te komen.

 

 

 

 

 

 

Wisten jullie dit op de iPhone al trouwens? Is nu trending op Twitter.

https://twitter.com/renzeklamer/status/1261198908958674944

 

Kan trouwens met Android ook. Zojuist getest op m’n Pixel 4 met GBoard. Al lees ik net dat dit al 4 jaar kan (dat wist ik dan weer niet).

Reputatie 7
Badge +9

@Ray Dat is echt handig, nee….wist dat niet. Vinger ervoor toch altijd lastig.

Uiteraard is er direct weer een Androider die weet te stellen dat Android dat al 4 jaar heeft. Kan zijn…..maar die figuur vergeet dat het wel exclusiever aanvoelt op een iPhone. :sunglasses::grinning:

Wat zeker wel een feit is, dat er op iPhones veel meer handigheden zitten, die je lang niet allemaal weet.

Reputatie 7

@Ray @de leon Als ik mij niet vergis is dit de ‘muis cursor functie’? Ja, die kende ik al en maak ik heel veel gebruik van. Ideaal.
Nadeel: Als je met je cursor ergens bovenin je tekst staat en je moet naar beneden dan is dat knap lastig, omdat je met je spatiebalk al beneden bent.

Advies: Daarom beter de cursor ergens benden neer zetten en dan daar vandaan naar boven scrollen als waren het een muis.

Reputatie 7

Hier Apple wat de klok slaat. Mijn hele huishouden, vrouw en kinderen, zit aan het fruit. Wat een genot. Hoge bedrijfszekerheid en lange tijd verzekerd van updates van het OS. Dat is voor mij de hoofdreden dat ik aan de iOS/ipadOS/watchOS/tvOS en macOS zit. Wel heb ik nog twee Google Chromecast Audio in huis om Spotify mee/naar te streamen. Ik had twee Ariport Expresses in huis, maar wat heb ik een spijt van de verkoop.

Maar inderdaad de aanschafprijzen zijn hoog, maar hoe paradoxaal duur wil ik het niet noemen in verhouding tot wat je er voor krijgt. Daarnaast behoudt alles van Apple ook nog een redelijk hoge restwaarde, mits er zuinig mee wordt omgesprongen, in vergelijk met elk willekeurig ander merk.

Ik ben zelf ook benieuwd naar mijn ervaring met iOS. Zal het dan ook zeker delen. 

Reputatie 7
Badge +9

@Friesian beiden lust ik ;)

...rauw welteverstaan. 👹
 

en wat vrouwen doen met hun telefoons? Ik heb wel eens collega’s gezien die hun foons aanzetten om hun haar of make-up te controleren in de selfiestand. 🙄😆 

Hallo jong en lui,

 

ik tiep dit bericht met de iphone

😁

Reputatie 7
Badge +6

   

Hallo jong en lui,

 

ik tiep dit bericht met de iphone

😁

 

Yesss hij is er eindelijk, veel plezier ermee Ray! Ik ben benieuwd of je wordt toegelaten in de fanclub, maarja dat is natuurlijk afhankelijk van jouw ervaring... :stuck_out_tongue_winking_eye:

Van @Ray horen we voorlopig niks meer want die is met ‘ze dingetje’ aan het spelen. :yum:

Ik zal van het weekend ergens wel even een mooi verhaaltje schrijven over mijn eerste belevenissen met mijn “dingetje” :wink:

Reputatie 7
Badge +9

Nou @Ray  ik moet zeggen dat dit een objectieve eerlijke indruk is, die je hier neerpent. 
Een iPhone gaat altijd automatisch aan als je hem aan de lader legt, al stond ‘ie compleet uit.

Ik snap je WhatsApp dilemma goed. iCloud is een goed backup medium. Als je een backup terugzet, ziet het er bijna griezelig uit, zo goed werkt dat. Je hebt alles precies zo terug, als je het had en zoals het stond en ingesteld was. En de onderlinge synchronisatie tussen je Apple devices is een fluitje van een cent. Alles via de iCloud. Dus dat geldt ook voor WhatsApp omdat het in de kloot staat. En dat is helaas nou juist lastig voor jou. Ik ben benieuwd of je er toch een oplossing voor vindt. Zelf heb ik die ervaring niet helaas. 
 

