.

Vraag

[Test mee] De 'internetten in het buitenland test'. Inschrijvingen gesloten


Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Hey allemaal,

Internetten in het buitenland levert nog steeds vragen op. Sommige klanten kunnen niet altijd direct internetten. Vaak heeft dat te maken met niet correct ingestelde APN of algemene internet instellingen.

Het leek mij een goed idee om internet in het buitenland door 10 klanten te laten testen zodat we goed na kunnen gaan hoe internet in het buitenland wordt ervaren, of je tegen dingen aanloopt en hoe jij of wij dit kunnen oplossen. Met jullie input willen we onze internet dienst graag verbeteren. Daarom ben ik op zoek naar testers.

Wat ga je testen:

- werkt internet in het buitenland? (welke APN gebruik je)
- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?
- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?*
- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?*
- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?

Het belangrijkste is natuurlijk:

Hoe heb je het internetten in het buitenland precies ervaren? Wat zou Simyo precies beter kunnen doen?

* kosten limiet is 50 euro excl. btw

Wat hebben we nodig?

- testers
- iemand die naar het buitenland gaat voor 15 augustus (liefst ook 1 iemand buiten de EU)
- een iPhone gebruiker
- een Android gebruiker
- een Windows Phone gebruiker

Wie vind het leuk om mee te doen?

Alle datakosten tot 150 euro worden vergoed :)

Update: De inschrijving is inmiddels gesloten

Groetjes,

Alex

83 reacties

Hoi Alex, ik ben van 15 t/m 25 juli met vakantie.
Toestel: ik gebruik zelf dagelijks mijn Blackberry Z10, maar een Lumia 630 of Moto G kan ik ook meenemen.
Laat maar weten welk toestel mee moet 🙂
Hey Alex, op 25 juli ga ik heen en 8 augustus terug. Meestal gebruik ik een Moto G, het originele type dus zonder 4G. Daarnaast heb ik een Samsung Galaxy S2 en een Huawei Y300.
Hoi hoi,

Ik ben Esther en ga vanaf 1 augustus tot 15 augustus naar de Franse Alpen, ik zou graag mee testen.
Ik ben uberhaupt benieuwd of internet via Simyo in het buitenland werkt, vorig jaar had ik nog vodafone en zij hadden altijd een speciale buitenlandtarief voor internet.

Ik ben benieuwd en test graag mee :-)))

Groetjes
Esther Ballijns


Hoi Es1971,

Helaas hebben we inmiddels voldoende testers en is het niet meer mogelijk om mee te doen 😞.

Ik zou graag nog wat informatie willen van de onderstaande testers:

- Fressa, Guno, Flitz76, rubenz, ygorr, Tuur en wopper - van wanneer tot wanneer gaan jullie precies op vakantie?
- Guno Flitz76 en Tuur - welk type telefoon gebruiken jullie precies
- ygorr - naar welk land ga je precies?

Ik ben nu bezig om al deze informatie even op een rijtje te zetten.

Graag hoor ik van jullie 🙂.

Groetjes,

Alex


Goedemiddag Alex,

Ik ben weg tussen 6 juli en 25 juli. 

Ruben
Reputatie 5
Badge +10
Bedankt voor het doorgeven Fressa, Flitz76, Guno en rubenz 🙂.

@Niels, ygorr, Tuur en wopper. Willen jullie nog even naar mijn vragen kijken?

Groetjes,

Alex
Badge
Oké hier de eerste resultaten.
APN
Portalmmm.nl (zonder naam/wachtwoord) werkt i België, Frankrijk en UK
Internet (met naam KPN wachtwoord gprs) werkt ook in België Frankrijk en UK
Alle andere: basicinternet, fastinternet, iphonekpn.nl doen het niet, zonder naam/ww maar ook met niet
Bij wijzigen naar andere APN moest ik altijd herstarten anders werkt het ook niet; kost wel veel tijd en batterij-life ;

De providers waren base (B), Orangeade (F), O2 (UK)

In alle drie landen kwam keurig een info sms

De verbruiksmeldingen zijn nog niet van toepassing, komende dagen test ik verder.

De melding die ik krijg bij een apn die het niet doet is oa:
Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk. U hebt geen abonnement op een mobiel netwerk.
Badge
Toevoeging: dit is met een iPhone 4
Als ik terug ben zal ik alle info netjes via de link van Alex doorgeven, dit hier is slechts een snelle eerste reactie.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi dcl,

Bedankt voor het doorgeven. Ik heb je eerste bevindingen al genoteerd 🙂.

Ben benieuwd naar je de rest van de test. De link in de mail werkt niet, omdat het topic niet meer bestaat. Je kunt je bevindingen gewoon hier delen 🙂.

