.

Beantwoord

Hoge rekening door internet?

  • 17 August 2014
  • 63 reacties
  • 3611 Bekeken

Door de crisis was ik op zoen naar een goed en een goedkoop abonnement voor mijn mobiele telefoon.
Toen kwam ik bij simyo en dacht ik probeer deze.
Net me rekening bekeken en deze was 244 euro.

Ik heb een bundel van 1500mb waar ik het altijd makkelijk mee red, en zit thuis altijd op WiFi en dan zet ik mijn mobiel internet ook uit.
Op internet gezocht en het bleek een bekend probleem te zijn bij simyo.

Ik hoop bij deze ook dat simyo het gaat onderzoeken en dit probleem
Gaat herstellen, want zit nu zeer erg te twijfelen of simyo wel zo eerlijk en goed bedrijf is om een telefoon abonnement bij te hebben.

Anderen mensen ook dit probleem of waar dit ook heeft voorgevallen. Dan hoor ik graag jullie verhaal/ afloop.
icon

Beste antwoord door Charlene 20 August 2014, 12:44

Bekijk originele reactie

63 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi 2002tiil, welkom op het Simyo forum!

In je gegevens zie ik terug dat je gisteren een reactie hebt gehad op je vraag per e-mail. Dit had natuurlijk eerder moeten zijn.
Onze collega's die jouw mail behandelden hadden 'm doorgezet naar een andere afdeling waardoor het wat langer duurde allemaal.

Met de uiteindelijke reactie ben je tevreden hoop ik.

Nu over je verbruik.
Het is met een smartphone eigenlijk net zo als met een normale computer; als hij aanstaat en er is een dataverbinding mogelijk, dan kán er data verbruikt worden. Ook al zit je zelf niet aan de knoppen, om zo te zeggen.
Er staan continu processen aan om je smartphone draaiende te houden. Bij een Windows computer kun je die bijvoorbeeld zien met Taakbeheer, maar met een smartphone is het met die processen niet anders.

Ondertussen is het erg jammer dat veel smartphones in de standby stand de verbinding met WiFi verliezen. Mochten er dan een dataverbinding zijn, gaat ie 'vrolijk' verder via het mobiel netwerk.

Veel nieuwere smartphones hebben een ingebouwde datamonitor, maar als je die niet hebt zijn er ook apps die je hier meer inzicht over kunnen geven.
In deze en deze blogposts lees je meer hierover.

Heb ik je zo meer duidelijkheid kunnen geven?
Mijn simyo factuur binnen gekregen: Een appelflauwte gekregen, volgens deze factuur zou ik teveel mb's gebruikt hebben.
Alleen melding gehad "50 % verbruik", hierna niets. mijn gebruik van internet: Alleen mail lezen, af en toe facebook bekijken, berichten) dit hoofdzakeijk thuis  (WIFI) want op het werk mag ik hem niet gebruiken. Af- en toe, van werk naar parkeerplaats, kijken of er iets is binnengekomen. Normaal zit ik altij binnen of minimaal buiten limiet en er is bij niets essentieels veranderd wat een hoger verbruik rechtvaardigt.

Ok, 21-11 een klacht ingediend bij Simyo, maximaal 3 werkdagen hebben ze nodig om te reageren: Het is nu dag 4 en ik kan me niet herinneren dat ik iets heb mogen ontvangen. 

27-11, telefoon niet gebruikt, toch MB's verbruikt?

Dit schaadt voor mij , jammer genoeg, wel een beetje het vertrouwen: Moet ik dan elke dag controleren wat mijn verbruik is, ook al heb ik hem niet aan?
Reputatie 6
Badge +10
Forum expert Scotsman die in dit topic reageert is zo te horen in dienst van Simyo om zo op het forum wenselijk op de reacties te reageren.
klinkt allemaal zeer Simyo minded..
Het verhaal is mij duidelijk ,resume in mijn overzicht van mijn dataverbruik van mijn app my data manager staat niet vermeld dat ik data heb verbruik in de veronderstelde periode van een paar minuten!
In deze app  nog in mijn Simyo overzicht is het gebruik te zien wat de oorzaak zou moeten zijn  van maar liefst 1.9 G verbruik in een aantal minuten . volgens mij is dit extreem veel  voor een telefoon die niet aan het downloaden is, waar geen apps op geactiveerd zijn etc.

