.

Welk mobiel besturingssysteem (OS) gebruik jij en waarom?


Reputatie 3
Badge +5
Voorbeelden:
Android
iOS (iphone)
Windows Mobile
Windows Phone
Symbian
Bada (samsung's eigen systeem)

261 reacties

Android 4.1, beste mobiele besturingsysteem, je hebt alles zelf in de hand en kan alles aanpassen (denk aan lockscreen, beveiliging, thema, launcher), en je hebt toegang tot alle apps. Ook mooi voordeel van Android, geen vreemd internet gebruik en vanaf android ICS ingebouwd data verbruik meter die bijhoud welke app hoeveel MB gebruikt (heeft), en je kan een datalimiet instellen dat hij geen 3g meer gebruikt na je bundel (erg handig). Ook nog eens geen vreemde smsjes naar Engeland om facetime te activeren, mooi toch?

Dit is een interessante discussie. Ik heb mijn iPhone 'gejailbreakt' wat zoveel betekent als dat ik rootacces heb over mijn telefoon, en dus ALLES naar mijn eigen wensen kan aanpassen/instellen. Meer mogelijkheden dan een niet gehackte telefoon op Android dus. Maar, ik beschik wel over de kwaliteit van een iPhone. Alles loopt vloeiender, sneller, en het OS is prettiger in gebruik (mijn eigen mening natuurlijk). Mijn iPhone 4 is nu 2,5 jaar oud, en ik doe ruim 2 dagen met een batterij. Dat is kwaliteit, maar daar betaal je ook (meer) voor.

Vreemd dataverbruik heb ik niet. En als je googled op anroid telefoons met vreemd dataverbruik vind je dat ook. Dataverbruikmeters en dataverbruik-limieten kan je net zo goed op een iPhone als op een Android telefoon. Sommige aanbieders bieden zo'n app ook zelf aan. Facetime activatie-SMS kost eenmalig €0.25 cent, daar maak ik me niet zo druk om.

De discussie iPhone/Samsung is lastig, er zijn voor beide partijen veel voor- en nadelen te noemen. Uiteindelijk komt het altijd neer op wat je zelf het fijnste vind.


1. iPhone/Samsung? ik heb geen samsung hoor. We hadden het over android.
2. Op android kan je de genoemde dingen aanpassen ZONDER garantie te verliezen! :eek:
3. Als jij evenveel aan een android telefoon uitgeeft als dat je aan een iphone hebt uitgegeven, krijg je ook kwaliteit daar kun je op rekenen. Ga je goedkoper zitten (WANT DAT KAN BIJ ANDROID TELEFOONS!!!), krijg je ook minder kwaliteit (logisch) maar hoef je geen 2,5 jaar met de telefoon te doen en past het eerder in je budget om een nieuwe te kopen.
4. Een Apple was ooit van de muziekspelers. Na hoeveel omwegen kan jij vrijuit muziek op je telefoon zetten?
5. Mijn batterij van mijn oude LG Optimus 2x speed (ook ongeveer zo oud) gaat ook gewoon 2,5 dag mee met vol gebruik, ga ik na 2,5 jaar tweaken in het systeem (WANT DAT KAN BIJ ANDROID!!!) haal ik het makkelijk een week vol.

Maar als jij blij word van een systeem dat ongevraagd data gebruikt en ongevraagd smsjes stuurt (denk ook aan imessage), do your thing.
1. iPhone/Samsung? ik heb geen samsung hoor. We hadden het over android.
2. Op android kan je de genoemde dingen aanpassen ZONDER garantie te verliezen! :eek:
3. Als jij evenveel aan een android telefoon uitgeeft als dat je aan een iphone hebt uitgegeven, krijg je ook kwaliteit daar kun je op rekenen. Ga je goedkoper zitten (WANT DAT KAN BIJ ANDROID TELEFOONS!!!), krijg je ook minder kwaliteit (logisch) maar hoef je geen 2,5 jaar met de telefoon te doen en past het eerder in je budget om een nieuwe te kopen.
4. Een Apple was ooit van de muziekspelers. Na hoeveel omwegen kan jij vrijuit muziek op je telefoon zetten?
5. Mijn batterij van mijn oude LG Optimus 2x speed (ook ongeveer zo oud) gaat ook gewoon 2,5 dag mee met vol gebruik, ga ik na 2,5 jaar tweaken in het systeem (WANT DAT KAN BIJ ANDROID!!!) haal ik het makkelijk een week vol.


