Er zijn veel percentages te berekenen die allemaal op zichzelf correct zijn. 8,9% is een correcte uitkomst bij afronding naar beneden van ’het gemiddelde van de jaarmutaties juli 2022 t/m juni 2023.’ 10% is een juiste uitkomst als je dezelfde berekening uitvoert over 1-1-23 t/m 31-12-23. Daarom kijk je naar de tekst in de overeenkomst. Daar staat immers in waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan. Bij Simyo en hollandsnieuwe is die tekst anders, dus volgen er andere percentages uit.
Gezien de tijd, vrijdagavond rond acht uur, lijkt het er op dat er crisisberaad is bij Simyo of ze hopen door te zwijgen te voorkomen dat mensen alsnog bezwaar maken voor ze de tarieven invoeren zondag.
Eerlijk gezegt denk ik dat Simyo hier helemaal niks in de melk te brokkelen heeft en dit alleen door KPN opgelegd krijgt om door te voeren, ik zie een kleine overeenkomst met Telfort en vermoed dat als Youfone over genomen mag worden het snel over is met Simyo, je merkt het ook in de berichtgeving van de moderators, het word veel zakelijker.
Maar Simyo gaat dit niet terug draaien zonder dwang van de ACM, dus droom lekker en hoop op een wonder.
“De inflatie volgens de CPI is hetzelfde als de jaarmutatie, ofwel de prijsontwikkeling van een maand ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Deze wordt maandelijks gepubliceerd op StatLine, zo is de jaarmutatie van juni 2023 5,7%. Dit wordt berekend als de ontwikkeling van de CPI van juni 2023 ten opzichte van de CPI van juni 2022. In juli 2023 was de inflatie 4,6%.”
Dat is citaat van het CBS uit de email waarin ik hen vroeg wat de inflatie was in de periode van het contract. Simyo blijft herhalen dat de inflatie volgens de consumentenprijsindex (CPI), in de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023, 8,9% is. Het CBS is het daar dus expliciet mee eens.
Deze informatie was al lang en breed bekend vóór het noodzakelijk werd voor Simyo om een bericht over tariefwijziging de deur uit te doen in het kader van inflatiecorrectie (4 weken voor 1 oktober). Toch is er gekozen om tot op heden klanten voor te houden dat de inflatie volgens de voorwaarden/contract een compleet ander getal is.
Heeft iemand al reactie gehad van Simyo waarin uitgelegd wordt dat ze zelf een percentage voor de inflatiecorrectie mogen verzinnen?
En is het bij meer klanten zo dat Simyo het berekende (maar foute) percentages van 8,4% naar beneden afgerond heeft maar bij de abonnementskostenstijging naar boven afrond? Hier zijn de kosten gestegen met meer dan 8,4% volgens de app.
Hoi @Jasperv88,
Ik heb je inmiddels uitgebreid inhoudelijk antwoord gegeven. Jammer dat dit niet voldoende voor je is. Verdere vragen kun je met de klantenservice bespreken. Ik wens je in ieder geval een fijne dag.
Groetjes,
Seren