.

Beantwoord

Wat doet de instelling "Bellen in en naar het buitenland" in Mijn Simyo?


Reputatie 3
Badge +1
  • Actief Simyaan
  • 274 reacties
Wat is het nut van deze instelling ("Bellen in en naar het buitenland") in Mijn Simyo?

Vallen EU landen ook onder buitenland?

SMS ontvangen is altijd gratis, toch? Kan dat nog wel als ik hier nee kies?
icon

Beste antwoord door Thomas 22 May 2018, 14:07

Bekijk originele reactie

55 reacties

Maar Simyo weet niet altijd je meest recente verbruik in een korte tijd.
En dat, beste XTF, is het cruciale.

En het maritiem netwerk is bijvoorbeeld anders dan van een land....
Reputatie 3
Badge +1
Maar Simyo weet niet altijd je meest recente verbruik in een korte tijd.


Dat hoeft toch ook niet?
Reputatie 3
Badge +1
En het maritiem netwerk is bijvoorbeeld anders dan van een land....

https://www.androidplanet.nl/nieuws/kosten-maritiem-netwerk/

Inderdaad.. ook daarom wil je een Simyo instelling om daar niet per ongeluk gebruik van te maken.
Reputatie 7
Badge +6
Hé wat wil je nou, Thomas heeft het toch al uitgelegd dacht ik.
Dit is niet het eerste topic waar je zo blijft door zuigen😭
Reputatie 7
Badge +9
Het zou mooi zijn als er een optie zou zijn om enkel kosten binnen de bundel toe te laten in het buitenland. Dan kun je in het landen van zone 1 lekker internetten, terwijl je in Turkije automagisch geen internet krijgt, omdat dat geen zone 1 is.

Simyo geeft geen eigen mobiel netwerk en maakt gebruik van KPN's mobiele netwerk. Thomas geeft aan dat Simyo simpelweg bij KPN niet kan instellen dat een aansluiting voor slecht bepaalde landen mag werken. Ik kan mij best voorstellen dat zo'n veranderen best complex is voor zowel KPN als Simyo. Dat kost dus minimaal veel tijd om in te voeren. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gekeken naar wat het oplevert. Het levert wat zekerheid op bij de klant dat de klant in het buitenland niet zomaar buiten zijn bundel gaat.

Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.

Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat, wordt het mobiele internet bij 60,50 euro buiten de bundel automagisch afgesloten. Dat is een bedrag dat vele in wel kunnen dragen. Het is niet leuk, maar goede oude rekeningen van tientallen duizenden euro's gebeuren door dit soort dingen niet.

Sommige klant, die dit dan overkomt, krijgen soms nog coulance van Simyo, nadat ze contact hebben gehad met de klantenservice van Simyo.

Ik denk dat hier moeilijk de baten de kosten dekken.

Ja, de huidige schakelaar is door de Europese "Roam-like-home" regeling minder nuttig, maar hij is er op dit moment al en heeft nog niet alle functionaliteit verloren. Als je binnen Nederland bent en blijft dan kun je met die schakelaar door gesprekken (en SMSjes) naar het buitenland te blokkeren. (Als je in Nederland bent, valt dat nog steeds buiten de bundel!)

De schakelaar "Mobiel Internetten in het buitenland" kan nog steeds voorkomen dat je gaat internetten in het vakantieland in zone 2, 3 of 4. Helaas heb je binnen zone 1 inderdaad wel enkele randgevallen zoals maritieme netwerken of netwerken van providers van zone 2, 3 en 4, die in grensgebieden ook in zone 1 te ontvangen zijn. Nogmaals daar zit 60,50 euro lesgeld op indien het fout gaat. Dat is vaak te overzien!
Reputatie 6
Badge +5
Hi Groentjuh,

Wauw, bedankt voor dit uitgebreide bericht! Ik vind dat je mooi samenvat wat de schakelaar voor nut heeft. Eigenlijk heb je alle informatie op dit specifieke topic gebundeld in je reactie.

XTF, ik ben het er mee eens dat Thomas alles over de Mijn Simyo-optie heeft uitgelegd. Friesian, Ron H, bedankt voor jullie reacties :)

Groetjes,
Niels
Reputatie 3
Badge +1
Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.

Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?

Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.
Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat,


Het internet opgaat? Gaat dat tegenwoordig niet automatisch en op de achtergrond?

Volgens de comments bij het artikel over het maritiem netwerk ontvangen sommigen niet eens de SMS.
Leg dat eens uit.
Volgens de comments bij het artikel over het maritiem netwerk ontvangen sommigen niet eens de SMS.


