.

Beantwoord

MB verbruik bij pre-paid zonder internetbundel?

  • 24 August 2014
  • 30 reacties
  • 1990 Bekeken

kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat er mobiel data verkeer heeft plaatsgevonden met de mobiel van mijn zoon terwijl wij hier thuis gewoon een wifi omgeving hebben waarop deze telefoon is aangesloten. Heden avond krijgen wij een melding dat het tegoed onder de 2 euro is gekomen. Willen we opladen blijkt dat er al een te kort van 95 euro is ontstaan.
Wij hebben expres een pre paid abbonement van symyo genomen om te voorkomen dat er hoge kosten ontstaan. Maar blijkbaar kun je dus lekker door gaan met tekorten maken zonder dat symyo de zaak blokkeert. Wa heeft het dan voor nut om symyo te genruiken.
Ik heb bij verbruik gekeken en heb gezien dat er na 15:00uur groot verbruik van dataverkeer heeft plaatsgevonden BIJNA 80,-- EURO. Niemand die dan iets blokkeert. Je leest op de topics dat dat komt omdat men je niet er uit wil gooien tijdens een gesprek of data verbruik. Maar conform hrt gebruik zie je zelfs dat er periodes zitten terwijl de 0 euro grens al doorbroken is. Dus dit klopt ook al niet.

Ik ben van mening dat Symyo hier niet adequaat op reageert. Ik baal hiervan de telefoon is om te bellen en niet om te internetten daar hebben wij WIFI voor. Er is voor dit nummer ook nog nooit een inetrnetbundel aangevraagd hoe kan het dan dat dit telefoonnummer wel gewoon data mag verbruiken.

Je probeert je kinderen te beschermen en daarmee ook je eigen girorekening daarom symyo. dus niet.

ik hoop dat er snel iemand kan reageren
icon

Beste antwoord door Charlene 27 August 2014, 09:55

Bekijk originele reactie

30 reacties

Badge +6
Hoi PAULBES,

Allereerst denk ik zelf dat het bij elke provider het je bedoeling is dat je graag binnen je Internetbundel wil blijven. Daar heb je zelf de 'teugels' voor in handen door ervoor te zorgen dat je het dataverbruik op je telefoon zelf in de hand houdt. Tips daarvoor kan je in de Blog lezen waar ik al eerder naar verwees :)

Daarnaast waarschuwen wij onze klanten op 50% en 100% van de Internetbundel, waarop het dataverbruik kan worden aangepast of ervoor kan worden gekozen om de optie om gebruik te maken van mobiel internet uit te zetten op Mijn Simyo.

Tot slot, onze Prepaid en Sim Only aansluitingen passen goed bij bewust slimme gebruikers, misschien is het inderdaad niet het meest geschikt voor kinderen 🙂
Beste Dries, het is inderdaad jammer. Ik voorspel dat meerdere klanten die 3 a 4 jaar geleden een pre-payd hebben afgenomen en die nu voor hun kids mobiel internet aan willen zetten over gaan stappen. Daar waar Simyo zeer goed is in spraak ga je met mobiel internet volledig de glijbaan op qua mogelijke kosten, zowel bij pre-payd als sim-only. De primaire keuze om voor Simyo te kiezen, in ieder geval voor mijn persoon, is kosten beheersing. Jammer dat jullie hierin niet "meegroeien" met deze klanten en deze doelgroep voor je weet te behouden, toch? Gr. Paul
Reputatie 2
Badge +6
Hoi PAULBES,

Ik vind het erg jammer om te horen dat je wil overstappen naar een ander product. Ook begrijp ik niet helemaal dat je vindt dat wij niet transparant zijn. We proberen klanten voor, tijdens en na het bestelproces zo goed mogelijk te informeren over alle zaken die eerder besproken zijn in dit topic. Het staat op onze website, in de 'bestelstraat', in de welkomstbrief en eventueel de bevestiging van nummerbehoud.

