.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip



Toon eerste bericht

198 reacties

Om 15.30u kijk ik weer. Laatste meting is nu 8 april 2017, 8.19 uur. Verbruik van 8 MB.

Dat is dus het verbruik van 7 april van 12.00 uur tot 13.30 uur. Dat word dus na 26 uur geplaatst en getoond als laatste meting om 8.19 uur. 🤔

Nou hier snapt dus zelfs een geleerde 🎓 geen reet meer van 🤓

Die sessies lopen wel erg lang door. Zeer onbetrouwbaar systeem. Ik verwacht hier dus wel verbetering in, dit kan niet. Hoe kun je in godsnaam je verbruik op deze wijze bijhouden. Want die data monitors wijken af wat de app toont.

En ja, ik ben hier allesbehalve​ blij mee.
Omdat dit mij toch wel bezig houd nog maar even wat dingen op een rij.

Ik schrijf dit wel als klant , mijn rol als Forum Expert komt nu niet ter sprake.

Feit:

Zodra klant mobiel internet op zijn / haar telefoon uitzet is er nog steeds sprake van een lopende sessie
maar er word vanaf dat moment geen verbruik meer geregistreerd. De lopende sessie word afgerond na een bepaalde tijd of als klant het internet weer aan zet.

Nu is de vraag wat een bepaalde tijd is? Want de afgelopen dagen dat ik het heb getest was dat meer dan 24 uur. En 24 uur vind ik toch echt schandalig veel.


Stel jij maakt om 08:00 gebruik van het internet en je zet je data om 10:00 uit.
Vervolgens ga je werken en kom je om 20:00 uur thuis. Je zet dan om 20:00 de data weer aan.
De centrale maakt dan de sessie af en vervolgens worden alle MB's die verbruikt zijn in de periode van 08:00 tot 10:00 afgerond rond 20:10
en is dit de tijd die op jouw factuur komt te staan.


In dit voorbeeld van Angela spreken we van een bepaalde tijd van 10 uren.

In mijn eigen geteste voorbeelden gaat het om 26 uren en word er niet gesproken over het daadwerkelijk tijdstip van verbruik maar word het weggeschreven op het tijdstip dat de sessie dus is afgerond, zo ook is te lezen is in het voorbeeld van Angela. Voor de duidelijkheid,
het verbruikte was vrijdag, 7 april, van 12:00 uur tot 13:30 uur.

Ik heb deze lopende sessie niet afgerond want deed mijn mobiel internet die dag, zaterdag 8 april, pas om 10:00 uur aan en om 11:30 weer uit.

Dus;

Donderdag de 6e: Ik stof dit topic af omdat ik het systeem weer onder de loep wil nemen. Reden: te lang lopende sessies.
Vrijdag de 7e: 12:00 - 13:30 uur / laatst gemeten verbruik was toen op 5 april, 7:31 uur.
Zaterdag de 8e: Om 10:00 uur zet ik mobiel internet weer aan. Laatst gemeten verbruik was toen 5 april, 22:26 uur.
Zaterdag de 8e: Om 11:30 uur zet ik mobiel internet uit. De stand op MijnSimyo en de app is nog steeds niet gewijzigd.
Zaterdag de 8e: Om 14:30 uur zijn is het verbruik eindelijk aangepast. Het gaat hier dus om het vebruik van de 7e maar word weggeschreven als dat van de 8e om 8:19 uur. Nogmaals het is laatst gemeten om 8:19 uur en zichtbaar op MijnSimyo om 14:30 uur. Ook dat is een verschil van ruim 6 uur.
Zaterdag de 8e: Vlak voor middernacht. De standen zijn niet meer bijgewerkt. Wat de lopende sessie is nog niet
afgerond / ik heb mijn internet niet meer aangezet.
Deze aanpassing op MijnSimyo zal dus gerealiseerd worden als ik m'n internet weer aan zet of als het systeem de lopende sessie zelf afrond.


Conclussie;

Het duurt te lang voordat het systeem de lopende sessie uit zich zelf afrond. Dit kun je zelf beïnvloeden door je mobiel internet aan te zetten (Lees: Wil je vaker een update van je verbruik is het handiger wat vaker met je mobiele internet verbinding verbonden te zijn.) En dat voelt een beetje als dwang.

