.

Beantwoord

Hoge rekening door internet?

  • 17 August 2014
  • 63 reacties
  • 3611 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Hallo, 

vannochtend schrok ik me *****. Ik zag dat ik gister nacht een mail had gekregen dat mijn internet gebruik over limiet heen was. Ik heb geen idee hoe het zo hoog is gekomen, want ik heb gisteren avond niet mijn mobiel gebruikt.  (gister avond rond 6 uur was het nog 50% van gebruik).

In de mail stond dat ik 158.81 euro moet betalen en dat de pin geblokkeerd is.... ik log in bij de simyo site en ik zie dat ik 252,90 euro moet betalen??????? hoe kan dit??? ik heb het al erg krap en dit kan ik niet hebben.

help?
2014-09-14 18:45:26 Internet gebruik (45192 kB) 00:00:00 €6.62
2014-09-14 18:46:00 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 18:50:40 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 18:55:08 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 18:59:29 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:04:15 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:09:03 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:13:52 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:18:38 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:23:06 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:41:18 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 19:48:14 Internet gebruik (17278 kB) 00:00:00 €2.53
2014-09-14 20:00:00 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:22:29 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:24:12 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:38:27 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:42:37 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:47:11 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 20:51:26 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:11:31 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:18:23 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:24:45 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:36:25 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:39:22 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:42:16 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:45:05 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:47:42 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:50:28 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:53:16 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79
2014-09-14 22:56:01 Internet gebruik (42268 kB) 00:00:00 €6.19

dit zie ik staan terwijl ik me mobiel niet aangeraakt heb :OOO
Reputatie 5
Badge +11
Hoi bdejong,

Je hebt je vraag ook in dit topic gesteld.
Daar heb ik er op gereageerd.
Hoi allemaal. 

Ook ik heb een vrij hoge rekening voor mijn laatste factuur. Bij verdere inspectie kom ik erachter dat het vooral aan mijn internetverbruik ligt, 

02-07-2014 00:08 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
02-07-2014 15:46 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
04-07-2014 15:22 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
04-07-2014 15:49 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00
04-07-2014 16:10 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
05-07-2014 08:09 Internet gebruik (51387 kB) € 0,00
07-07-2014 12:43 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00
16-07-2014 08:04 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00
16-07-2014 12:22 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00
18-07-2014 21:26 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
25-07-2014 08:02 Internet gebruik (60003 kB) € 8,79

Ik vind dit echt heel opvallend, aangezien het allemaal -ongeveer- hetzelfde aantal kB's zijn! 
Aangezien ik het prototype 'arme student' ben, kan ik dit niet zo een-twee-drie ophoesten en heb ik juist bij jullie een abonnement genomen omdat het relatief goedkoop is en uitstekende kwaliteit. 
Nu heb ik al een herinnering gekregen, maar zou het toch wel prettig vinden als de rekening aangepast zou kunnen worden. 

Bij mijn vorige rekening, die ongeveer dezelfde prijs had, is mij ook al opgevallen dat dit patroon ongeveer hetzelfde is! Ik zou het fijn vinden als hier wat aan gedaan kan worden.

09-06-2014 08:02 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00
15-06-2014 08:11 Internet gebruik (58185 kB) € 0,00
16-06-2014 08:01 Internet gebruik (60001 kB) € 0,00
17-06-2014 18:20 Internet gebruik (60272 kB) € 0,00
17-06-2014 20:36 Internet gebruik (60002 kB) € 0,00

Vriendelijke groet, 
Aranka
Badge +6
Hoi arankamiroucha, welkom op het forum van Simyo!

Dat je dit 'patroon' ziet, komt doordat 60MB de maximale grootte is van de pakketten die wij aan dataverbruik binnen krijgen van het netwerk.

Omdat ik begrijp dat het niet je bedoeling is geweest om deze kosten te maken, zal ik je eenmalig tegemoetkomen op de factuur van juli door de verbruikskosten die je hebt gemaakt door mobiel internet te verrekenen tegen een extra Internetbundel.

Wel wil ik je aanraden om zelf je dataverbruik op je telefoon in de hand te krijgen, want voor deze maand zit je inmiddels ook alweer ruim over de helft van je Internetbundel 1500, dus pas op 🙂 Handige tips daarvoor vind je in onze Blog.

Je zal van onze financiële afdeling zo spoedig mogelijk een e-mail krijgen om de factuur incl. de tegemoetkoming via iDEAL te kunnen voldoen.