Als er geld van je creditcard wordt  afgeschreven met extreem hoge bedragen krijg je het zelfde verhaal ,je zal het zelf wel hebben opgenomen, je hebt je pas uitgeleend je of  je bent onzorgvuldig geweest etc.
Een mogelijke technische of administratieve fout  wordt per definitie niet direct erkent daarnaast moet fraude door de eigenaar/gebruiker worden aangetoond die met medewerking van de bank de zaak in behandeling nemen en die een onderzoek instellen naar de schadetoedracht en de informatie vrij geven wie ,wat waar en hoeveel is afgeboekt .

Het is een nogal naïeve veronderstelling dat in een digitale wereld er geen data opslag mag plaats vinden nog bestaat, deze worden door diverse diensten bevraagd en verwerkt ,waarbij de eerzame burger niets te duchten heeft. We moeten niet zo verbaasd reageren dat onze en inlichtingen diensten van de providers alle gevraagde gegevens ontvangen. Dit samen met  al onze digitale gegevens die zij monitoren waarbij men  de privacy en geheimhouding zal respecteren en waarborgen. Te denken dat je ongezien op de digitale snelweg kunt begeven is dan ook een beetje naïef en een provider die verondersteld dat deze geen data opslaan van gebruikers is dan ook heel hypocriet.

Ik wil iedereen oproepen de klachten te melden bij o.a. Tros radar ,en ik probeer een collectieve zaak aan te spannen iedereen kan zich via mij aanmelden.


Hoi Raybra,

Graag wil ik allereerst vermelden dat Scotsman geen werknemer is bij Simyo, maar een welwillend Forumlid is. Hij probeert andere klanten met klachten ook de andere kant van het verhaal te laten inzien. De kant waar je zélf inzicht hebt in je verbruik, daar waar het voor een provider per wet verboden is om deze gegevens in te zien. Dit waarderen wij als moderators heel erg aan een waardevol forumlid als Scotsman.

Op het moment dat je verstandig omgaat met een databundel zonder limiet, kun je bij Simyo ontzettend goedkoop gebruik maken van alle diensten. Door hier wat minder goed op te letten, kun je inderdaad in sommige gevallen snel buiten je bundel gaan. Er zijn tegenwoordig tal van Apps of programma's op je telefoon die dit kunnen blokkeren, zodra je door je bundel heen dreigt te raken.

In jouw geval, zie ik ook dat er plotseling ontzettend veel verbruik is gemeten op je aansluiting. Dit is niet in een kwestie van minuten gebeurd, maar in een kwestie van uren. Je telefoon heeft tussen 23:30 en 4:30 inderdaad 1,8/1,9 gigabyte aan internet verbruikt. Ik zeg hier bewust telefoon, want ik kan mij voorstellen dat jijzelf niet op dat tijdstip bedacht dat je eens zoveel data zou verstoken.

Ik heb contact opgenomen met de KPN netwerkspecialisten om te checken of je verbruik terecht is geregistreerd en of er inderdaad geen registratie fout is gemaakt. De hoeveelheid verbruik is makkelijk te halen in het tijdsbestek en je telefoon is op dat moment constant in verbinding geweest met het KPN netwerk. Ook heb je om 23:34 een bericht gekregen, dat je bundel 100% op was. Als hier sprake was geweest van een registratiefout had ik dit graag toegegeven, maar alles wijst erop dat je telefoon dit echt heeft verbruikt.

Je geeft aan dat je datamanager App dit verbruik niet heeft geregistreerd. Dit kan in sommige gevallen kloppen. De meeste datameters hebben bepaalde machtigingen niet. Zo mogen de meeste meters geen systeemupdates of App updates registreren. Dit is echter wel in te zien met de datameter in je telefoon zelf. In deze blog word je precies uitgelegd hoe je dit doet.

Heb je toevallig afgelopen tijd het nieuws een beetje gevolgd omtrent het toestaan van opslaan van verbruiksgegevens van klanten?

