.

Beantwoord

Waarom krijg ik kosten voor internetverbruik na aankoop van een internetbundel?



Toon eerste bericht

32 reacties

De oplossing die de technische afdeling geeft, is een workaround voor een technisch probleem van niet correct registreren van het tijdstip van internet gebruik. Een workaround is geen oplossing en die vermomd als oplossing aanbieden aan een klant is een actie waar iedere IT-er zich diep voor zou moeten schamen.

Ik weet nu wat ik moet doen om de fout bij Simyo te voorkomen. Maar of ik hierdoor gelukkiger wordt met Simyo. Nee, integendeel.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Paul, 

Ik heb het even nagevraagd bij onze technische afdeling en zij gaven het volgende aan: 

Je toestel probeert constant te verbinden met internet, ook als je mobiele data op het toestel is uitgeschakeld. Daarbij wordt er een datasessie gestart op het netwerk. Die sessie kan doorlopen totdat je weer verbruik maakt, soms wel een uur nadat de begintijd van de sessie is geregistreerd. Je telefoon doet dit op allerlei manieren zonder dat je het door hebt (en dus ook als je alleen mobiele data hebt uitgeschakeld op je toestel). De enige manier om dit tegen te gaan is door je toestel op de vliegtuigmodus te zetten. Alleen het uitschakelen van mobiele data op je toestel is niet voldoende. 

Wij registreren je internetverbruik rechtstreeks vanaf je simkaart. Je simkaart wordt aangestuurd door je toestel en niet andersom. De kosten zijn helaas terecht in rekening gebracht. 

Om dit in de toekomst te voorkomen kun je het beste je internetoptie uitschakelen via Mijn Simyo op het moment dat je geen internetbundel hebt. Dan weet je zeker dat gebruik maken van mobiel internet niet mogelijk is, en dan kunnen wij ook terugzien dat je mobiele data hebt uitgeschakeld. 

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes,
Bas

Reputatie 7
Badge +9

Simyo werkt met datasessies. Zo'n datasessie duurt als ik de schaarse informatie mag geloven 8 uur of 60MB (Eerst dat bereikt wordt, zorgt voor een nieuwe datasessie). Dat een datasessie bestaat betekend niet dat er verbruik is.

Naar mijn weten berekend Simyo al het verbruik alsof alles in het begin van de datasessie heeft plaats gevonden. (Net als bellen! Tijdens een gesprek extra minuten bijkopen werkt dan ook niet voor een gesprek!)

Kennelijk begon op jouw aansluiting om 10:52 een datasessie, die misschien doorliep tot nadat je onbeperkt bundel activeerde (, want datasessies duren ~8 uur of 60MB).

Tenzij Simyo nou eens eindelijk duidelijk maakt hoe het activeren van een databundel tijdens zo’n datasessie niet per ongeluk ervoor kan zorgen dat het berekend wordt alsof het verbruik voor de aanschaf van de bundel plaats vond, denk ik dat dat soms gebeurd en jij daar het slachtoffer van bent.

Succes daarmee.

het kan nog gekker.

Tijdstip van het internetgebruik buiten bundel = 10.52

Tijdstip van eerste berekening internetgebruik = 15.04

Vrijwel dezelfde cijfers……. alleen verwisseld.

ik vind het opvallend dat mijn data gebruik buiten bundel overeenkomt met het tijdverschil tussen aanschaf bundel om 14.32 en bijwerken gebruik om 15.04. 

Zit daar soms de fout bij simyo ?

's ochtends stond de mobiele data op mijn telefoon uit, zoals ik al schreef. Ik heb de mobiele data pas aangezet na aanschaf en bevestiging van mijn data pakket 's middags.

Dit wordt een triest welles nietes spelletje, simyo onwaardig.

Dit is me een aantal jaren geleden ook overkomen dat ik na aanschaf van een mobiel datapakket 's middags ineens 's morgens een heleboel data had verbruikt (die ik na aanschaf had verbruikt).

Ik denk dat jullie administratie niet klopt en dat mijn eerste gebruik geregistreerd werd op een ander tijdstip en buiten bundel. 

De waarschuwing kwam pas drie kwartier na aanschaf van de databundel, ongeveer 6 uur na het verbruik volgens simyo. Die data had ik die eerste drie kwartier inderdaad gebruikt, na aanschaf van de databundel.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Paul, 

Welkom op ons forum!

We vinden het erg vervelend dat je wordt verrast door de in rekening gebrachte kosten.

Ik heb het even voor je nagekeken en volgens onze gegevens heb je diezelfde dag in de ochtend gebruikgemaakt van mobiel internet. Je verbruik werd vervolgens bijgewerkt om 15:04 en aangezien je die ochtend nog geen internetbundel had kreeg je daarom nog een waarschuwing over kosten voor internetverbruik na de aankoop van de internetbundel. De kosten zijn helaas ook terecht. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht 😊

Groetjes,
Bas

Reageer