Groetjes,

Alex
Hoi Alex,

Ik ga 21/7 richting Italie via Duitsland/Oostenrijk en ben in bezit van Samsung Galaxy Ace GT-S5830
Ik wil af en toe simkaart plaatsen in Alcatel One Touch Pop C3

Groeten Tuur
Ben Tot 6-8 in Italie

Groet Tuur
Badge +3
Hallo Tuur....
fijne vakantie!
Reputatie 5
Badge +10
Bedankt voor de informatie Tuur. Mocht je in de gelegenheid zijn om het in alle landen te testen, graag. Als het goed is hebben jullie gisteren allemaal een email en een privé bericht van mij ontvangen.

Mocht dit niet het geval zijn, laat het mij dan weten 🙂.

Groetjes,

Alex
Badge
Ha Alex,

Inmiddels thuis gekomen. Ik heb in UK ook nog even op het T-Mobile netwerk gezeten, daar werkte internet ook prima met de APN Portalmmm.nl en internet (met naam KPN wachtwoord GPRS). Alle andere APN instellingen (Basicinternet, Fastinternet, Iphonekpn.nl of KPN4G.nl) deden het niet, heb alles nogmaals geprobeerd, ook op de terugreis.

Er moet altijd opnieuw worden opgestart bij wijzigen van een APN instelling. Als de internetverbinding eenmaal werkt, dan bijft deze ook werken bij het passeren van de grens (en overgang naar een andere provider).

Elke keer bij het passeren van de grens kwam er keurig een sms.
De waarschuwings sms heb ik niet kunnen activeren, want ik heb in 5 dagen niet genoeg kunnen verbruiken 🙂 (maar ik had dan ook veel andere bezigheden). Ik heb wel enorm veel plezier gehad van de internet verbinding. Op zondag  hebben we daardoor toch de eindstrijd Djokovic-Federer kunnen volgen, want we waren niet op tijd in het hotel terug om te kijken :)

Alles met een iPhone 4. In Belgie provider Base, in Frankrijk Orange, en in UK heb ik O2 en T-Mobile als provider kunnen gebruiken.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt. Mijn mobiele nummer zet ik er maar niet bij, maar ik denk dat je dat icm forum naam allemaal wel hebt.
Reputatie 7
Badge +9
Ha Alex,

Inmiddels thuis gekomen. Ik heb in UK ook nog even op het T-Mobile netwerk gezeten, daar werkte internet ook prima met de APN Portalmmm.nl en internet (met naam KPN wachtwoord GPRS). Alle andere APN instellingen (Basicinternet, Fastinternet, Iphonekpn.nl of KPN4G.nl) deden het niet, heb alles nogmaals geprobeerd, ook op de terugreis.


Dit komt grotendeels overeen met mijn ervaringen hier in de UK, alleen zag ik nooit T-Mobile als netwerk. Dat zou ook kunnen kloppen want T-mobile en Orange zijn samengegaan en vormen hier het EE netwerk. De naam EE zag ik dus staan, nooit T-Mobile, een beetje vreemd dus, maar misschien hangt het van je locatie af of je EE, T-Mobile of Orange ziet. Verder heb ik bij de APN Portalmmm.nl nooit een naam of wachtwoord hoeven invullen, zonder die twee werkte het prima.
Badge
Klopt, bovenin mijn telefoon stond EE, maar als ik in de instellingen bij info keek dan stond daar dat het T-Mobile UK was (ik ben naar de instellingen gegaan omdat ik geen idee had wat EE was....).
En inderdaad heb ik bij Portalmmm.nl ook geen naam+ww ingevuld, als je goed leest zie je dat ik dit alleen bij de APN "internet" heb gedaan.
Reputatie 7
Badge +9
OK, bedankt. Ook bij mij werkte "internet", maar ook daar hoefde ik geen naam en wachtwoord in te vullen. De APN Portalmmm.nl werd automatisch ingesteld nadat ik de iPhone met de Simyo sim erin voor het eerst had opgestart.

Dus jij hebt wel kunnen internetten via EE? Dat is mij nooit gelukt, maar bellen wel. Merkwaardig.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi dcl en Scotsman,

Vreemd dat EE inderdaad bij de 1 wel werkt en bij de andere niet. Jullie gebruiken ook beide een iPhone en beide hetzelfde toegangspunt. Misschien heeft het met de regio/plaats te maken?

@dcl. De Wimbledon finale was zeker de moeite waard, dus goed dat je dat nog hebt meegekregen. Bedankt voor het testen. en het delen van je ervaringen. Ik zal zorgen dat de verbruikskosten niet in rekening worden gebracht 🙂.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Hoi dcl en Scotsman,

Vreemd dat EE inderdaad bij de 1 wel werkt en bij de andere niet. Jullie gebruiken ook beide een iPhone en beide hetzelfde toegangspunt. Misschien heeft het met de regio/plaats te maken?


