.

Beantwoord

Onverklaarbaar hoog dataverbruik (in blokken van 59mb). Hoe kan dat?

  • 15 June 2017
  • 56 reacties
  • 11781 Bekeken


Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik heb op mijn Samsung de mogelijkheid om zonder app zelf een plafond in te stellen. Ik doe dat in stappen zodat ik niet in het midden van de maand al aan het plafond zit. Klein beetje meer werk maar je zit nooit in de problemen.
En dan zeg ik op mijn beurt. Wanneer een gebruiker het daar niet mee eens is dan kan en mag hij/zij daar kritisch over zijn. Is het abbo voorbij of afgekocht, wat ook kan, dan is hij/zij vrij in de provider keuze. Als forum experts geven we een advies, hoeven we het niet met alles eens te zijn, ook niet met elkaar zelfs als forumlid/klant. We hebben ieder een eigen mening dat is het mooie van een openbaar community. Kijk je naar de bedragen die er voorbij komen heb ik daar toch wel een uitgesproken mening over.
Ik heb nog nooit gezegd dat je niet kritisch mag zijn. Ik vind alleen dat als je voor Simyo als provider kiest en je bent eenmaal klant je achteraf niet kan klagen over de hoge verschillen tussen binnen en buiten de bundel. Je had dat namelijk al kunnen weten alvorens je besloot klant te worden. Maar dit gaat weer uitdraaien op die eeuwige discussie en daar heb ik even geen zin in.
Waarom zou iemand niet kunnen klagen. Als een ander, jij of ik wel willen klagen dan mag en kan dat. Wanneer je je je begeeft op een openbaar medium, een forum in dit geval, dan weet je van tevoren ook dat er discussies zijn. Dan moet je daarna, nouja "moet", niet gaan klagen over die eeuwige discussie. Het is nu eenmaal een discussieplatform.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb ook weinig zin in die discussie. De kern van de zaak is dat wij uit ervaring weten dat het aantal gemeten MB's gewoon klopt en dat de klant verantwoordelijk is voor het verbruik.
Simyo is niet verplicht tot enige tegemoetkoming in de kosten.
Doet Simyo dat wel dan is dat geen automatisme en geeft andere gebruikers met overschrijding dus geen recht op coulance.
Hiermee eindigt mijn bijdrage totdat een moderator heeft gereageerd.
Ik wil ook niet discussiëren. Maar ook ik heb een Samsung en bij mij klopt het niet. En snap niet dat jij als klant mij wil overtuigen . Dat het niet kan en het wel klopt .Ik heb eerder meegemaakt ha. Ik ging op vakantie sim kaart eruit daar prepaid erin .terug en dan toch kosten.??????

Hierhet zelfde verhaal. Snachts als internet uit staat, en wifi ook, evengoed 59 mb eraf. Zowel bij mij als bij mijn man. Daar staat wifi-assistent nu uit, bij mijn toestel kan ik dat niet eens vinden. 

Ik ga overstappen naar een ander. Ben na jaren tevredenheid helaas klaar ermee. 

Hallo @Tante Til bij overstappen naar een andere provider verplaats je het ‘probleem’ mee, dat is natuurlijk geen oplossing. Probeer de oorzaak te vinden binnen je toestel.

Iets binnen je toestel wordt getriggerd om data te gebruiken, via mobiele data of via wifi.

Dat kun je op app-niveau keurig terug zien binnen je toestel.

 

 

En als de tijd niet klopt. Waar om zo heilig dat de mb die ook per tijdseenheid wordt gemeten wel.
Wat de coulance betreft heb je gelijk maar mijn bijdrage gaat om iets anders.

Fijne dag nog dames, heren en buitenlui, geniet van deze aangename zondag.
Ik doe dat ook 🆒
Ik wil gewoon weten hoe dit kan .
En einde bundel waarschuwing prima .
Maar bij 10 tot 15 keer meer gebruik.
Kom op je hebt toch ook een gevoel.dat er dan niks van klopt.
Fijn thanks had wel andere dingen aan mijn hoofd dan mb .
En een keer een hoge rekening oké maar dit is buiten proportioneel.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Martinu,

Ik snap heel goed dat je niet blij bent met de 1000 MB. Het is alleen dat wij zelf er niet veel aan konden doen dat je een iPad gebruikt. Hier worden onze simkaarten niet in ondersteund en als je dan internet verbruikt, kunnen we je geen waarschuwing sms sturen. Ik raad je echt aan om de simkaart in een mobiele telefoon te gebruiken.

