.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip



Toon eerste bericht

198 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Ha! Ik heb het antwoord! (Fiks ik even op zo'n drukke dag ;)) Ik was zelf ook wel erg benieuwd. Ik had met Raytje besproken dat ik zijn probleem zou bekijken van het weekend, maar ik kon het toch niet laten liggen. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook iets geleerd! De netwerkspecialist weet mij niet vaak iets nieuws te vertellen maar dat is nu toch wel gebeurd!

Ik was er altijd al van overtuigd dat het uitzetten van internet op je telefoon geen garantie geeft en dat je dus toch ongemerkt een aantal MB's kunt gebruiken. Dit is hier ook het geval. Echter zijn mijn ogen vandaag wel open gegaan wat betreft de verwerkingsdatum. Gelukkig zijn jullie alles behalve leken op dit gebied, want ik weet niet of ik het helemaal duidelijk op papier uitgelegd krijg. Komt 'ie:

Als jij mobiele data op je telefoon uitzet, kan je geen internet verbruiken. Dit betekent dat je dus geen app'jes kunt versturen, websites kunt bezoeken of apps kunt gebruiken die internet nodig hebben. Er is 1 grote maar.. de verbinding met internet kan wel in stand blijven! We hebben het hier dan over de lopende verbinding die opgezet is voordat de optie uitgezet is. Er kan dus geen nieuwe verbinding opgezet worden nadat de optie in je telefoon uitstaat.

Tijd voor een voorbeeld wat betreft Raytje zijn probleem:

Stel jij maakt om 08:00 gebruik van het internet en je zet je data om 10:00 uit. Vervolgens ga je werken en kom je om 20:00 uur thuis. Je zet dan om 20:00 de data weer aan. De centrale maakt dan de sessie af en vervolgens worden alle MB's die verbruikt zijn in de periode van 08:00 tot 10:00 afgerond rond 20:10 en is dit de tijd die op jouw factuur komt te staan.

Omdat er een lopende internetverbinding in stand wordt gehouden, wil het voorkomen dat je maar 5MB hebt gebruikt en dat er nog 0.x MB's bijgesnoept worden in de tijd dat de internetverbinding open blijft staan. Zodoende kunnen er tussentijds registraties plaatsvinden. Dit zijn dus niet veel MB's gelukkig en het komt meestal niet voor. De centrale zal niet altijd alles afrekenen als 1 sessie omdat de internetverbinding in de meeste gevallen wel netjes afgesloten wordt voordat de optie in de telefoon uitgezet wordt.

Samenvattend:

Jij verbruikt om 12:00 uur precies 10 MB en zet je optie uit. Om 18:00 uur zet je deze weer aan en op je factuur zie je staan dat er om 19:00 uur 10.5 MB is verbruikt. Dat betekent dat de volledige verbinding tot 19:00 heeft geduurd en toen pas onderbroken is waardoor er een sessie op je factuur gezet wordt.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen en dat je dit zo wel kunt verklaren Raytje :)

Groetjes,
Angela
@Angela
Je hebt wel gemerkt dat dit topic mijn onverdeelde aandacht heeft gehad.

For what it's worth.
Je hebt het in mijn ogen zeer goed en duidelijk op (1 april:)) papier gezet.
Wat een keigoeje joekel 🙂 van een NS.:)

Geef hem/haar i.i.g. en jezelf ook meteen een giga pluim...! 🆒
Dan hebben jullie er ieder 2 wanneer je die van mij mee telt !
De tandjes, dit moet je ook maar weten 😛 Angela hartstikke bedankt dat je dit toch hebt willen doen tijdens de drukte. Ik zou je bijna een zoen geven :D

Heb ik nog 1 vraag. Die van in het start bericht om 4:30:24 van 5 MB. Hoe is die dan te verklaren. Want ik had dus die nacht geen verbinding. Die lopende sessie zou dan toch afgerond moeten worden toen ik rond 7:30 uur m'n data aanzette? Of snap ik het nu nog niet?
Reputatie 7
Badge +10
Ga door heren, dit is goed voor mijn ego en kan ik zeker gebruiken als motivatie op de late avond 😉 Bedankt voor de complimenten heren!