Ik hoor het graag van je zodra je de e-mail hebt ontvangen! 🙂
Hallo allemaal,

Ook ik heb in augustus ook ineens een onwijs hoge rekening: 160 euro tegen normaal max tussen de 20 en 40 euro per maand. Ik heb in augustus wel meer gebeld, deze kosten kan ik ook verklaren, maar de ineens 73 euro aan data verbruik totaal niet. Op 28 en 29 augustus zou ik 'ineens' heel veel op het internet hebben gezeten? Ook heb ik geen bericht gehad dat 100% van mijn bundel was verbruikt (wel eerder 1 voor 50% opgebruikt).

@-Kim: Kan hier naar gekeken worden door Simyo?
Reputatie 7
Badge +9
Hallo allemaal,

Ook ik heb in augustus ook ineens een onwijs hoge rekening: 160 euro tegen normaal max tussen de 20 en 40 euro per maand. Ik heb in augustus wel meer gebeld, deze kosten kan ik ook verklaren, maar de ineens 73 euro aan data verbruik totaal niet. Op 28 en 29 augustus zou ik 'ineens' heel veel op het internet hebben gezeten? Ook heb ik geen bericht gehad dat 100% van mijn bundel was verbruikt (wel eerder 1 voor 50% opgebruikt).

@-Kim: Kan hier naar gekeken worden door Simyo?


Simyo kan niet zien waar het dataverbruik door veroorzaakt is (alleen dat er verbruik is geweest) maar een beetje moderne smartphone houdt dit wel bij. Ik weet niet welk toestel je hebt maar bij een iPhone is dit onder Instellingen > mobiel netwerk.
Als bescherming tegen een te hoog dataverbruik.......

Ik zou i.i.g. adviseren om een data manager te gebruiken.
3G Watchdog is erg goed, andere goede zijn..... My Data Manager, Onavo Count.

Deze kun je allemaal zelf instellen naar jouw voorkeur.

Groet,
Friesian
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ratje,

Wat vervelend man, zo'n flinke factuur. Ik heb het gelijk even voor je nagekeken en ik heb ook contact opgenomen met de KPN netwerkspecialisten 🙂 Ze wisten mij wel te vertellen dat jij zowel de 50% als de 100% SMS hebt ontvangen. Je hebt de 100% SMS op 22-09-2014 om 23:14 ontvangen en je telefoon heeft een ontvangstbevestiging teruggestuurd.

Nou begrijp ik heel vervelend dat er in de rest van de maand alsnog best een boel verbruik is geweest, zonder dat dit de bedoeling is geweest. Om dit beter in de gaten te kunnen houden, wil ik je vragen om de tips van de heren hierboven goed in acht te nemen.

Ik zal met de financiële afdeling bespreken wat ik precies voor je kan betekenen en hou je per e-mail op de hoogte. Lijkt je dat een goed idee? 🙂
Beste Tiury,

Dank je wel voor je reactie. Ik kan de 100% SMS op, ik neem aan dat je 22-08-2014 bedoelde ipv 22-09-2014, om 23:14 echt niet vinden. Heb nogmaals gezocht!

Ik ben benieuwd wat er uit de besprekingen met de financiële afdeling komen, want ik las dat voor andere ook een oplossing was gevonden!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ratje10,

Het is vreemd dat je die SMS niet hebt ontvangen, maar er wel een ontvangstbevestiging is verstuurd. Dit moet een technisch mankementje zijn geweest. Wil je in de gaten houden of je dit in het vervolg wél ontvangt?

Zoals je hierboven leest, zal ik alle verbruikskosten die je hebt gemaakt verrekenen tegen een grotere internetbundel 🙂 Hoe ik dit precies bereken, zet ik in de e-mail.

Ben je het daar mee eens? 🙂
Hoi Tiury,

Dank voor je reactie, als je in de mail kan zetten hoe het verrekenen precies gaat, dan graag, want het is mij nu nog niet geheel duidelijk!

Erwin
Reputatie 5
Badge +11
Hi ratje10,

Het mailcontact is er inmiddels geweest en gelukkig zijn we allemaal tevreden nu 😮
Enorme hoge rekening.

Ook ik schrik me zojuist een hoedje.
Sinds 2011 ben ik al een tevreden klant bij Simyo. Ik heb sinds een jaar een klein abonnement en betaal standaard tien euro. Daar kom ik zelden overeen.

Vorige maand kreeg ik op 6 september een sms dat ik voor 50% over mijn bundel heen was en 2 dagen later over de 100%. Nu lees ik net dat dit een rekening betreft van 128 euro.
Nu krijg ik vandaag een sms om 17:04 uur dat ik voor 50% over mijn bundel heen ben. Zes minuten laten ben ik al over de 100% heen???
Vreemde situatie. Ik zit gewoon thuis op de bank en we hebben thuis Wifi.