Het gaat overigens om 60.000 KB en geen MB. Als het 60.000 MB was, zou dit inderdaad niet echt kunnen binnen 1 minuut. Dat is namelijk 60 GB 😮 Het gaat dus om 60 MB en dat kan zeker binnen 1 minuut. Heb je hier verder nog vragen over?

@Marten75

Super vervelend dat je wakker ligt van de rekening. Ik snap dat heel goed.

Ik ben benieuwd wat er precies niet klopt aan de tijd van het verbruik. Op je Mijn Simyo kan je zien wat er rechtstreeks geregistreerd wordt vanaf de simkaart. Wat klopt er hier niet? Komt het niet overeen met de data die verbruikt is via de wifi of op je telefoon? Ik ben heel benieuwd, want we willen het graag verklaren namelijk. Niet dat je met onbeantwoorde vragen zit.

Ik hoor graag van je!

@wimj12, Ray, Friesian en franswon bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Caspar
Ik heb vandaag ook geconstateerd dat er wo 21 juni en do 22 juni 3 x 59 MB bij mij is afgeschreven. Op vr 23 juni zelfs 9 x
Ik lees hier dat Simyo zich aan wettelijke regels moet houden en vind dat terecht.
Vraagje: als ik Simyo schriftelijk opdracht geeft om mij een opgave te sturen met de details van het vreemde verbruik, is dat dan wel wettelijk?

Ik wil ook graag van symio een duidelijker antwoord. Ik ben al een paar jaar klant en de afgelopen maanden hebben zowel mijn dochter zoon als ik om de 8 minuten 59 mb verbruikt, zijnde 2000 mb in 1 uur! Mijn zoon zat terug in de auto off line muziek te luisteren. Ik heb gekeken naar het verbruik op mijn iPhone en het systeem en synchronisatie geeft dit aan. Dat is zo vaag als het maar kan. Ik heb alles uitgezet en alle tips uitgevoerd en ben ten einde raad, ik kan dus niet eens meer off line iets doen want dan worden er dus toch mb s afgeschreven. Ik lees hier heel veel onderwerpen over, dus ik ben niet de enige. Dit is dus niet iets nieuws. Ik lees alleen negens de oplossing, behalve de standaard tips die ik allemaal al heb uitgevoerd.

als ik mij Whatsappje app open ben ik op waard app een paar mb.s kwijt maar in dezelfde tijd, hup weer 59 mb voor documenten en synchronisatie terwijl alles uitstaat. Hoe kan dat? Hoor graag!

Reputatie 7
Badge +9
Beste Cor08,

Simyo kan en mag dit volgens mij pas na een juridische opdracht hiertoe. Ik vrees dat je in dit geval, hoe graag je ook wilt, deze gegevens niet zult ontvangen van Simyo.
Reputatie 7
Badge +9
Aanvulling:

Er was in 2015 wel een discussie, ik meen dat sommige providers wel per app kunnen aangeven waaraan data is opgebruikt, maar alleen bij voorafgaande toestemming, dus niet achteraf. Hoe het verder met deze discussie is gegaan weet ik niet.
KPN behoorde niet tot de providers die hieraan zouden meewerken voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat.
Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bruim,

 

Welkom op het Simyo forum, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar het verbruik vandaan komt.

 

Wegens de privacywet kunnen wij niet inzien waar de MB's aan verbruikt worden. Om wat voor toestellen gaat het? Dan kunnen we even kijken naar specifiekere tips voor jullie. Voor de zekerheid deel ik toch nog even deze link, wellicht staan hier toch nog dingen in die je nog niet gelezen hebt: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

 

Groetjes,

Daisy

Badge +7
Hoi Cor08,

Wat jammer dat er bij jou ook zoveel internetverbruik heeft plaatsgevonden! Helaas mogen wij vanwege Wettelijke regelgeving omtrent Privacy niet zien waar deze MB's aan opgaan. Ook niet als jij hier schriftelijk toestemming voor geeft.

