.

Belbundel voor Prepaid: goed idee of niet?

  • 16 September 2014
  • 38 reacties
  • 3631 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Hoi allemaal,

Op dit moment kun je als prepaid klant van Simyo bellen en sms-en voor vast tarief per minuut. Het is alleen (nog) niet mogelijk om bel bundels te kopen. Het voordeel van een belbundel is dat je meer belminuten krijgt voor een lagere prijs. Wij zijn benieuwd of Simyo dit volgens jou moet gaan aanbieden aan prepaid klanten. En hoe deze belbundel er dan volgens jou uit moet komen te zien (bundelgrootte, prijs, etc.). Ook als niet prepaid klant kun je deze vraag beantwoorden.

1. Moet Simyo een belbundel aanbieden aan prepaid klanten (zie poll)? Waarom wel? Waarom niet?

2. Hoe moet deze belbundel er volgens jou uit komen te zien? Denk bijvoorbeeld aan bundelgrootte en prijs

3. Hoe lang moet de bundel geldig zijn? (bijv. 1 dag, 1 week, 1 maand)

Moet Simyo een belbundel aanbieden aan Prepaid klanten?


38 reacties

Badge +2
Tnx voor de feedback!\
Goed forum 😛
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Zoals ik vorige week had aangegeven zou ik deze week terug komen op de vraag of we een belbundel voor prepaid gaan introduceren. Ik heb de reacties samen met Bart doorgenomen. Een kleine meerderheid (54%) heeft te kennen gegeven een belbundel voor prepaid geen goed idee te vinden. 46% vindt het wel een goed idee.

http://i61.tinypic.com/34pgaox.jpg

De voornaamste reden hiervan is dat het voor jullie nog onduidelijk is wat de toegevoegde waarde is van een belbundel voor prepaid. Er is namelijk al een goed alternatief beschikbaar, namelijk een maandelijks opzegbaar sim only abonnement. Een belbundel voor prepaid gaan we mede door de reacties nog niet op korte termijn introduceren. De gemengde reacties maken het voor Simyo wel interessant om het idee van een ‘belbundel voor prepaid’ nog verder te onderzoeken.

Namens mijzelf en Bart wil ik iedereen heel erg bedanken voor zijn/haar bijdrage. Het is voor ons erg interessant om op deze manier te achterhalen wat onze klanten wel/niet interessant vinden.

Groetjes,

Alex
Badge +1
De belangrijkste reden om van abonnement over te stappen naar prepaid is het bel gedrag. Althans zo is dat bij mij. In de regel maakte ik maar voor de helft gebruik van het aantal minuten. Dat wil zeggen 50% weggooit geld. Ik verwacht dat dit met een belbundel niet anders is. Prepaid bied dan uitkomst omdat je alleen betaalt wat je verbruikt Nadeel van prepaid is natuurlijk de hoge prijs per minuut. Je belgedrag wordt dan zuiniger. Mijn suggestie zou dan zijn breng die vaste prijs omlaag. Klanten hoeven dan niet zo zuinig meeren te zijn met bellen Voor Simyo betekent dat grotere omzet aan belminuten. Daarbij komt nog dat je door die lagere prijs een nog veel scherper positie krijgt ten opzichte van de concurrerende providers.
Vriendelijke groet,
Frans
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Hierbij even een update. Momenteel zijn we bezig om alle reacties uit dit topic nog eens goed door te nemen. Ik zal dan samen met Bart (productmanager) goed kijken naar alle berichten, tips en ideeën welke hier door jullie hier zijn gedeeld. Ik verwacht volgende week dan ook wat meer te kunnen vertellen over wat we met jullie reacties hebben gedaan.