Als dat aantoonbaar is dat de klant inderdaad de bewuste sms niet ontvangen dan vergoed een provider de kosten. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor het niet krijgen van de netwerkberichten voor 80% en 100% verbruik.

Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?


Iedereen heeft de MijnSimyo omgeving en toegang tot de servicepagina's en het forum. Bijna iedereen kan lezen en schrijven en iedereen heeft een mond gekregen om vragen te stellen. Daarbij is Simyo een online provider dus waar zou je de informatie kunnen vinden? juist ja :)

Het internet opgaat? Gaat dat tegenwoordig niet automatisch en op de achtergrond?



Internet opgaan is niet hetzelfde als internet aan hebben op de achtergrond.


Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.


Hoe dacht je dat men bij de scheepvaart telefoons gebruiken dan? Er zijn geen masten op de zeeën etc. Die maken dus gebruik van het maritieme netwerk, oftewel via satelliet.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi XTF,

Het is niet zo simpel als het lijkt. Sinds een jaartje is roaming afgeschaft binnen de EU. Wij richten ons daarom momenteel niet op het onderscheiden van de EU en buiten de EU. Ik verwijs je door naar het antwoord van Thomas.

Zodra het netwerk ziet dat je verbinding hebt met een buitenlandse netwerk, ontvang je een tarieven sms. Dan weet je wat de tarieven zijn van het land waar jij je dan momenteel bevindt.

Groetjes,
Ashweeta
Reputatie 3
Badge +1

Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?
Iedereen heeft de MijnSimyo omgeving en toegang tot de servicepagina's en het forum. Bijna iedereen kan lezen en schrijven en iedereen heeft een mond gekregen om vragen te stellen. Daarbij is Simyo een online provider dus waar zou je de informatie kunnen vinden? juist ja :)


Je hebt alle vier de vragen niet beantwoord. ;)
Internet opgaan is niet hetzelfde als internet aan hebben op de achtergrond.


Eh, nee, dus wat bedoel je precies met internet opgaan?


Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.
Hoe dacht je dat men bij de scheepvaart telefoons gebruiken dan? Er zijn geen masten op de zeeën etc. Die maken dus gebruik van het maritieme netwerk, oftewel via satelliet.


Geen flauw idee, satelliettelefoons?

Hoe werkt het überhaupt, hebben sommige (cruise) schepen 'gateways' zodat een normale telefoon met dit netwerk kan verbinden?
Reputatie 3
Badge +1
Hoi XTF,

Het is niet zo simpel als het lijkt.


Hi Ashweeta,

Moet het simpel zijn dan? Jullie hebben vast mensen in dienst die ook niet-simpele zaken kunnen oplossen. 😉
XTF GOEIEMIDDAG!😎

Je hebt nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven.
Reputatie 3
Badge +1
Het is nog morgen... ;)

Welke vraag?
Reputatie 3
Badge +1
Ah, nu is het middag. Een hele goedemiddag Friesian. 😃
Leg dat eens uit.
Reputatie 3
Badge +1
Wat wil je uitgelegd hebben?

Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?

Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.

Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat,
Het internet opgaat? Gaat dat tegenwoordig niet automatisch en op de achtergrond?

Volgens de comments bij het artikel over het maritiem netwerk ontvangen sommigen niet eens de SMS.

Als mensen, een aantal niet op de hoogte zijn van die buitenland schakelaar. Hoe kan een telefoon dan in het buitenland automatisch en op de achtergrond op internet gaan?
Reputatie 3
Badge +1
Als mensen, een aantal niet op de hoogte zijn van die buitenland schakelaar. Hoe kan een telefoon dan in het buitenland automatisch en op de achtergrond op internet gaan?

Staat de schakelaar niet automatisch / standaard aan?
Reputatie 7
Badge +9
Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.
Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?

Zeker in het verleden was roaming een zeer dure gelegenheid. Maar inderdaad, nadat de media groot heeft gezegd "Roamingkosten zijn afgeschaft" zonder daarbij te zeggen "binnen groot aantal landen in Europa" en zonder "Bellen/SMSen naar het buitenland vanuit Nederland kost nog steeds geld, want is geen roaming!" zijn er veel mensen die niet weten dat bijvoorbeeld roaming in Turkije nog steeds duur is!