1. Pardon, ik had het over iOs vs Android ;-)
2. Klopt niet helemaal, omdat Android een open systeem is kun je er MEER mee aanpassen dan een iOs apparaat. Maar je hebt nog steeds niet onbeperkt toegang tot je o.s. De mogelijkheden zijn pas eindeloos op het moment dat je je Android apparaat 'root'. En dan verlies - ook jij - je garantie.
3. Vreemd argument haal je hier uit de kast. Ik hoef helemaal niet elk jaar een nieuwe telefoon. Sterker nog, ik doe liever langer met mijn huidige telefoon, omdat ik het een fijn apparaat vind, en hij nog steeds perfect mee in deze tijd. 
4. Weer een vreemde van je. Heb je ooit een iPhone / iPad / iPod in je handen gehad? iTunes is niet het enige programma waarmee je content van en naar je telefoon kan gooien. Ik noem een www.mediamonkey.com. Drag en drop, simpeler kan niet :)
5. Dat is mooi, maar je gebruikt dan nog steeds een Android apparaat 😉 En om je batterijduur dusdanig te verlengen moet ook jij je apparaat rooten!
Badge +1
Altijd mooi die strijd tussen de Android en iOS fanboys :)

Zelf draai ik stock Android 4.2.2 op mijn Nexus 4....Wat een helse machine!
Ik vind Android zelf ook wel iets fijner dan iOS, vanwege te vele mogelijkheden om het systeem te modificeren.
Ook de manier waarom het systeem notificaties ed verwerkt, vind ik prettig werken.
iOS is ook best fijn in gebruik, maar ik mis bijvoorbeeld de homescreens en widgets.

ps. bericht aan Simyo: het instellen van het toestel ging als een speer!
Simkaart erin, 2 configuratieberichtjes en draaien maar :)
Dus mijn complimenten!
Reputatie 5
Badge +10
Inderdaad leuk om te lezen die pros en cons. Ik vind het wel opmerkelijk dat jullie beide aangeven dat de batterij het zo lang volhoudt. Mijn batterij (HTC desire hd) is binnen een halve dag leeg. Gebruik het toestel wel veelvuldig.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Inderdaad leuk om te lezen die pros en cons. Ik vind het wel opmerkelijk dat jullie beide aangeven dat de batterij het zo lang volhoudt. Mijn batterij (HTC desire hd) is binnen een halve dag leeg. Gebruik het toestel wel veelvuldig.

Groetjes,

Alex


Volgens mij blijft de batterij altijd wel een probleem bij high end smartphones.
Bij die Desire HD van jou gaaf grofweg >50% van de stroom naar het scherm.
Als je em dus veel gebruikt, zuigt het display je batterij aardig leeg.
Daarnaast zijn er nog twee problemen met de Desire HD:
- vrij matige accu capaciteit (1230 mAh)
- power management bugs in de oudere android versies

Oplossing:
- koop een nieuwe batterij met wat meer capaciteit:
http://www.mugen-power-batteries.com/htc/htc-desire-hd.html
- update je Android versie naar Jellybean dmv een custom rom
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=754
(kijk onder Desire HD Android Development...genoeg keuze)

Volgens mij kan je dan weer aardig wat power uit je machientje halen. 🙂
Reputatie 7
Iemand ervaringen met Windows mobile 8?

Omdat ik sinds enkele maanden naar volle tevredenheid Windows 8 op mijn laptop draai, heb ik (heel eventjes) overwogen om een Windows 8 mobilefoon aan te schaffen, want het ziet er wel heel erg mooi uit. Echter, toen ik las, dat de mobiel bankieren app van de ING nog steeds niet operationeel is, heb ik deze overweging gauw overboord gegooid. Het aantal verkrijgbare apps is sowieso nog ontzettend laag.
Reputatie 7
Badge +9
IOS 6.1.2 van Appleflap :p
Iemand ervaringen met Windows mobile 8?

Omdat ik sinds enkele maanden naar volle tevredenheid Windows 8 op mijn laptop draai, heb ik (heel eventjes) overwogen om een Windows 8 mobilefoon aan te schaffen, want het ziet er wel heel erg mooi uit. Echter, toen ik las, dat de mobiel bankieren app van de ING nog steeds niet operationeel is, heb ik deze overweging gauw overboord gegooid. Het aantal verkrijgbare apps is sowieso nog ontzettend laag.