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor alle reacties tot nu toe :D

Groetjes,

Alex
Badge +3
Een prepaid belbundel kan technisch lastig zijn en onduidelijk voor de klant, bedenk ik me achteraf, 1 maand een bundel met lager beltarief, houdbaar of niet houdbaar en hoelang houdbaar met welk beltarief, meer keuzes meer onduidelijkheid.
Is het niet handiger om prepaid minuten te kunnen kopen, is nu al, maar hoe meer in één keer, hoe lager de aankoopprijs?

basistarief - prepaid 10 cent per minuut

Basistarief hoe hoger de aankoop, des te meer korting::
100 minuten € 10,00 € 0,10 p.m.
200 minuten € 18,00 € 0,09 p.m.
300 minuten € 24,00 € 0,08 p.m.
500 minuten € 35,00 € 0,07 p.m.
1000 minuten € 60,00 € 0,06 p.m.
1500 minuten € 75,00 € 0,05 p.m.

abonnement met lager beltarief:
100 € 4,00 € 0,04 p.m.
200 € 5,00 € 0,025 p.m.
300 € 6,00 € 0,02 p.m.
400 € 7,00 € 0,0175
500 € 8,00 € 0,016 p.m.
1000 € 14,50 € 0,0145 p.m.
1500 € 19,50 € 0.013 p.m.

Veel succes met al deze keuzes.
Reputatie 2
Badge +6
Hallo iedereen,

Bedankt voor alle reacties :)

@Big-Opti, Dat is nog eens een uitgebreide reactie! Bedankt voor je duidelijke uitleg en omschrijving die je gebruikt. Ik zie dat je een Sim Only klant bent, zou je eventueel overstappen naar Prepaid als je dat met een belbundel kan bestellen?

@Rik, Het starttarief is inderdaad al een tijdje eruit gehaald. Als je inlogt op Mijn Simyo kun je overstappen naar de nieuwe voorwaarden. Als je dit hebt gedaan, zou een belbundel voor Prepaid dan interessant zijn? Wat zouden voor jou bijvoorbeeld belangrijke voorwaarden van zo'n bundel moeten zijn?

@Asante, Wat is voor jou een goed tarief voor een belbundel voor Prepaid en welke voorwaarden moeten die bundel dan hebben? Alle suggesties zijn welkom :)

Erg fijn om te lezen dat jullie zo enthousiast reageren. We kijken uit naar jullie ideeën en suggesties!
Badge
Ik heb "ja" gestemd omdat het interessant kán zijn, maar - het hangt vooral van de tarieven en voorwaarden af.
Zo zijn jullie databundels zo duur dat ik met Hema prepaid goedkoper uit ben dan met een abonnement van jullie ;)
Heb dus al 2 simkaarten in gebruik omdat de data bij Simyo niet interessant is, qua bellen hangt het op een hele minimale marge. Wat dat betreft zou een interessante bundel dus wel het verschil kunnen gaan uitmaken tussen Simyo er helemaal uit, of alleen bellen/sms'en via Simyo en data over de 2e sim.
Reputatie 7
Badge +9
Wel even duidelijk:

Tarieven Simyo prepaid voor klanten voor 1 juli 2008 klant zijn geworden bij Simyo
Badge
Welk startarief dan?

Zie hier (pdf). Destijds kon het wel van 7 naar 10 cent, maar van 10 naar 0 was dan net weer niet mogelijk.
Badge +2
Simyo zou eerst eens moeten beginnen met afschaffen van het starttarief, zeer onwenselijk.
Welk startarief dan?
Quote:

Prepaid tarieven

Bij Simyo prepaid bel je op het betrouwbare KPN netwerk tegen extreem lage prepaid tarieven en kun je zelf alles eenvoudig online beheren en inzien. Tevens betaal je bij Simyo prepaid alleen voor wat je verbruikt en zit je nergens aan vast.

Bij het bestellen van een Simyo prepaid startpakket betaal je € 5,- en daarbij krijg je direct € 7,50 beltegoed!
Tarieven voor bellen & SMS’en met Simyo Prepaid
Bellen  € 0,10 per minuut
SMS  € 0,10 per bericht
Géén start tarief  -

Je betaalt per seconde met een minimum van 1 minuut.

Beltegoed is onbeperkt houdbaar, bij minimaal één uitgaand gesprek of sms'je elke 6 maanden

Ons zustermerk Hi biedt bellen en betalen per seconde zonder start tarief aan in combinatie met prepaid. Je betaalt dan € 0,36 per minuut en € 0,09 per SMS. Kijk voor meer informatie op hi.nl/prepay of ga naar een van de winkels van Hi.

