.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3345 Bekeken

21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.

Goedendag. 

Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging  per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

Met vriendelijke groet,
M. Gallagher

 

Seren 7 maanden geleden

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Hallo @JanD

Laat ik het dan zo zeggen: Verschillende mensen kennen de edele heer @L.Rozewater zijn posten. Maar jij kent hem nog niet en de verhalen van zijn fiets avonturen, zijn moeder en de meel die hij moest ontvangen van Simyo. 😉

Zijn verhaal kun je Hier lezen...

Reputatie 7

@Friesian Hahahaha, wie kent de meel niet. En dat topic: geweldig! Dat waren nog eens tijden.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Friesian@JanD en @abj,

Ik heb inmiddels antwoord op jullie vraag. Er is mij vertelt dat vanaf 18 september de nieuwe prijzen alvast in Mijn Simyo te zien zijn en dat dit rond geen getal zal zijn dus 9 euro wordt dan getoond als 9.76. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 2
Badge +1

@Seren dank voor je uitleg! Ik lees in de voorwaarden dat inflatie toegepast kan worden bij mensen die langer dan 3 maanden klant zijn. In je reactie lees ik dat de inflatie alleen geldt voor mensen die abonnement hebben afgesloten vóór 30 juni 2023. Indien men na deze datum een verlenging uitvoert, geldt de inflatiecorrectie dan niet?

Toevallig, door de regen die er hier nu valt, kom ik weer eens even buurten bij Simyo, en wat lees ik met verbazing??

Simyo gaar een inflatie correctie toepassen, nog nooit gebeurt bij mijn weten, in ieder geval niet op mijn abonnement en die van de toekomstige ex-vrouw.

Nog verbazingwekkender, de verhoging gaat in op 1 oktober, tenminste dat lees ik en de eerste keer komt het op de factuur van 23 oktober dit betekend dat dit de abonnementskosten voor oktober zijn, bij mij verschijnt de factuur rond de zevende van de maand en 14 dagen later word deze afgeschreven.

 

Nu moet er een maand van tevoren een schrijven komen met de aanzegging van de verhoging, dit om de klant een kans te geven om de overeenkomst op te zeggen als die geen verhoging wil, staat dit in de voorwaarden en loopt er een vast contract kan je niet volgens die reden opzeggen (logisch) maar moet dit wel duidelijk gecommuniceerd worden.

Nu is mijn vraag, Waarom heb ik geen schrijven gehad van Simyo, is dit omdat mijn voorwaarden anders zijn en ik geen verhoging hoef te betalen, of verzaakt Simyo zijn plicht en heb ik de aanzegging niet gekregen.

Hallo @Doornekamp33 volgens @Seren gaan de mails rond 18 september de deur uit en volgens har ruim voldoende voor 23 oktober.

Ik ben het met die toezegging ook niet eens, je moet vanaf 1 oktober meer gaan betalen, dat zie je pas op de factuur ongeveer een week later en ongeveer twee weken later betaal je de betreffende factuur, maar je betaalr wèl de nieuwe prijs per 1 oktober, dat is over 2 weken, maar nog geen officiële mededeling daar over gehad.

Maar laten we de mail van 18 september afwachten wat daar precies in staat en dan, indien nodig actie ondernemen.

 

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb een half uur geleden de mail gekregen. Hoppa, volgende maand 8,4% erbovenop. 😥

Reputatie 7
Badge +6

Hier komen de mailtjes ook binnen van diverse abonnementen.

Ik heb een half uur geleden de mail gekregen. Hoppa, volgende maand 8,4% erbovenop. 😥

Vanaf wanneer gaat de verhoging in? Nà 17 september, want dat is 1 maand voor die tijd meedelen?

 

Inderdaad @abj 

12.1 Wijzigen door ons We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

Hier (uittreksel algemene voorwaarden versie juni 2023) voldoet Simyo dus niet aan.

De verhoging dient dus pas na 17 oktober 2023 in te gaan.

Ik stel voor dat we gezamenlijk een klacht in gaan dienen bij Simyo.

 

Het nieuwe bedrag is verschuldigd vanaf 23 oktober, daarmee is communiceren tijdig genoeg @JanD.

Dat klopt niet @Seren , het tarief geldt per 1 oktober 2023, we worden pas geïnformeerd vanaf 17 september 2023 en dat het verschuldigde bedrag pas vanaf 23 oktober geïncasseerd wordt diet niet ter zake. Het nieuwe tarief moet dus gelden vanaf 1 maand nà de aankondiging per post of persoonlijk gerichte mail, dus op zijn vroegst pas vanaf 17 oktober 2023 voor diegenen die op 17 september 2023 een persoonlijke mail daarover gehad hebben.

 

Ik kreeg hem dus ook vandaag binnen, de factuur van september met de mededeling dat de factuur van oktober 8.4% duurder word, dit is vanaf 1 oktober tot 30 oktober en dus buiten het boekje wat Simyo doet, te laat mededelen.

1 Vraag, wat gaat Simyo hier aan doen zodat er geen melding naar de ACM hoeft en ik andere stappen ga nemen, want die factuur word niet volledig betaald.

 

Zie net dat Youfone een goede aanbieding heeft, gratis 5g en 10Gb met onbeperkt bellen voor 11 euro gemiddelt per maand, die eens bekijken, want nu word het toch jaarlijks overstappen.

Hallo @Doornekamp33 , als je contractvrij bent kun je met 1 maand opzegtermijn weg bij Simyo.

Ik denk dat als Simyo te laat de prijswijzingen doorgeeft het ook een reden kan zijn om op te stappen

Hallo @abj dat ga ik nakijken in de voorwaarden.

