.

Belbundel voor Prepaid: goed idee of niet?

  • 16 September 2014
  • 38 reacties
  • 3631 Bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Opnieuw bedankt voor de reacties. Voor degene die aangeven het geen goed idee te vinden. Zou er een situatie zijn waarbij het voor jullie wel interessant is?

Denk bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan 1 maand aan te houden? Hoewel de tarieven bij een abonnement lager liggen, zit je bij prepaid niet direct aan een vast bedrag per maand vast en geeft het je wel de mogelijkheid om in een drukke tijd even wat goedkoper te bellen.

Gr.

Alex
Eigenlijk is dit een tussenweg willen zoeken naar hoe het vroeger was en nu is.


Het bellen van vroeger:
  • Bellen werd afgerond afgerond per seconden / minuten
  • Beltegoed kon je eerst maandenlang meenemen, waarna het steeds meer afnam... max 2 maand.. max 1 maand.. niet meenemen naar volgende maand. Ongeacht pre-paid  of abbonement.
Het bellen van nu:
  • Bellen wordt meestal per hele minuut, NAAR BOVEN, afgerond. (Het afromen van minuten op maandbasis)
  • Je 'koopt' een bel-bundel maar resterende minuten / mb's  worden aan het eind van de maand afgenomen. Dit komt feitelijk neer op een afgeleide van het afhuren van minuten maar aan het eind van de maand loopt de huur af. De meesten met een abbonent verliezen dus enkele tot vele minuten en betalen feitelijk meer per minuut.   Als oplossing kan je per maand je belbundel aanpassen zodat je in theorie niet teveel weg gooit maar weet je aan één kant nooit van te voren wanneer je 'plots' meer minuten nodig hebt. Tegelijk zijn de buiten bundel tariefen absurd veel duurder waar mensen niet op zitten te wachten en kiezen dus voor een bepaalde overhead. Wat in vele gevallen alsnog weer winst is voor de provider.

Conclusie: gemiddeld gezien verlies je altijd een X aantal minuten per maand terwijl je wel voor de volle pond hebt betaald.
Om deze reden hebben redelijk wat mensen (die weinig bellen) liever de prepaid optie; zelf betalen en gebruiken wanneer je wilt zonder verlies van minuten.
Als trade-off betalen deze mensen wel een hoger tarief maar zijn aan het einde van een maand / jaar alsnog stukken goedkoper uit.
Voor die perieoden waarin ze denken meer te gaan bellen, moet er dan wel al een heel simpel en toch goedkoper abbonement worden aangeboden die ze 
daadwerklijk ook alleen maar voordelen biedt. Dus geen vreemde haken en ogen dan wel kopzorgen en ingewikkelde facturen en construcies met belemmeringen.
Uiteindelijk ben je bezig met een constructie voor de tussenliggende laag, die mogelijk iets goedkoper uit kan zijn per jaar.


Twee simpele oplossingen, gewoon voor iedereen:
  • een lage fixed rate tarief voor alle Simyo klanten, achteraf betalen naar wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
  • Verschillende tarieven per ingekochte hoeveelheid pre-paid ( a la  abbonementen) waarvan je de ongebruikte belminten gewoon onbeperk (minimaal 1x per 6 maanden bellen / smsen) mee kan nemen. Bijvoobeeld:  6 euro voor 100 minuten,  11 euro voor 200 etc.... Dit maakt het makkelijk voor de klant en overzichtelijk, aangezien je de prijs per minuut goedkoper word naarmate hoeveel ze inkopen. Echter is dit aan de back-end een zekere mind-blown opgave om bij te houden wanneer de minuten/tarief voor X bundel op is en de nieuwe bijgekochte minuten van bundel Y ingaan. Zeker als de zeer regelmatig gaan opwaarderen. Echter is dit niet het probleem van de klant.