Je bent uiteraard vrij in de keuze om over te stappen, maar dat vinden wij wel erg jammer.
https://forum.simyo.nl/internet-62/5-keer-over-de-bundel-maar-geen-waarschuwing-22939/

Het wordt eigenlijk steeds helderder, voor mobiel internet loop je minder risico's bij Hi of Telfort, toch?
Dag Kim, een helder antwoord en jammer dat je niets voor ons kunt betekenen. Eerste doelstelling van het aanschaffen van Simyo Pre-Paid is het voorkomen van "het uit de bocht vliegen" met de kosten. Voor spraak gaat dit prima, met mobiel internet is het product minder geschikt. Ook met Simyo Sim Only ben ik daar niet gerust op, ondanks de prijs van € 0,15 per MB buiten de bundel. Dit heeft alles te maken met de eerste 4 benoemde punten in mijn vorig bericht. Daar hier geen  actie op wordt ondernomen kan ik eigenlijk niets anders doen dan overstappen op een ander product om hoge kosten te voorkomen. We hebben inmiddels ervaren dat er zomaar honderden MB's, zonder adequate waarschuwing, verbruikt kunnen worden. Ondanks dat ik op een zeer nette manier te woord ben gestaan voel ik mij geroepen om ook mede Simyo gebruikers op fora te waarschuwen voor het fenomeen mobiel internet versus de risico's op hoge kosten.

Met vr.gr.,

PAULBES
Badge +6
Hoi PAULBES,

Ik begrijp je bezwaren tegen de tarieven, maar dit is zoals we het aanbieden. De tarieven kan je eenvoudig hier inzien.

We zijn voortdurend bezig hoe we zo helder en duidelijk mogelijk naar onze klanten kunnen communiceren, maar voor het moment kan ik verder niets voor je betekenen.
Dag Tiury, bedankt voor je reactie. Ik zal even samenvatten wat ik graag zou willen dat Simyo nog meer doet:

- preventie1: duidelijke informatie over de (verschillende) tarieven zodra je het schuifje "Internet op je mobiel / MMS" op aan zet
- preventie2: (tijdig) een SMS bericht bij bereiken van 80% van de bundel / gebruik van > € 5,= buitenbundel (dus niet per e-mail)
- transparantie: prijzen vermelden in MB en niet in 100Kb (=misleiding)
- marktconform: prijzen voor buitenbundel gebruik verlagen. Bundelprijzen varieren nu tussen 0,028 en 0,04 € per MB, een buitenbundelprijs van 0,10 a 0,20 € per MB is realistisch te noemen in de huidige markt en zeker het segment van Simyo.
- coulance: tegoed van mijn zoon terugzetten op € 40 - € 45,=, positief uiteraard.

Met vr.gr.,

Paul
Reputatie 6
Badge +10
Hoi PAULBES,

Wat jammer dat je nog niet het warme gevoel hebt gekregen van deze tegemoetkoming 😞. Vergeet niet dat er wel degelijk behoorlijk wat verbruik is gemaakt en dat Simyo heel transparant is geweest over de mogelijkheid van negatief saldo.

Je zoon heeft in totaal 215 MB = €215,- verbruikt. Dit tegoed hebben wij al aangevuld naar -€5,-, wat op een coulance van €158,- neerkomt.

Wat wil je dat Simyo nog meer doet?
http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/simyo-beperkt-mogelijkheid-negatief-tegoed-bij-prepaid/

Beste Dries, bedankt voor de reactie. De bestelling van van het nummer is al weer meer dan 2 jaar geleden gebeurd. Gelet op de leeftijd van mijn zoon was het nu de tijd om de optie mobiel internet aan te zetten. In die twee jaar is er een hoop gebeurd met de tarieven voor mobiel internet, het is vele malen goedkoper geworden. Als je het schuifje mobiel internet "AAN" zet is er geen enkele waarschuwing voor hoge kosten. De prijs wordt, zoals overigens verplicht is door de ACM, in mijn beleving niet transparant aangegeven. De vermelding van de prijs gebeurd in Kb en niet zoals momenteel gebruikelijk is in Mb. De waarschuwing voor een hoog gebruik gebeurd per e-mail en niet, zoals momenteel gebruikelijk is, per SMS. De ACM heeft Simyo eind 2013 min of meer verplicht om de opgelopen negatieve tegoeden bij pre-paid gebruik "weg te werken". Met het terugzetten op min € 5,= krijg ik op dit moment nog niet het warme gevoel, er stond immers € 50,= tegoed, wat bijna volledig is weggeslurpt met onnodig/excessief duur mobiel internet. Ik hoop echt op een ander gebaar in deze! Met vr.gr.,

paul 
Reputatie 2
Badge +6
Hoi PAULBES,

Dat komt omdat het verbruik er geweest is en voor verbruik dien je te betalen. Het negatieve tegoed hebben we eenmalig teruggezet naar -€ 5,-. Eigenlijk was er nog meer data verbruikt.

