.

Introductie 4G testweken



Toon eerste bericht

237 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Ook ik ben zeer tevreden over het 4G netwerk. Lekker snel, maar door al het testen schiet het aantal verbruikte MB's flink omhoog. Afgelopen jaar nooit meer dan 500MB verbruikt, maar ben er nu in enkele dagen al overheen. Het instellen van 4G was overigens goed te doen.

Het viel me op dat mijn simkaart geen internet verbinding meer kan maken op telefoons welke geen 4G ondersteunen, dus ook niet via 2G/3G. Doe ik nu zelf iets fout of is dit de bedoeling? Dit is getest op een HTC One X en een LG Nexus 4. 


Hi aaaronnn,

Wanneer je je simkaart waar nu 4G op zit in een andere telefoon wilt doen, zou die 'm gewoon moeten accepteren, mits deze een simlock heeft natuurlijk. Bellen moet dat sowieso kunnen. Voor internet moet die telefoon dan ingesteld worden alsóf het een 4G ready telefoon is, waarna je op 3G kunt internetten.
Reputatie 5
Badge +11
En geblokkeerd... :-(

En ook alweer gedeblokkeerd 😃
Reputatie 5
Badge +11
Thuis doet mijn KPN 3G verbinding van een ander nummer het trouwens vlekkeloos, dus het lijkt zover ik kan zien echt een netwerk issue.

 


Hi sschot,

Helaas horen dit soort dingen ook bij het testen 😞 Als ik trouwens check op de postcode van je woonplaats zou je een 'gewoon' een goeie 3G en 4G verbinding moeten hebben 😕
Kun je laten weten of je dit nog steeds ervaart?
Ja, gaat lekker zo 🆒
Even ook voor de andere testers: Het is de bedoeling dat je hetzelfde surf en download als anders. Juist dán krijgen we een goed beeld van wat 4G doet met je verbruik etc.


Aai dat had wel iets beter gecommuniceerd mogen worden, ik ben het juist aan het testen als WiFi vervangen en om zoveel mogelijk load en MB's er doorheen te jagen om een beeld te vormen over de toepasbaarheid.

Bij deze WiFi weer aangezet, is het voor jullie mogelijk om de data per week in te zien want anders zijn door deze "valse start" de grafieken van 4 weken testen al vertekend geraakt in de eerste week.

Is er overigens al inzicht over de kosten van Flex4G, ik ben wel benieuwd wat het mij extra gaat kosten als ik het aan wil zetten?


Dus hetzelfde blijven doen als we altijd doen?
Badge
Ja, gaat lekker zo 🆒
Even ook voor de andere testers: Het is de bedoeling dat je hetzelfde surf en download als anders. Juist dán krijgen we een goed beeld van wat 4G doet met je verbruik etc.


Aai dat had wel iets beter gecommuniceerd mogen worden, ik ben het juist aan het testen als WiFi vervangen en om zoveel mogelijk load en MB's er doorheen te jagen om een beeld te vormen over de toepasbaarheid.

Bij deze WiFi weer aangezet, is het voor jullie mogelijk om de data per week in te zien want anders zijn door deze "valse start" de grafieken van 4 weken testen al vertekend geraakt in de eerste week.

Is er overigens al inzicht over de kosten van Flex4G, ik ben wel benieuwd wat het mij extra gaat kosten als ik het aan wil zetten?
Hallo allemaal,

Ik heb vrijdag mijn iPhone 5S ingesteld op 4G. Kwestie van 4G aanzetten en iets anders invullen bij APN. Zo gepiept, 4G werkte meteen na het uit en aanzetten van mijn telefoon.
In het weekend 4G even getest door middel van een paar filmpjes op Youtube en Pathé, super snel! Ik denk nog wel sneller als via mijn wifi thuis.
Merk wel dat mijn dataverbruik sneller gaat, maar ik kijk normaal ook bijna nooit filmpjes, alleen via wifi.
Voor alsnog werkt alles prima en heel snel (omgeving Eindhoven).

Speedtest:
22.15 Mbps Down / 8.46 Mbps Up

Ben benieuwd naar de volgende opdracht 🙂!
Ben afgelopen zaterdag teruggekomen van wintersport. Zodra m'n Nexus 5 op het Simyo netwerk zat, zag ik direct het 4g symbool. Snelheden zijn prima volgens mij:

Vol bereik: 24,39 Mbps Down, 10,68 Mbps Up
2 streepjes: 12,37 Mbps Down, 4,77 Mbps Up 

Beide omgeving Tilburg.