En zoals je schrijft, je vond snel je weg in het instellingenmenu. Dat is zeker de kracht van IOS en daarom wordt het gebruiksgemak ervan zoveel hoger gewaardeerd dan Android, door testers van de consumentbond.

 

iCloud heeft standaard 5GB. Wil je meer, dan betaal je iets van 99 cent per maand voor 50 Gieg. Ikzelf heb 200 Gieg omdat ik meerdere Apple devices heb. 

Reputatie 7
Badge +9

 Lijkt mij meer iets voor als je permanent overgaat. 

 

 

Dat is natuurlijk ook meestal de gebruikelijke gang van zaken….meestal. Jij zit in een uitzonderingspositie. :wink:

Ikzelf heb Android uitgeprobeerd met een prepaid SIM. Overstappen zou, in mijn geval, een absolute doodzonde zijn. Gaan we hier echt niet beleven, lui. :yum:

In Android zitten wel veel verschillen. Mijn voorkeur bij Android gaat dan ook uit naar stock. Ik heb niks met die fabrikant eigen sausjes erover van bijvoorbeeld Samsung of Huawei. Gewoon zoals Android hoort te zijn. 

Misschien dat ik ook wel een prepaid kaartje haal voor de iPhone. 

Reputatie 7
Badge +9

116 app updates?? :drooling_face::astonished: . Nee, dat gebeurt bij mij dus ook niet. Ondenkbaar. 

Systeemupdates stel ik wel altijd uit, even kijken of er geen bugs inzitten en ik kijk ook naar de nieuwe functionaliteiten, of ik die echt nodig heb. 

Wel very organized @Bas

En de Indonesia tok tussen jou en @Ray is voor mij Koeterewaals. 

Reputatie 6
Badge +6

Haha dit is echt het resultaat van hooguit twee weken nalatigheid :joy:  Ik heb blijkbaar 300 apps op m'n telefoon staan dus dan zit je al snel op de 100 :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Iemand die hoger biedt?

Reputatie 7
Badge +9

Thx voor de tips guys. Dit scheelt wel een stuk met cursor navigeren. Ook op de iPad. (Ik heb er 3, zei de gek...🙄😋. De oudste is van 2012 met IOS 9.3.5, laatste update die nog mogelijk was maar dit ouwe beessie helaas wel stukje trager maakte. Op die iPad werkt deze feature niet, helaas. Maar dit ouwe beessie staat in de keuken om ter plekke even snel weer, verkeer, nieuws en JoepTjoep te kijken. Niet om mijn biografie op te tokkelen. En hij werkt verder nog heel prima. Mooi scherm nog steeds.  Mijn Ipads van 2015 en 2019 hebben IOS 13.4.1 en daar werkt deze handige cursor feature wel op.)

In de slaapkamer heb ik een Android tablet (7” ding van ASUS, gekocht vanwege het formaat en gewicht, dat handiger is voor in bed. Staat standaard vol met Google Rotzooi en bloatware zooi waar echt helemaal niemand op zit te wachten. App Updates binnenhalen en installeren is een ontzettend trage bedoening. Zzzzzzzz…...😴. Knalt regelmatig van de WiFi af. Knalt regelmatig JoepTjoep eruit, terwijl je iets zit te kijken, omdat “Google Play Services” geupdate moet worden 🙄🙄 Enz. enz. Geloof dat ik het ding nu 3 jaar heb, stond toen Android Kandijsuiker of Likstok op of zoiets...🙄. Weet niet precies. In ieder geval iets dat al heel snel niet meer geupdate werd en nu stokoud is. Dramading, maar geweldige device om al na 5 minuten van / met / door in slaap te vallen 🥱). Wat ik wilde zeggen, iets tokkelen op dit ding is ook nog eens een drama. Cursor verplaatsen enz. Misschien dat die cursor feature erop zit. Verwacht het niet maar zo ja, dan een +puntje. Kleintje dan, dat wel. Tot zover mijn review. 😆

Reputatie 7

Als je goed leest hebben wij allen (dacht RicoK ook, die het alleen niet benoemt) langere of kortere tijd ook met Android devices gewerkt en gaat de voorkeur uiteindelijk toch uit naar IOS.

Oh ja, zeker, ik heb met Android en Windows gewerkt. Heb mezelf ook zelfs een lange tijd geweerd tegen het fruitmerk. …..