Ik lees in een reactie dat je het beste kunt kijken in het gegevensgebruik van je eigen telefoon. Daar zie ik dat GOOGLE+ er enorm bovenuit steekt. Ik zie dat deze al op 206 mb staat in 3 dagen tijd. Ik gebruik Google+ nooit en weet niet eens wat voor meerwaarde dit is ten opzichte van de gewone Google.

Ik stuur deze reactie ook naar de klantenservice. Hopelijk kunnen ze mij ook tegemoed komen want ik durf nu bijna mijn telefoon niet meer te gebruiken!

Gr Suus
Reputatie 5
Badge +11
Hoi suus1, welkom op het forum van Simyo.

In je gegevens zie ik inderdaad een e-mail met dezelfde tekst welke al is beantwoord door een collega.
Hierin wordt onder anderen uitgelegd dat wanneer je met je telefoon van internet gebruik maakt via Wi-Fi, dan kan het voorkomen dat er automatisch overgeschakeld wordt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi verbinding wegvalt of niet sterk genoeg is.
Er wordt dan dataverbruik in rekening gebracht en als je bundel op is zijn daar kosten aan verbonden.

Ook wordt het advies gegeven Google+, de app van het sociale netwerk Google+, te verwijderen.

Nu geef je aan dat er tussen de 50% en 100% SMS 5 minuten zit. Dat kan heel goed kloppen, helaas.
Je maakt gebruik van een 200 MB bundel. De helft daarvan, 100 MB, kun je in ruim 1 minuut verbruiken als de omstandigheden goed zijn.

Je hebt in september 857 buiten je bundel verbruikt, en deze maand zit je er ook al overheen. Ik raad je aan om uiterlijk de 25e van de maand je bundel te verhogen en voor nu om de optie 'Internet op je mobiel' uit te zetten op Mijn Simyo.
Ik zal als eenmalige tegemoetkoming je buiten bundel internetverbruik van september verrekenen met een 1000 MB bundel waardoor het je €15 gaat kosten, in plaats van €128,-.

Verder geef ik je de tip om de Mijn Simyo App te installeren op je telefoon, of op z'n minst regelmatig Mijn Simyo op internet te checken. Je kunt zo de stand van je bundel makkelijk in de gaten houden.

Heb ik je zo iets gerust kunnen stellen?
Ik blijk vannacht (nacht van zondag op maandag) om half 1 een rekening voor internet te hebben opgelopen van dik 44 euro. Ik heb geen enkel idee hoe dit gebeurd kan zijn en heb mijn internet meteen uitgezet. Ik kan wel janken, wat een rot manier om je geld in de vuilnisbak te gooien! Kunt u verklaren hoe het kan dat ik ineens zoveel data heb verbruikt terwijl ik sliep?
OK geen reacties, jammer. Abbo opgezegd!
Reputatie 7
Badge +9
Op dit forum kun je een officiele reactie van Simyo verwchten binnen 1 werkdag. Zal dus niet lang meer duren.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Rinke92,

Wat ongelofelijk jammer dat je zo snel je abonnement hebt opgezegd :(
Zoals je in eerdere reacties kunt lezen gaan we erg vaak coulant om met dit soort gevallen van onverwacht dataverbruik. Ook al kunnen wij zelf ook niet zien waaráán de data verbruikt wordt.

Ik zie wel dat je op 20 september je bundel verlaagd had van 500 MB naar 200 MB terwijl je in september juist meer dan die 200 MB verbruikt had.
Help!Ook hier een mega rekening van 233,57 euro!En dat alleen voor t internet 2441mb?In al die jaren mobiel internet bij Simpel en Kpn nog nooit gehad!Nooit een rekening over de 40 euro gehad!Denk je lekker goedkoop over te stappen naar Simyo!Nou 😞.Zou op moment niet weten hoe ik zoon bedrag ga ophoesten!Hoop dat Simyo iets voor mij kan betekenen zie t ff niet zitten zo!Help!

ps.heb trouwens ook geen waarschuwwings sms ontvangen!
Ook ik had deze maand een veel te hoge rekening, ik heb een klacht ingediend bij Symio.
Als antwoord kreeg ik dat het komt door het gebruik van internet via wifi dat als de wifi verbinding weg valt ik door ga op Symio en dus moet betalen ze gaan proberen het op te lossen met de provider maar ze hebben toch het hele bedrag van mijn rekening afgeschreven.
Ik heb geen bundel met internet alleen bellen voor € 5,= per maand.
Ook ik had deze maand een veel te hoge rekening, ik heb een klacht ingediend bij Symio.
Als antwoord kreeg ik dat het komt door het gebruik van internet via wifi dat als de wifi verbinding weg valt ik door ga op Symio en dus moet betalen ze gaan proberen het op te lossen met de provider maar ze hebben toch het hele bedrag van mijn rekening afgeschreven.
Ik heb geen bundel met internet alleen bellen voor € 5,= per maand.