Kijk voor meer informatie over sms diensten op www.simyo.nl/smsdiensten
Badge
Simyo zou eerst eens moeten beginnen met afschaffen van het starttarief, zeer onwenselijk.
Eigenlijk is dit een tussenweg willen zoeken naar hoe het vroeger was en nu is.


Het bellen van vroeger:
  • Bellen werd afgerond afgerond per seconden / minuten
  • Beltegoed kon je eerst maandenlang meenemen, waarna het steeds meer afnam... max 2 maand.. max 1 maand.. niet meenemen naar volgende maand. Ongeacht pre-paid  of abbonement.
Het bellen van nu:
  • Bellen wordt meestal per hele minuut, NAAR BOVEN, afgerond. (Het afromen van minuten op maandbasis)
  • Je 'koopt' een bel-bundel maar resterende minuten / mb's  worden aan het eind van de maand afgenomen. Dit komt feitelijk neer op een afgeleide van het afhuren van minuten maar aan het eind van de maand loopt de huur af. De meesten met een abbonent verliezen dus enkele tot vele minuten en betalen feitelijk meer per minuut.   Als oplossing kan je per maand je belbundel aanpassen zodat je in theorie niet teveel weg gooit maar weet je aan één kant nooit van te voren wanneer je 'plots' meer minuten nodig hebt. Tegelijk zijn de buiten bundel tariefen absurd veel duurder waar mensen niet op zitten te wachten en kiezen dus voor een bepaalde overhead. Wat in vele gevallen alsnog weer winst is voor de provider.

Conclusie: gemiddeld gezien verlies je altijd een X aantal minuten per maand terwijl je wel voor de volle pond hebt betaald.
Om deze reden hebben redelijk wat mensen (die weinig bellen) liever de prepaid optie; zelf betalen en gebruiken wanneer je wilt zonder verlies van minuten.
Als trade-off betalen deze mensen wel een hoger tarief maar zijn aan het einde van een maand / jaar alsnog stukken goedkoper uit.
Voor die perieoden waarin ze denken meer te gaan bellen, moet er dan wel al een heel simpel en toch goedkoper abbonement worden aangeboden die ze 
daadwerklijk ook alleen maar voordelen biedt. Dus geen vreemde haken en ogen dan wel kopzorgen en ingewikkelde facturen en construcies met belemmeringen.
Uiteindelijk ben je bezig met een constructie voor de tussenliggende laag, die mogelijk iets goedkoper uit kan zijn per jaar.


Twee simpele oplossingen, gewoon voor iedereen:
  • een lage fixed rate tarief voor alle Simyo klanten, achteraf betalen naar wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
  • Verschillende tarieven per ingekochte hoeveelheid pre-paid ( a la  abbonementen) waarvan je de ongebruikte belminten gewoon onbeperk (minimaal 1x per 6 maanden bellen / smsen) mee kan nemen. Bijvoobeeld:  6 euro voor 100 minuten,  11 euro voor 200 etc.... Dit maakt het makkelijk voor de klant en overzichtelijk, aangezien je de prijs per minuut goedkoper word naarmate hoeveel ze inkopen. Echter is dit aan de back-end een zekere mind-blown opgave om bij te houden wanneer de minuten/tarief voor X bundel op is en de nieuwe bijgekochte minuten van bundel Y ingaan. Zeker als de zeer regelmatig gaan opwaarderen. Echter is dit niet het probleem van de klant.