Ik ben een gebruiker van voornamelijk Wifi en daarmee weinig van mobiel internet. Omdat ik plannen heb om vaker gebruik van mobiel internet gebruik te maken ben ik hier nogmaals ingedoken. Omdat er eerst werd gezegd dat de standen met een vertraging van ongeveer 4 uur, en nu dus zelfs 5 uur, worden bijgewerkt vind ik het een kwalijke zaak als dit niet gebeurd bij klanten die dus weinig hun mobiel internet aan hebben wat dan kan het wel eens 26 uur duren, zoals bij mij.

De vertraging kan soms heel lang duren,
en dat ligt helaas buiten onze handen.


Ik had liever gelezen dat je het er mee eens bent dat het te lang duurt en het gaat aankaarten. Nu lijkt het erop alsof Simyo er vrede mee heeft.


We merkten dat het soms langer dan vier uur duurt eer de registratie plaatsvond,
en daarom staat er nu op de website '5 uur of later'.


Allemaal prima, maar geen 26 uur.

Ik vind dat de bal nu bij Simyo ligt. Want op deze manier kun je niet op een eerlijke manier je verbruik in de gaten houden. En voordat men begint over een eigen data manager, die heb ik en loopt nu al bijna 20 MB achter ten opzichte van Simyo en nog steeds niet is alles bijgewerkt.


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal [b] direct [b] zien hoe je er voor staat.

Direct inzicht in je kosten
Op je overzicht zie je alles wat op dat moment voor jou relevant is. Hoeveel minuten, sms’jes en MB’s je nog hebt en welke kosten je hebt gemaakt.
En aan het einde van de maand staat hier natuurlijk ook je factuur.


Ik weet dat ik nu zeer kritisch ben maar ik houd van duidelijkheid en dit is verre van duidelijk. En het zal nooit duidelijk worden als het systeem niet op de schop gaat of tenminste duidelijker word.
Het is op het moment van schrijven 10:14 uur op zondagochtend 9 april 2017.

Om Simyo aan te kunnen tonen wat ik nou precies bedoel, voor het geval dat dit nog niet duidelijk is / was, hieronder een update van de afgelopen 26 uur.

Laatst gemeten staat nog steeds op 8 april om 8:19 uur. Dat is op een paar minuten na 26 uur geleden. Laatst keer dat ik internet aan heb gezet was 24 uur en 17 minuten geleden. Laatst keer dat ik het uit zette was ongeveer 22 uur en 45 minuten geleden (11:30 uur op zaterdag 8 april 2017) Dat betekend dat de sessie nog of steeds lopende is (bijna 23 uur lang) of inmiddels wel is afgerond maar nu nog verwerkt moeten worden alvorens het zichtbaar is in de app. Ik heb werkelijk geen idee wat de status is.

Transparantie

Bij Telfort, ook een gebruiker van het KPN netwerk, is het niet veel anders lijkt. Maar zij zijn wel een stuk transparanter naar de klant toe in deze.



Een andere gebruiker van het KPN netwerk, genaamd Youfone, is ook niet echt duidelijk. Heb ze een mail gestuurd maar moet 3 werkdagen wachten op antwoord.

Tenslotte KPN zelf. Die toonde helaas foutieve informatie want daar stond;

Let op: dataverbruik-gegevens worden 's nachts bijgewerkt. Je verbruik over de huidige dag is op moment van opvragen nog niet meegerekend.

Dat is dus niet meer van toepassing want dat is nu elke uur. Zij gaan dit aanpassen nadat ik ze er op gewezen heb.

Transparantie is zeer belangrijk en dat mis ik nu.
Het is inmiddels al 30 uur sinds de laatste meting. 28 uur 41 minuten dat ik mobiel internet voor het laatst heb aangezet en 27 uur en 11 minuten geleden dat ik het uit heb gezet.