Daarnaast is het simpel om te vertellen wat elke klant het liefst ziet:
  • Zowel prepaid en abbonement minuten gewoon mee kunnen nemen in plaats van verliezen. En feitelijk prepaid overbodig maken.
  • Standaard alle gesprekken afronden per seconden. Dus betalen voor wat je echt belt.
  • Een zeer scherpe Europees tarief voor bellen & internet, en geen absurde buiten bundeltarvieven.
  • Geen afronding / prijsverhogingen dan wel 'inflatie correctie' stunten uithalen bij invoeren van bovenstaande drie punten.
Echter moet dan de provider het doen met een minder winst met de huidige hoeveelheid klanten als investering in tevereden klanten en hopen op 
een toestroom van nieuwe klanten, die uiteindelijk de winst weer omhoog moeten brengen. Uiteraard gaat de 'klant is koning' er anno 2014 niet 
vanuit dat een bedrijf de hand in eigen boezen steekt en eerder opzoek is naar een constructie die de omzet  (en het liefst ook de winst) vergroot.
Dat gaat alleen gepaard met 'nieuwe & handige'  contructies die doen lijken of ze voordeliger zijn voor de klant maar niet zijn,
OF dat wellicht wel zijn maar alleen wanneer de klant zelf per maand door heel veel hoepels gaat springen om dat te bewerkstellen.

My two cents.

*Ben een relatief tevreden Simyo gebruiker, gekeken naar opties en prijzen van de concurrentie.
Echter (kan) beter = (kan) beter.
Badge
Simyo zou eerst eens moeten beginnen met afschaffen van het starttarief, zeer onwenselijk.
Badge +2
Simyo zou eerst eens moeten beginnen met afschaffen van het starttarief, zeer onwenselijk.
Welk startarief dan?
Quote:

Prepaid tarieven

Bij Simyo prepaid bel je op het betrouwbare KPN netwerk tegen extreem lage prepaid tarieven en kun je zelf alles eenvoudig online beheren en inzien. Tevens betaal je bij Simyo prepaid alleen voor wat je verbruikt en zit je nergens aan vast.

Bij het bestellen van een Simyo prepaid startpakket betaal je € 5,- en daarbij krijg je direct € 7,50 beltegoed!
Tarieven voor bellen & SMS’en met Simyo Prepaid
Bellen  € 0,10 per minuut
SMS  € 0,10 per bericht
Géén start tarief  -

Je betaalt per seconde met een minimum van 1 minuut.

Beltegoed is onbeperkt houdbaar, bij minimaal één uitgaand gesprek of sms'je elke 6 maanden

Ons zustermerk Hi biedt bellen en betalen per seconde zonder start tarief aan in combinatie met prepaid. Je betaalt dan € 0,36 per minuut en € 0,09 per SMS. Kijk voor meer informatie op hi.nl/prepay of ga naar een van de winkels van Hi.

Kijk voor meer informatie over sms diensten op www.simyo.nl/smsdiensten
Badge
Welk startarief dan?

Zie hier (pdf). Destijds kon het wel van 7 naar 10 cent, maar van 10 naar 0 was dan net weer niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +9
Wel even duidelijk:

Tarieven Simyo prepaid voor klanten voor 1 juli 2008 klant zijn geworden bij Simyo
Badge
Ik heb "ja" gestemd omdat het interessant kán zijn, maar - het hangt vooral van de tarieven en voorwaarden af.
Zo zijn jullie databundels zo duur dat ik met Hema prepaid goedkoper uit ben dan met een abonnement van jullie ;)
Heb dus al 2 simkaarten in gebruik omdat de data bij Simyo niet interessant is, qua bellen hangt het op een hele minimale marge. Wat dat betreft zou een interessante bundel dus wel het verschil kunnen gaan uitmaken tussen Simyo er helemaal uit, of alleen bellen/sms'en via Simyo en data over de 2e sim.
Reputatie 2
Badge +6
Hallo iedereen,

Bedankt voor alle reacties :)

@Big-Opti, Dat is nog eens een uitgebreide reactie! Bedankt voor je duidelijke uitleg en omschrijving die je gebruikt. Ik zie dat je een Sim Only klant bent, zou je eventueel overstappen naar Prepaid als je dat met een belbundel kan bestellen?

@Rik, Het starttarief is inderdaad al een tijdje eruit gehaald. Als je inlogt op Mijn Simyo kun je overstappen naar de nieuwe voorwaarden. Als je dit hebt gedaan, zou een belbundel voor Prepaid dan interessant zijn? Wat zouden voor jou bijvoorbeeld belangrijke voorwaarden van zo'n bundel moeten zijn?