Het probleem is: Mensen weten dat soort dingen niet, en meestal kan je ze belachelijk moeilijk bereiken om ze toch te informeren. Als voorbeeld: Hoeveel Privacy voorwaarden heb je afgelopen maanden gelezen? Of heb je ze net als praktisch iedereen gedacht "zal wel"/"zal wel, ik heb niets te verbergen" en daarna gewoon geaccepteerd? De AVG was volgens mij best wel in het nieuws geweest, vele mensen vinden privacy best belangrijk, en ik heb van letterlijk tientallen diensten berichten gekregen over aanpassingen aan de privacy voorwaarden i.v.m. het AVG.

Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Let op! Ga je met de boot? Dan is er een kans dat je gebruikmaakt van het maritieme netwerk. Dit werkt via satelliet-verbinding en daardoor vallen de kosten hiervoor buiten je bundel (Zone 4)." in een blog-post met het nieuws dat roamingkosten voor veel landen zijn afgeschaft. Je kunt datzelfde ook emaillen naar al je klanten! Ik denk zelfs dat een hele blog-post, die specifiek gaan over het voorkomen van dure roamingkosten, lang niet iedereen gaan bereiken!

Ik heb op dit forum al een topic gelezen over iemand die boos was over een blokkade wegens hoogverbruik en dat hij boos was over de hoge kosten. Hij was op reis in een land buiten zone 1 en had een SMS had gekregen welke hem informeerde over dat het 5 euro/MB kostte om te internetten. En ook was internet door Simyo/KPN geblokkeerd nadat hij 60,50 euro buiten de bundel in het buitenland had geïnternet. En de SMS, die hem hierover informeerde, staat dat hij 60,50 euro buiten de bundel aan data had gebruikt en dat hij door een bepaald woord te SMSen hij deze blokkade kon opheffen. Dat laatste heeft hij gedaan en later is hij toch verbaast als de kosten nog veel verder opgelopen zijn!

Ga je niet even kijken wat er aan de hand is als je provider je per SMS meldt dat er een blokkade op je aansluiting is geplaatst en je 60,50 euro aan kosten hebt gemaakt?

Kijkend naar dat alles, nee niet iedereen weet dat soort dingen. Aan de andere kant geldt echter wel: Je kunt maar zoveel doen om mensen te informeren! Als mensen het niet willen weten, dan kun je hoog of laag springen, maar het komt niet aan! Als je ideeën hebt hoe Simyo meer mensen kunnen informeren over bijvoorbeeld roamingtarieven en de beschikbare opties/schakelaars, dan kunnen moderator dat soort ideeën doorgeven en mogelijk worden ze gerealiseerd om mensen nog beter te informeren!

Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.

Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat,
Het internet opgaat? Gaat dat tegenwoordig niet automatisch en op de achtergrond?

Volgens de comments bij het artikel over het maritiem netwerk ontvangen sommigen niet eens de SMS.

Mijn argument is: Bij 60,50 euro aan kosten buiten de bundel blokkeert Simyo/KPN de dataverbinding. Of internet opgaan automatisch is of niet en of de SMS nou wel of niet aankomt maakt daar niet voor uit. Na 60,50 moeten mensen zelf actie ondernemen om de blokkade op de dataverbinding op te heffen.

Hoe werkt het überhaupt, hebben sommige (cruise) schepen 'gateways' zodat een normale telefoon met dit netwerk kan verbinden?
Cruiseschepen hebben op het schip zelf allemaal kleine mastjes hangen, die een 2G-, 3G- of/en 4G-netwerk uitzenden. Zie het als een draadloos netwerk, maar dan via 2G, 3G of 4G. Zodra het schep buiten bereik van de masten op land is (er zijn uitzonderingen!), gaat dat netwerk aan. Het schip zelf heeft een satellietschotel ergens boven het dek, welke gericht staat op een satelliet. Deze satelliet stuurt het verkeer door naar een station aan land, welk het mogelijk maakt om te bellen, SMSen en te internetten. Satellietverbinding en de benodigde apparatuur om deze dienst mogelijk te maken kost nogal wat! Daarom zie je dat ook terug aan de roaming-tarieven daarvoor.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Groentjuh,

Bedankt voor je duidelijke verhaal over roaming en het informeren van klanten. Net zoals de AVG waar je het over hebt is het een lastig onderwerp waar je meestal pas in geïnteresseerd raakt zodra er iets is gebeurd.

De inrichting van de mobiele netwerken op cruiseschepen ken ik niet zo uitgebreid, leuk om te leren hoe dat zit! :)

Groetjes,
Thomas
Reputatie 3
Badge +1
Zeker in het verleden was roaming een zeer dure gelegenheid. Maar inderdaad, nadat de media groot

Buiten zone 1 kan het nog steeds extreem duur zijn, zeker qua internet.