😡
Reputatie 7
Badge +9
Ik dacht dat alleen de NS met vertragingen kampt 🙂
Nee Franswon, ook schiphol kent vertragingen. :8 Gelukkig reis jij geregeld met de scooter, dat scheelt heeeeel veel.🆒:S
Reputatie 7
Badge +9
Ik vlieg niet meer op advies longarts/cardioloog, dus ik ben van vertragingen op Schiphol niet op de hoogte, de NS heb ik al genoeg ervaring mee, zelfs een feestje bij Simyo misgelopen 😞
Friesian en Franswon,

Herkennen jullie dit ook? Of hebben jullie vaker mobiel internet aan waardoor de lopende sessies korter zijn en je stand op MijnSimyo vaker een laatste meting toont?
Voor mij is dit niet herkenbaar. Ik gebruik niet veel Internet op een dag en dan nog kort, tussendoor tijdens mijn werk. Iets opzoeken, even kijken op fora. Heb ik iets nodig in de stal, ff kijken wat het kost.

Wat ik me wel af vraag, Ray... als de lopende sessie is onderbroken zoals in het VOORBEELD van Angela. 12.00 uit mobiele data, maar.......je zet om 20.00 uur Wi-Fi aan wordt dan de sessie niet voltooid via Wi-Fi? Data is data dacht ik, maar schijnbaar niet.

*edit
Ik moet wel bekennen dat ik het wat minder nauwgezet nakijk. Ik stel gegevensgebruik in, ik gebruik een data manager, opera max.
Maar ik kijk altijd eerst Hoe mijn stand is bij de blauwe jongens en meisjes. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Ray,

Ik zie ook regelmatig dat de tijdstippen niet kloppen en dat er laat wordt bijgewerkt. Het totaal per maand ligt meestal ongeveer 1 tot 2 MB boven wat mijn Samsung meet, omdat er afgerond wordt op KB kan dit ook niet precies kloppen, dat zou 1000 tot 2000 sessies per maand zijn op internet, die haal ik echt niet, mijn verbruik komt zelden boven de 300 MB op maandbasis uit.
Mijn eigen data manager​ wijkt ook af ten opzichte​ die Simyo. Die laatste ligt hoger en daar moet nog steeds het verbruik van gisteren bij opgeteld worden. We gaan al richting de 36 uur nu.
Ray, de data app heb ik ingesteld op limiet 90%, gegevensgebruik ook lager..
Maar daar gaat dit niet om, het gaat erom dat Simyo/KPN (niet alleen) voor jou hun systemen beter op elkaar afstemmen voor wat dit betreft. Je hebt het vaak over een eigen verantwoordelijkheid, ook providers hebben daarin een taak.
Je hebt de site gebruikt die ik naar voren haalde, dit staat haaks op jouw beleving..!
Inderdaad. En daarbij zijn zaken zoals transparantie van zeer groot belang.

En daar ontbreekt en nu aan.
Nog geen inhoudelijke reactie dus dan maar weer een update.


Vandaag 8 april 2017. Mobiel internet aangezet om 10:00 uur. 10 KM gelopen en om 11:25 uur mobiel internet uitgezet. Ik heb volgens zowel de ingebouwde datamanager en de app. Watchdog en Opera Max ongeveer 7 MB gebruikt. Dat verbruik van mijn 10 km lopen van gisteren van 12:00 uur tot 13:30 uur is nog steeds niet verwerkt op MijnSimyo.

Laatst gemeten verbruik van gisteren, 7 april 2017, 10:33 uur

We zijn inmiddels al 25,5 uur verder


Zoals ik eerder schreef, zie quote hierboven, heb ik zaterdag van 10:00 uur tot 11:30 uur het mobiele internet gehad omdat ik weer 10 km gelopen had. Het verbruik van deze 1,5 uur, ruim 7 MB, werd maar niet bij geschreven. Gisteren helemaal geen internet aangehad omdat ik wilde kijken wat er dan gebeurt. Omdat het wel erg lang duurde ergens eind middag / begin avond, precieze tijd helaas vergeten even een paar minuten aan gehad en een aantal kb verbruikt. Er gebeurde he le maal niks. Laat in de avond was er ineens een nieuw tijdstip van een laatste meting, 9 april 2017 om 14:48 uur. Er stond alleen 0 MB. Was dit van het korte aan en uitzetten waarbij ik een paar kb had verbruikt? Nee, want dat was later dan die 14:48 uur. Maar waarvan was ie dan wel? In ieder geval ook niet van zaterdagochtend van 10:00 tot 11:30 uur want dat was ruim 7 MB.