Misschien denk je daarna anders over het opslaan van verbruiksgegevens 🙂 Hopelijk heeft Simyo in de toekomst wél de mogelijkheid om je precies te laten zien waar je data aan op is gegaan. Tot dat moment, is het zaak dat je dit zelf in de gaten houdt.
Reputatie 6
Badge +10
Hier hetzelfde probleem. Internet alleen mogelijk via wifi, dat is het abonnement! Nu ineens een factuur van 158,- door internetgebruik terwijl normaal gesproken de factuurhoogte rond de 8,- is!!! Schandalig zonder waarschuwing of wat dan ook! Heb al een vraag via e-mail gesteld maar ik ben zeer ontstemd. Hoe is dit mogelijk????

Hoi jleemreis, welkom op het Simyo forum.

Wat vervelend dat je zo'n hoge factuur hebt ontvangen en dat ondanks dat je niet door hebt gehad dat je verbruik zo hard is gegaan in oktober.

Ik zie dat het in jouw geval op 27-10 behoorlijk wat verbruik is gemeten. Je hebt toen in een aantal uur zo'n 780 MB verbruikt. Dit kunnen een heleboel dingen zijn geweest. In dit geval denk ik aan een systeem update. Heb je al met behulp van de informatie uit deze blog gekeken of je kunt achterhalen wat dit nou precies is geweest?

Er is inmiddels al een reactie geweest van ons Backoffice team op je e-mail met een oplossing. Heb je die e-mail al gezien? 🙂
Badge
Forum expert Scotsman die in dit topic reageert is zo te horen in dienst van Simyo om zo op het forum wenselijk op de reacties te reageren.
klinkt allemaal zeer Simyo minded..
Het verhaal is mij duidelijk ,resume in mijn overzicht van mijn dataverbruik van mijn app my data manager staat niet vermeld dat ik data heb verbruik in de veronderstelde periode van een paar minuten!
In deze app  nog in mijn Simyo overzicht is het gebruik te zien wat de oorzaak zou moeten zijn  van maar liefst 1.9 G verbruik in een aantal minuten . volgens mij is dit extreem veel  voor een telefoon die niet aan het downloaden is, waar geen apps op geactiveerd zijn etc.

Als er geld van je creditcard wordt  afgeschreven met extreem hoge bedragen krijg je het zelfde verhaal ,je zal het zelf wel hebben opgenomen, je hebt je pas uitgeleend je of  je bent onzorgvuldig geweest etc.
Een mogelijke technische of administratieve fout  wordt per definitie niet direct erkent daarnaast moet fraude door de eigenaar/gebruiker worden aangetoond die met medewerking van de bank de zaak in behandeling nemen en die een onderzoek instellen naar de schadetoedracht en de informatie vrij geven wie ,wat waar en hoeveel is afgeboekt .

Het is een nogal naïeve veronderstelling dat in een digitale wereld er geen data opslag mag plaats vinden nog bestaat, deze worden door diverse diensten bevraagd en verwerkt ,waarbij de eerzame burger niets te duchten heeft. We moeten niet zo verbaasd reageren dat onze en inlichtingen diensten van de providers alle gevraagde gegevens ontvangen. Dit samen met  al onze digitale gegevens die zij monitoren waarbij men  de privacy en geheimhouding zal respecteren en waarborgen. Te denken dat je ongezien op de digitale snelweg kunt begeven is dan ook een beetje naïef en een provider die verondersteld dat deze geen data opslaan van gebruikers is dan ook heel hypocriet.

Ik wil iedereen oproepen de klachten te melden bij o.a. Tros radar ,en ik probeer een collectieve zaak aan te spannen iedereen kan zich via mij aanmelden.
Ik heb overigens ook nog geen reactie gekregen op mijn oproep op dit forum gister... Ik dacht dat er altijd snel werd gereageerd werd?
Hier hetzelfde probleem. Internet alleen mogelijk via wifi, dat is het abonnement! Nu ineens een factuur van 158,- door internetgebruik terwijl normaal gesproken de factuurhoogte rond de 8,- is!!! Schandalig zonder waarschuwing of wat dan ook! Heb al een vraag via e-mail gesteld maar ik ben zeer ontstemd. Hoe is dit mogelijk????
Reputatie 6
Badge +10
Hoi MMdeGier,

We hebben een poosje terug een blog geschreven met een paar tips hoe je je data terug kan halen en inhoudelijk kunt zien waar je data nou naartoe is gegaan. Lees die blog hier. Ik denk dat met behulp van die instructies je een stuk duidelijker wordt, waar je data aan op is gegaan.

