.

Beantwoord

Mijn kind heeft veel internet gebruikt en nu heb ik een hoge rekening. Wat nu?

  • 15 March 2015
  • 17 reacties
  • 1346 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 1 reactie
Besten,

Ik heb mn zoon speciaal bij simyo laten komen om de helderheid en overzichtelijkheid. We hebben lang prima kunnen telefoneren, de facturen waren helder en herleidbaar. We hebben zo zijn verbruik precies kunnen afstemmen en alles liep op rolletjes. Mijn zoon is super alert op data verbruik, weet zelf precies wat te doen en hoe en wanneer om zn verbruik volgens afspraak te houden. Hij is gefocust op inzicht houden en kosten binnen de afspraak houden.

Eergisteren liep plotseling het verbruik in een nacht tijdens zijn slaap op resulterend in een rekening van 66 euro buiten bundel. Los van het geld loopt mijn zoon met een schuldgevoel rond dat nergens op slaat. 

Ik ken alle verhalen van Simyo hierover inmiddels. Er wordt stevig verdiend aan ongelukken met apparatuur en men verschuilt zich achter kleine letters.

Ik heb de incasso geblokkeerd en laat niet over mijn rug geld verdienen voor ongevraagde "service". Apps of geen apps. Dit is onfatsoenlijk en ik zou zeggen kom maar op Simyo, ik betaal niet en doe je best maar om aan mijn geld te komen.

Ik zal de andere gebruikers op de hoogte houden van het verloop van deze zaak, en buiten dit forum zijn er anderen die het verloop met belangstelling zullen volgen. 

vriendelijke groeten

BBM
icon

Beste antwoord door Ernst 16 March 2015, 15:05

Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi BBM,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat vervelend dat dat gebeurd is.
Helaas gebeuren de meeste update's van software in de nacht. 
Indien het wifi netwerk bij jullie volgens de telefoon traag is schakeld hij automatisch over naar het netwerk van Simyo. Ookal denk je op de wifi te zitten.

Ik denk dat het in jullie geval het zelfde verhaal is.
Reputatie 7
Badge +9
Wat gebeurd is is inderdaad behoorlijk vervelend, maar wat ik me afvraag is waarom Simyo zou moeten opdraaien voor kosten die door een klant zijn gemaakt? Als bekend raakt dat je bij Simyo een bundel kan kopen en als die op is (om welke reden dan ook) dat je dan gewoon gratis (of voor het goedkope binnen-bundel tarief) kunt blijven bellen en internetten, dan denk ik dat Simyo in de kortste tijd een paar miljoen klanten er bij krijgt! En dat Simyo binnen 1 maand failliet is... Bij alle providers die ik ken en die bundels in hun aanbod hebben geldt dat je een hoger tarief betaalt vanaf het moment dat je bundel op is. Ik weet ook niet of er providers zijn waarbij je aansluiting meteen wordt afgesloten zodra je bundel op is. Wat Simyo wel heeft is een tijdelijke blokkering wegens "hoogebruik", dat gebeurt wanneer je meer dan € 100,- per dag of meer dan € 250,- per week buiten je bundel hebt verbruikt. Maar ik begrijp dat dat in dit geval niet aan de orde is geweest want de buiten-bundel kosten waren "slechts" 66 euro.

Enkele tips om hooggebruik te voorkomen staan hier.
Reputatie 4
Badge +8
Zoals mijn mede forum schrijvers al zeiden, je kunt Simyo niet verantwoordelijk stellen voor kosten die gemaakt zijn buiten je bundel, ook niet als je daar zelf geen invloed op kunt uitoefen zoals in de nachtelijke uren.
Want zoals maikel.twinnie al schreef, gebeuren de meeste updates in de nachtelijke uren, omdat dan de meeste mensen slapen en er dan ook geen last van ondervinden, net  zoals er updates gedaan worden op je modem en TV ontvanger.

Bij Simyo betaal je een buiten de bundel tarief van € 0,15 per MB, bij Vodafone en T-Mobile gaat als je buiten je data bundel komt de snelheid behoorlijk omlaag, net zoals bij KPN en Hi al kun je wel een aantal providers wel een extra bundel bijkopen.
Bij Telfort kun je na gebruik van je data bundel, geen gebruik meer maken van internet.

En zoals Scotman als schreef, wordt bij Simyo pas bij € 100,- per dag je internetverbinding afgesloten.
Ook de link die Scotman heeft gegeven, is een zeer goede bijdrage om hoge buitenbundel kosten of data verbuik via het mobiele netwerk te voorkomen.

Maar om nu je incasso te gaan blokkeren is niet de juiste optie, omdat Simyo je dan kan blokkeren i.v.m. een betaalachterstand die je dan hebt opgebouwd, plus je ook overgedragen kan worden naar het incassobureau van Simyo (met de extra kosten die daarbij komen).