Toen ik vanmorgen, 10 april omstreeks 8 uur, wakker werd stond de stand nog steeds op de laatste meting van 14:48 uur op 9 april. We stevenen dus af op een nieuw record want we zitten nu al op ruim 44,5 uur en die meting van zaterdag is nog steeds niet verwerkt. Ik tel hier die laatste meting van 14:48 uur even niet mee want dat is toch 0 MB.

Verder met vandaag, 10 april. Om 11:20 uur heb ik mobiel internet aangezet, ben naar de supermarkt gegaan en om 11:40 uur was ik thuis en heb ik het weer uitgezet met een verbruik van 348,8 KB.

Om 13:30 uur heb ik mobiel internet aangezet en ben ik naar m'n werk gereden. Daar was ik om 14:00 uur en heb ik het weer uitgezet met een verbruik van 7,63 MB incl het verbruik van die ochtend.

Om 17:00 uur moest ik een ronde lopen van een uur en heb m'n mobiel internet aangezet omdat ik tijdens die ronde niet altijd met wifi verbonden kan zijn en wel met het inpandige KPN netwerk, zelf in de kelder. Dus 18:00 uur klaar met de ronde en mobiel internet uitgezet. met een verbruik van 9,27 MB incl. het eerdere verbruik van vanmorgen en de rit naar m'n werk.

om 20:00 uur check ik nog MijnSimyo en zie dat de standen nog niet zijn bijgewerkt. Weet wel dat die 7 MB van zaterdag ook nog steeds niet zijn verwerkt. Ik ga weer een ronde lopen maar blijf nu wel met Wifi verbonden. om 21:00 uur check ik nogmaals MijnSimyo en verrek er is een mutatie geweest. Laatst gemeten verbruik van 10 april 2017 om 7:51 uur. En het gemeten verbruik is 8 MB. Is dit dan die 7 MB van zaterdag maar volgens Simyo dus 8 MB? En waarom duurt het 13 uur voordat het een keer zichtbaar is in MijnSimyo (app), wat 7:51 uur gemeten en 21:00 uur zichtbaar is 13 uur en 9 minuten zelf.



Maar goed, we zijn er nog niet. Omstreeks 21:40 uur kijk ik nogmaals op de app en zie wederom een mutatie. Nu is het laatst gemeten verbruik 0.1 MB en is dat gemeten om 17:11 uur.

Als die 8 MB dus echt dat van zaterdag is dan heeft dat dus 44,5 uur geduurd alvorens het gemeten is en nog eens 13 uur en 9 minuten later alvorens het voor mij zichtbaar is. Kortom 57 uur en 39 minuten later om een klant direct inzage te geven in zijn verbruik.

Ik ben er klaar mee...

😞
Ik heb bericht van Angela gehad. Er word op het moment van schrijven onderzocht wat er precies gaande is. Ik heb ook bericht gehad van Youfone. Bij hun kan het tot 48 uur duren. :S

48 uur is wel lang. Maar goed, ik ging al naar de 60 😉
Badge +7
Hoi Ray,

Jeetje, het duurt bij jou wel heel lang inderdaad. Ik snap dat je hier niet heel vrolijk van wordt. Het zou soms iets langer kunnen duren, maar zeker niet zo lang!

We gaan dit tot op de bodem voor je uitzoeken. Zodra we weten waarom jij zo lang moet wachten totdat je verbruik zichtbaar is, koppelen we dit natuurlijk aan je terug. Dit kan eventjes duren. Heb je nog even geduld?

Groetjes,
Samantha
Ik wacht met smart af wat de reden is en wat er gaat gebeuren met de overige punten die ik, maar ook Friesian aan haalde. 🙂
Badge +7
Hoi Ray,

Even een update. Ik had gehoopt dat we de complete uitleg vandaag er al op konden zetten, maar helaas moet onze technische afdeling controleren of ik alles technisch ook goed uitleg. Zodra ik goedkeuring van hen heb, komt mijn verhaal hier in het topic te staan. Is dat goed?

Groetjes,
Samantha
Ik heb Angela gesproken en was al een beetje op de hoogte. Heb je wel aan het werk gezet hè 😉
Badge +7
Hoi Ray,

Je hebt ons allemaal wel aan het werk gezet. Zelfs onze technische afdeling en manager klantenservice heeft er meerdere malen naar gekeken. Ik wil je in ieder geval heel erg bedanken voor je geduld.

