.

Beantwoord

Waarom heb ik zo'n hoge rekening?

  • 2 March 2016
  • 9 reacties
  • 820 Bekeken

Beste Simyo,

Ik heb een bijzonder hoge telefoonrekening ontvangen. Volgens Mijn Simyo heb ik in de maand februari zo’n 233 euro buiten bundel aan MB’s gebruikt.

Ik heb waarschuwings sms’jes gekregen, aan de hand daarvan heb ik twee keer mijn bundel verhoogd (in totaal met 1 GB). Dit leek mij afdoende, aangezien ik nooit zo veel internet gebruik. Thuis en op het werk zit ik op Wifi. Mijn maandfactuur ligt normaliter tussen de 16-25 euro per maand.

Eén uitzondering daargelaten: in november had ik ook een relatief hoge rekening (rond de 70 euro). Vermoedelijk omdat ‘wifi assistentie’ aan stond. Dit heb ik dan ook uitgezet. Aan de hand van die rekening heb ik updates via mobiel netwerk ook uitgezet. Het systeem en individuele apps worden alleen geupdate wanneer er verbinding is met Wifi.

Een samenvatting van de feiten.

Februari 2016:
- Kosten buiten bundel (mobiel internet): 233,63
- Opvallend vaak 59 mb met bijbehorende kosten €8,79
- Deze hoeveelheid komt 16 keer voor op deze factuur
- Op diverse forums kom ik hetzelfde tegen probleem tegen, met exact dezelfde MB’s en kosten

1 maart 2016:
- In één dag tijd zou ik 608 mb hebben gebruikt, terwijl ik thuis ziek op bed lag met Wifi thuis
- 10 keer is geregistreerd dat ik 59mb zou hebben gebruikt, met de kosten van €8,79 per keer

Instellingen:
- Wifi assistentie staat uit (dus automatisch overschakelen naar mobiel netwerk wanneer Wifi te traag is staat uit)
- Updates worden alleen uitgevoerd wanneer verbinding is met Wifi
- Per app ingesteld of gebruik mag worden gemaakt van mobiel netwerk
- Facebook: alleen filmpjes voorvertonen wanneer er verbinding is met Wifi

Ik heb zojuist gebeld met de klantenservice. Hier werd aangegeven dat het normaal is dat je telefoon data verbruikt. Dat snap ik, ik ben niet dom. Echter, met mijn huidige instellingen zouden er niet automatisch updates via een mobiel netwerk moeten worden uitgevoerd. Het patroon is ook ongewoon. Zowel overdag als ’s nachts worden exact dezelfde MB’s verbruikt.

Daarnaast werd mij verteld dat het ‘normaal’ is dat een klant die nooit problemen heeft met dataverbruik nu ineens een hoge rekening heeft. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Naar aanleiding van de waarschuwingssmsjes heb ik mijn bundel tot twee keer toe verhoogd. Ik hier actief op gereageerd om een hoge rekening te vermijden, terwijl ik me op dat moment eigenlijk al afvroeg wat ik in godsnaam zou hebben gedaan om zo’n hoge rekening te krijgen.

De komende maand zal ik zelf actief in de gaten houden waar het dataverbruik vandaan komt en op welke momenten het stijgt. Op aanraden van jullie klantenservice heb ik Onavo geintstalleerd. Ik vind het bizar dat ik in de periode vanaf 1 maart tot vandaag (dus 1,5 dag) al 1GB heb verbruikt, terwijl ik thuis (met Wifi) zit en mijn telefoon al dusdanig heb ingesteld dat hij het meest zou moeten besparen wat MB’s betreft.

Graag zie ik mijn rekening voor de maand februari kwijtgescholden worden (met uitzondering van de normale abonnementskosten, uiteraard). Mochten mijn kosten voor de komende maand alsnog buitensporig zijn, terwijl ik dit zelf monitor en bijstuur wanneer nodig (en contact opneem wanneer ik iets zie), dan zie ik niets anders dan mij genoodzaakt om een andere provider te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Mirella Settelaar
icon

Beste antwoord door Sean 2 March 2016, 14:01

Bekijk originele reactie

9 reacties

In Iphones kun je zien waar je MB's naar toe zijn gegaan. Ik ben geen Iphone kenner maar heb die tip vaker voorbij zien komen. Wellicht zie je daar iets wat onbedoeld toch gebruik maakt van je 3G verbinding.
In Iphones kun je zien waar je MB's naar toe zijn gegaan. Ik ben geen Iphone kenner maar heb die tip vaker voorbij zien komen. Wellicht zie je daar iets wat onbedoeld toch gebruik maakt van je 3G verbinding.

Bedankt Ray,

Hier had ik vanochtend inderdaad naar gekeken. Probleem is dat hij de gegevens van het afgelopen half jaar bijhield. Ik kon bijvoorbeeld zien dat Facebook meer dan 800mb had verbruikt, maar dit is sinds dat ik de telefoon heb en kan dus niet zien wat ik de afgelopen maand anders heb gedaan, of wat de pieken heeft veroorzaakt. Ik heb in ieder geval deze statistieken gereset zodat ik voor deze maand kan bijhouden welke app hoeveel MB's verbruikt!

Overigens kon ik dit wel netjes per maand zien in een Data Manager app toen ik nog een Android had 😞
Reputatie 5
Badge +8
Hoi MirellaSettelaar,

Wat vervelend dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik begrijp dat je hier erg van bent geschrokken.