Laat je ons even weten waar je data aan op is gegaan?
Reputatie 1
Hoi MMdeGier 🙂,

Vervelend dat je zo geschrokken bent van je factuur 😞 In je verbruik zie ik dat je op drie dagen een hoge piek hebt in je dataverbruik. Op 2, 15 en 18 september. Je kunt dit ook zien op je factuur. Ik kan niet inzien waar je data aan is besteed. Deze gegevens mag ik niet bekijken vanwege privacy redenen. Er zijn ook apps waarmee je kunt bekijken waar je data aan is besteed. Heb je op je toestel ook zo’n app zitten. Meer informatie hierover kun je hier vinden. Als je 50 % en 100 % hebt verbruikt, dan ontvang je van ons een sms. Vanaf 21 september was je internetbundel op. Daarna is er nog internet verbruikt.

Heb je ook de sms gezien dat je databundel op was?


Hoi Naomi,

Jammer dat je het niet volledig mag inzien, je zou mijn volledige toestemming hebben.
Ik heb gelijk die datavebruik ingesteld op de mobiel en ja ik zie dat ik 18 sept de sms heb ontvangen. Als ik een keer zo'n sms ontvang, dan had ik vaak nog meer dan genoeg data om door te kunnen.

Ik heb dit al best lang en er veranderd nooit iets verder, ik vind het echt héél erg onbegrijpelijk dat het ineens nu zo hoog is?!
Ik kan het ook niet betalen..
Reputatie 4
Badge +10
Hoi MMdeGier 🙂,

Vervelend dat je zo geschrokken bent van je factuur 😞 In je verbruik zie ik dat je op drie dagen een hoge piek hebt in je dataverbruik. Op 2, 15 en 18 september. Je kunt dit ook zien op je factuur. Ik kan niet inzien waar je data aan is besteed. Deze gegevens mag ik niet bekijken vanwege privacy redenen. Er zijn ook apps waarmee je kunt bekijken waar je data aan is besteed. Heb je op je toestel ook zo’n app zitten. Meer informatie hierover kun je hier vinden. Als je 50 % en 100 % hebt verbruikt, dan ontvang je van ons een sms. Vanaf 21 september was je internetbundel op. Daarna is er nog internet verbruikt.

Heb je ook de sms gezien dat je databundel op was?
Reputatie 4
Badge +10
Hoi petrabktes,

Friesian heeft je al op weg geholpen. Super om te zien 🙂 Het zijn inderdaad goeie manieren om je internetverbruik te verlagen. In zijn laatste reactie op je heeft hij nog meer tips gegeven. Kom je hier uit? Je hoeft geen hoge internetkosten te krijgen. Je kan je Mb’s namelijk altijd bijhouden via Mijn Simyo en via de Simyo app. Ook krijg je altijd een sms wanneer je 50 % en 100 % hebt verbruikt. Op deze manier hou je je internetverbruik in de hand. Als je een sms ontvangt dat je databundel 100 % is verbruikt, kan je je optie Internet op je mobiel uitzetten via Mijn Simyo. Zo komen er geen buiten de bundelkosten.

Als je op je toestel internet uitzet, dan kan het voorkomen dat er toch internetverbinding komt. Wanneer je de optie uitzet via Mijn Simyo, dan wordt deze meteen geblokkeerd op het netwerk. Dit is een verschil tussen wanneer je het op je toestel uitzet. Wij gaan niet over je toestel en ook niet over je toestelinstellingen. Vandaar raad ik je aan het via Mijn Simyo uit te zetten 😉 Als je via ons iets uitschakelt, dan kunnen wij ook nagaan of het goed is doorgevoerd. Je kunt hier veel tips lezen over internetverbruik, hoe je bijvoorbeeld dataverbruik kan verminderen en welke apps je kunt gebruiken :o

Hebben we je vraag zo beantwoord?

@Friesian; bedankt voor je reacties. Super dat je zo goed meehelpt!
Reputatie 4
Badge +10
Hoi timverhallen, welkom op het Simyo forum!