We geven meerdere malen bij de bestelling aan dat internet aan staat op de simkaart en als je gebruik wil maken van internet je een internetbundel dient aan te schaffen. Anders verbruik je data tegen het buiten bundel tarief.

@ArjanD, Ik snap dat je het een hoog bedrag vindt. Omdat het beltegoed verbruikt is en er besloten is een coulance te geven, geven we dat terug in beltegoed. We storten het dus niet terug op een rekening.

Heb ik jullie vragen zo duidelijk beantwoord?
Dag Ernst, bedankt voor je reactie en opwaardering van het beltegoed. Ik had echter gevraagd om terugstorting van het bedrag. Ik vind het beltegoed dat er nu staat veel te hoog voor mijn dochter. Ik wacht je reactie af.
Hoi Ernst, bedankt voor je reactie. Het is mij ook wel duidelijk dat de zaak iets anders ligt dan bij ArjanD. Ik ben meer benieuwd naar een inhoudelijke reactie op de door mij aangevoerde argumenten. In voor mij een principieel geval. Alvast dan voor je bericht. Groetjes Paul
Reputatie 5
Badge +11
Hi PAULBES,

Bij jou ligt het net anders dan bij ArjanD.
Het beltegoed dat je had word namelijk niet vergoed. Het gaat om het negatieve beltegoed en niet om het dataverbruik.
Wat je dus meer dan €0 had was sowieso al verbruikt door internet. Het deel negatieve beltegoed heb je teruggekregen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi ArjanD,

Je hebt een goed punt. We crediteren bij iedereen die hiermee te maken krijgt de kosten, maar als je sneller bent dan wij met opwaarderen, dan zien we het niet en val je buiten de boot.
Daarom heb ik het beltegoed aangevuld met het 'missende' bedrag.

Ik hoop dat je hiermee weer tevreden bent 🙂
Beste Kim, ik heb nog geen reactie via dit forum of e-mail mogen ontvangen op mijn verzoek voor een (gedeeltelijke) creditering van het tegoed van € 50,= van mijn zoon dat "verloren" is gegaan met mobiel internet. Vandaag even gesproken met de helpdesk over de voortgang van e.e.a. (telefoon is momenteel geblokkeerd) en heb begrepen dat een creditering "hoogst onwaarschijnlijk is". Voor mij een onbegrijpelijke zaak. De kosten voor mobiel internet zijn bij Simyo Pre-Paid in de huidige markt onwaarschijnlijk hoog en liggen zelfs op dit moment op een hoger niveau dan de kosten van dataroaming in het buitenland. Bovendien worden deze kosten aangegeven Kb en niet in de gebruikelijke Mb's, niet erg transparant communiceren in deze, waardoor de kosten 10x hoger liggen dan je in een oogopslag mag verwachten.Graag wil ik voor mijn zoon de Pre Paid omzetten in Sim Only. Ik hoor graag op korte termijn van Simyo. Met vriendelijke groet, Paul.
Mijn advies...
Wacht geduldig af, wanneer je dat doet krijg je waarschijnlijk morgen/overmorgen de reactie.
Misschien wel eerder........


Groet,
Friesian
Ik zou graag een reactie willen ontvangen van de moderator over het compenseren van mijn beltegoed.
Dat heb ik nu gedaan, maar ik dacht dat je met een beltegoed van 5 euro geen grote schade zou kunnen oplopen. Toch vreemd dat je zo 48 euro in de min kunt komen.

Ik begrijp dat volkomen, veel mensen gaan er vanuit: prepaid = op is op.
Helaas, klopt dat niet. Maar nu je bij Mijn Simyo de instellingen hebt veranderd is dat niet meer mogelijk....