Thuis in Breda:

Weinig bereik op 4g in huis, 6 Mbps Down, 0,26 Up. Hier valt dus nog wel winst te behalen.
Badge
Ook ik ben zeer tevreden over het 4G netwerk. Lekker snel, maar door al het testen schiet het aantal verbruikte MB's flink omhoog. Afgelopen jaar nooit meer dan 500MB verbruikt, maar ben er nu in enkele dagen al overheen. Het instellen van 4G was overigens goed te doen.

Het viel me op dat mijn simkaart geen internet verbinding meer kan maken op telefoons welke geen 4G ondersteunen, dus ook niet via 2G/3G. Doe ik nu zelf iets fout of is dit de bedoeling? Dit is getest op een HTC One X en een LG Nexus 4. 
Ik had vrijdag de instellingen veranderd op mijn iPhone 5S, na een herstart gaf de telefoon eerst 5 seconden aan dat het op 3G netwerk zat en sprong daarna gelijk op 4G. Ik had geen problemen met het instellen.
Een hotspot met USB-verbinding lukt bij mij wel gewoon via 4G op de iPhone 5S. Mooi dat het weer werkt voor jou.
Hm, toch een tegenvaller gevonden. Ik kan de 4G verbinding niet gebruiken als persoonlijke hotspot (iPhone 5S -> Macbook Air)
3G werkt prima, maar de omschakeling naar 4G pakt hij helaas niet. minpunt, ik gebruik mijn mobiele netwerk vaak en graag als mobiele hotspot.

Edit: APN stond goed ingesteld; nogmaals gewijzigd en na rebooten van de telefoon werkt het wel.
Nu ook weer 4g!
Dekking en snelheid ben ik tot nu toe zeer over te bespreken overigens.
M'n aansluiting is inderdaad weer terug na aan- en uitzetten. Bedankt!
Heb nu alleen geen 4g verbinding, terwijl ik dat afgelopen dagen wel had op dezelfde plaats waar ik nu ben. Is dat een gevolg van de deblokkering? Misschien ligt het net even aan de dekking, dan wacht ik nog even af
Badge +6
Hoi iedereen,

De 4G testers groep wordt gemonitord en in de gaten gehouden, zodat blokkades zo snel mogelijk weer worden opgeheven.
We gaan morgen echter wel even kijken of we dit proces nog kunnen verbeteren, zodat jullie hier zo weinig mogelijk hinder van ondervinden.

Iedereen die gisteren aangaf geblokkeerd te zijn, is automatisch gisteren weer gedeblokkeerd, even telefoon uit en weer aan zetten en je kan weer gebruik maken van je aansluiting!

Daarnaast klopt het inderdaad dat alle buiten bundel internetkosten die jullie in deze testmaand maken voor onze rekening zijn 🙂.

Als je op het moment problemen ervaart met je verbinding, laat het dan even weten, ik ben nog een tijdje online! 🙂
Nog geen enkele reactie vanuit Simyo.. Maar inmiddels weer op 4G. Ik houd mijn hart vast voor de creditering van de "extra" kosten op de komende factuur
Badge +1
Dat is toevallig! Ik haal precies dezelfde upload thuis. Zojuist in Maastricht geweest en daar een snelheid behaald van 25Mbit down en 10Mbit up. Moet dus nog worden gesleuteld aan de verbinding hier. Daarbij vond ik dat in Maastricht de dekking heel erg uiteen lag. Buiten altijd vol bereik met 4G maar binnen in de winkels zelfs Edge gezien. Dacht dat 800mhz er juist voor zorgde dat er een betere signaal totstand gebracht kon worden binnenshuis.

Daarbij had ik op de terugweg dat mijn toestel aangaf dat ik geen actieve verbinding had, terwijl er wel 4G in mijn scherm stond. Na vliegtuigmodus geactiveerd te hebben was de verbinding wel weer actief.
Nu alles werkt ben ik zeer tevreden over 4G. Zowel binnen- als buitenshuis zeer goede verbinding. Gister even een speedtestje gedaan:
Download: 9.51Mbps, Upload: 2.78 Mbps, Ping: 50ms
Ik had hem al op 1500 mb staan. Zat in 2 dagen al op 1GB. Door speedtests jaag je het er wel snel door. Maar zover ik weet mocht je buiten je bundel gaan kosten waren voor simyo.