Inderdaad Raytje, dit moet je echt maar net weten! De eerste sessie vanuit je startbericht is blijkbaar door je telefoon afgebroken om 04:30 uur. Ook dit kan heb ik begrepen. Omdat je data uitstaat, kan er geen nieuwe sessie opgezet worden dus wordt er verder niets meer verbruikt 🙂

Je snapt hem heel goed, maar bovenstaand stukje had ik nog niet vermeld merk ik! Maakt dit het af?
Ja denk dat ik hem snap. Denk ik.. De sessie word afgesloten omdat al een tijd geen dataregistratie is en het toch een keer vast gelegd moet worden.
Is het raar als ik zeg dat je digibeten (je weet wat ik bedoel :P) niet kunt uitleggen?
Friesian,

Dit vind jij vast interessant, Angela weet het al ;)

Bij de Huawei toestellen is er geen sprake van mogelijke (sluip) connectie als data uit staat op het toestel.

Vandaag bericht gehad van Huawei zelf.
Dus als ik het goed begrijp zitten er geen Chinezen, ZELFS geen ninja(s).
Jammer. Dan had Angela de telefoon open mogen schroeven en al weer een compliment gehad. Paste goed in haar enorme prijzenkast naast die van de andere mods en simyo...

Zal weer op zoek moeten naar een pluim..tis wa met de mannekuhs.
:P

Die bevestiging van Huawel is zeer waardevol.
Fijn voor feedback ook voor mij...Bedankt Raytje.
Reputatie 7
Badge +10
Yes, Raytje had mij stiekem al ingelicht! Waardevolle informatie waar we zeker iets aan hebben 🙂 Wel jammer van die ninja's.. I love ninja's 🆒
We zijn inmiddels een jaar verder. En ik moet zeggen dat ik bepaalde zaken mij toch wel dwars zitten. Voor zover ik weet, want dat vertellen we andere klanten ook, worden de standen met ongeveer 3 a 4 uur bijgewerkt, mits er verbruik is geweest. Dit is omdat de gegevens door KPN aan Simyo geleverd moeten worden zodat deze het kan verwerken in hun eigen systemen en de klanten het kunnen inzien op een MijnSimyo pagina / app.

Nu heb ik er, sinds de uitleg van Angela, al mee leren leven dat je soms een andere tijd ziet dan dat je werkelijk hebt verbruikt. Maar na 24 uur is MijnSimyo nog steeds niet bijgewerkt en er is wel degelijk sprake geweest van verbruik, namelijk tussen 11:00 en 13:00 uur gisteren. Ik heb namelijk in die tijd gelopen en heb 4G aan gehad. Dat 4 uur verhaal gaat hier dus ook niet meer op en daardoor verlies ik nu wel een beetje het vertrouwen in het systeem. Want ja, ik heb ook wel eigen data managers maar die wijken ook af van wat Simyo (KPN) meet.

Ik ben dus wel van mening dat hierin iets moet gaan veranderen.



Edit: ongeveer 10 minuten na het posten van dit bericht is er een bijgewerkte stand. Laatst gemeten op 5 april 2017, om 22:26 uur. Ruim 9 uur nadat ik 4G heb uitgeschakeld en 18 uur later pas te zien op m'n MijnSimyo. Die sessies lopen dus wel erg lang door en botsen dus extreem met het elke 4 uur bijwerken van de standen.
Maar Ray, nu we een jaar verder zijn zul je toch wel weten dat jij Raytje niet bent, hè grote kerel ! ;)

Ray, vraag me niet welk topic, maar er is ooit gemeld dat er aan gewerkt wordt om het systeem van verwerken sneller te maken. Ik ben net als jij benieuwd naar de stand van zaken. Het zou sneller gebeuren dan na 4 uurtjes.
Dat heb ik ook ooit eens gelezen en weet ook niet meer waar dat was..

Kijk, ik snap dat afronden van sessies enzo wel, maar 9 en 18 uur is gewoon teveel. En dan gaat dat elke 4 uur bijwerken, mits er verbruik is geregistreerd, dus gewoon niet op.