Ik zie dat Scotsman je al een goede tip heeft gegeven. Bedankt daarvoor Scotsman 😃 Jammer dat je verbruiksspecificatie je niet meer duidelijkheid gaf.

Je factuurkosten zijn vanaf juni inderdaad hoger geworden. Ik zie dat dit te maken heeft met internetverbruik. Je verbruikt meer dan je aan Mb’s hebt in je internetbundel. Goed dat je je internetbundel hebt verhoogd. Helaas heeft dit niet geholpen. Je dataverbruik is namelijk ook hoger geworden. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen. Ik kan namelijk niet inzien waar je data aan is besteed. Voor de maand september heb je bijvoorbeeld 1463 Mb buiten je bundel verbruikt. Als ik op je factuur van september kijk dan zie ik een aantal piekmomenten staan. Je kunt deze zelf ook bekijken op je factuur. De grootste hoeveelheid die je op je factuur ziet is 60.002 kB. Dit is het grootste dat wordt verzonden over ons netwerk. Op 3, 4, 5, 6, 7, 10 en 18 september zie je deze pieken.

Als je 50 % en 100 % hebt verbruikt van je internetbundel, dan wordt er een sms gestuurd. Heb je deze sms ook gezien. Voor september zie ik bijvoorbeeld dat je op 9 september al buiten je bundel was. Daarna heb je nog tot en met 30 september internet verbruikt. Je kosten zijn hierdoor opgelopen.

Ik raad je aan om een app te gebruiken waardoor je meer inzicht krijgt in je dataverbruik. Hier zie je een uitgebreide uitleg over de verschillende apps. Ook zie je hier voor verschillende toestellen een aantal tips om je dataverbruik te verminderen.

Heb ik je vraag zo beantwoord?

@Scotsman; bedankt voor je reactie 😮
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Oiski,

Inderdaad apart. Zeker ook omdat de sms wel is verzonden. Ik raad je aan het even in de gaten te houden. Je vertelt ook in je bericht dat je geen sms ontvangt van je vrouw. Is je vrouw de enige van wie je ze niet ontvangt of ook van andere mensen niet? En krijgt je vrouw jouw berichten wel? Soms kan het zijn dat je in je toestel een nummer per ongeluk blokkeert. Wil je in je toestel nagaan of dit misschien is gebruikt?

Jammer dat je hoge dataverbruik nog een raadsel blijft. Je kunt via verschillende apps bijhouden waar je data aan wordt besteed. Let wel op, niet alles wordt nauwkeurig tot de Mb bijhouden. Deze apps geven hiervan ook een melding. Je kunt hier allerlei handige tips vinden. Ook staat hier informatie over welke apps je kan gebruiken om je dataverbruik beter in te zien :o

Bedankt voor de warme douche! Dit doet ons zeker goed :D

Als je nog vragen of opmerkingen hebt, dan weet je ons te vinden hé.
Reputatie 1
Beste Simyo,

Ik keek deze week op Mijn Simyo en zag dat ik een rekening heb van €85-,! Dit is mij nog nooit eerder overkomen dat ik zooveel moet betalen aan mijn telefoonrekening. Ik heb een 1000mb internet en daar red ik het altijd prima mee, maar nu opeens niet.
Ik heb bij de verbruikerskosten gekeken en de dagen waarbij ineens betaald moest worden, lijken mij zelf erg stug als ik in mijn agenda kijk.
Ik luister bijna nooit meer online radio, maar gewoon mijn mp3 speler. Ook op de dagen dat mijn bunder overschreed, gebruikte ik daar amper tot niet.
Dus ik vraag mij echt heel erg af hoe het zo is?! Mijn hart is gezakt en zo'n bedrag kan ik voorlopig nog niet betalen.... Help!!

Groetjes,
Hoi petrabktes.

Even nalopen wat ik standaard doe, misschien dat jij dat ook doet, maar ter controle.
Een aantal apps worden standaard meegeleverd, dat klopt.
Als 1e heb ik bij google store (mijn apps) door op het tasje symbool te blijven klikken tot er staat o.a. mijn apps, instellingen (kiezen)
Apps niet automatisch bijwerken. 