Wanneer je allèèn dataverkeer wenst via wifi dan zou ik je adviseren......
  1. Bij mijn simyo... simkaart en instellingen, internet uitzetten.
  2. Als extra voorziening kun je ook je APN verwijderen op je telefoon.
Groet,
Friesian.
Ik heb ook een onverwachts hoge rekening. Ik gebruik zelden internet op de telefoon en heb standaard het data verkeer uit staan. (Ik heb een internet bundel van 200 mb). Afgelopen week was ik echter in het buitenland op een plaats zonder WIFI (dat bestaat nog). Mijn tienerzoon wilde heel graag een paar minuten op internet om een spel bij te werken. Het is internet helaas buiten de bundel. Dat is me bekend.
Op 20 oktober zijn we op internet gegaan  door mijn telefoon als WIFI hotspot te ge bruiken. Dat ging prima. De hogere kosten vonden we acceptabel (25 cent per mb, maar voor 7,7 mb was hij klaar). We waren dus heel bewust bezig met het gebuik van het internet en keken steeds voor de start en direkt na afloop naar het dataverbruik om mijn telefoon. De dag erna is er internet gebruik op een tijdstip dat volgens mij niet klopt. (s'Ochtend 8.15 uur. Vanwege een bepaalde gebeurtenis kan ik die ochtend nog goed herinneren.) Maar wel voor 25MB interenet gebruikt, dat ik niet kan plaatsen. Vooral vreemd omdat het dataverkeer standaard UIT staat. Later die dag  hebben we zelf opnieuw internet gebruikt. Mijn zoon heeft het spel bijgewerkt en was met 5 mb klaar hiermee. Vergelijkbaar dus met het gebruik op 20- oktober. Prima. De dag erna gaat het pas echt goed mis. Eerst zelf kort internet gebruikt, met klein internet verbruik. Niks vreemds.Dataverkeer daarna weer uit. 2 uur later gaat mijn zoon opnieuw online. Voor de start bekijken we de beginstand van de data (40mb voor de hele maand). Maar deze keer ontvangen we na enkele minuten internet een sms dat ons saldo is verbruikt. Direkt gestopt. Thuis gekomen zie ik op mijn simyo dat die dag binnen een paar minuten tijd 160 MB is verbruikt. Dit is afgeschreven in 3 pakketjes: eerst 60 mb, en 2 minuten later weer 60 mb en 4 minuten later nog eens 40 MB. Mijn zoon speelde echter de zelfde app als vorige keren. Keek geen filmpje oid. Ook hebben we allebei updates op handmatig staan, dus apps kunnen zichzelf niet ongevraagd updaten. Het dataverbruik van mijn telefoon laat geen hoog verbruik zien. Op de Ipod van mijn zoon kunnen we helaas geen registratie voor verbruik vinden. Ik heb een eenvoudige telefoon die niet op 4G kan (sony xperia E) en ik vraag me af of deze internet snelheid met mijn telefoon eigenlijk wel mogelijk is?. Kan het zijn dat er iets blijft "hangen"in het netwerk waardoor we nu ineens met deze absurde rekeneing zitten?
Ik zie op het forum dat alle reacties over hoog gebruikt worden afgescheept met de reactie dat je je eigen gebruik moet monitoren, maar dat vind ik te simpel, want dat deden we. Misschien kan er ook aan de kant van de provider/ het netwerk ietd misgaan? En hoe moet je je gebruik monitoren als je in 4 minuten 120  MB kwijt bent (of 160 mb in 9 minuten) . We hebben niet eens 4G!  Ik hoop op een serieuze reactie van Simyo, want ik zie toch dat er veel reacties met onverwachts hoog gebruikt zijn. Ik hoop dat julllie dit soort voorvallen goed onderzoeken.
Badge
enige oplossing is=overstappen naar andere provider met ombeperk internet
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Oiski, jan v W en Petrabktes, welkom op ons forum!

In jullie gegevens zie ik inderdaad hogere facturen dan anders. Ik zal morgen, dinsdag, een uitgebreidere reactie geven met allerlei tips & tricks hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.
Friesian, jij bedankt voor jouw tip!
Voor nu zitten jullie met een hoge factuur, hierover kan ik al zeggen dat we jullie qua internetverbruik binnen Nederland eenmalig tegemoet gaan komen. Morgen zal ik hier laten weten hoeveel dat precies gaat zijn.

Sylwester, wij hebben elkaar zojuist even aan de telefoon gesproken. Ik ben blij dat de kou uit de lucht is 🙂

Reageer