Het lastige van dit soort kwesties is dat wij als provider ook niet kunnen inzien waaraan data is verbruikt. Wij registreren enkel het aantal verbruikte MB's en de 59 MB die jij noemt is het maximaal aantal MB's dat wij in één keer kunnen registreren. Een hele lange internetsessie wordt daarom in blokjes van 59 MB opgedeeld, vandaar dat je deze hoeveelheid meerdere keren tussen je verbruik ziet staan.

Het is natuurlijk hartstikke jammer dat ondanks alle maatregelen die jij hebt getroffen er toch ongemerkt zoveel MB's zijn verbruikt. Mijn collega van de klantenservice heeft daarom ook een verzoek om coulance voor je ingediend, zodat de buitenbundelkosten worden verrekend met extra bundels. Hierover wordt binnen drie werkdagen contact met je opgenomen.

Ik wil je wel vragen om nog een keer goed te controleren of WiFi-assistentie echt uitstaat, want het lijkt er toch op dat jouw telefoon automatisch overschakelt op mobiel internet. Je kunt er ook voor kiezen om het gebruik van mobiele data helemaal uit te zetten, zodra je gebruik maakt van WiFi. Als je hier nog vragen over hebt kan je ze hier natuurlijk altijd stellen.

Groetjes,
Sean

@ Raytje bedankt voor je hulp
Heb je hier al een reactie op. Ik heb nl. Hetzelfde. Nog nooit boven bundel geweest en nu sinds anderhalve maand een iPhone en alles uitgezet en toch elke keer 59 mb eraf. Heb nu zelfs mb bijgekocht. Erg raar.

Voorheen met zelfde instellingen op Samsung galaxy core geen problemen gehad. Lijkt dat Facebook ineens zoveel MB's gebruikt.

Hoe kan dat?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Petravdberg,

Wat jammer dat je bij de overstap naar een iPhone ineens veel meer verbruikt dan met je vorige telefoon. Dit klopt ook wel, want de iPhone staat er om bekend dat het de meest data verslindende telefoon is. Omdat je aangeeft dat Facebook veel lijkt te verbruiken, kan het zijn dat de 'autoplay' functie aan hebt staan. Dan speelt Facebook elk filmpje automatisch af waar je langs scrolt. Deze zet je uit onder Instellingen > app instellingen.

In deze blog geven we meer tips over het besparen van data. Misschien staan hier nog wat goede tips voor je!

Laat je me weten of je iets aan mijn antwoord hebt gehad?

Groetjes, Tiury
Heb je hier al een reactie op. Ik heb nl. Hetzelfde. Nog nooit boven bundel geweest en nu sinds anderhalve maand een iPhone en alles uitgezet en toch elke keer 59 mb eraf. Heb nu zelfs mb bijgekocht. Erg raar.

Voorheen met zelfde instellingen op Samsung galaxy core geen problemen gehad. Lijkt dat Facebook ineens zoveel MB's gebruikt.

Hoe kan dat?


Hoi Petra,

Simyo heeft aangegeven dat ze grote hoeveelheid aan MB's ophakken in stukjes van maximaal 59 mb. Ik heb in ieder geval per app nu aangegeven of hij gebruik mag maken van mobiele data. Daarnaast heb ik in de Facebook app zelf aangegeven dat hij niet automatisch filmpjes mag afspelen (alleen wanneer er verbinding is met Wifi).

Groetjes Mirella
Reputatie 7
Badge +10
Hoi MirellaSettelaar,

Bedankt dat je deze aanvullende informatie nog geeft aan Petra 🙂 Heel goed om te zien dat je ondertussen per app alles hebt ingesteld zoals jij het wil hebben. Mocht je nog vragen hebben, laat je het dan weten?

Groetjes,
Angela
Hier heb ik ook last van! Afgelopen maandag heeft mijn mobiel meer dan 800 mb verbruikt in enkele uren!!
Dat is abnormaal veel. Dit terwijl ik aan het les geven was (ik heb mijn mobiel - haast - niet aangeraakt) en mijn wifi assistentie uitstaat en mijn updates alleen via wifi gaan. Dit ook in blokjes van 59 mb. Ik snap niet wat mijn mobiel heeft gedaan, want bij mijn apps is niks geüpdate en de grote update is ook niet gedaan. Mijn wifi assistentie staat altijd uit, omdat ik hier eerder mee in de fout ben gegaan. Ik vind dit een beetje vreemd en ook erg veel voor op een ochtend! Hoe kan dit?
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Glinny,

Wat vervelend dat je zoveel internet hebt verbruikt. 800 MB in enkele uren is erg veel, helemaal als je je mobiel haast niet aangeraakt hebt.

Goed dat je WiFi assistentie uitstaat en dat jouw updates alleen via WiFi gaan. Er lijkt toch wat fout te gaan. Ik raad je aan om even in de Appstore (Apple) of Playstore (Android) te kijken wanneer de apps zijn geüpdate. Zo zie je precies wanneer dat was en kun je kijken of dit op de desbetreffende dag is gebeurd.

Verder raad ik je aan om een app te downloaden die jouw dataverbruik in de gaten houdt. Zo is er Onavo, My Data Manager of Datamonitor waar je je verbruik in de gaten kan houden en kan 'analyseren' waar al je MB's (structureel) aan opgaan.

Heb je hier nog vragen?

Groetjes,
Caspar

Reageer