.

Vraag

[Test mee] De 'internetten in het buitenland test'. Inschrijvingen gesloten


Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Hey allemaal,

Internetten in het buitenland levert nog steeds vragen op. Sommige klanten kunnen niet altijd direct internetten. Vaak heeft dat te maken met niet correct ingestelde APN of algemene internet instellingen.

Het leek mij een goed idee om internet in het buitenland door 10 klanten te laten testen zodat we goed na kunnen gaan hoe internet in het buitenland wordt ervaren, of je tegen dingen aanloopt en hoe jij of wij dit kunnen oplossen. Met jullie input willen we onze internet dienst graag verbeteren. Daarom ben ik op zoek naar testers.

Wat ga je testen:

- werkt internet in het buitenland? (welke APN gebruik je)
- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?
- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?*
- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?*
- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?

Het belangrijkste is natuurlijk:

Hoe heb je het internetten in het buitenland precies ervaren? Wat zou Simyo precies beter kunnen doen?

* kosten limiet is 50 euro excl. btw

Wat hebben we nodig?

- testers
- iemand die naar het buitenland gaat voor 15 augustus (liefst ook 1 iemand buiten de EU)
- een iPhone gebruiker
- een Android gebruiker
- een Windows Phone gebruiker

Wie vind het leuk om mee te doen?

Alle datakosten tot 150 euro worden vergoed :)

Update: De inschrijving is inmiddels gesloten

Groetjes,

Alex

83 reacties

Badge
Ha Alex, zie in mijn mail dat ik een privebericht heb gekregen, maar als ik aanlog bij Simyo heb ik 0 berichten 😕

Dus ik geef hier maar even antwoord op je vraag over iPhone icm naam en wachtwoord. Bij portalmmm.nl heb ik geen naam/ww ingevuld, maar bij Internet heb ik met naam KPN wachtwoord gprs vefbinding kunnen maken.

het was leuk om te mogen testen! 🆒
Same here. Was leuk om te doen.
Badge +3
Graag gedaan! Ik vond het erg leuk om te doen! Wellicht kan ik in de toekomst nog eens iets testen :D
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

Leuk om zo'n test met jullie te doen. Er is in heel wat landen getest. Verenigde Staten, Frankrijk, Portugal, België, UK, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. Hier even de bevindingen op een rijtje:

- internetten werkt direct
- Info sms komt netjes aan
- sms bericht nadat 80% van limiet is bereikt, werkt
- sms bericht nadat 100% van limiet is bereik, werkt
- internetten niet meer mogelijk na bereiken 100% van limiet
- na versturen akkoord om verder te internetten, is datagebruik weer mogelijk
- toegangspunt/apn 'portalmmm.nl' werkt altijd. Enkel in geval van het hebben van 4G niet
- toegangspunt bij 4G optie moet zijn 'KPN4G.nl'
- In sommige landen is de snelheid wat laag.

Hieronder een overzicht van de landen en de werkende - en niet werkende providers.

België - Base en Mobistar
Duitsland - E-plus
Italië - I-Wind, I-TIM, 3 Ita. Niet mogelijk met Vodafone
VS - AT&T en T-mobile
Frankrijk - Telecom, Orange en Bouygues. Niet mogelijk met SFR en Free
Portugal - TMN, Vodafone en Optimus
UK - O2, T-mobile en 3UK. Niet mogelijk met Vodafone en EE
Duitsland - E-plus

Wat kan ik nog meer opmaken uit jullie conclusies:

- verbruik in de gaten houden is lastig wanneer je geen internet in de buurt hebt.

Verder heb ik zojuist een verzoek ingediend met de vraag om ook jullie verbruikskosten van augustus te vergoeden.

Deelnemers Daxy, Fressa, Guno, Flitz76, rubenz, dcl, ygorr, Tuur en wopper heel erg bedankt voor het testen 😃.

Als ik iets vergeten ben, laat het me weten.