Nogmaals, de volledige verantwoordlijkheid voor het gebruik van je smartphone en de daarbij komen de kosten liggen helaas aan jouw kant, en kun je Simyo dus niet verantwoordlijk voor stellen, behalve als het door een storing ligt aan de kant van Simyo.
Daarnaast kun je op de website van Simyo, genoeg tips en informatie vinden om deze kosten zo laag mogelijk te houden.
Ook apps die in de nacht automatsich worden geupdate, is niet op verantwoording van Simyo.

Binnen Google Play, maar ook op de iphone kun je instellen, dat updates uitsluitend via Wi-Fi geupdate worden.
En zet zodra je gaat slapen, de mobiele verbinding voor data verbuik uit binnen je smartphone, zodat je zeker bent dat alleen Wi-Fi gebruikt wordt.
Reputatie 7
Badge +9
De heren hierboven hebben alles duidelijk gezegd. Wat ze zeggen raakt kant. Kan er niets aan toevoegen. U bent (of beter gezegd; uw kind is) 'slachtoffer' geworden van nachtelijke 'escapades'  van een smartphone. Met enige wijsheid is er veel op smartphones uit te schakelen om ervoor te zorgen dat het ding niet teveel zijn eigen leven leidt.



Ik heb mn zoon speciaal bij simyo laten komen om de helderheid en overzichtelijkheid. We hebben lang prima kunnen telefoneren, de facturen waren helder en herleidbaar. We hebben zo zijn verbruik precies kunnen afstemmen en alles liep op rolletjes. Mijn zoon is super alert op data verbruik, weet zelf precies wat te doen en hoe en wanneer om zn verbruik volgens afspraak te houden. Hij is gefocust op inzicht houden en kosten binnen de afspraak houden.


Dit is goed om te lezen, dat u -als ouders- daar verantwoord mee omgaat met uw kind en deze wijst op het goed omgaan met mobiel internet. Dat gebeurt namelijk lang niet altijd.

Ik wil u en anderen nog graag als tip meegeven: vertrouw niet blindelings op Wifi. Controleer de goede werking ervan met enige regelmaat. Het kan zomaar gebeuren dat je dènkt dat je via Wifi internet maar dat de smartphone ongemerkt overgeschakeld is op 3G / 4G.
En dit is zeker een handige tip: schakel 's avonds (als je slapen gaat) gewoon de flightmodus in op je smartphone. Dat is vaak maar één eenvoudige handeling.  1) Je phone kan dan geen ongewenst internetverkeer / dataverkeer hebben. 2) Je bespaart er een stuk accugebruik mee. 3) Het is wel zo lekker rustig. 😛
Reputatie 7
Badge +9
Daarnaast is Simyo meestal vrij coulant in dit soort gevallen. Er zijn vele gevallen op het forum te vinden waarbij Simyo ipv het buiten de bundel tarief een extra bundel rekent. Dat zijn ze er meestal met 10 euro extra vanaf. Incasso blokkeren gaat niets oplossen en zorgt enkel voor een blokkade zodra een rekening niet betaald wordt!
Nu anderen hebben gereageerd wil ik ook nog een "enkel" woord toevoegen.
Er bestaat bij simyo de mogelijkheid om de internetbundels te stoppen en de laagste bundel qua bellen en sms te kiezen, daarmee haalt uw zoon die €66.00 weer "in".
Met zuinigheid en vlijt bouwt men huizen als kastelen.

Verder wil ik nog de volgende belangrijke tip geven.
Laat uw zoon eens de volgende instelling controleren.
  • Instellingen
  • Wi-Fi
  • Druk op (afhankelijk van soort toestel) linkertoets
  • Kies Geavanceerd
  • Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand
  • Altijd
Voor de rest sluit ik me aan bij de woorden van de anderen. 
En zuinigheid heeft nog nooit iemand geschaad !
Reputatie 5
Badge +10
Is eigenlijk omgekeerde wereld.
Zover ik weet is het wie eist die bewijst.

En hiermee rust ik mijn kaas.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi BBM, welkom op ons forum.

Voor de overzichtelijkheid heb ik jouw topic verplaatst naar het subforum Internet.

Het is vervelend dat je op deze manier ervaring op hebt moeten doen met de 'zelfstandigheid' van een smartphone.
Zo'n apparaat is namelijk erg goed te vergelijken met een laptop of PC. Zolang deze aanstaat kan er data verbruikt worden door programma's (apps) of het besturingssysteem zelf. Of je daar nu zelf direct opdracht toe geeft, of niet.

Op de vraag in hoeverre dit legitiem in rekening gebracht wordt door Simyo wordt door de andere forum gebruikers al aardig diep op ingegaan. Je geeft zelf al aan dat het verbruikt is, het enige dat wij doen is in rekening brengen wat er binnen en buiten de bundel verbruikt wordt.
Om ervoor te zorgen dat het geen verassing voor je is als je databundel op is, hebben we de Mijn Simyo app. Op elk gewenst moment kun je die raadplegen om te checken hoeveel je nog over hebt.
Ook sturen we in geval van je databundel smsjes ter informatie. Op 14 maart, om 11.55 heeft je zoon een smsje gekregen dat 50% van de databundel verbruikt was en om 12.03 uur al dat de bundel volledig verbruikt was.

