.

Beantwoord

Wat doet de instelling "Bellen in en naar het buitenland" in Mijn Simyo?


Reputatie 3
Badge +1
  • Actief Simyaan
  • 274 reacties
Wat is het nut van deze instelling ("Bellen in en naar het buitenland") in Mijn Simyo?

Vallen EU landen ook onder buitenland?

SMS ontvangen is altijd gratis, toch? Kan dat nog wel als ik hier nee kies?
icon

Beste antwoord door Thomas 22 May 2018, 14:07

Bekijk originele reactie

55 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het zou mooi zijn als er een optie zou zijn om enkel kosten binnen de bundel toe te laten in het buitenland. Dan kun je in het landen van zone 1 lekker internetten, terwijl je in Turkije automagisch geen internet krijgt, omdat dat geen zone 1 is.

Simyo geeft geen eigen mobiel netwerk en maakt gebruik van KPN's mobiele netwerk. Thomas geeft aan dat Simyo simpelweg bij KPN niet kan instellen dat een aansluiting voor slecht bepaalde landen mag werken. Ik kan mij best voorstellen dat zo'n veranderen best complex is voor zowel KPN als Simyo. Dat kost dus minimaal veel tijd om in te voeren. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gekeken naar wat het oplevert. Het levert wat zekerheid op bij de klant dat de klant in het buitenland niet zomaar buiten zijn bundel gaat.

Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.

Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat, wordt het mobiele internet bij 60,50 euro buiten de bundel automagisch afgesloten. Dat is een bedrag dat vele in wel kunnen dragen. Het is niet leuk, maar goede oude rekeningen van tientallen duizenden euro's gebeuren door dit soort dingen niet.

Sommige klant, die dit dan overkomt, krijgen soms nog coulance van Simyo, nadat ze contact hebben gehad met de klantenservice van Simyo.

Ik denk dat hier moeilijk de baten de kosten dekken.

Ja, de huidige schakelaar is door de Europese "Roam-like-home" regeling minder nuttig, maar hij is er op dit moment al en heeft nog niet alle functionaliteit verloren. Als je binnen Nederland bent en blijft dan kun je met die schakelaar door gesprekken (en SMSjes) naar het buitenland te blokkeren. (Als je in Nederland bent, valt dat nog steeds buiten de bundel!)

De schakelaar "Mobiel Internetten in het buitenland" kan nog steeds voorkomen dat je gaat internetten in het vakantieland in zone 2, 3 of 4. Helaas heb je binnen zone 1 inderdaad wel enkele randgevallen zoals maritieme netwerken of netwerken van providers van zone 2, 3 en 4, die in grensgebieden ook in zone 1 te ontvangen zijn. Nogmaals daar zit 60,50 euro lesgeld op indien het fout gaat. Dat is vaak te overzien!
Kijk ik zie het al, bericht is aangepast ;)

Als je dit uitzet kan je dus niet gebeld of gesmst worden en zelf ook niet bellen en smsen.
Omdat de instelling niet om de kosten gaat maar om de mogelijkheid om te kunnen bellen of smsen in het buitenland, ook in de EU.
Ray ik heb nog wat toegevoegd.
Reputatie 7
Badge +6
Hé wat wil je nou, Thomas heeft het toch al uitgelegd dacht ik.
Dit is niet het eerste topic waar je zo blijft door zuigen😭
Reputatie 3
Badge +1
Ah, nu is het middag. Een hele goedemiddag Friesian. 😃
Reputatie 7
Badge +9
Een klant kan ook van te voren kijken wat de tarieven zijn en op basis daarvan deze schakelaars bedienen. Toen ik naar de VS ging had ik Mobiel internetten in het buitenland uitgezet, want 5 euro/MB is het niet waard. Toen ik later naar Portugal ging, kon die instelling weer aan.
Hoeveel % van de klanten is op de hoogte van die schakelaar? Is het redelijk te verwachten dat iedereen van dat soort details op de hoogte is?
Kunnen we dat van ouders verwachten? Grootouders?

Zeker in het verleden was roaming een zeer dure gelegenheid. Maar inderdaad, nadat de media groot heeft gezegd "Roamingkosten zijn afgeschaft" zonder daarbij te zeggen "binnen groot aantal landen in Europa" en zonder "Bellen/SMSen naar het buitenland vanuit Nederland kost nog steeds geld, want is geen roaming!" zijn er veel mensen die niet weten dat bijvoorbeeld roaming in Turkije nog steeds duur is!

Het probleem is: Mensen weten dat soort dingen niet, en meestal kan je ze belachelijk moeilijk bereiken om ze toch te informeren. Als voorbeeld: Hoeveel Privacy voorwaarden heb je afgelopen maanden gelezen? Of heb je ze net als praktisch iedereen gedacht "zal wel"/"zal wel, ik heb niets te verbergen" en daarna gewoon geaccepteerd? De AVG was volgens mij best wel in het nieuws geweest, vele mensen vinden privacy best belangrijk, en ik heb van letterlijk tientallen diensten berichten gekregen over aanpassingen aan de privacy voorwaarden i.v.m. het AVG.

Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Let op! Ga je met de boot? Dan is er een kans dat je gebruikmaakt van het maritieme netwerk. Dit werkt via satelliet-verbinding en daardoor vallen de kosten hiervoor buiten je bundel (Zone 4)." in een blog-post met het nieuws dat roamingkosten voor veel landen zijn afgeschaft. Je kunt datzelfde ook emaillen naar al je klanten! Ik denk zelfs dat een hele blog-post, die specifiek gaan over het voorkomen van dure roamingkosten, lang niet iedereen gaan bereiken!

Ik heb op dit forum al een topic gelezen over iemand die boos was over een blokkade wegens hoogverbruik en dat hij boos was over de hoge kosten. Hij was op reis in een land buiten zone 1 en had een SMS had gekregen welke hem informeerde over dat het 5 euro/MB kostte om te internetten. En ook was internet door Simyo/KPN geblokkeerd nadat hij 60,50 euro buiten de bundel in het buitenland had geïnternet. En de SMS, die hem hierover informeerde, staat dat hij 60,50 euro buiten de bundel aan data had gebruikt en dat hij door een bepaald woord te SMSen hij deze blokkade kon opheffen. Dat laatste heeft hij gedaan en later is hij toch verbaast als de kosten nog veel verder opgelopen zijn!

Ga je niet even kijken wat er aan de hand is als je provider je per SMS meldt dat er een blokkade op je aansluiting is geplaatst en je 60,50 euro aan kosten hebt gemaakt?

Kijkend naar dat alles, nee niet iedereen weet dat soort dingen. Aan de andere kant geldt echter wel: Je kunt maar zoveel doen om mensen te informeren! Als mensen het niet willen weten, dan kun je hoog of laag springen, maar het komt niet aan! Als je ideeën hebt hoe Simyo meer mensen kunnen informeren over bijvoorbeeld roamingtarieven en de beschikbare opties/schakelaars, dan kunnen moderator dat soort ideeën doorgeven en mogelijk worden ze gerealiseerd om mensen nog beter te informeren!

Van het maritieme netwerk had ik persoonlijk bijvoorbeeld nog nooit gehoord.

Maar zelfs als een klant dat niet zou doen en ook de tarieven SMS negeert en dus het internet opgaat,
Het internet opgaat? Gaat dat tegenwoordig niet automatisch en op de achtergrond?

Volgens de comments bij het artikel over het maritiem netwerk ontvangen sommigen niet eens de SMS.

Mijn argument is: Bij 60,50 euro aan kosten buiten de bundel blokkeert Simyo/KPN de dataverbinding. Of internet opgaan automatisch is of niet en of de SMS nou wel of niet aankomt maakt daar niet voor uit. Na 60,50 moeten mensen zelf actie ondernemen om de blokkade op de dataverbinding op te heffen.

Hoe werkt het überhaupt, hebben sommige (cruise) schepen 'gateways' zodat een normale telefoon met dit netwerk kan verbinden?
Cruiseschepen hebben op het schip zelf allemaal kleine mastjes hangen, die een 2G-, 3G- of/en 4G-netwerk uitzenden. Zie het als een draadloos netwerk, maar dan via 2G, 3G of 4G. Zodra het schep buiten bereik van de masten op land is (er zijn uitzonderingen!), gaat dat netwerk aan. Het schip zelf heeft een satellietschotel ergens boven het dek, welke gericht staat op een satelliet. Deze satelliet stuurt het verkeer door naar een station aan land, welk het mogelijk maakt om te bellen, SMSen en te internetten. Satellietverbinding en de benodigde apparatuur om deze dienst mogelijk te maken kost nogal wat! Daarom zie je dat ook terug aan de roaming-tarieven daarvoor.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Groentjuh,

Bedankt voor je duidelijke verhaal over roaming en het informeren van klanten. Net zoals de AVG waar je het over hebt is het een lastig onderwerp waar je meestal pas in geïnteresseerd raakt zodra er iets is gebeurd.

De inrichting van de mobiele netwerken op cruiseschepen ken ik niet zo uitgebreid, leuk om te leren hoe dat zit! :)

Groetjes,
Thomas
Ja EU landen vallen gewoon onder het buitenland.

En waar kan je NEE kiezen?
Reputatie 3
Badge +1
En waar kan je NEE kiezen?
https://mijn.simyo.nl/instellingen#tab_netwerkinstellingen
Ik kan geen NEE kiezen voor het ontvangen van SMS in het buitenland.
Die optie heb ik niet.

Reputatie 6
Badge +4
Hi XTF,

Zo te zien ben je er met behulp van Ray al helemaal uitgekomen wat deze instelling doet. Hij zorgt er dus voor dat je kunt verbinden met een mobiel netwerk in het buitenland (binnen en buiten de EU). Ook zorgt deze optie ervoor dat je wel of niet kunt bellen naar buitenlandse nummers.