Groet,
Friesian
Dat heb ik nu gedaan, maar ik dacht dat je met een beltegoed van 5 euro geen grote schade zou kunnen oplopen. Toch vreemd dat je zo 48 euro in de min kunt komen.
Ik geef je hetzelfde advies, zet internet uit op Mijn Simyo, bij simkaart en instellingen.
Wanneer je dat doet kan er alleen dataverkeer plaatsvinden via wifi. Dan maak je dit niet meer mee..... :)

Groet,
Friesian
Ik heb een soortgelijk probleem als bovenstaand. Mijn dochter heeft sinds gisteren een smartphone met prepaid simkaart van Simyo. Ik had was in de veronderstelling dat ze met de simkaart niet kon internetten. Nu is het toestel zonder wifiverbinding toch updates van diverse Appa gaan downloaden en is in slechts een uur tijd voor 48 euro verbruikt. Omdat ze morgen moet kunnen bellen, heb ik de 50 euro opgewaardeerd, zodat de simkaart gedeblokkeerd wordt. Nu lees is dat Simyo in dergelijke gevallen de klant schadeloos stelt door het tegoed naar -5 euro te zetten. Ik zou hier ook graag voor in aanmerking komen. M.a.w. Ik zou graag 45 euro teruggestort willen hebben.
Beste Kim, bedankt voor je reactie. Het is mij nu duidelijk dat een overstap naar Sim Only de beste optie is. De prijs voor de Mb's bij pre-paid liggen op een absurd hoog en ongeloofwaardig niveau. Ik ben blij dat er 95 Euro is gecrediteerd, maar je zal begrijpen dat er ook 50 Euro tegoed is verdwenen. Ik had eigenlijk gehoopt dat het tegoed op 45 Euro positief gezet zou worden in deze casus. Met vr.gr.,

Paul
Badge +6
Hoi PAULBES, welkom op het forum van Simyo!

Wat vervelend dat jullie zo geschrokken zijn dat het verbruik via mobiel internet zo hard is gegaan :(

Omdat we begrijpen dat dit natuurlijk niet de bedoeling is geweest, hebben we eenmalig het negatieve tegoed bijgewerkt naar €-5.

Wanneer je geen internetbundel hebt bij een prepaid en je maakt gebruik van mobiel internet, dan betaal je €0,10 per 100 KB, oftewel €1 per MB. Dit kan je ook hier terugvinden. Wanneer er vervolgens veel verbruik plaatsvindt, kan het helaas hard gaan.

Een internetbundel is een goed idee, echter is de grootste internetbundel die we aanbieden voor prepaid nu de Maand XL van 250MB. Nu zie ik dat er alleen al in de avond van 29-8 zo'n 200MB doorheen is gegaan, daarom is het misschien verstandiger om een Sim Only te overwegen waarbij we grotere internetbundels aanbieden?
Of kijk de telefoon goed na om te voorkomen dat dit soort 'grootverbruik' kan gebeuren via mobiel internet. Tips daarvoor kan je hier terugvinden.

Zoals eerder aangegeven is het tegoed bijgewerkt naar €-5, wanneer je nu opwaardeert, is je zoon weer volledig bereikbaar 🙂
L.S., ook wij hebben een zeer vervelende ervaring in deze. Met een bel tegoed van ruim 50,= euro de optie internet binnen Mijn Simyo aangezet. Onze zoon gaat naar het voorgezet onderwijs en het leek ons fijn dat hij ook onderweg Mobiel Internet heeft. Hoewel hij thuis is en verbonden is met WiFi heeft onze zoon binnen een halve dag het hele tegoed verbruikt en, wat nog veel vervelender is, een NEGATIEF SALDO opgebouwd van maar liefst 100,= / HONDERD EURO!!!
Ongelofelijk dat dit kan, de telefoon was in bereik van Wifi en zeker omdat dit gebeurd is meerdere sessies!! Geen enkel SMS-bericht tussen door en ook geen buiten gebruikstelling nadat de telefoon bij een sessie voor de eerste keer behoorlijk "negatief" gaat. Pas na een 100 euro negatief wordt de telefoon afgesloten. Wellicht dat we iets naief zijn geweest door met een tegoed van maar liefst 50 euro geen aparte Internet bundel te nemen. Als je de optie Mobiel Internet aanzet wordt je hier ook niet duidelijk op gewezen. Wellicht een suggestie om klanten die deze optie aanzetten expliciet te wijzen op de "Normale" kosten en direct te adviseren om een aparte bundel af te nemen. Tevens ben ik zeer benieuwd welke coulance regeling Simyo gaat treffen voor dit geval en uiteraard hoe snel mijn zoon weer mobiel aangelsoten. Groeten Paul
Reputatie 6
Badge +10
Hoi graat,

Wat goed dat je zelf hebt kunnen achterhalen waar dit verbruik vandaan komt 🙂 Bedankt dat je het ons hebt laat weten, zo worden we allemaal net een stukje wijzer!

Mocht er nog iets zijn, laat het ons weten 🙂

Reageer