.

Beantwoord

Waarom krijg ik kosten voor internetverbruik na aankoop van een internetbundel?



Toon eerste bericht

32 reacties

Ik heb de bundel aangeschaft via WiFi, pas na de bevestiging van Simyo en de aanwezigheid in Mijn Simyo heb ik de mobiele data in mijn telefoon aangezet.

En ja, het kost me geld, geen bakken maar toch 60% extra van wat mijn databundel gekost heeft. 

Ik heb de bundel aangeschaft via WiFi, pas na de bevestiging van Simyo en de aanwezigheid in Mijn Simyo heb ik de mobiele data in mijn telefoon aangezet.

En ja, het kost me geld, geen bakken maar toch 60% extra van wat mijn databundel gekost heeft. 

 

Het is een principe kwestie en niet meer dan logisch als ik je topic zo lees. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb serieus al eens overwogen om een prepaid aan te schaffen puur om dit probleem dan maar eens te testen. Ik heb dit “theoretische” probleem al eens aangegeven en zeker verduidelijkt nadat moderators op het forum uitlegde dat extra minuten kopen tijdens een gesprek niet werkt, omdat al het verbruik aan het begin van een gesprek wordt afgetrokken.

Simyo: Ga dit eens uitzoeken/testen.

Het probleem is de combinatie van het volgende:

  • Met het hedendaagse mobiele netwerk hebben mobieltjes ongeveer altijd een actieve datasessie! Deze begint dan ook om willekeurige momenten, die niet duidelijk/niet te achterhalen zijn voor de klant met zijn mobiel. (Bij 3G waren datasessie kort en liepen alleen wanneer er daadwerkelijk verbruik was!)
  • Dataverbruik wordt afgetrokken aan het begin van een datasessie.
  • Datasessie worden niet geforceerd herstart bij het wijzigen van een bundel.

Hypothese:

  • Het is mogelijk dat verbruik, dat binnen een bundel zou moeten vallen, gerekend wordt buiten (meer specifiek: voorafgaande) een zojuist geactiveerd direct ingaande bundel.

Test procedure:

  • Neem een 4G/VoLTE beschikt toestel en sluit deze aan op het Simyo netwerk met een prepaid simkaart. Laat dit toestel een periode van minimaal 19 tot 27 uur actief op het Simyo netwerk en controleer of het toestel geen data verbruikt.
  • Indien het toestel data verbruikt; neem maatregelen om dit te voorkomen op het toestel en herstart test.
  • Schaf een databundel aan (via een PC en mijn Simyo; bewust niet op de mobiel zelf) en wacht op bevestiging van Simyo.
  • Zo snel als de bevestiging binnen, schakel mobiel internet aan op de mobiel en ga enkele MBs verbruiken.
  • Wacht totdat het verbruik zichtbaar wordt in mijn Simyo. Er kunnen 2 dingen gebeuren: Ofwel het verbruik valt binnen de bundel ofwel het verbruik valt buiten/voor activatie van de bundel. Indien dit laatste gebeurd, hoop ik dat Simyo daarop acteert.

ik krijg mijn geld terug, dat is maar een deel van het probleem.

 

Verzoek aan Simyo:

zet je tip of “oplossing” in het aanschafproces van de databundel zodat deze hele discussie niet nodig is.

Zo hoef je de tip niet apart aan iedere (ietwat gefrustreerde) klant hoeft uit te leggen.

Of is dat iets te veel “met de billen bloot” omdat het niet zo'n fraaie oplossing is……. 

@Paul Peer misschien dat ik nog een goede tip voor je heb. Heb je een Android telefoon? Merk en type.…

Dan zou ik er de app Dataeye op zetten. Daarmee bepaal je welke apps mobiele data mogen gebruiken.

Bron... Mede Forum Expert - @PaulH 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Paul, 

 

Bedankt voor het verzoek! Ik ga dit zeker doorzetten op onze Wall Of Change, de wand voor klantideeën en suggesties. 

 

Ook zal ik het voorstel van Groentjuh voorleggen bij de technische afdeling, dat heb je goed uitgedacht! 

 

Groetjes,

Tessanne 

@Paul Peer 

Thanks voor de uitleg. Dat maakt het veel duidelijker!

Fijn weekend en #staysafe. 

Reageer