Kan het zijn dat op mijn locatie EE (voortgekomen uit een fusie van T-Mobile en Orange) voor 3G en 2G verschillende masten gebruikt, d.w.z. een Orange mast voor 3G en een T-Mobile mast voor 2G, en dat KPN geen roaming overeenkomst heeft (had) met Orange en wel met T-Mobile??? Dat zou kunnen verklaren waarom er hier via het EE netwerk geen internet (3G) mogelijk is. Ik verzin maar wat... 🆒
Hallo Fressa,
Dank je,jij ook
Badge
werkt internet in het buitenland?

KPN4G.nl werkt standaard als je de grens over komt. In België en Frankrijk geen wijzigingen hoeven uitvoeren in de APN instellingen.

Het is goed om te beseffen hoe verwend we zijn met een landelijk dekkend 4G netwerk. In Frankrijk is het geluk hebben als je 3G hebt maar meestal is het Edge, en dat is toch fors langzamer dan 4G in Nederland!


ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?

Ja zowel België als Frankrijk.

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?*

Nog niet bereikt.

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?*

Nog niet bereikt.

wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?

Nog niet bereikt.

Ook mag je testen of onderstaande APNÂ’s/Toegangspunten werken met jouw telefoon:

KPN4G.nl OK
Portalmmm.nl Werkt Niet
Basicinternet Werkt Niet
Internet Werkt Niet
Fastinternet Werkt Niet
Iphonekpn.nl Werkt Niet

Welke username en wachtwoord kan ik gebruiken om de niet werkende apn's nogmaals te testen?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi wopper,

Bedankt voor het delen. We zijn in Nederland best wel verwend inderdaad. Ook het vaste internet in Frankrijk is vrij slecht (was wel een paar jaar geleden toen ik daar was).

Voor de andere APN's heb ik geen username en wachtwoord. Maar het feit dat het niet werkt, komt wel overeen met hetgeen wat hier in ons systeem staat. Je hoeft dat dus niet meer opnieuw te testen 🙂.

Kan je nog even laten weten bij welke buitenlandse providers je aangemeld bent/was?

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Alex,
Ik heb net een reisje naar Canada geboekt, ik ben van 15 t/m 24 september in Ontario. Er is vast nog wel plek in mijn koffer voor de Simyo sim dus mocht je nog iemand zoeken die de Simyo aansluiting in Canada wil testen, laat dat dan even weten.
Badge
Orange France en Bouygues, België is mij even ontschoten ik kijk op de terugweg even.

Ik zit over 80% en bijna op 100% kan je mijn aansluiting in de gaten houden en deblokkeren als de hoogverbruik blokkade ingaat?
Badge
Uw datalimiet van EUR 60.50 is bereikt. Wilt u doorgaan? SMS 'JA' naar 1330. Het tarief voor data is 0.25 EUR/MB. Wilt u de datalimiet volledig uitschakelen? SMS 'datalimiet uit' naar 1330.

Het werkt ik was geblokkeerd en na de JA opdracht heb ik weer internet. Fijn dat het werkt zonder tussenkomst van personen.
Hoi Alex,
Zou je mij die mail nog een keer kunnen sturen
Groet, Tuur
Reputatie 1
Badge +8
Bij deze mijn test resultaten vanuit de USA:

- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?
Ja, netjes alle info (5 EUR/MB voor data). Provider is AT&T.

- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?*
Ja, zie hier de tekst:
U heeft 80% van uw datalimiet bereikt. Bij 100% wordt uw dataverbinding verbroken. Wilt u doorgaan? stuur een SMS naar 1330 met de tekst 'JA'. Het tarief voor data is 5 EUR/MB.

- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?*
Ja, zie hier de tekst:
Uw datalimiet van EUR 60.50 is bereikt. Wilt u doorgaan? SMS 'JA' naar 1330. Het tarief voor data is 5 EUR/MB. Wilt u de datalimiet volledig uitschakelen? SMS 'datalimiet uit' naar 1330.

- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?
Internet werkt inderdaad helemaal niet meer. 3G blijft gewoon in beeld maar de verbinding/website geeft een timeout.

Ik heb zowel portalmmm.nl als KPN4G.nl als APN geprobeerd. Bij mij werkte alleen KPN4G.nl omdat ik 4G in Nederland heb. Ik krijg overigens, zoals verwacht, geen verbinding op 4G hier in de USA.

Graag hoor ik of ik nog een andere test kan doen hier.
Ps, 60.50 euro is best weinig voor roaming in de US. Het vliegt er door heen zonder al te veel gebruik! 🙂

Reageer