Op een gegeven moment, jaren geleden al weer, de overstap naar Apple gemaakt, omdat het gebrek aan updates bij Android mij te erg begon te irriteren. Toen op een gegeven moment ook de Windows laptop aan de kant gezet, etc etc.

Reputatie 7

@de leon Zojuist ook maar eens een forum account aangemaakt op iCulture. Dat Forum ga ik vandaag maar eens doorlezen.
@Ray Ik weet niet meer of dit al eens werd genoemd, maar sowieso is iCulture een bron van informatie.

Mijn telefoon was weer naar de reparatie.😬🙄

Nokia 3.2...niet echt geweldig.. 16 GB geheugen....wat zegt dat als OS al veel ruimte vraagt...? Android 10.

SD kaartje erbij gedaan 64 GB geformatteerd als interne opslag. Anders loopt de telefoon heel snel vast qua opslag. 

Persoonlijk heeft mijn voorkeur Android.

Laptop Asus W10, oud beestje dat goed werkt. Computer gebruik ik weinig. Hoeft dan ook niet nieuw te zijn als ie maar doet waar ik hem voor nodig heb.

Samsung tablet Android. Oud beestje dat minder goed werkt. Voor tablet geldt hetzelfde als de computer.

De telefoon gebruik ik meer dus daar stel ik eerder eisen aan, maar hoeft geen slagschip te zijn. Belangrijkste is dat ik er van op aan kan. Prijslimiet daarvoor is rond de €200,- en toch goede specs.

En dan heb ik nog een Billy..Een keiiiigoej beestje.😉

Afkloppen..🤔

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK ik weet dat Elle zwoor bij de macBook om haar foto’s mee te bewerken, qua hardware en software. Zelf heb ik ook wel eens met een schuin oog naar macBooks gekeken. Maar vind ze allejezus prijzig. Je hebt gelijk, je krijgt er wel een heel mooie device mee in handen, die goed in elkaar zit en die zeker zijn waarde behoudt. Ik houd het nog maar even bij een laptop. Meeste doe ik toch op iPads. En met een laptop kan ik leven. 
In de keuken heb ik een oude iPad van 8 jaar oud staan, voor het gemak, even snel wat opzoeken, wat kijken enz… het is een degelijk gebouwd ding. En doet het prima. Ziet eruit als nieuw. Moet wel zeggen, dat ik daar wel op let. Niets zo ranzig als een ranzige telefoon, waar een strip paars van uitslaat als je die er tegenaan houdt. :drooling_face::grin:

Reputatie 7
Badge +9

@Ray een iPhone neem je inderdaad niet om even uit te proberen. Ik kan de twee OS’s wel vergelijken en vind IOS gewoon fijner om mee te werken, soepeler. En overzichtelijker. Android bij het ene merk ziet er niet per se helemaal hetzelfde uit als bij een ander merk. Maar goed, ieder zijn voorkeur.

Als je een goede refurb hebt van een goed bedrijf, is die soms beter dan nieuw want streng gecontroleerd. Maar er zijn de afgelopen jaren veel bedrijven bij gekomen. Ik had ooit eens een refurb van Apple zelf. Niet aan te zien, dat die ooit gebruikt was. Als nieuw. Na 8 jaar doet die het nog steeds prima, alleen is de batterij niet zo goed meer. 
 

Kijk anders even op iCulture. Ik raad je wel aan om je eerst in te smeren met Applemoes. Die Apple fanboys ruiken Android addicts op 10 km afstand en schillen er direct een appletje mee. :sunglasses::wink:
 

https://www.iculture.nl/iphone/kopen/refurbished/

Reputatie 7
Badge +6

Let op geheel op eigen risico de kans is groot dat je nooit Meer anders wil😉

Mijn vrouw was van de Samsung heb haar overgehaald, Al weer een paar jaar geleden een vergelijkbare deal gesloten via bcc een 5s met twee jaar garantie.
Ze gebruik hem nog steeds dagelijks naar volle tevredenheid en geeft aan echt niet meer terug te willen😃

@de leon

Op iculture stond een overzicht van sites die ze verkopen. Die met een keurmerk stonden bovenaan. Op Leap stond een iPhone 6s 64gb voor €249,- (Licht gebruikt).

 

Ik heb de gok genomen 😬 

Edit: Wordt geleverd met iOS 13

Reageer