Daarnaast is het simpel om te vertellen wat elke klant het liefst ziet:
  • Zowel prepaid en abbonement minuten gewoon mee kunnen nemen in plaats van verliezen. En feitelijk prepaid overbodig maken.
  • Standaard alle gesprekken afronden per seconden. Dus betalen voor wat je echt belt.
  • Een zeer scherpe Europees tarief voor bellen & internet, en geen absurde buiten bundeltarvieven.
  • Geen afronding / prijsverhogingen dan wel 'inflatie correctie' stunten uithalen bij invoeren van bovenstaande drie punten.
Echter moet dan de provider het doen met een minder winst met de huidige hoeveelheid klanten als investering in tevereden klanten en hopen op 
een toestroom van nieuwe klanten, die uiteindelijk de winst weer omhoog moeten brengen. Uiteraard gaat de 'klant is koning' er anno 2014 niet 
vanuit dat een bedrijf de hand in eigen boezen steekt en eerder opzoek is naar een constructie die de omzet  (en het liefst ook de winst) vergroot.
Dat gaat alleen gepaard met 'nieuwe & handige'  contructies die doen lijken of ze voordeliger zijn voor de klant maar niet zijn,
OF dat wellicht wel zijn maar alleen wanneer de klant zelf per maand door heel veel hoepels gaat springen om dat te bewerkstellen.

My two cents.

*Ben een relatief tevreden Simyo gebruiker, gekeken naar opties en prijzen van de concurrentie.
Echter (kan) beter = (kan) beter.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Opnieuw bedankt voor de reacties. Voor degene die aangeven het geen goed idee te vinden. Zou er een situatie zijn waarbij het voor jullie wel interessant is?

Denk bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan 1 maand aan te houden? Hoewel de tarieven bij een abonnement lager liggen, zit je bij prepaid niet direct aan een vast bedrag per maand vast en geeft het je wel de mogelijkheid om in een drukke tijd even wat goedkoper te bellen.

Gr.

Alex
PrePaid is voor mij duidelijke tarieven per minuut/SMS/data, en daar horen geen bundels bij. Als je een bundel zou willen kan je immers gewoon overstappen naar een abo, wat maandelijks aan te passen is. 

Het ontgaat mij dan ook een beetje waarom je een belbundel (of iets dergelijks) zou willen afsluiten bij een prepaid abo. 
Ik ben het met de reactie van Friesian eens met wat hij schrijft op het idee van Bvelleko, alleen zijn de tarieven die Bvelleko voorstelt goedkoper als de huidige tarieven die Simyo nu hanteert.
Klik-> Tarieven

Maar ook bij het voorstel wat Bvelloko geeft, zie ik weer die beperkte houdbaarheid van databundels.
Gebruik je die niet binnen een maand, of twee maanden, of drie maanden, afhankelijk van de verkozen bundel, alles weg.
Waarom geen data-pakket wat houdbaar blijft, net zoals prepaid bij bellen.
Één keer in de zoveel tijd wat data gebruiken en dan blijf je de rest behouden gedurende 6 maanden.
Degene die dan die prepaid data-pakketten gebruikt is het niet om de hoeveelheid data te doen, maar om de mogelijkheid het daadwerkelijk te gebruiken, mocht het eens nodig zijn, net zoals bellen bij de gemiddelde prepaid-beller, die heeft ook specifiek voor prepaid gekozen omdat die zo weinig belt.
Uiteraard kunnen dat geen uitgebreide grote databundels zijn anders stapt iedereen over naar bundels die langer houdbaar zijn, schat ik zo in.
Best moeilijk, iets bedenken wat niet tegen de bestaande pakketten indruist


De genoemde bedragen en termijnen zijn hypothetisch om een beeld te krijgen bij mijn voorstel. Heb niet echt (veel) gelet op de actuele prijzen en houdbaarheidstermijnen. Zoals ik voorstel lijkt het me juist dat deze prijzen omdat je geen vast abonnement er op neemt wat hoger horen te zijn of wat minder lang houdbaar. Of allebei natuurlijk maar dat maakt het dan denk ik weer te ingewikkeld.