Dan op je telefoon bij instellingen gaan naar applicatiebeheer.
Zie je dan staan als voorbeeld Chrome, Hangouts, Youtube die heb ik dan teruggezet naar fabrieksinstelling.
Dit scheelt ook nog eens ruimte bij apparaatgeheugen.
Door bij google store geen apps automatisch bij te laten werken, beslis jij welke apps wel of niet worden bijgewerkt en dat kan dan met wifi.

Bij #35 noemde ik APN wissen wat daar staat.
APN ..... Acces Point Name. Is de toegangspoort voor mobiel data.
Is te vinden bij instellingen op je telefoon (bij mij... meer instellingen) mobiele netwerken en dan namen toegangspunten.
Verwijder je bij APN portalmmm.nl zal mobiel data niet plaatsvinden, evenals wanneer je op mijn simyo internet uit zet.

Je hebt het over google+, bedoel je daarmee je google+ account verwijderen?

Dat vindt je hier.

Groet,
Friesian.

Pfff, een heel verhaal, nietwaar?🆒

ff doorlezen, en laat je weten of ik duidelijkheid heb gebracht met deze toelichting?
Je vraagt, is het malware? Heb je een goede virusscanner geinstalleerd? (Bijvoorbeeld cm security is goed)
Heb je ingesteld dat apps niet automatisch worden bijgewerkt? Doe dit uitsluitend via Wi-Fi.
Daarom heb ik al eerder opgemerkt om de APN tekst te wissen, dan gebeurt er geen mobiel data gebruik....(ook niet onbewust)

ik heb inderdaad al een virusscanner. Ik heb ook maar een paar (gratis) apps. Dus niet zo waarschijnlijk dat dit het probleem was.
De situatie ging niet om gebruik van gratis WIFI, dus niet van toepassing. Maar ik begrijp het probleem daarbij.

Alleen die APN tekst wissen weet ik niet. Hoe moet dat? Waar heb je dat uitgelegd? Die tip  wil ik graag terug zien.
(en nogmaals: tips op facebook zie ik niet. Ik zit niet op facebook.)

Ik heb gisteren alle apps nagelopen, en overal het gebruikt van achtergrond data uitgezet.
Ook enkele apps verwijderd. Ik zou ook graag google plus verwijderen, maar die laat zich niet verwijden. Ik zet google plus regelmatig uit, maar als ik een andere keer weer kijk, is die toch vaak weer aan. (Ik heb diverse  google apps, waar ik niet op zit te wachten, maar die zichzelf hebben meegeinstalleerd bij een update van de telefoon. Ik wil ze niet, maar ik kan ze niet verwijderen).
Toch nog even iets vermelden wat ik vergeten was.
Wanneer je een data manager gebruikt (3G Watchdog, My Data manager of Onavo Count) dan zou je die in kunnen stellen op bij 40% verbruik waarschuwing en bij 50% mb verbruik afsluiten, zie je dan dat er nog veel ruimte is dan zou je de volgende maand kunnen opschalen naar 10% meer.
(naar eigen behoefte veilig instellen)

Groet,
Friesian
Edit

Toestel upgrades via wifi!

Groet,
Friesian
Hoi petrabktes.

Je vraagt, is het malware? Heb je een goede virusscanner geinstalleerd? (Bijvoorbeeld cm security is goed)
Heb je ingesteld dat apps niet automatisch worden bijgewerkt? Doe dit uitsluitend via Wi-Fi.
Daarom heb ik al eerder opgemerkt om de APN tekst te wissen, dan gebeurt er geen mobiel data gebruik....(ook niet onbewust)

En het besturingssysteem kan zelfs een beetje datagebruik geven, zelfs als de telefoon uit staat. (Wanneer APN niet gewist)

Gebruik zoveel mogelijk wifi, en vertrouw niet blindelings op gratis wifi. (Om dus zeker te zijn van geen mobiel dataverkeer... APN wissen)
**************************
Mobiele netwerken uitzetten is natuurlijk gemakkelijker, maar om zeker te zijn dat er 100% geen mobiel dataverkeer kan plaatsvinden zijn er 2 methodes.
 1. Op mijn simyo, internet uitzetten.
2. APN wissen.