Kijkend naar dat alles, nee niet iedereen weet dat soort dingen. Aan de andere kant geldt echter wel: Je kunt maar zoveel doen om mensen te informeren! Als mensen het niet willen weten, dan kun je hoog of laag springen, maar het komt niet aan! Als je ideeën hebt hoe Simyo meer mensen kunnen informeren over bijvoorbeeld roamingtarieven en de beschikbare opties/schakelaars, dan kunnen moderator dat soort ideeën doorgeven en mogelijk worden ze gerealiseerd om mensen nog beter te informeren!


Simyo 'focust' zich op NL en het is een vette cashcow, dus waarom zou Simyo iets met die ideeen doen?

Een idee zou zijn om per zone een, twee of drie 'schakelaars' in mijn Simyo te hebben om bellen en internetten in die zone aan en uit te zetten.
Een ander idee is om de kosten in Mijn Simyo te tonen.

Fatsoenlijke tarieven hanteren (31 cent voor een buiten-bundel SMS?) zou een ander idee zijn.

> Mijn argument is: Bij 60,50 euro aan kosten buiten de bundel blokkeert Simyo/KPN de dataverbinding. Of internet opgaan automatisch is of niet en of de SMS nou wel of niet aankomt maakt daar niet voor uit. Na 60,50 moeten mensen zelf actie ondernemen om de blokkade op de dataverbinding op te heffen.

Volgens mij mist je argument een conclusie of koppeling..
60 euro is te overzien maar ik zou er echt niet blij van worden en ik denk dat ik het gewoon onredelijk vind.

Hoe werkt het überhaupt, hebben sommige (cruise) schepen 'gateways' zodat een normale telefoon met dit netwerk kan verbinden?Cruiseschepen hebben op het schip zelf allemaal kleine mastjes hangen, die een 2G-, 3G- of/en 4G-netwerk uitzenden. Zie het als een draadloos netwerk, maar dan via 2G, 3G of 4G. Zodra het schep buiten bereik van de masten op land is (er zijn uitzonderingen!), gaat dat netwerk aan. Het schip zelf heeft een satellietschotel ergens boven het dek, welke gericht staat op een satelliet. Deze satelliet stuurt het verkeer door naar een station aan land, welk het mogelijk maakt om te bellen, SMSen en te internetten. Satellietverbinding en de benodigde apparatuur om deze dienst mogelijk te maken kost nogal wat! Daarom zie je dat ook terug aan de roaming-tarieven daarvoor.


Wat kost zo'n verbinding dan concreet?
[ Terugkijkend naar de titel ]

Zou het niet beter zijn om een nieuw topic te maken? Dit verzandt in off topic. Het zou dan voor anderen ook beter te vinden zijn wat betreft dit nieuwe onderwerp.
@XTF
Op verschillende locaties, forum, service pagina staat duidelijk aangegeven.....
Om met sim only internet te kunnen gebruiken (buitrnland) is het o.a. nodig om internet buitenland aan te zetten op mijn Simyo. Dit is dus aan de klant of en wanneer hij/zij dat doet.

Om die reden stelde ik je eerder de vraag die moeilijk is te beantwoorden zo lijkt het.
Reputatie 7
Badge +9

Zeker in het verleden was roaming een zeer dure gelegenheid. Maar inderdaad, nadat de media grootBuiten zone 1 kan het nog steeds extreem duur zijn, zeker qua internet.

Vroeger realiseerde mensen zich dat meer dan nu! Roaming is toch afgeschaft? Oh nee, niet helemaal!

Kijkend naar dat alles, nee niet iedereen weet dat soort dingen. Aan de andere kant geldt echter wel: Je kunt maar zoveel doen om mensen te informeren! Als mensen het niet willen weten, dan kun je hoog of laag springen, maar het komt niet aan! Als je ideeën hebt hoe Simyo meer mensen kunnen informeren over bijvoorbeeld roamingtarieven en de beschikbare opties/schakelaars, dan kunnen moderator dat soort ideeën doorgeven en mogelijk worden ze gerealiseerd om mensen nog beter te informeren!
Simyo 'focust' zich op NL en het is een vette cashcow, dus waarom zou Simyo iets met die ideeen doen?

Een idee zou zijn om per zone een, twee of drie 'schakelaars' in mijn Simyo te hebben om bellen en internetten in die zone aan en uit te zetten.
Een ander idee is om de kosten in Mijn Simyo te tonen.

Fatsoenlijke tarieven hanteren (31 cent voor een buiten-bundel SMS?) zou een ander idee zijn.