6 maanden in plaats van 3 kan natuurlijk ook, zeker voor mensen die een telefoon weinig gebruiken maar wel altijd werkend willen houden is dat een goede optie. Wat mij betreft wordt het een jaar maar Simyo heeft natuurlijk ook eens in de zoveel maanden inkomsten nodig per klant. Denk dat daarin wel een balans te vinden is die beiden partijen blij maakt.
Wijziging van wat ik schreef.....bij deze #24 reactie.
Wanneer het gaat om uitsluitend een belbundel en ik vergelijk het met sim only maandelijks opzegbaar.
Dan zou mijn keuze uitgaan naar als voorbeeld....
100 bel-sms voor 2.5 euro i.p.v. 5
200                            4                     8.  (1 maand, of 2 maanden looptijd)

Dan heb je in mijn ogen een gunstig alternatief. Voor de rest denk ik als in mijn 1e reactie.
Reputatie 7
Badge +9
Prepaid internet bestaat wel, diverse aanbieders, ook op het netwerk van KPN ! De meeste providers bieden dit alleen aan i.c.m. met prepaid bellen, ook wel logisch voor een telco (telecom) provider. Je hebt een sim-kaart nodig en die zit via-via gebonden aan een telefoonnummer (het telefoonnummer stat zelf niet op de sim-kaart). Wie geïnteresseerd is vindt hier meer info over de simkaart.
Badge
Uiteraard kunnen dat geen uitgebreide grote databundels zijn anders stapt iedereen over naar bundels die langer houdbaar zijn, schat ik zo in.
Best moeilijk, iets bedenken wat niet tegen de bestaande pakketten indruist

Dat is wel wat iedereen wil, denk ik... Maar ja, dan doet een telecom bedrijf eens wat de klanten willen, in plaats van wat de meeste winst oplevert. Stel je voor! Lijkt me sterk dat dat binnenkort gaat gebeuren.

In principe is het wel logisch. Je belt toch ook niet meer omdat je X minuten hebt ingekocht voor die maand? Ik bel als het nodig is, is het niet nodig, dan bel ik niet. Hetzelfde met mobiel internet: dat gebruik ik als het nodig is, en anders niet. Een beetje raar dat prepaid internet nog niet bestaat, terwijl het gewoon hetzelfde principe is.
Badge +2
Ik ben het met de reactie van Friesian eens met wat hij schrijft op het idee van Bvelleko, alleen zijn de tarieven die Bvelleko voorstelt goedkoper als de huidige tarieven die Simyo nu hanteert.
Klik-> Tarieven

Maar ook bij het voorstel wat Bvelloko geeft, zie ik weer die beperkte houdbaarheid van databundels.
Gebruik je die niet binnen een maand, of twee maanden, of drie maanden, afhankelijk van de verkozen bundel, alles weg.
Waarom geen data-pakket wat houdbaar blijft, net zoals prepaid bij bellen.
Één keer in de zoveel tijd wat data gebruiken en dan blijf je de rest behouden gedurende 6 maanden.
Degene die dan die prepaid data-pakketten gebruikt is het niet om de hoeveelheid data te doen, maar om de mogelijkheid het daadwerkelijk te gebruiken, mocht het eens nodig zijn, net zoals bellen bij de gemiddelde prepaid-beller, die heeft ook specifiek voor prepaid gekozen omdat die zo weinig belt.
Uiteraard kunnen dat geen uitgebreide grote databundels zijn anders stapt iedereen over naar bundels die langer houdbaar zijn, schat ik zo in.
Best moeilijk, iets bedenken wat niet tegen de bestaande pakketten indruist
Op alleen al de vraag moet is mijn antwoord nee.
Zou de vraag zijn: lijkt jullie een extra keuze (belbundel) bij prepaid iets? Dan zou mijn reactie zijn......

Naar mijn bescheiden mening voegt het niets toe aan datgene wat al bestaat.
Iemand die weinig belt heeft voldoende aan prepaid.
Iemand die niet een jaar gebonden wil zijn kan al voordelige sim only aanschaffen met voordeligere tarieven en per maand opzegbaar, bevalt het blijft het zo.
Bevalt het toch niet, dan is er de keuze voor de bestaande prepaid.( of sim only op jaarbasis)
Dus nee, voegt niets toe aan wat bij simyo al is te verkrijgen..... Mijn bescheiden mening.

Groet,
Friesian
Persoonlijk vind ik 'vaste bundels' niet passen bij het Prepaid principe zoals men dat traditioneel kent.