Mocht je nog andere vragen hebben dan weet je ons te vinden!

Bedankt Ray!

Groetjes,
Thomas
Reputatie 3
Badge +1
Hi Thomas,

Ik heb nog geen echt antwoord op mijn vraag: "Wat is het nut van deze instelling?"
Waarom zou ik niet gebeld willen kunnen worden binnen de EU als dat hetzelfde kost als in NL?
Waarom zou ik geen SMS willen kunnen ontvangen als dat altijd gratis is?
De nut van de instelling is dat als je in het buitenland bent, dus ook de EU, berichtjes of inkomende gesprekken kunt blijven ontvangen of kan bellen. Idem voor internet. Het is en blijft immers buitenland. Aan de instellingen is niks veranderd. De EU maatregel heeft enkel te maken met tarieven.
Soms gaat het over een hoger niveau. Je sim krijgt op netwerkniveau toegang tot een gastnetwerk.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Thomas,

Ik heb nog geen echt antwoord op mijn vraag: "Wat is het nut van deze instelling?"
Waarom zou ik niet gebeld willen kunnen worden binnen de EU als dat hetzelfde kost als in NL?
Waarom zou ik geen SMS willen kunnen ontvangen als dat altijd gratis is?


Ah bedoel je het op die manier! Het nut van de instelling is dat het je de keuze geeft om wel of niet te kunnen bellen en sms'en naar en gebeld of ge-sms't worden in het buitenland of niet. Als je binnen de EU reist dan gaat het bellen en sms'en in het buitenland uit je bundel. Buiten de EU is dat niet het geval, dan gelden er weer andere tarieven.

Aan het bellen naar het buitenland zijn trouwens wel kosten verbonden, dit is immers geen roaming.

Als je hier meer over wilt weten kun je het beste even onze tarievenpagina bekijken.

Heb je nog andere vragen?

Groetjes,
Thomas
Reputatie 3
Badge +1
Waarom zou ik niet gebeld willen kunnen worden binnen de EU als dat hetzelfde kost als in NL?
Waarom zou ik geen SMS willen kunnen ontvangen als dat altijd gratis is?
Reputatie 3
Badge +1
Omdat de instelling niet om de kosten gaat maar om de mogelijkheid om te kunnen bellen of smsen in het buitenland, ook in de EU.

Is er een andere reden om Nee te kiezen?
Als je buiten de EU bent misschien. Want dan kunnen kosten oplopen. In dit geval gaat het dan ern klein beetje op de kosten. Maar hoofdzaak is de mogelijkheid om je verbinding in het buitenland te gebruiken. En dat doe je dus met dat schuifje.
Ja, in mijn geval gebeurt het soms heel vaak dat ik geheel zonder erg per ongeluk expres de telefoon uit heb staan. Geen idee hoe dat kan gebeuren maar het is wel lekker (rustig)☺ Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld op vakantie niet bereikbaar wilt zijn voor jan en alleman.
Ja, in mijn geval gebeurt het soms heel vaak dat ik geheel zonder erg per ongeluk expres de telefoon uit heb staan. Geen idee hoe dat kan gebeuren maar het is wel lekker (rustig)☺

En dat heeft met de optie "bellen of gebeld worden in het buitenland" want? Ik snap hem niet.
Reputatie 6
Badge +4
Hallo XTF,

Is er een andere reden om Nee te kiezen?


Persoonlijk denk ik dat bovenstaande redenen de meest voor de hand liggende zijn. 😉

Mocht je nog vragen hebben dan weet je waar we te vinden zijn.

Groetjes,
Thomas
Reputatie 3
Badge +1
De instelling zegt niks over SMS terwijl dat wel beinvloed wordt, misschien handig dit te verbeteren?

En aangezien bellen in de EU gewoon uit de bundel gaat is een instelling die alleen voor buiten de EU geldt wellicht handiger?
Reputatie 6
Badge +4
Hallo XTF,

De instelling zegt niks over SMS terwijl dat wel beinvloed wordt, misschien handig dit te verbeteren?

En aangezien bellen in de EU gewoon uit de bundel gaat is een instelling die alleen voor buiten de EU geldt wellicht handiger?


Ik vermoed dat de formulering bewust zo is opgesteld trouwens, omdat bellen en sms'en van hetzelfde netwerk gebruik maken. Ik snap je aanvulling echter en zal je suggestie dan ook voorleggen aan mijn collega's. Dankje! 😉

Het splitsen van de instellingen voor bellen en sms'en binnen en buiten de EU ben ik bang. Wij kunnen namelijk je aansluiting niet zó instellen dat je bijvoorbeeld wel binnen de EU maar niet buiten de EU kunt bellen en sms'en. Vooralsnog zal deze optie hetzelfde blijven daarom.

Groetjes,
Thomas
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Thomas,

Waarom kan dat niet?

Reageer