Ik heb een bijzonder hoge telefoonrekening ontvangen. Volgens Mijn Simyo heb ik in de maand februari zo’n 233 euro buiten bundel aan MB’s gebruikt.
Ik heb waarschuwings sms’jes gekregen, aan de hand daarvan heb ik twee keer mijn bundel verhoogd (in totaal met 1 GB). Dit leek mij afdoende, aangezien ik nooit zo veel internet gebruik. Thuis en op het werk zit ik op Wifi. Mijn maandfactuur ligt normaliter tussen de 16-25 euro per maand.
Eén uitzondering daargelaten: in november had ik ook een relatief hoge rekening (rond de 70 euro). Vermoedelijk omdat ‘wifi assistentie’ aan stond. Dit heb ik dan ook uitgezet. Aan de hand van die rekening heb ik updates via mobiel netwerk ook uitgezet. Het systeem en individuele apps worden alleen geupdate wanneer er verbinding is met Wifi.
Een samenvatting van de feiten.
Februari 2016:
- Kosten buiten bundel (mobiel internet): 233,63
- Opvallend vaak 59 mb met bijbehorende kosten €8,79
- Deze hoeveelheid komt 16 keer voor op deze factuur
- Op diverse forums kom ik hetzelfde tegen probleem tegen, met exact dezelfde MB’s en kosten
1 maart 2016:
- In één dag tijd zou ik 608 mb hebben gebruikt, terwijl ik thuis ziek op bed lag met Wifi thuis
- 10 keer is geregistreerd dat ik 59mb zou hebben gebruikt, met de kosten van €8,79 per keer
Instellingen:
- Wifi assistentie staat uit (dus automatisch overschakelen naar mobiel netwerk wanneer Wifi te traag is staat uit)
- Updates worden alleen uitgevoerd wanneer verbinding is met Wifi
- Per app ingesteld of gebruik mag worden gemaakt van mobiel netwerk
- Facebook: alleen filmpjes voorvertonen wanneer er verbinding is met Wifi
Ik heb zojuist gebeld met de klantenservice. Hier werd aangegeven dat het normaal is dat je telefoon data verbruikt. Dat snap ik, ik ben niet dom. Echter, met mijn huidige instellingen zouden er niet automatisch updates via een mobiel netwerk moeten worden uitgevoerd. Het patroon is ook ongewoon. Zowel overdag als ’s nachts worden exact dezelfde MB’s verbruikt.
Daarnaast werd mij verteld dat het ‘normaal’ is dat een klant die nooit problemen heeft met dataverbruik nu ineens een hoge rekening heeft. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Naar aanleiding van de waarschuwingssmsjes heb ik mijn bundel tot twee keer toe verhoogd. Ik hier actief op gereageerd om een hoge rekening te vermijden, terwijl ik me op dat moment eigenlijk al afvroeg wat ik in godsnaam zou hebben gedaan om zo’n hoge rekening te krijgen.
De komende maand zal ik zelf actief in de gaten houden waar het dataverbruik vandaan komt en op welke momenten het stijgt. Op aanraden van jullie klantenservice heb ik Onavo geintstalleerd. Ik vind het bizar dat ik in de periode vanaf 1 maart tot vandaag (dus 1,5 dag) al 1GB heb verbruikt, terwijl ik thuis (met Wifi) zit en mijn telefoon al dusdanig heb ingesteld dat hij het meest zou moeten besparen wat MB’s betreft.
Graag zie ik mijn rekening voor de maand februari kwijtgescholden worden (met uitzondering van de normale abonnementskosten, uiteraard). Mochten mijn kosten voor de komende maand alsnog buitensporig zijn, terwijl ik dit zelf monitor en bijstuur wanneer nodig (en contact opneem wanneer ik iets zie), dan zie ik niets anders dan mij genoodzaakt om een andere provider te zoeken.
Met vriendelijke groet,
Mirella Settelaar
Beste antwoord door Sean
Bekijk originele reactie