.

Beantwoord

Ping en SSH werken niet met 3G public ip adres, waarom niet?

  • 8 February 2015
  • 8 reacties
  • 496 Bekeken

Beste Simyo.

Ik probeer vanaf mijn pc mijn telefoon te pingen en te ssh-en op zijn public ip adres van het 3G netwerk. Beide werken echter niet, ik krijg slechts timeouts. Hoe los ik dit op en welke poorten dien ik te gebruiken voor SSH bij Simyo?

Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door RicoK 9 February 2015, 14:40

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Heb je hier wat aan? Voor zover ik dit kan beoordelen lijkt het niet mogelijk te zijn.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi adriaans,

Wat tof om te lezen dat je zo met je telefoon bezig bent. Helaas denk ikzelf ook niet dat dit mogelijk is via 3G, tenminste, ik heb nog nooit een werkende oplossing gezien.

Sorry 😞
Hoi adriaans,

Wat tof om te lezen dat je zo met je telefoon bezig bent. Helaas denk ikzelf ook niet dat dit mogelijk is via 3G, tenminste, ik heb nog nooit een werkende oplossing gezien.

Sorry :(


Begrijp ik het goed dat Simyo hier geen bestaande constructie voor heeft? Ik denk dat het wel mogelijk is. Met SSH naar een DNS, dus 'ssh -p portnumber user@DNSaddress' of met SSH over VPN, dus 'ssh -p portnumber@VPNip'. Maar dan nog moet er een poort openstaan in Simyo's firewall. Kan ik dit aanvragen of staan er bepaalde poorten open voor SSH?
Reputatie 7
Badge +9
Nee, het is geen firewall waar je packetje verdwaalt. 2G, 3G en 4G internet zit vaak achter een NAT. KPN heeft achter één publiek IP meerdere mobieltjes zitten. Zodra je vanuit je PC naar je mobiel een pakketje staat, weet deze bij KPN niet waar hij heen moet. Het pakketje komt bij dat adres aan, maar moet dan nog een keuze maken: Bij welke van die vele mobieltjes hoor ik? KPN zou dus zelfs specifiek voor jouw mobiel pakketen naar jouw mobiel moeten sturen en dat gaan ze niet doen! Jouw mobiel moet een verbinding maken. Andersom kan het niet!
Nee, het is geen firewall waar je packetje verdwaalt. 2G, 3G en 4G internet zit vaak achter een NAT. KPN heeft achter één publiek IP meerdere mobieltjes zitten. Zodra je vanuit je PC naar je mobiel een pakketje staat, weet deze bij KPN niet waar hij heen moet. Het pakketje komt bij dat adres aan, maar moet dan nog een keuze maken: Bij welke van die vele mobieltjes hoor ik? KPN zou dus zelfs specifiek voor jouw mobiel pakketen naar jouw mobiel moeten sturen en dat gaan ze niet doen! Jouw mobiel moet een verbinding maken. Andersom kan het niet!


Ik begrijp het probleem. Balen want ik probeerde een constructie voor lokalisatie na diefstal te verzinnen:

- smartphone wordt gestolen terwijl GPS uit staat
- connectie maken met smartphone over SSH
- GPS aanzetten over SSH
- WheresMyDroid gebruiken voor lokalisatie

Ik kan als alternatief altijd GPS aan laten staan, maar dat kost meer batterij en het idee dat mijn locatie voortdurend bekend is vind ik ook niet zo prettig.

Is er een alternatief?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi adriaans en Groentjuh,

Ik ben blij dat er mensen op het forum actief zijn die hier meer verstand van hebben dan ik ;)
het idee dat mijn locatie voortdurend bekend is vind ik ook niet zo prettig.

Hierin kan ik je enigszins geruststellen; de locatie van je telefoon als GPS aan staat wordt niet geregistreerd. Het lokaliseren door middel van zendmasten of iets dergelijks zonder de telefoon zelf te bedienen is volgens mij voorbehouden aan opsporingsdiensten.

En zóveel meer batterij kost GPS toch niet?
Reputatie 7
Badge +9
Adriaan: https://www.google.com/android/devicemanager al eens geprobeerd?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Groentjuh,

Bedankt voor je aanvulling.

Handig zo'n overzicht met voor je Android apparaten 🙂

Reageer