Buiten de bundel hoef je je geen zorgen over te maken inderdaad, maar als je je bundel verhoogt zitten daar wel kosten aan.
Het zou netter zijn geweest als iedereen gewoon een maandje op max was gezet. Maar goed het een en ander hangt natuurlijk ook af van de technische mogelijkheden van de achterliggende systemen.
Reputatie 3
Badge +2
Ik had hem al op 1500 mb staan. Zat in 2 dagen al op 1GB. Door speedtests jaag je het er wel snel door. Maar zover ik weet mocht je buiten je bundel gaan kosten waren voor simyo.
Ik snap dat een bedrijf als Simyo wil weten hoe gebruikers 4G ervaren tov 3G door normale apps en gewoontes aan te houden.
Alhoewel er aangegeven is dat het verstandig was om de databundel naar 1,5 GB te zetten (dit levert je overigens wel eenmalig hogere maandkosten op, of worden deze ook vergoed?), zou het netter zijn geweest als voor de betrokken testers er ergens een vinkje was aangezet om ze buiten de normale regelingen voor overmatig gebruik te plaatsen, om te voorkomen dat mensen door enthousiasme tijdelijk worden afgesloten van mobiel internet. Vooral het zelf dan weer om actie van webcare moeten vragen om de boel te deblokkeren is wat onhandig. Als de speedtests alleen al erg veel data er doorheen jagen, en er wordt om snelheidsdata gevraagd, zou ook de optie om mensen automatisch gratis een maandje de grootste bundel te geven al een handige optie zijn geweest.

Als je er tijdelijk geen limiet op zet kun je namelijk wel mooi zien wat de mogelijkheden zijn en wat de hoeveelheid data is die wordt verstookt bij gebruik x, y en z. Daar kun je dan misschien weer de keuzes in bundels op aanpassen. Denk niet dat het grootste gedeelte van de testers uit is op een 24/7 4G-verbinding belasten, maar gewoon lekker wil aanrommelen en uitproberen. Dat hoort natuurlijk ook bij een test: testen die hap 😮
Badge
Wat mij opvalt is dat de GSM dekking op 4G binnen in huis laag is, maar 1 tot 2 streepjes, en zelfs in Rotterdam was dit het geval. Is dat toch nog het gevolg van beperkte dekking?


Dit is mij ook opgevallen in de regio Culemborg en Vianen. Enkel in Utrecht heb ik 3 en 4 streepjes bereik gehad. Het heeft overigens weinig invloed op de snelheid van het internet, want dat is zelfs met 1 streepje goed te noemen (+-20Mbit/s down en +-9Mbit/s up).
Badge
Ook ik ben 4g tester en zal mijn ervaringen via dit forum delen.

Ik heb een los aangeschafte simlockvrije telefoontelefoon (HTC One), waardoor ik in tegenstelling tot sommige anderen wel de APN instellingen handmatig moest toevoegen. Dit was een fluitje van een cent, alhoewel je wel even moet weten wat je exact in moet vullen (dit is wel duidelijk te vinden op de site van Simyo en KPN). Nadat ik mijn telefoon even aan- en uitgezet had ontving ik gelijk 4g. Sinds dat moment ben ik de verbinding niet meer kwijt geraakt en heb ik constant 4g ontvangen. Ook in de minder dichtbevolkte gebieden tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch is er bereik. Een punt dat me nu al positief opvalt is dat 4g ook in de trein zeer goed bruikbaar blijft, ook op plekken waar 3g het meer dan eens af liet weten (traject Geldermalsen-Utrecht). Al met al zijn mijn eerste ervaringen met (het inschakelen van) 4g zeer positief.
Badge +2
Wat mij opvalt is dat de GSM dekking op 4G binnen in huis laag is, maar 1 tot 2 streepjes, en zelfs in Rotterdam was dit het geval. Is dat toch nog het gevolg van beperkte dekking?
Na een reboot werkt bellen nu weer. Data verbinding nog steeds niet. Ook geen GPRS of 3G/4G
Hier nog steeds een blokkade... Simyo reageert nergens. Wordt een rustig weekend ben ik bang 😞

Reageer