Windows Mobile bestaat niet meer, godzijdank het is nu Windows Phone 8. Heb zelf een 8S, en het werkt heerlijk. Altijd snel, loopt bijna nooit vast. Apps aanbod begint wel te komen, nu heb ik zelf alle apps die ik nodig heb. ING app komt er aan trouwens, heeft ING ook gezegd. 

Zelf complimenten dat er ook Simyo app komt voor Windows Phone.
Badge +6
Hoi CokeZero,

Bedankt voor je compliment. Ze hebben het inderdaad de naam veranderd in Windows Phone.
De app van Simyo zal volgende maand leverbaar zijn voor je toestel.
Badge
Hoi CokeZero,

Bedankt voor je compliment. Ze hebben het inderdaad de naam veranderd in Windows Phone.
De app van Simyo zal volgende maand leverbaar zijn voor je toestel.


Wanneer komt de APP van Simyo uit op het grootste besturingsysteem van de smartphone markt?

Huidige besturingsysteem is 4.2.1 op mijn SGN, JB 2.0

Edit:
Vanaf april zal de langverwachte officiële gratis App voor Mijn Simyo beschikbaar zijn.

De eerste versie van onze app maakt het mogelijk je belminuten, sms'jes en MBÂ’s te checken. In de daarop volgende versies zullen we geleidelijk nieuwe functies toevoegen zoals je verbruiksgeschiedenis, facturen, meldingen voor het instellen van waarschuwingen en uiteraard zijn wij pas helemaal tevreden als je straks ook via de app je eigen bundels en instellingen kunt aanpassen. Ons doel is om je echt 100% controle te geven over je Simyo Sim-Only abonnement.

Ook zullen we in latere versies de app verder uitbreiden voor Simyo prepaid. De Mijn Simyo App zal geschikt zijn voor zowel de iPhone, Android en Windows Phone 8 telefoon.

Voor overige toestellen zoals bijvoorbeeld de Blackberry zal je belstatus straks inzichtelijk worden via Mijn Simyo op onze mobiele site.

Binnenkort meer informatie.



Ik vind de titel wel verkeerd, App Store is van apple en niet van android etc
Reputatie 7
Badge +9
Ik gebruik hoofdzakelijk nog Symbian Belle refresh op mijn Nokia E7-00, fijn toestel, batterij gaat 3 tot 4 dagen mee (waar vind je dat op andere smartphones?), antennes, zowel voor telefonie als GPS zijn fantastisch, binnen heb ik binnen een minuut een GPS-fix tot op een paar meter nauwkeurig (soms denkt hij dat ik bij de buren zit).
De Nokia business (E) serie is gewoon reuze goed. Toestel is al een keer van de trap gevallen, op tegelvloer terechtgekomen, geen schade, nog geen kras op de display.
Symbian sterft misschien uit, maar ik hoop nog lang plezier van dit OS te beleven, ik moet geen 300 apps op mijn telefoon :D
Nokia Maps/kaarten is prima voor navigatie trouwens, ook in de Dominicaanse Republiek werkt het feilloos, en nog gratis ook.

Als reserve (en voor gebruik in België - prepaid BASE) heb ik een Wolfgang (Aldi) AT-AS43D, met Android 2.3, maar dat is niet echt mijn ding...:(

Frans
Badge
Ik gebruik hoofdzakelijk nog Symbian Belle refresh op mijn Nokia E7-00, fijn toestel, batterij gaat 3 tot 4 dagen mee (waar vind je dat op andere smartphones?), antennes, zowel voor telefonie als GPS zijn fantastisch, binnen heb ik binnen een minuut een GPS-fix tot op een paar meter nauwkeurig (soms denkt hij dat ik bij de buren zit).
De Nokia business (E) serie is gewoon reuze goed. Toestel is al een keer van de trap gevallen, op tegelvloer terechtgekomen, geen schade, nog geen kras op de display.
Symbian sterft misschien uit, maar ik hoop nog lang plezier van dit OS te beleven, ik moet geen 300 apps op mijn telefoon :D
Nokia Maps/kaarten is prima voor navigatie trouwens, ook in de Dominicaanse Republiek werkt het feilloos, en nog gratis ook.