Groetjes,

Alex
Dag Alex,

Je hebt nog mijn laatste bevindingen te goed van de terugreis. Vanwege omstandigheden was die eerder dan bij de aanmelding opgegeven en (daarom) ook via een andere route. Daarnaast had ik een Iphone 5c mee ipv de 5 die kapot ging. Over de bevindingen kan ik kort zijn;

Internetten lukte niet meer naar het bereiken van de limiet. Pas na de 'JA' SMS wel weer. Qua gebruik etc. Oostenrijk, Slovenie en Duitsland idem als de heenreis echter;
Internetten was traag. Pagina's verversten nagenoeg niet. Als ik mobiel internet aan liet staan, dan gebruikte het systeem wel data (pasieve data) en ook best veel afgezet tegen de data die ik zelf probeerde op te vragen (actieve data). ik heb dit gemeten via de beschikbare gegevens op de telefoon. Daarnaast was er nagenoeg geen 3G, wat natuurlijk wel de gebrekkige snelheid (deels?) zou kunnen verklaren. 

Ik zou het heel begrijpelijk vinden dat mensen hierover klagen, zeker omdat het nou niet bepaald geisoleerde gebieden waren.

De welkom/prijs info SMS kwam op de heenreis eenmaal binnen. Bij verplaatsingen in Slovenie over meer dan 50 kilometer kreeg ik de SMS meerdere malen ondanks de afstand van minimaal  20 kilometer van de grens. Op de terugreis in Oostenrijk een aantal maal de SMS ontvangen.

Het beschikbaar hebben van internet op deze manier was erg fijn. Ik ben daarom blij dat ik als tester kon optreden. Succes met je eindconclussie.


Groeten Ygorrr
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Guno,

Bedankt voor je toevoegingen.

@alle testers. Iedereen is volgens mijn lijstje inmiddels terug gekeerd van zijn/haar vakantiebestemming. Korte conclusie is dat het bij iedereen vrij soepel verliep. Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat jullie mee hebben geholpen. Ook de kosten van augustus zal ik laten crediteren.

Ik probeer volgende week een overzichtelijke conclusie hier in dit topic te plaatsen.

Goed weekend alvast!

Groetjes,

Alex
Goedemiddag Alex,

Ook ik ben weer terug in NL; nog een aantal bevindingen:

- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?
Op de terugweg van kwam vrij snel na de Frans-Belgische grens de sms, en het netwerk sprong automatisch over naar BASE, verder in Belgie nog een tijdje op Proximus.

- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80%  /  100% van je kosten limiet zit?
Deze heb ik in augustus weer ontvangen.

- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?
Blokkeren en deblokkeren via sms werkte. Wel lijkt het zo dat de sms binnenkomt terwijl het limietbedrag nog niet bereikt is.

-Hoe heb je het internetten in het buitenland precies ervaren? Wat zou Simyo precies beter kunnen doen?
De ervaring wordt voor een groot gedeelte bepaald door het beschikbare netwerk. Zoals eerder naar voren kwam houdt dat op het Franse platteland in dat je meestal op Edge zit, met af en toe 3G, en op sommige plekken helemaal geen bereik. Provider was meestal Orange, soms Bouygues, en af en toe Contact. Dit was in nogal dunbevolkt gebied, waar providers ook niet veel zullen investeren. Op Edge kom je op zich een heel eind, zo heb ik dankbaar gebruik gemaakt van Google Maps.
Wat -ook eerder genoemd- handig zou zijn, is gegevens over buitenlandverbruik in de Simyo app. In combinatie daarmee zouden dag en/of weekbundels voor bellen/sms/roaming mij ook wel prettig lijken.

Groet,
Guno
Reputatie 5
Badge +10
Ik doe graag mee.
Mijn toestel is HTC One (Android). Ik zit op dit moment in Italië en ik heb mijn mobiele internet nog niet aan de praat gekregen.


Hoi Marija,

Welkom op het Simyo forum. Helaas loopt deze test al een tijdje en is inschrijven niet meer mogelijk 😞. De moderators of andere bezoekers op het forum kunnen je misschien wel helpen om internet werkend te krijgen in het buitenland.

In dit topic staan veel nuttige reacties, maar je kunt ook een eigen topic openen.