Wij beschikken vanwege deze wetgeving ook niet over deze gegevens. We kunnen, als het echt moet, dit wel opvragen via het netwerk. Maar nogmaals, dat mogen we niet. Ook niet met jouw schriftelijke toestemming. Je kunt het vergelijken met de inhoud van je sms'jes. Wij kunnen zien wanneer en naar wie jij een sms hebt gestuurd, maar wij kunnen gelukkig niet zien wat er in dit sms'je staat.

Je kunt trouwens in je telefoon wel terugzien waar je MB's per maand aan opgaan. Deze blog legt uit waar je dit in je telefoon kunt terugvinden. Dit kan vaak niet per dag worden gespecificeerd, maar er zijn wel apps die dat wel kunnen.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Franswon, bedankt voor het meedenken 🙂
Ook ik heb sinds twee maanden last van extreem hoog data verbruik (inderdaad in blokken van 59mb).
Daarbij heb ik mijn data verbruik goed in de gaten (alle updates/bijwerkingen van systemen staan alleen aan bij WiFi gebruik en niet tijdens mobiele data).
Ik ben echt al jaaaaaaaaren klant bij simyo en was echt heel tevreden. Ik kreeg in maart een persoonlijke aanbieding voor een nieuwe bundel, waardoor ik minder ging betalen, vol vertrouwen ben ik deze aangegaan, omdat ik in die jaren ervoor nooit problemen heb ervaren. Maar sinds die tijd heb ik te maken met deze hoogverbruik (en zit ik er dus helaas aan vast tot maart 2018). Ik ben nu angstig om mijn mobiele data te gebruiken omdat ik al eens een torenhoge rekening heb gehad door gebruik buiten mijn bundel (het sms'je was zeker binnen gekomen, maar doordat ik deze niet meteen gezien heb is die afschrijving van meerdere blokken van 59mb op de achtergrond doorgegaan. Hierdoor was ik te laat met het uitzetten van mijn mobiele data).
Uiteindelijk na contact te hebben gehad met Simyo zijn deze mij hierin tegemoet gekomen.
Helaas is het deze maand weer gebeurd, mijn data verbruik app kan niet herleiden waar de mb's heengaan.
Onverklaarbaar dus! Ik ben het vertrouwen in Simyo kwijt, wat ik heel erg jammer vind.
Ik overweeg dus nu zeker om mijn abb. af te kopen en ergens anders een nieuwe af te sluiten. Dit kost mij 1x wat meer, maar daarna geen hoge rekeningen meer....
Reputatie 7
Badge +9
Hoi San86,

er zijn veel toestellen, waaronder Samsung, die het dataverbruik afkappen op een door jou gewenst aantal MB's. Ik hou altijd een veilige grens aan zodat ik toch wat MB's heb als het toestel stopt met data verbruiken, dan zet ik het 'schuifje' wat hoger.
Er zijn ook verschillende apps voor de diverse operating systemen in de stores te vinden.
Badge +7
Hoi San86,

Wat jammer dat er weer veel dataverbruik heeft plaatsgevonden! Dit verbruik heeft echt plaatsgevonden via je telefoon. Als je je verbruik nakijkt in je telefoon, zul je zien dat deze dezelfde hoeveelheid MB's laat zien. Ik raad je daarom aan om dit ook te doen. Deze blog legt uit waar je dit in jouw toestel na kunt kijken. Wordt het hier iets duidelijker waar de MB's heen gaan? Je kunt hier ook een printscreen van maken als je dat wilt. Zo kunnen we het eventueel samen achterhalen.

Daarnaast is het verstandig om een datalimiet in te stellen in je telefoon. Als je dit doet, kun je niet meer over je maandelijkse limiet heen komen. Zoals Franswon al aangeeft, werkt dat heel effectief.

Mijn collega heeft je daarnaast nog een hoop tips gegeven toen hij je de coulance gaf. Heb je deze tips doorgenomen?