Mocht je denken ik vertrouw het niet helemaal kun je na een back-up van je contacten, je toestel terugzetten naar fabrieksinstelling.

Groet,
Friesian.
Bedankt voor je reactie. Jammer dat aanpassen kosten niet mogelijk is, al begrijp ik dat zoiets anders ligt bij gebruik in het buitenland.
Ik betwist ook niet dat ik in het buitenland internet hebt gebruikt. Dat was een bewuste keuze ( tenminste een klein aantal mb's), dus het uitzetten van interrnet op mijn simyo is geen goede oplossing. Want dan is ook gewenst internet gebruik onmogelijk. Ik wil allleen begrijpen, wat er mis gaat, waardoor in korte tijd zoveel wordt gebruikt, terwijl je het zelfde doet wat anders slechts enkele mb kost. We hebben vrijwel alle apps standaard op uit staan. Maar het kan dus volgende keer weer gebeuren?
Een collega ontving afgelopen week een mailtje, die verstuurd was door een collega via mobielinternet. Maar die mail ontving ze tientallen malen! blijkbaar blijven hangen inhet netwerk. Zoiets kan blijkbaar toch gebeuren, en zou wellicht ook dat vreemde dataverbruik verklaren. Kunnen jullie zoiets zien?
Ik maak me bovendien wel zorgen als ik lees dat andere onverwachte rekeningen hebben boven de 200 euro. Zorgelijk, als dit zo onbetrouwbaar is. gebeurt dit oook bij andere providers?
Verder ben ik verbaast om te lezen, dat er data verbruikt kan worden ondanks het uitzetten van mobiel internet op je telefoon.
Dat lijkt me een technisch probleem. Maar wiens "schuld" is dat? De fabrikant van de telefoon? De provider? Niet de consument lijkt me? Die kan er niets aan doen. Interessante kwestie om eens voor te leggen aan bijvoorbeeld de consumentenbond. ( niet om mijn persoonlijke zaak hoor, maar het algemene principe). En belangrijker? Wie kan er iets aan doen om het op te lossen? of gaat het toch om malware?
Oh ja, niet iedereen zit op ifacebook. Dus tips voor veilig gebruik zijn welkom, maar via facebook ga ik ze niet zien.
Heb ik inderdaad bekeken maar dat geeft geennduidelijkheid. Tevens gaat het mij met name ook om Hoe het kan zijn dat het in een keer hoger is terwijl dit nooit is geweest. Niks is veranderd aan mijn instellingen apps of andere zaken. Voor mij is het niet te verklaren Hoe dit komt. De rekeningen komen nu al meerdere malen erg hoog uit!!
Reputatie 7
Badge +9
In afwachting van het antwoord van Simyo even een vraagje: word je niet veel wijzer van de kostenspecificatie op je factuur? Daar zou je exact moeten kunnen zien hoe het totaalbedrag is opgebouwd en hoeveel kosten je eventueel buiten je bundel hebt gemaakt. Hou er rekening mee dat kosten gemaakt in het buitenland niet uit je bundels komen, dus het verhogen van een bundel speciaal voor een buitenlandse vakantie heeft geen zin. 
Graag ontvang ik een uitleg over het volgende:
sinds juni stijgen mijn maandelijkse kosten enorm, terwijl ik niets anders doe dan voor juni. ik kan niet geloven dat het verbruik dermate zou zijn gestegen . zelfs toen ik bijna 3 weken met vakantie ben geweest in het buitenland en dus ook vrijwel geen internet danwel belminuten gebruikt heb, heb ik ook een ontzettend hoge rekening.

tevens heb ik de internetbundel verhoogd of het daar aan zou liggen zodat ik daar wel voldoende zou hebben, echter is iedere maand de rekening weer hoger.

Bovenstaande heb ik ook al gemaild naar jullie. Erg snel antwoord gekregen,echter word er niet op mijn vragen geantwoord en heb ik het idee dat er een standaard mail verzonden is waar achter de "privacy" verscholen word. Inhoudelijk is niet naar de mail gekeken.