 

 

Hallo @Doornekamp33 , als je contractvrij bent kun je met 1 maand opzegtermijn weg bij Simyo.

Heb ik gisteravond nog even geregeld, ik ga idd naar Youfone, maar in principe hoef ik dus niks van de verhoging te betalen.

Betaal straks 6 maanden 8 euro en 6 maanden 11 voor 10Gb en onbeperkt bellen terwijl ik straks 11.97 (dacht ik) voor 6Gb en onbeperkt bellen, en volgend jaar zien we wel weer.

Andere abbo gaat naar Vodafone, ik heb een onbeperkt data pakket nodig.

Aan  het moderatieteam van Simyo,

vandaag, 18-09-2023 een e-mail ontvangen, gedateerd d.d. 18.-09-2023, met de mededeling dat de factuur van augustus 2023 klaar staat en

een mededeling dat de tarieven verhoogd worden i.v.m. de inflatiecorrectie, dit per 1-10-2023 voor de mobiele nummers met 950 en 800 aan het eind.

Overeenkomstig de Simyo voorwaarden, versie juni 2023, geeft Simyo de wijzgiging te laat door, niet minimaal 30 dagen voor aanpassing en accepteer ik alleen een verhoging per 18-10-2023.

Moet ik volgens jullie mening een andere weg inslaan om een klacht in te dienen, lees ik dat graag.

Gaat Simyo de klacht niet oplossen zoals het volgens de eerder genoemde voorwaarden hoort, dan dien ik een klacht bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) in.

Ik denk dat als Simyo te laat de prijswijzingen doorgeeft het ook een reden kan zijn om op te stappen

Hallo @abj dat ga ik nakijken in de voorwaarden.

 

 

Hallo @abj , niet op te zeggen, zie artikel 13.3

Artikel 13.2 werkt niet omdat de niet-nakoming niet van zeer ernstige aard is.

Yep, had ik ook gezien. Feit blijft dat Simyo zich niet aan de eigen algemene voorwaarden houdt, en het is dacht ik wettelijk dat ze minstens 30 dagen / een maand van te voren een prijs wijziging door moeten geven. Evt ga ik storneren, gaat niet om die €0,67 maar om het principe 😋

Hallo @abj , storneren gaat niet helpen, massaal een klacht bij Simyo indienen en daarna bij de ACM misschien wel. Anders wordt opzeggen bij einde contract de enige mogelijkheid.

Verder ben ik het 200% met je eens.

 

Reputatie 7
Badge +6

Misschien eerst maar eens een reactie van Simyo afwachten🤨

Simyo houd zich niet alleen aan hun eigen voorwaarden, maar ook niet aan de wettelijke bepalingen dat prijswijzigingen minimaal 1 maand van tevoren moeten worden aangekondigd, ik vraag me trouwens af of ik ooit akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden van juni 2023, ik ben al wat jaren contractvrij en had Simyo genomen na T-Mobile omdat zij geen inflatie correctie in de voorwaarden hadden staan, nu doen ze dus de mededelingen met de factuur, had de verhogings aankondiging eigenlijk nooit gelezen als ik niet toevalig gisteren na maanden weer eens op het forum keek, ik vind dat belangrijke zaken een aparte mail vereisen, die factuur mail gooi ik altijd gelijk weg.

Dus al met al vind ik het nog een beetje achterbaks ook, op mobiel zie ik niet alles, dus ben ik onbewust wel akkoord gegaan met de inflatie correctie, en dan doen ze de aanzeging ook nog eens te laat, gaat in ieder geval een melding of 2, van mijn toekomstige ex er bij naar de ACM, en ze zijn mij als klant al kwijt, na het uitkleden en neerwaardse spiraal naar het afvoerputje van Telfort is nu in mijn ogen Simyo aan de beurt, Youfone word ook misschien KPN maar over een jaar ben ik dan daar weer weg, zo snel werkt KPN niet.🙀🙀🙀😁😁😁😁🤪🤪🤪

Storneren helpt in zoverre dat ze extra werk er aan hebben. En dan €8,34 ipv €8,67 overmaken.

Hallo @abj waarom €8,34, Simyo werkte voorheen toch altijd met ronde bedragen, je zou dus eigenlijk €8 moeten overmaken.

Ze hebben wat bij de belminuten opgezet en wat bij de internetdata, maar tot en met 09-2023 waren dat altijd ronde bedragen.

Zal 33 cent minder voor de inflatie zijn, inflatie kan pas vanaf 18-10 berekend worden, dat is een maand als je de 17de de aanzeging krijgt.

Een beetje fatsoenlijk is een maand eerder, om je de kans op een reactie te geven en eventueel over te gaan, nu ben je sowieso te laat om de verhoging mis te lopen.

Alleen moet je dan 33 cent betalen, is minder dan een halve maand.😉

Reputatie 7
Badge +6

Hoi iedereen (ik zal iedereen nog apart even taggen voor zichtbaarheid),

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan begrijpen dat jullie vragen hebben over de inflatiecorrectie. Ik heb de vraag over het tijdig communiceren doorgezet naar de juiste afdeling. Ik ben in afwachting van hun antwoord. Zodra ik meer weet zal ik jullie informeren in dit topic. 

@Groentjuh @JanD @Ron H @Musicboyjur @Friesian @JanD @Katana @abj @Katana 

Groetjes,
Seren

In Tweakers ook een heel artikel over de inflatiecorrectie en heb daar ook mijn mening gegeven:

https://tweakers.net/nieuws/213726/simyo-verhoogt-prijzen-met-8-komma-4-procent-vanwege-inflatie.html