Op deze manier kun je gewoon weg niet vertrouwen op het systeem is mijn mening.
Ray, wanneer het zou gaan om in het buitenland verbruikt zou ik nog kunnen denken, mwa, maar net als jij niet bij dit. Dus ik ben benieuwd wat nu de verklaring gaat wezen...
Oh het is nu 5 uur of later? Weet niet beter dat het 4 uur was..

https://www.simyo.nl/over-mijn-simyo


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.

Direct inzicht in je kosten
Op je overzicht zie je alles wat op dat moment voor jou relevant is. Hoeveel minuten, sms’jes en MB’s je nog hebt en welke kosten je hebt gemaakt. En aan het einde van de maand staat hier natuurlijk ook je factuur.

Ik het weet niet meer.....:?:8 Schiet mij maar lek..:$

@Simyo
Breng duidelijkheid a.u.b. dit brengt een ander beeld dan vertraging...!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray!

Het is logisch dat je hier je vraagtekens bij zet! De vertraging kan soms heel lang duren, en dat ligt helaas buiten onze handen. We merkten dat het soms langer dan vier uur duurt eer de registratie plaatsvond, en daarom staat er nu op de website '5 uur of later'. Je zult ook merken dat wij (moderators) die belofte van 4 uur niet maken. Dat komt omdat het gewoonweg geen garantie. Gebeurt het meestal binnen vier uur? Absoluut. Gebeurt het altijd binnen vier uur? Nee.

De registratie van je verbruik kan van echt een heleboel dingen af hangen. Gebeurt het heel regelmatig dat je zo'n vertraging mee maakt, of valt dat wel mee? Dit moeten we natuurlijk wel nauwkeurig monitoren, want als het te vaak gebeurt, dan moet het nader onderzocht worden.

Hou je ons op de hoogte?

@ Friesian, het hoeft nog niet zo raar te zijn 😉 Af en toe een extra vertraging kán gebeuren.

Groetjes,
Jihane


@ Friesian, het hoeft nog niet zo raar te zijn 😉 Af en toe een extra vertraging kán gebeuren.

@Jihane
Ten eerste zie ik in je reactie niks terug over wat ik en Ray hebben gelezen over eerder de gegevens hebben.
Kun je daarover wat vertellen?

Het hoeft echt niet zo raar te zijn 😉 Af en toe info halen van de site kàn gebeuren.
Het geeft een ander beeld dan jouw reactie naar Ray.

Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.
Vanmiddag rond 13.30u. mobiel internet uitgezet. Ik heb toen 1,5 uur / 10km gelopen.

Nu 8 uur later nog steeds niet bij gewerkt.

helaas onbetrouwbaar
Na 18,5 uur nog steeds niet bij gewerkt. Laatste meting was 7 april 2017, 10.33u. Toen was ik in het zhuis voor controle.

Duurt erg lang om die lopende sessie af te ronden. 🤔
Na 18,5 uur nog steeds niet bij gewerkt. Laatste meting was 7 april 2017, 10.33u. Toen was ik in het zhuis voor controle.

Duurt erg lang om die lopende sessie af te ronden. 🤔

Fijn hè...:?:8


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.
Ik ga zo weer lopen. De dagteller van m'n eigen data manager staat nog op 0 voor vandaag. Ben benieuwd 😉
Vandaag 8 april 2017. Mobiel internet aangezet om 10:00 uur. 10 KM gelopen en om 11:25 uur mobiel internet uitgezet. Ik heb volgens zowel de ingebouwde datamanager en de app. Watchdog en Opera Max ongeveer 7 MB gebruikt. Dat verbruik van mijn 10 km lopen van gisteren van 12:00 uur tot 13:30 uur is nog steeds niet verwerkt op MijnSimyo.

Laatst gemeten verbruik van gisteren, 7 april 2017, 10:33 uur

We zijn inmiddels al 25,5 uur verder 😠
Leuk zo'n restaurant hè Ray? Ober waar blijft het eten? Owh het is er direkt meneer, maar we hebben een "vertraging". ;)

Smaakt het meneer....?;):P
Het is inmiddels 14.51u en er is nog steeds niks veranderd. Stand op MijnSimyo staat nog steeds op 10.33u op 7 april 2017.
On-be-grij-pe-lijk....:(

Reageer