Groetjes,

Alex
Ik doe graag mee.
Mijn toestel is HTC One (Android). Ik zit op dit moment in Italië en ik heb mijn mobiele internet nog niet aan de praat gekregen.
Badge +3
Ik ben ook benieuwd!
Fijn dat het testen in orde was....heb nog wel moeten uitzoeken met die APN's. Best ingewikkelde materie voor een digibeet hahahaha
Top. Ben wel benieuwd
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Fressa,

Helemaal goed. Ook jouw bevindingen heb ik genoteerd. Inmiddels heb ik van bijna iedereen terugkoppeling gekregen. Ik zal binnenkort met een korte conclusie komen nav alle ervaringen van de testers.

Groetjes,

Alex
Badge +3
Hoi Alex,

Ik ben inmiddels weer terug en heb alles getest! Bij het overgaan van Belgie naar Nederland duurde het wel "lang" voor ik weer verbonden was met het Nederlandse netwerk, ik bleef nog lange tijd op Base staan. 

Wat ga je testen:

werkt internet in het buitenland? (welke APN gebruik je) Ja, dit werkte prima. Rond Parijs was het even zoeken, dan weer wel, dan weer niet. In Bretagne perfect bereik, ook in Normandie en Nord pas de Calais werkte het perfect!

ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent? Ja, vrijwel direct als we de grens overgingen. In Bretagne kregen we hem echter ook steeds wanneer we de "grens" van de Morbihan/Finestere overgingen. 

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?* N.V.T.

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?* N.V.T.

wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer? N.V.T

Ook mag je testen of onderstaande APNÂ’s/Toegangspunten werken met jouw telefoon:

KPN4G.nl
Portalmmm.nl
Basicinternet
Internet
Fastinternet
Iphonekpn.nl
Wat is het resultaat wanneer je de bovenstaande APNÂ’ instelt op je telefoon?

Test simyo internet

Frankrijk;
Aanbieder:
F-Bouygues Telecom, ja 3G
Orange F, ja, 3G
FSFR, nee

APN:
Basicinternet, nee
Portalmmm.nl, ja
Kpn4g.nl, nee netwerk niet mogelijk, 
Internet, ja
Fastinternet, ja
Iphonekpn.nl NEE



België;
Aabieder:
Base, ja 3G
Bel proximus, ja 3G
B Mobistar, ja 3G

APN:
Basicinternet, nee
Portalmmm.nl, ja
Kpn4g.nl, nee netwerk niet mogelijk, 
Internet, ja
Fastinternet, nee
Iphonekpn.nl NEE


*kosten limiet is 50 euro excl. Btw

Ook willen wij je vragen om onderstaande gegevens in te vullen.

Forumnaam: Fressa
Telefoontype: Iphone 4
Land waarin getest is: Frankrijk en België
Bij welke buitenlandse provider ben je aangemeld?**: F-Bouygues (deze werkte het beste, Orange gaf meestal slecht bereik en niet altijd 3G) en Base (automatisch)

Groetjes, Esther (Fressa)
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allemaal,

De maand juli is bijna voorbij. Een aantal van de testers is inmiddels al terug van hun trip naar het buitenland. Ik zal zorgen dat de gemaakte kosten gecrediteerd worden. Voor degene die in augustus nog in het buitenland zitten, zal ik zorgen dat de kosten van jullie alvast worden kwijtgescholden.

Groetjes,

Alex
Reputatie 5
Badge +10
Een update over de kostenlimiet:

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?
-ja

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?
-ja, bericht dat datalimiet van EUR 60.50 is bereikt.

wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?
-na bereiken van de limiet komt er geen data meer binnen, dit geprobeerd met een app en via de browser.

Groet,
Guno


Super. Dankje wel, Guno.

Hoi Alex,

Ik heb in Italie de keuze uit de volgende netwerken;

- I WIND
- I TIM
- 3 ITA
- Vodafone IT

Vodafone IT werkt niet,de andere 3 werken goed
Ik heb de div. APN's getest met deze 3 providers,met als resultaat dat alleen Portalmmm.nl en Internet werken.(zelfde als in Oostenriik en Duitsland)
Het schakelen tussen de APN's is eenvoudig,ik hoef ze alleen maar te selecteren en heb dan gelijk verbinding,zonder opnieuw op te hoeven starten oid
Heb gisteren de internet verbinding gebruikt als hotspot om via FaceTime contact te maken met familie,dit gaf boven verwachting gedurende 13 min. Prima beeld en geluid,alsof je gewoon in Nederland zit.