Als reserve (en voor gebruik in België - prepaid BASE) heb ik een Wolfgang (Aldi) AT-AS43D, met Android 2.3, maar dat is niet echt mijn ding...:(

Frans


Ik denk dat jou gebruiks eisen toch een stuk lager liggen dan een gemiddelde smartphone gebruiker. 
Reputatie 7
Badge +9
Dat zal wel GingerHD, ik ben ook de jongste niet meer, ik ga dit jaar met pensioen, hele dag over het schermpje wrijven hoeft voor mij niet. Telefoneren, SMS-en, navigatie, internet en mail zijn voor mij de belangrijkste dingen. En kwaliteit natuurlijk!

Frans
Badge
Frans, ik ben jaloers op uw toekomstige vrije tijd, en hopelijk ook een goed betaalde. Niet iedereen hoeft ook dezelfde eisen te hebben maar ik vond de vergelijking wat rot omdat het moeilijk vergelijken is.
Inderdaad, liever kwaliteit dan kwantiteit.
Reputatie 3
Badge +5
Android is prima. Dat het een open systeem is, schijnt inderdaad een nadeel te zijn. Ik heb er nog nooit last van gehad.


Ja ik ook nog nooit. Het wordt altijd erg overdreven in de media die bange berichten over dat Android onveilig is. Als je gewoon alleen in de officiele play store apps afneemt en de rechten checkt kan er niks gebeuren. Wat mij dan altijd opvalt is vooral op NU.nl dat dit soort berichten door Apple fans worden geschreven, dan kun je jezelf als journalist toch niet helemaal afhankelijk noemen 😛
Reputatie 3
Badge +5
Android 4.1, beste mobiele besturingsysteem, je hebt alles zelf in de hand en kan alles aanpassen (denk aan lockscreen, beveiliging, thema, launcher), en je hebt toegang tot alle apps. Ook mooi voordeel van Android, geen vreemd internet gebruik en vanaf android ICS ingebouwd data verbruik meter die bijhoud welke app hoeveel MB gebruikt (heeft), en je kan een datalimiet instellen dat hij geen 3g meer gebruikt na je bundel (erg handig). Ook nog eens geen vreemde smsjes naar Engeland om facetime te activeren, mooi toch?

Dit is een interessante discussie. Ik heb mijn iPhone 'gejailbreakt' wat zoveel betekent als dat ik rootacces heb over mijn telefoon, en dus ALLES naar mijn eigen wensen kan aanpassen/instellen. Meer mogelijkheden dan een niet gehackte telefoon op Android dus. Maar, ik beschik wel over de kwaliteit van een iPhone. Alles loopt vloeiender, sneller, en het OS is prettiger in gebruik (mijn eigen mening natuurlijk). Mijn iPhone 4 is nu 2,5 jaar oud, en ik doe ruim 2 dagen met een batterij. Dat is kwaliteit, maar daar betaal je ook (meer) voor.

Vreemd dataverbruik heb ik niet. En als je googled op anroid telefoons met vreemd dataverbruik vind je dat ook. Dataverbruikmeters en dataverbruik-limieten kan je net zo goed op een iPhone als op een Android telefoon. Sommige aanbieders bieden zo'n app ook zelf aan. Facetime activatie-SMS kost eenmalig €0.25 cent, daar maak ik me niet zo druk om.

De discussie iPhone/Samsung is lastig, er zijn voor beide partijen veel voor- en nadelen te noemen. Uiteindelijk komt het altijd neer op wat je zelf het fijnste vind.


Dat vloeiender,sneller etc. is zo cliche... Android is sinds versie 4 erg snel en moderne UI. Heb je wel eens een high-end Android telefoon geprobeerd? Of baseer je je mening op een goedkope Samsung van nog geen 100 euro?
Reputatie 3
Badge +5
Omdat ik sinds enkele maanden naar volle tevredenheid Windows 8 op mijn laptop draai, heb ik (heel eventjes) overwogen om een Windows 8 mobilefoon aan te schaffen, want het ziet er wel heel erg mooi uit. Echter, toen ik las, dat de mobiel bankieren app van de ING nog steeds niet operationeel is, heb ik deze overweging gauw overboord gegooid. Het aantal verkrijgbare apps is sowieso nog ontzettend laag.