Hier komt mijn lange verhaal. Dit is een heel ingewikkeld onderwerp, ik kan het daarom ook heel goed begrijpen dat hierover veel verwarring bij je is ontstaan. Ik moet toegeven dat het bij mij ook even heeft geduurd voordat ik het helemaal door had. Ik vind het daarom ook belangrijk dat hier meer duidelijkheid over komt.

Ik ga proberen om je verbruik en de verwerkingstijd zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Bij je internetverbruik zijn 3 tijdstippen belangrijk: het begin van de datasessie, het einde van de datasessie en het tijdstip dat wij het verbruik binnen krijgen vanuit het netwerk.

Wat jullie in je verbruik zien, is het tijdstip van het begin van de datasessie. Zoals je op je printscreen van maandag 10 april ziet, staat er om 7.51.22 uur een internetsessie van 8 MB. Dit betekent dat deze datasessie van 8 MB, is begonnen om 7.51.22 uur. Eerder in dit topic is gezegd dat dit de eindtijd van de sessie is. Dat is dus NIET! waar. We hebben hierover tegenstrijdige informatie ontvangen vanuit onze netwerkspecialisten. Sorry voor deze verwarring!

De datasessie stopt bijvoorbeeld als je je telefoon uitzet of wanneer het netwerk de datasessie zelf stopzet. Helaas kunnen wij het tijdstip van het eindigen van de datasessie niet zien, dus jullie kunnen dit helaas ook niet zien. Alleen de netwerkspecialisten van KPN hebben deze gegevens.

Vervolgens moet het KPN-netwerk deze internetsessie aan ons doorgeven. Dit gebeurt doorgaans elke 4 tot 5 uur, maar kan soms ook wat langer duren. Wij kunnen zien hoe laat het verbruik bij ons is binnengekomen, jullie kunnen dit helaas niet zien. Klanten zien alleen het moment dat de internetsessie is gestart.

Om het beter uit te kunnen leggen, geef ik je een paar voorbeelden met het verbruik dat wij van je hebben. De eerste kolom is het tijdstip van het begin van de sessie, de tweede kolom is het tijdstip waarop wij je verbruik hebben ontvangen. Het einde van de datasessie kunnen wij ook niet zien. Mijn eerste voorbeeld is van woensdag 5 april. In je post op 6 april geef je aan dat het ‘laatst gemeten verbruik’ dat van 5 april om 07.31 uur betrof. Even later is dit bijgewerkt naar 5 april om 22.26 uur. Ook geef je hierin aan dat je op 5 april tussen 11.00 en 13.00 uur zeker internet hebt verbruikt.

Op 5 januari zijn er twee datasessies begonnen. Om 7.31 uur is de eerste begonnen. Volgens onze netwerkspecialisten heeft deze 6.54 uur geduurd. Hij is dus geëindigd om 14.25 uur. Vervolgens is dit internet verbruik om 18.21 uur bij ons binnen gekomen. Dus met een vertraging van ongeveer 4 uur. Vanaf 18.21 uur zag jij ‘laatst gemeten verbruik’ op 7.31 uur staan. Hierbij hoort ook je verbruik dat heeft plaatsgevonden tussen 11.00 en 13.00 uur. Deze sessie was immers stopgezet om 14.25 uur. Vervolgens is er om 22.26 uur een nieuwe internetsessie begonnen. Het verbruik van deze sessie hebben wij op 6 april om 8.16 uur binnen gekregen. Vanaf toen zag je bij ‘laatst gemeten verbruik’ 22.26 uur staan.



Hetzelfde is gebeurd op 7 april. Je geeft aan dat je op die dag tussen 12.00 en 13.30 internet hebt gebruikt. Op die dag is een internetsessie begonnen om 10.33 uur. Deze datasessie heeft 4.03 uur geduurd, dus tot en met 14.36 uur. Om 18.30 uur op dezelfde dag is je verbruik binnen gekomen.