Ps. Ik heb inmiddels aardig wat mb's verbruikt kun je mij de huidige stand laten weten

Groet Tuur


Hoi Tuur,

Leuk om te weten dat Facetime ook gewoon prima werkt daar. Tot nu toe heb je voor € 125,59 geïnternet in het buitenland. Dus je zit bijna tegen het limiet aan.

Hi Alex,

Na het sturen van de SMS werkt het inderdaad weer! Het was niet duidelijk dat de daglimiet blokkade de rest van de maand blijft staan ;)

Ik heb ondertussen de alle APN's kunnen uitproberen op zowel AT&T als T-Mobile. Bij mij werkt alleen KPN4G.nl. De rest (portalmmm.nl, basicinternet, fastinternet, internet en iphonekpn.nl) werken allemaal niet. Ik heb overigens voor alle APN's geen username/password ingevuld.

Ik zie sporadisch dat ik op 4G zit, ik zal nog een korte test op 4G doen van de week. Is er nog iets wat je getest wilt hebben vanuit de US?


Hoi Daxy,

Je hebt nu alle testen uitgevoerd, dus je hoeft wat mij betreft niets meer te testen. Ook jij zit bijna op 150 euro aan kosten (€ 132,29).

Groetjes,

Alex
Reputatie 1
Badge +8
Hi Alex,

Na het sturen van de SMS werkt het inderdaad weer! Het was niet duidelijk dat de daglimiet blokkade de rest van de maand blijft staan ;)

Ik heb ondertussen de alle APN's kunnen uitproberen op zowel AT&T als T-Mobile. Bij mij werkt alleen KPN4G.nl. De rest (portalmmm.nl, basicinternet, fastinternet, internet en iphonekpn.nl) werken allemaal niet. Ik heb overigens voor alle APN's geen username/password ingevuld.

Ik zie sporadisch dat ik op 4G zit, ik zal nog een korte test op 4G doen van de week. Is er nog iets wat je getest wilt hebben vanuit de US?
Hoi Alex,

Ik heb in Italie de keuze uit de volgende netwerken;

- I WIND
- I TIM
- 3 ITA
- Vodafone IT

Vodafone IT werkt niet,de andere 3 werken goed
Ik heb de div. APN's getest met deze 3 providers,met als resultaat dat alleen Portalmmm.nl en Internet werken.(zelfde als in Oostenriik en Duitsland)
Het schakelen tussen de APN's is eenvoudig,ik hoef ze alleen maar te selecteren en heb dan gelijk verbinding,zonder opnieuw op te hoeven starten oid
Heb gisteren de internet verbinding gebruikt als hotspot om via FaceTime contact te maken met familie,dit gaf boven verwachting gedurende 13 min. Prima beeld en geluid,alsof je gewoon in Nederland zit.

Ps. Ik heb inmiddels aardig wat mb's verbruikt kun je mij de huidige stand laten weten

Groet Tuur
Een update over de kostenlimiet:

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?
-ja

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?
-ja, bericht dat datalimiet van EUR 60.50 is bereikt.

wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?
-na bereiken van de limiet komt er geen data meer binnen, dit geprobeerd met een app en via de browser.

Groet,
Guno
Reputatie 5
Badge +10
@Tuur en Guno. Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het genoteerd.

Hi Alex,

Sinds ik over het dag limiet heen ben had ik niet verder getest. Ik wilde van de week en vandaag verder testen maar ik kan helemaal niet meer op internet.
De "stuur JA SMS" is toch alleen nodig voor de dag waarbij je over het limiet gaat, de volgende dag zou het toch gewoon moeten werken?

Ik heb uiteraard alles al geprobeerd: Automatisch netwerk selecteren, met de hand AT&T en T-Mobile, 3G/4G aan/uit, roaming aan/uit, telefoon resetten, etc.
Kan je zien of alles verder goed staat en evt een resetje geven ergens? :)

Alvast bedankt!!!