In mijn optiek heb je de volgende opties als klant:
  • Een doorlopend abonnement met een (vast) bedrag per maand voor een (vast) aantal minuten/smsjes/MB's. Dus eigenlijk zonder er over na te denken altijd diensten op je telefoon beschikbaar hebben met een nette waarschuwing als je buiten je bundel(ls) treed.
  • Een prepaid overeenkomst waarbij jij bepaalt hoeveel geld je uitgeeft en wanneer en voor het betaalde bedrag een aantal 'credits' krijgt wat je kan gebruiken. Je weet zeker dat je zelf volledig beheer hebt over het uitgegeven geld.
Inmiddels zijn de scheidingslijnen al wat vervaagd door abonnementen te gaan beperken in datasnelheid als je door je bundel heen bent of prepaid klanten die doorlopend een vaste hoeveelheid 'tegoed' inkopen per maand.

Als je daarmee dan toch bezig bent zie ik liever dat je bij prepaid een reguliere maandbundel kan kopen voor een vast bedrag wat je net als bij prepaid mag gebruiken tot het op is. Die bundels kan je dan naast het 'tegoed' gaan aanbieden met bijvoorbeeld een iets hogore prijs per (ca 15%) of een wat kortere houdbaarheid dan nu bij prepaid het geval is.

Als voorbeeld een aantal opties die een prepaid klant als bundel kan inkopen:
  1. 300 minuten voor € 7 met een maximale houdbaarheid van 30 dagen
  2. 300 minuten voor € 8 met een maximale houdbaarheid van 60 dagen
  3. 1000 mb data voor € 12 euro met een houdbaarheid van 90 dagen
  4. 1000 mb data voor € 10 euro met een houdbaarheid van 30 dagen
  5. (optioneel) 4G bovenop je databundel voor de benoemde tijd voor € 11
Op deze wijze combineer je naar mijn mening de voordelen van beiden soorten overeenkomsten waarbij je de kosten ook wat dichter bij elkaar brengt.
Badge +3
Zie hier niets in. Pre paid is pre paid en een abonnement is een abonnement.

Volkomen mee eens.
Reputatie 5
Badge +10
Ik vind dat als je een maand prepaid internet hebt .Dit automatisch moet worden stop gezet word en niet als je boven je data limiet heen bent of na afloop dit  prepaid maand abbonement het automatisch door gaat in een voor mij tore hoge  onbedoelde internet kosten.Als je niet wetend dit zelf niet stop zet.
Ik wilde niet voor niets prepaid internet .Om overschrijding  data limiet te  voorkomen. Silvia


Het klopt wat Bert! aangeeft. Het is niet de bedoeling dat een prepaid belbundel de huidige prepaid vorm gaat verdringen. Een prepaid klant bepaalt dus zelf of hij/zij zo’n belbundel activeert op momenten dat de klant het nodig vindt.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ben vooral erg blij met de goede uitgebreide uitleg die jullie geven wanneer je er wel of geen voorstander van bent :)

@Bert!, Willem47, DinaB. Hoe zou de bundel er volgens jullie uit moeten zien (grootte en prijs)? En hoe lang moet de bundel geldig zijn?

Heb je nog niet gereageerd op dit topic? Laat dan je reactie achter. Vergeet ook niet om op de poll te stemmen! Alvast bedankt!

Groetjes,

Alex
Reputatie 4
Badge +7
Wat betreft de prepaid internetbundel zou er idd wel wat aan mogen veranderen. Als de bundel binnen de maand op is moet je wachten tot het eind van je maand om weer een nieuwe te kopen. De internetbundel kan ik dan geen prepaid noemen. Eigenlijk moet je gewoon weer een nieuwe kunnen opwaarderen, net zoals je prepaid gesprekstijd kan inkopen. 
Ik vind dat als je een maand prepaid internet hebt .Dit automatisch moet worden stop gezet word en niet als je boven je data limiet heen bent of na afloop dit  prepaid maand abbonement het automatisch door gaat in een voor mij tore hoge  onbedoelde internet kosten.Als je niet wetend dit zelf niet stop zet.
Ik wilde niet voor niets prepaid internet .Om overschrijding  data limiet te  voorkomen. Silvia

Reageer