Ik heb laatst daar nog nagevraagd bij iemand @Alex en zelf er ook wat mee gespeeld. Het werkt wel vlot en snel en biedt genoeg voor een standaard user. Echter voor een poweruser zoals jij en ik vind ik het nog niet geschikt. Het aanbod van apps is idd erg weinig en op korte termijn zal dat zeker niet veranderen. Veel dingen zijn ook niet mogelijk omdat het ook gesloten is net als iOS. Voordeel (maar misschien ook weer nadeel,persoonlijk) is dat je alle Microsoft diensten erbij krijgt als Office,Exchange mail maar ook Bing en Internet Explorer....
Badge
Ja mensen die goedkope/budget smartphone met android nemen en die vergelijken met een 900 euro kostende Iphone, die hard wordt gpwnd door high-end telefoon van Samsung/HTC/Sony etc
Reputatie 7
Badge +9
Omdat ik sinds enkele maanden naar volle tevredenheid Windows 8 op mijn laptop draai, heb ik (heel eventjes) overwogen om een Windows 8 mobilefoon aan te schaffen, want het ziet er wel heel erg mooi uit. Echter, toen ik las, dat de mobiel bankieren app van de ING nog steeds niet operationeel is, heb ik deze overweging gauw overboord gegooid. Het aantal verkrijgbare apps is sowieso nog ontzettend laag.

Ik heb laatst daar nog nagevraagd bij iemand @Alex en zelf er ook wat mee gespeeld. Het werkt wel vlot en snel en biedt genoeg voor een standaard user. Echter voor een poweruser zoals jij en ik vind ik het nog niet geschikt. Het aanbod van apps is idd erg weinig en op korte termijn zal dat zeker niet veranderen. Veel dingen zijn ook niet mogelijk omdat het ook gesloten is net als iOS. Voordeel (maar misschien ook weer nadeel,persoonlijk) is dat je alle Microsoft diensten erbij krijgt als Office,Exchange mail maar ook Bing en Internet Explorer....


Voor mij geen W8 op mijn laptop, laat staan op mijn mobiel....
Ik ben begonnen in de automatisering in 1967, heb alle Windowsversies dus meegemaakt (en DOS en besturingssystemen voor mainframes etc.), maar IMHO is W8 een stuk onvriendelijker/onhandelbaarder dan W7.  (Is wel enigszins Off Topic)

Frans
Badge
Eens. Ik krijg de indruk dat Windows 8 eigenlijk alleen kan presteren op touch(bediening) aparaten, PC lekker W7 :D

Nu mag Natasha ons vertellen dat dit indd off-topic is.
Reputatie 7
Badge +9
Frans, ik ben jaloers op uw toekomstige vrije tijd, en hopelijk ook een goed betaalde. Niet iedereen hoeft ook dezelfde eisen te hebben maar ik vond de vergelijking wat rot omdat het moeilijk vergelijken is.
Inderdaad, liever kwaliteit dan kwantiteit.


Nog een paar jaar, tot mijn vrouw ook uitgewerkt is, dan verhuizen we waarschijnlijk naar Latijns-Amerika, zonder Simyo denk ik ......, lekker in de tropen genieten, de Spaanse taal beheers ik, naast Engels, Frans, Duits en in mindere mate nog een paar, dus communicatie is geen probleem.
Ik zal aan jullie denken als ik nippend aan mijn Bacardi-Coke in mijn hangmat lig 😃
Reputatie 5
Badge +10
Ik heb een Windows 8 telefoon zien draaien op een Nokia (weliswaar met 4G netwerk), maar dat draait wel erg goed hoor. Toch zal ik zelf weer voor een Android toestel gaan. Heb mijn huidige toestel al meer dan 2 jaar. Werkt nog prima. Of misschien toch de nieuwe iPhone 😉
Badge
Ik heb een Windows 8 telefoon zien draaien op een Nokia (weliswaar met 4G netwerk), maar dat draait wel erg goed hoor. Toch zal ik zelf weer voor een Android toestel gaan. Heb mijn huidige toestel al meer dan 2 jaar. Werkt nog prima. Of misschien toch de nieuwe iPhone ;)


Welke telefoon heb je nu voor meer dan 2 jaar?
Reputatie 7
Badge +9
Ik denk deze http://www.computeridee.nl/nieuws/mobiele-telefoon-bestaat-40-jaar 🆒
Reputatie 5
Badge +10
Welke telefoon heb je nu voor meer dan 2 jaar?

HTC Desire HD

Ik denk deze http://www.computeridee.nl/nieuws/mobiele-telefoon-bestaat-40-jaar 🆒

Haha 🙂

Reageer