Graag verneem ik jullie reactie en uitgebreide uitleg.

met vriendelijke groet,
Tim Verhallen
Hoi Ernst,Super dat Simyo hier zo mee omgaat!Vindt alleen nog gek dat ik die smsjes niet heb ontvangen!Weet niet eens of dit idd aan jullie ligt...kreeg van mn vrouw ook net te horen waarom ik haar smsjes niet lees terwijl ik haar heb laten zien dat ik toch echt niets heb ontvangen!terwijl ik toch regelmatig smsjes binnen krijg!Wat ik natuurlijk ook een raatsel blijf vinden is het hoge data verbruik,heb gewoon nog mn oude telefoon doe naar mijn mening niets anders dan anders..en toch ineens die flinke stijging!(raar)Maar ben natuurlijk dolblij met jullie coulance!!!!!Van mij voor jou de WARME DOUCHE🆒
.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Oiski en jan v W,

Gisteren heb ik al een uitgebreide reactie aangekondigd. Hier is ‘ie dan:

Natuurlijk is het niet onze bedoeling om onze klanten in financiële problemen te drukken. Dat is niet het idee achter onze goedkope bundels.
Het klopt dat internetten buiten je bundel een stuk duurder is dan binnen je bundel. Daarom proberen we iedereen zo goed mogelijk voor te lichten over hoe je telefoon werkt, hoe je ongewenst internetverbruik kunt voorkomen en kunt controleren.
Hou ook onze Facebookpagina goed in de gaten, daar plaatsen we regelmatig handige artikelen en geven we tips.

Oiski, je geeft aan geen SMS berichten te hebben ontvangen over je bundelverbruik. Nu heb ik dat laten onderzoeken en deze zijn als volgt verstuurd:
Op 11 september om 15.45 uur dat er 50% verbruikt was en op 15 september om 15.59 uur dat je bundel volledig verbruikt was.
Vervolgens hebben we je op 9 oktober om 08.05 uur weer een SMS gestuurd dat je bundel voor de helft op is en op 13 oktober om 07.57 dat ie helemaal op was.
Heb je ze echt niet gekregen, of heb je ze over het hoofd gezien?
Nu wil ik je vragen om de geïncasseerde factuur van september te storneren. Je zult heel snel daarna een herinneringsmail ontvangen, maar die kun je negeren. Een paar dagen later krijg je een mailtje met een iDeal link voor het nieuwe bedrag. Ik heb voor die factuur je internetkosten verrekend met een bundel van 1500 MB. Dit hebben we alvast ook gedaan voor deze maand voor de kosten die je tot nu toe gemaakt hebt met internet.

Jan v W, dat stukje over het storneren en de herinneringsmail geldt ook voor jou. Jij hebt in september 531 MB zonder bundel verbruikt. Dit heb ik verrekend met een bundel van 1000 MB.
Het klopt overigens dat je geen internetbundel hebt, maar dat betekent niet dat je niet kunt internetten. In de mails die je krijgt wanneer je net klant bent waarschuwen we daar ook voor:
“Houd er rekening mee dat 'Internet op je Mobiel' direct mogelijk is met je Simyo simkaart. De kosten hiervoor kunnen snel op lopen wanneer je geen internetbundel hebt.”
Stond in de mails die jij hebt gekregen niet zoiets?

Hoi petrabkts,

In jouw geval gaat het om internetverbruik in het buitenland. Hierover mag ik helaas geen coulance geven. Het is namelijk een type verbruik dat altijd buiten alle bundels valt en dus ook niet te verrekenen is met een binnen bundel tarief.
Het enige dat ik voor je kan doen is ook jou de tips geven hoe je het beste om kunt gaan met internet op je telefoon.
Helaas is het uitzetten van het dataverkeer in de telefoon vaak niet genoeg. De enige manier die wij als provider kunnen garanderen en om ‘Internet op je mobiel – buitenland’ uit te zetten op Mijn Simyo. Gaat er dán nog iets mis, dan kunnen we je tegemoet komen.
Je vraagt je overigens af of je Sony Xperia E wel snel genoeg is om zoveel data in zo’n korte tijd te gebruiken. Dat is ie. Met groot gemak. Met de maximaal haalbare snelheid in jouw telefoon kun je 51 MB in 1 minuut downloaden. Je zat nu ongeveer op de helft daarvan zie ik in je gegevens.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je, petrabkts?


Friesian, dank je voor je tips!

Reageer