@Asante, Wat is voor jou een goed tarief voor een belbundel voor Prepaid en welke voorwaarden moeten die bundel dan hebben? Alle suggesties zijn welkom :)

Erg fijn om te lezen dat jullie zo enthousiast reageren. We kijken uit naar jullie ideeën en suggesties!
Badge +3
Een prepaid belbundel kan technisch lastig zijn en onduidelijk voor de klant, bedenk ik me achteraf, 1 maand een bundel met lager beltarief, houdbaar of niet houdbaar en hoelang houdbaar met welk beltarief, meer keuzes meer onduidelijkheid.
Is het niet handiger om prepaid minuten te kunnen kopen, is nu al, maar hoe meer in één keer, hoe lager de aankoopprijs?

basistarief - prepaid 10 cent per minuut

Basistarief hoe hoger de aankoop, des te meer korting::
100 minuten € 10,00 € 0,10 p.m.
200 minuten € 18,00 € 0,09 p.m.
300 minuten € 24,00 € 0,08 p.m.
500 minuten € 35,00 € 0,07 p.m.
1000 minuten € 60,00 € 0,06 p.m.
1500 minuten € 75,00 € 0,05 p.m.

abonnement met lager beltarief:
100 € 4,00 € 0,04 p.m.
200 € 5,00 € 0,025 p.m.
300 € 6,00 € 0,02 p.m.
400 € 7,00 € 0,0175
500 € 8,00 € 0,016 p.m.
1000 € 14,50 € 0,0145 p.m.
1500 € 19,50 € 0.013 p.m.

Veel succes met al deze keuzes.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Hierbij even een update. Momenteel zijn we bezig om alle reacties uit dit topic nog eens goed door te nemen. Ik zal dan samen met Bart (productmanager) goed kijken naar alle berichten, tips en ideeën welke hier door jullie hier zijn gedeeld. Ik verwacht volgende week dan ook wat meer te kunnen vertellen over wat we met jullie reacties hebben gedaan.

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor alle reacties tot nu toe :D

Groetjes,

Alex
Badge +1
De belangrijkste reden om van abonnement over te stappen naar prepaid is het bel gedrag. Althans zo is dat bij mij. In de regel maakte ik maar voor de helft gebruik van het aantal minuten. Dat wil zeggen 50% weggooit geld. Ik verwacht dat dit met een belbundel niet anders is. Prepaid bied dan uitkomst omdat je alleen betaalt wat je verbruikt Nadeel van prepaid is natuurlijk de hoge prijs per minuut. Je belgedrag wordt dan zuiniger. Mijn suggestie zou dan zijn breng die vaste prijs omlaag. Klanten hoeven dan niet zo zuinig meeren te zijn met bellen Voor Simyo betekent dat grotere omzet aan belminuten. Daarbij komt nog dat je door die lagere prijs een nog veel scherper positie krijgt ten opzichte van de concurrerende providers.
Vriendelijke groet,
Frans
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Zoals ik vorige week had aangegeven zou ik deze week terug komen op de vraag of we een belbundel voor prepaid gaan introduceren. Ik heb de reacties samen met Bart doorgenomen. Een kleine meerderheid (54%) heeft te kennen gegeven een belbundel voor prepaid geen goed idee te vinden. 46% vindt het wel een goed idee.

http://i61.tinypic.com/34pgaox.jpg

De voornaamste reden hiervan is dat het voor jullie nog onduidelijk is wat de toegevoegde waarde is van een belbundel voor prepaid. Er is namelijk al een goed alternatief beschikbaar, namelijk een maandelijks opzegbaar sim only abonnement. Een belbundel voor prepaid gaan we mede door de reacties nog niet op korte termijn introduceren. De gemengde reacties maken het voor Simyo wel interessant om het idee van een ‘belbundel voor prepaid’ nog verder te onderzoeken.

Namens mijzelf en Bart wil ik iedereen heel erg bedanken voor zijn/haar bijdrage. Het is voor ons erg interessant om op deze manier te achterhalen wat onze klanten wel/niet interessant vinden.

Groetjes,

Alex
Badge +2
Tnx voor de feedback!\
Goed forum 😛

Reageer