Als laatste voorbeeld neem ik het verbruik die pas twee dagen later op Mijn Simyo zou zijn gekomen. Dit gaat om het internetverbruik van 8 april. Ook hier geldt dat het tijdstip dat je ziet bij je verbruik, het begin is van de internetsessie. Op 8 april is om 8.19 uur een datasessie begonnen. Deze heeft volgens onze netwerkspecialisten 5 uur geduurd. Het internet dat je hebt gebruikt tijdens je ronde van 10 KM, valt binnen deze tijdsperiode. Het verbruik van deze sessie is om 15.22 uur bij ons binnen gekomen. Ook hierbij staat: ‘laatst gemeten verbruik om 8.19 uur’. Het verbruik was dus al op dezelfde dag bijgewerkt. Het verbruik van 10 april om 7.51 uur, heeft plaatsgevonden op 10 april zelf.



Dus om een lang verhaal kort te maken: Wat laat ‘laatst gemeten’ zien? ‘Laatst gemeten’ laat het tijdstip zien van het begin de datasessie die het laatste is gemeten. Het meest ideale is dat hier de eindtijd van deze datasessie staat, maar helaas ontvangen wij deze gegevens niet.
Ik moet toegeven dat dit een verwarrend tijdstip is. We hebben naar aanleiding van dit topic ook aangekaart of de benaming hiervan, veranderd kan worden. Een andere mogelijkheid is om met ‘laatst gemeten’ de tijd weer te geven waarop het laatste verbruik is binnengekomen. Het nadeel hiervan is dat klanten waarschijnlijk gaan denken dat hun verbruik tot dat moment is bijgewerkt, terwijl er ook nog verbruik kan binnenkomen dat daarvoor heeft plaatsgevonden. Als jullie nog tips of suggesties hebben hoe we dit kunnen verduidelijken, zijn deze van harte welkom!

Hoe komt het dat je dataverbruik al begint op het moment dat je nog geen internet gebruikt? Een datasessie begint op het moment dat het netwerk nieuw dataverbruik registreert. Dit kan bijvoorbeeld ook het binnenhalen van mail en of Whatsapp zijn. Het netwerk zet een datasessie sowieso automatisch stop na een bepaalde tijd, zodat ze ons je verbruik kunnen aanleveren.
Zo geven onze netwerkspecialisten aan dat er vanaf de ochtend van 6 april een aaneenschakeling van datasessies heeft plaatsgevonden. De internetsessie die op 7 april om 10.33 uur begon, is daar onderdeel van. Want ook al zet je je internet uit, de dataverbinding kan wel in stand blijven. Je kunt geen gebruik maken van internet, maar op het netwerk blijft wel een internetverbinding open staan. Dit werkt volgens het principe zoals Angela hiervoor al heeft uitgelegd.

Kunnen we je verbruik sneller doorgeven? We kunnen het verbruik sowieso pas doorgeven op het moment dat de sessie is afgelopen. Hierdoor blijf je waarschijnlijk altijd een kleine vertraging houden. Het enige wat wij als Simyo kunnen versnellen, is de tijdsperiode dat tussen het einde van de datasessie en het ontvangen van je verbruik zit. Hier zijn we ook al mee bezig.

Ik hoop dat het zo al iets duidelijker is. Denk ik dat er vragen zijn? Absoluut! Voel je daarom ook vrij om deze te stellen.

@Franswon en Friesian. Deze informatie is ook voor jullie. Als jullie hier meer over willen weten, hoor ik dat graag.

Groetjes,
Samantha
Ik ga het nog eens extra op mijn gemak bestuderen. Volgens mij is je inktpot bijna leeg hierdoor. :)
Dat is het fijne van het forum, zeker bij zo'n soort reacties, dat je het rustig...vaker door kunt lezen.
Vind je me nog wel aardig? :P
Je hebt ons allemaal wel aan het werk gezet.

Maar eerst even dit;


Wat jullie in je verbruik zien, is het tijdstip van het begin van de datasessie. Zoals je op je printscreen van maandag 10 april ziet, staat er om 7.51.22 uur een internetsessie van 8 MB. Dit betekent dat deze datasessie van 8 MB, is begonnen om 7.51.22 uur. Eerder in dit topic is gezegd dat dit de eindtijd van de sessie is. Dat is dus NIET! waar. We hebben hierover tegenstrijdige informatie ontvangen vanuit onze netwerkspecialisten. Sorry voor deze verwarring!