Het verbruik dat ik terugzie heeft dan ook niet 's nachts plaatsgevonden, maar rond 12.00 uur in de middag.
Op Mijn Simyo, tabblad Verbruik kun je de huidige maand selecteren, internet kiezen en dit zelf ook terugzien.

Maar blijft het schrikken. Onze internetverbinding is snel, telefoons gebruiken ongemerkt data én zijn snel en dan ineens heb je dit...

MichD geeft je een heel goede tip:
Maar om nu je incasso te gaan blokkeren is niet de juiste optie, omdat Simyo je dan kan blokkeren i.v.m. een betaalachterstand die je dan hebt opgebouwd, plus je ook overgedragen kan worden naar het incassobureau van Simyo (met de extra kosten die daarbij komen).

Hier bereik je inderdaad niets van nut mee.

Tips om het dataverbruik onder controle te krijgen werden ook al door anderen gegeven. toch wil ik je deze en deze niet onthouden.
Daar lees je hoe je het dataverbruik kunt verminderen en hoe je inzicht kunt krijgen in de oorzaak.
Verder raad ik je aan om op Mijn Simyo de optie 'Internet op je mobiel' uit te zetten. Dat is de enige gegarandeerde optie om meer dataverbruik en dus kosten deze maand te voorkomen.

Het bedrag van €66,89 dat er op dit moment buiten bundel verbruikt is staat voor 446 MB.
Ik mag na overleg, eenmalig jouw buitenbundelkosten verrekenen met de prijs van een 500 MB bundel van €7.

Laat je nog even weten of je hiermee akkoord gaat?


Dank aan allen die met BBM meegedacht hebben!
Natuurlijk ga ik hiermee akkoord. Waarvan akte. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de vergoeding die bovenstaande mede-"klanten" vangen voor deze eensgezinde doch vriendelijke terechtwijzingen. Creepy, iets te dik aangezet mensen!

you know what I mean...wink


Enne .......het hernoemen van mijn topic....wow. Amerikaanse toestanden

Ik hef de incasso blokkade op voor de centjes, maar volg de ontwikkelingen met belangstelling.. 



vriendelijke groeten

De vader van een klant
Reputatie 5
Badge +11
Dan heb ik dat bij dezen voor je geregeld, BBM.

Bovenstaande medeforummers krijgen geen enkele vergoeding van ons. Het zijn klanten die graag actief zijn op fora, waaronder het onze. Simyo is een klein bedrijfje, we hebben niet eens het budget om externe partijen hier voor in te huren.
Dát er zoveel reacties komen op jouw topic komt denk ik meer omdat 'de schuld' van een hoge factuur vaak bij de provider gelegd wordt en dit onderwerp vandaag de dag -letterlijk- een hot topic is.

Over het hernoemen van je topic kan ik ook heel duidelijk zijn:
Het zorgt ervoor dat andere forumbezoekers jouw topic makkelijker kunnen vinden en zo geholpen kunnen worden met hun vragen.
Het heeft niets met Amerikaanse toestanden te maken, we zijn gewoon nuchter en Nederlands.
http://www.sherv.net/cm/emoticons/fans/netherlands-supporter-smiley-emoticon.gif
Met wat boerenverstand zou hij mijn onderschrift hebben moeten zien aan de onderkant. 🆒:D
Reputatie 5
Badge +10
Zeg paard.

Sommige mensen komen uit de stad en kijken niet verder dan hun scherm lang is.

@Ernst,
Geen spelt tussen te krijgen.
Zeg paard.

Sommige mensen komen uit de stad en kijken niet verder dan hun scherm lang is.

http://lbc-nvk.ondernemingssite.be/DMP/printFLO/ShowImage.aspx?orig=true&FileId=40652
Reputatie 4
Badge +8
Wat een interessant topic is dit.

En weer heeft Simyo de coulance regeling toegepast.
Hulde.

Maar svp niet te vaak doen, anders gaan jullie failliet.
Met 2 abonnementen en 3 prepaid nummers in dit gezin van twee personen wil ik geen andere provider.

😛
Reputatie 4
Badge +8




Geen spelt tussen te krijgen.


Als je http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelt bedoelt zal dat lastig worden.

😃




Geen spelt tussen te krijgen.


Als je http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelt bedoelt zal dat lastig worden.

:D

Ter aanvulling, klopt http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Triticale kom je in Nederland vaker tegen.
🆒:D

Tis wel http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley343.gif
Reputatie 5
Badge +11
Inderdaad: graag weer ietsje meer richting het topic

Reageer