> Mijn argument is: Bij 60,50 euro aan kosten buiten de bundel blokkeert Simyo/KPN de dataverbinding. Of internet opgaan automatisch is of niet en of de SMS nou wel of niet aankomt maakt daar niet voor uit. Na 60,50 moeten mensen zelf actie ondernemen om de blokkade op de dataverbinding op te heffen.

Volgens mij mist je argument een conclusie of koppeling..
60 euro is te overzien maar ik zou er echt niet blij van worden en ik denk dat ik het gewoon onredelijk vind.

Sommige van die ideeën ben ik het op zich mee eens. Persoonlijk zou ik andere schakelaars maken; Bijvoorbeeld
  • Bellen buiten de bundel toestaan.
  • SMSen buiten de bundel toestaan.
  • Gebeld worden buiten de bundel toestaan.
  • Mobiel internet buiten de bundel toestaan.
Al dat zone gebeuren kunnen snappen de meest mensen toch al niets van! Helaas weet ik ook dat dat bij Simyo technisch vrijwel onmogelijk is om te realiseren.

Niemand wordt blij van überhaupt een rekening. Ik heb het liefst wel Simyo's diensten, maar niet de facturen, kan dat ook?

Hoe werkt het überhaupt, hebben sommige (cruise) schepen 'gateways' zodat een normale telefoon met dit netwerk kan verbinden?Cruiseschepen hebben op het schip zelf allemaal kleine mastjes hangen, die een 2G-, 3G- of/en 4G-netwerk uitzenden. Zie het als een draadloos netwerk, maar dan via 2G, 3G of 4G. Zodra het schep buiten bereik van de masten op land is (er zijn uitzonderingen!), gaat dat netwerk aan. Het schip zelf heeft een satellietschotel ergens boven het dek, welke gericht staat op een satelliet. Deze satelliet stuurt het verkeer door naar een station aan land, welk het mogelijk maakt om te bellen, SMSen en te internetten. Satellietverbinding en de benodigde apparatuur om deze dienst mogelijk te maken kost nogal wat! Daarom zie je dat ook terug aan de roaming-tarieven daarvoor.
Wat kost zo'n verbinding dan concreet?

Geen idee, ik zit niet in die business. Googlen kan je bijvoorbeeld dit artikel, dit artikel en dit artikel vinden. Geen idee wat een cruiseschip nodig zou hebben! Ik verwacht dat dat veel meer dan dit is! Google kan je misschien nog veel verder helpen!

Ik heb wel het gevoel dat jij van alle problemen graag Simyo's probleem maakt:
  • Klanten weten niet zonder überhaupt dat op te zoeken dat sommige dingen duur zijn -> Tarieven moeten omlaag, want dan is het niet meer zo duur en Simyo moet de klanten maar beter informeren.
  • Rekeningen kunnen is bepaalde situaties hoog worden -> Dan moet Simyo de tarieven maar verlagen!
Bij sommige providers kun je zorgelozer gebruik maken dan bij andere providers. Simyo legt voor verantwoordelijk bij de klant. Bij bijvoorbeeld telfort zijn de voorwaarden heel anders, waardoor de klant veel minder verantwoordelijkheid heeft. (Hoewel dat wel minder begint te worden!)
Reputatie 5
Badge +5
Hoi allemaal,

Bedankt voor je reactie Groentjuh! Het toepassen van meerdere mogelijkheden in de netwerkinstellingen wat betreft gebruik buitenland vind ik ook een goede tip en zal ik natuurlijk doorspelen. Hopelijk kunnen we de ervaring van klanten op deze manier nóg beter maken. Daarnaast proberen we natuurlijk onze klanten zo goed als mogelijk te informeren over de tarieven binnen en buiten de EU, deze informatie is op verschillende manieren te vinden op onze website en in grensberichten. Mochten klanten dan nog niet op de hoogte zijn van de kosten, dan hebben we nog de blokkade die wordt geactiveerd bij €60,50 aan kosten in het buitenland. Zelf zie ik liever ook geen rekeningen, maar dat zit er helaas niet in. 😉

@ XTF, wat zo'n satellietverbinding concreet kost kan ik je ook niet vertellen. Heb je iets gehad aan de artikelen die Groentjuh heeft gedeeld?

Daarnaast ben ik het eens met de inbreng van Friesian, we dwalen af van het originele topic. Daarom stel ik voor dat, indien je hier nog dieper op in wilt gaan of nog meer vragen hebt een nieuw topic aan te maken XTF. Zo houden we het forum overzichtelijk.

Groetjes,
Els

Reageer