Hoi Daxy,

Je zal inderdaad nu wel je akkoord moeten geven. Pas wanneer de nieuwe maand weer in gaat, herstellen deze gegevens zich weer. Zou je daarom de sms kunnen sturen?

Goedemorgen Alex, zie je bericht nu pas. Helaas heb ik enkel de Moto G mee op reis genomen. Inmiddels ben ik weer in NL...

Hoi Flitz76,

Was leuk geweest als er ook een Windows phone tussen had gezeten, maar niets aan te doen 🙂.

Groetjes,

Alex
Goedemorgen Alex, zie je bericht nu pas. Helaas heb ik enkel de Moto G mee op reis genomen. Inmiddels ben ik weer in NL...
Reputatie 1
Badge +8
Hi Alex,

Sinds ik over het dag limiet heen ben had ik niet verder getest. Ik wilde van de week en vandaag verder testen maar ik kan helemaal niet meer op internet.
De "stuur JA SMS" is toch alleen nodig voor de dag waarbij je over het limiet gaat, de volgende dag zou het toch gewoon moeten werken?

Ik heb uiteraard alles al geprobeerd: Automatisch netwerk selecteren, met de hand AT&T en T-Mobile, 3G/4G aan/uit, roaming aan/uit, telefoon resetten, etc.
Kan je zien of alles verder goed staat en evt een resetje geven ergens? :)

Alvast bedankt!!!
Hey Alex,
Hierbij de eerste resultaten:

werkt internet in het buitenland? (welke APN gebruik je)
-Ja; in Belgie geen andere APN geprobeerd, komt op de terugweg. 
Providers waarbij mobiele data werkte waren Mobistar en Base, Proximus gaf geen dataverbinding. 
In Frankrijk tot nu data via Orange en Bouygues, SFR en Free werkten niet.

ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?
-In eerste instantie niet. Zowel in Belgie als Frankrijk viel de verbinding helemaal weg. Na handmatig instellen van een netwerk kwam de SMS alsnog.

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?
-nog n.v.t.

ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?
-nog n.v.t.

wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?
-nog n.v.t.

Ook mag je testen of onderstaande APNÂ’s/Toegangspunten werken met jouw telefoon:

KPN4G.nl
Portalmmm.nl
Basicinternet
Internet
Fastinternet
Iphonekpn.nl
Wat is het resultaat wanneer je de bovenstaande APNÂ’ instelt op je telefoon?
-in Frankrijk werken Portalmmm en Internet, de andere APN's niet

Gebruikte toestel was een Moto G (3G versie). De optie mobiel internet in het buitenland heb ik gisteren aangezet, bellen in het buitenland stond al aan.
En na 35 min. kwam deze sms

Uw datalimiet van EUR 60.50 is bereikt. Wilt u doorgaan? SMS 'JA' naar 1330. Het tarief voor data is 0.25 EUR/MB. Wilt u de datalimiet volledig uitschakelen? SMS 'datalimiet uit' naar 1330.

Internet werkt idd niet meer ondanks dat 3G symbool aanstaat
Internet werkt pas weer na sms

Groet tuur
Hoi Alex,

Ik kreeg vanmorgen deze sms;

U heeft 80% van uw datalimiet bereikt. Bij 100 % wordt uw dataverbinding verbroken. Wilt u doorgaan? Stuur een SMS naar 1330 met de tekst 'JA'. Het tarief voor data is 0.25 EUR/MB.

Groet Tuur
Hoi Alex

Hierbij een kopie van de sms die ik kreeg in Duitsland/Oostenrijk/Italie

Welkom in Duitsland! Bellen binnen de EU kost 23ct p/m. Gebeld worden 7ct p/m. Sms versturen kost 8ct, sms ontvangen is gratis! Data kost 25 ct/MB. In geval van nood bel gratis 112. Meer tariefinformatie? Bel +31612001330. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330.

Van de APN's werkt alleen Internet en Portalmmm.nl

Gebruik nu I-Wind als provider internet werkt tot nu toe goed, heb nog geen 80/100% sms gehad,zal ik komende tijd wel voor zorgen

Heb alleen tussen Munchen en Innsbruck traag internet gehad.

Groet Tuur

Reageer