Groetjes,
Samantha

@franswon, bedankt voor je hulp 🙂

Deze heb ik allemaal al toegepast net als velen die met hetzelfde kampen. Het gaat om het verbruik in de iPhone bij documenten en synchroniseren. Daar ben ik al achter. Ik heb steeds 1 voor 1 een app geopend en gekeken of deze rubriek omhoog ging. Dat was dus niet het geval. Dus blijkbaar gebeurt er iets in het systeem. Daar kan je alleen maar achter komen als je er dieper induikt. Dus ik geef hierbij mijn toestemming om dat te doen. Want ineens 2000 mb kwijt zijn in 1 uur elke 8 minuten 59 mb, voelt heel naar. Als er zoveel mensen dit zelfde probleem hebben, moet het toch verder uitgezocht kunnen worden?

Afgelopen week ontving ik de factuur over de maand Juli en ik zie op de factuur van Simyo dat er op bepaalde dagen 5 bloken van 60MB worden afgeschreven terwijl ik op dat moment met de wifi ben verbonden. Op andere dagen worden er blokken dat afgeschreven tussen de 22 en 40 MB met exact 8 uur tussen deze data afschrijvingen. Tot 2 maand geleden kwam mijn verbruik niet uit boven de 200 MB maar de afgelopen 2 maand is dit opgelopen tot boven de 2000MB terwijl mijn gebruik niet is veranderd en ook mijn instellingen niet zijn gewijzigd.. Apps of software wordt nooit automatisch geupdate, dit heb ik ingesteld dat dit handmatig gebeurd.
Daarnaast heb ik een app die mijn data verbruik registreert en volgens de Simyo app heb ik deze maand al 962 MB verbruikt terwijl de data usage app 492 MB registreert.
Data die mijn telefoon als wifi data registreert zegt Simyo dat dit 3G data is. Ik heb hier al een mail over gestuurd maar ik krijg enkeltips en tricks om een hoog data verbruik te voorkomen maar hier heb ik niks aan. Ik weet hoe ik een hoog data verbruik kan voorkomen.Verder maak ik nooit gebruik van streaming sites zoals netflix, Youtube of facebook dus dit hoge verbruik is voor mij onverklaarbaar.
Ik hoop dat Simyo met een oplossing komt anders zie ik geen andere optie dan mijn abonnement te stoppen en een andere provider te zoeken. Gezien de vele klachten is Simyo niet in staat ditop te lossen en om te voorkomen dat je in de toekomst vaker onverklaarbaar hoge rekeningen ontvangt zie ik geen andere optie.
Maar ik ben in afwachting van de reactie van Simyo op mijn laatste klacht.

Ik hoop dat Simyo met een oplossing komt anders overweeg ik naar de geschillen commissie te stappen..
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Gerby,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik snap dat je hiervan geschrokken bent! Zoals eerder genoemd is, zijn die blokken van 59 MB's niet heel gek. Dat is een kwestie van weergave. Veel verbruik wordt opgedeeld in blokken van 59 MB. Dat er steeds dezelfde hoeveelheden verbruikt worden om de acht uur, dat suggereert een synchronisatie van een app. Ik heb dit vaker gezien - het blijkt altijd te komen door een bepaalde app die dan steeds kleine updates uitvoert. Kun je daar iets van terugvinden op je telefoon?

Het simkaartje registreert slechts het verbruik dat via mobiele data verbruikt wordt, en geeft dat vervolgens door. Ik vind het heel gek dat je toestel aangeeft dat dat verbruik dan via wifi heeft plaatsgevonden, want dan kán het niet eens geregistreerd worden.

Om je meer internetruimte te geven heb ik 1000 MB's toegevoegd aan je aansluiting 🙂 Je kunt deze MB's activeren door in te loggen op Mijn Simyo en dan het cadeautje digitaal uit te pakken. Let je erop dat de MB's alleen actief zijn in de maand waarin je ze activeert? Als je dat in augustus doet bijvoorbeeld, dan zijn ze actief t/m 31 augustus. Wacht je tot september? Dan zijn ze actief t/m 30 september.

Zullen we het samen nog even in de gaten houden?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bruim,

 

Het is voor ons niet mogelijk om "dieper in het systeem" te duiken, wij kunnen niet zien waar de MB's aan zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat de simkaart in opdracht van het toestel werkt en niet andersom. Het is ook heel normaal die je in het verbruik allemaal regels van 59MB terugziet. Dit is het maximale aantal MB die het systeem in één keer kan verwerken, je kan het zien als één grote internetsessie.

 

Groetjes,

Daisy

Reageer