Excuses aanvaard 🙂 Maar voor jullie als provider lijkt me dit achteraf ook een onwenselijke situatie omdat jullie natuurlijk uit gingen van de eerder gegeven info.

Maar goed,

Graag wil ik je natuurlijk bedanken voor je lange uitgebreide uitleg. Ik begrijp de uitleg wel al is er een punt die in mijn ogen niet klopt.


Wat jullie in je verbruik zien, is het tijdstip van het begin van de datasessie. Zoals je op je printscreen van maandag 10 april ziet, staat er om 7.51.22 uur een internetsessie van 8 MB. Dit betekent dat deze datasessie van 8 MB, is begonnen om 7.51.22 uur.


Hoe kan een datasessie aanvangen als het mobiel internet op dat moment (nog) niet aan is gezet? Dat antwoord lijkt gegeven te worden in onderstaande quote maar ik zie het niet.


Hoe komt het dat je dataverbruik al begint op het moment dat je nog geen internet gebruikt? Een datasessie begint op het moment dat het netwerk nieuw dataverbruik registreert. Dit kan bijvoorbeeld ook het binnenhalen van mail en of Whatsapp zijn. Het netwerk zet een datasessie sowieso automatisch stop na een bepaalde tijd, zodat ze ons je verbruik kunnen aanleveren.
Zo geven onze netwerkspecialisten aan dat er vanaf de ochtend van 6 april een aaneenschakeling van datasessies heeft plaatsgevonden. De internetsessie die op 7 april om 10.33 uur begon, is daar onderdeel van. Want ook al zet je je internet uit, de dataverbinding kan wel in stand blijven. Je kunt geen gebruik maken van internet, maar op het netwerk blijft wel een internetverbinding open staan. Dit werkt volgens het principe zoals Angela hiervoor al heeft uitgelegd.



De datasessie stopt bijvoorbeeld als je je telefoon uitzet of wanneer het netwerk de datasessie zelf stopzet. Helaas kunnen wij het tijdstip van het eindigen van de datasessie niet zien, dus jullie kunnen dit helaas ook niet zien. Alleen de netwerkspecialisten van KPN hebben deze gegevens.


Ik vind dit erg raar. Blijf erbij dat ik het niet vind kunnen dat een data sessie kan starten op het moment het netwerk nieuw data verbruik registreert terwijl er er nog niks valt te registreren want internet staat nog uit. En wat is de maximale looptijd van een sessie nadat een klant zijn / haar internet heeft uitgezet? Als dit heel lang kan duren dan krijgen jullie het ook pas heel laat door.

Voorbeeldje van mijn kant;

Die 8 april, die volgens het voorbeeld om 08:19:35 uur begon, heb ik mijn mobiel internet pas om 10:00 uur aangezet. Ik werd die ochtend pas wakker na het tijdstip van begin sessie. Idem voor de 7e van april. Als ik slaap staan zowel Wifi als mobiel internet uit. Mobiel internet staat trouwens altijd uit als ik thuis ben.

Dus hoe kan een sessie bijna 2 uur eerder beginnen voor het mobiel internet daadwerkelijk word aangezet? Hoe kan een sessie überhaupt eerder beginnen dan het aanzetten van mobiel internet?


Hoewel ik blij ben met het gegeven antwoord, en nu weet dat wat je op MijnSimyo ziet dus de starttijd is van je sessie, ben ik nog niet tevreden over mijn aangedragen punt.
Ik wacht het nog even af :)

Fijne Pasen in ieder geval. 😃
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Dankjewel voor je begrip 🙂 Ook ik ben benieuwd wat er uit dit uitgebreide onderzoek komt rollen.

Groetjes,
Jihane

Vervolgens moet het KPN-netwerk deze internetsessie aan ons doorgeven. Dit gebeurt doorgaans elke 4 tot 5 uur, maar kan soms ook wat langer duren. Wij kunnen zien hoe laat het verbruik bij ons is binnengekomen, jullie kunnen dit helaas niet zien. Klanten zien alleen het moment dat de internetsessie is gestart.


https://www.simyo.nl/over-mijn-simyo

Alhoewel de uitleg plausibel, te begrijpen is.staat dit haaks op elkaar. En daar zou echt verbetering op moeten zijn...
Direkt inzage - 4 tot 5 uur soms langer !

Reageer