.

Beantwoord

Ik wil geen internet, en heb het toch - hoe kan dat?

  • 15 March 2014
  • 3 reacties
  • 932 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 2 reacties
Hoe zit dat nou?

Ik heb alleen een bundel om te bellen. En nu blijkt dat er toch ook internet wordt gebruikt. Dat wil ik niet, daar heb ik geen contract voor afgesloten.
Je loopt langs een winkel en blijkt ineens melk te hebben gekocht. Niks gevraagd, niks besteld.

Overigens is het ook erg raadselachtig hoe dat internetverbruik tot stand is gekomen. Ik meende alles dicht te hebben gezet. Mijj vrouw heeft elders een abo met internetbundel en daarvoor moest van alles worden ingesteld, wilde internet uberhaupt werken.
Ik heb zoveel mogelijk alles wat met internet heeft te maken uitgezet, en toch wordt er dan verbruikt.

Het enige wat ik kan bedenken is dit:
Vorige week heb ik een SMS gestuurd met screenshot erin. Ik zag wel dat dat niet lekker ging: het leek erop dat het niet verstuurd werd. Er kwam ook geen reactie. Tot vanmorgen: toen bleek dat de SMS opeens was aangekomen, ik kreeg antwoord. En een paar uur laten krijg ik bericht van Simyo dat meer dan 5MB internet is gebruikt. Ik checken. Staat er dat het standaard email programma 25MB heeft gebruikt. Nou gebruik ik dat programma nauwelijks.

Zou het kunnen zijn dat het screenshot in de SMS via het emailprogramma en via internet is gegaan? Nou is een screenshot geen 25MB, maar email attachments worden eerst met uuencode naar 'normale' alfabet tekens omgezet, en dan kan zo'n screenshot een stuk groter worden.

Het is het enige wat ik kan bedenken.

=================

Ok, ik ben nog een beetje onbekend met het hele mobiele gebeuren - pas overgestapt van een dumbphone.

Hier is wat ik nu kan zien:

Ik heb in de afgelopen weken 2 afzonderlijke MMS-en verstuurd. Die waren geen van beide aangekomen, en ze waren ook weer niet zo belangrijk dat ik daar een punt van heb gemaakt. Achteraf blijken ze toen niet echt verstuurd te zijn.

Vandaag zijn beide alsnog (spontaan) de deur uitgegaan. Voor MMS wordt gebruik gemaakt van internet - en niet van wifi. Mijn apparaat vindt kennelijk dat dat verbruik dan bij de email client hoort. Beetje vreemd. Ik zou het bij "Berichten" zetten.

Wat ik nog niet begrjip is waarom de MMS-en juist vandaag zijn verstuurd, nadat ze beiden ettelijk weken in de wacht hebben gestaan. Er is niets aan mijn kant bijzonders gebeurd.

En overigens heb ik nu ook een knop op "Mijn Simyo" gevonden waarmee ik internet voor mijn account kan afsluiten (wat mijn mobiel verder ook probeert, neem ik dan aan). Ik had al eerder toegang tot mobiel netwerk op mijn mobiel uitgezet. Dat werkt ook goed: ik zie op "Mijn Simyo" geen internetgebruik - afgezien van de eerste 3 dagen toen ik het op mijn mobiel nog aan had staan en dus afgezien van vandaag met die MMS-en.
icon

Beste antwoord door Groentjuh 16 March 2014, 11:30

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoe zit het nou:

Het is als je het weet vrij simpel. Alle aansluitingen kunnen het internet op. Het maakt daarbij niet uit of je een data-bundel hebt of niet!
Zolang je MBs in een databundel hebt, gaan de MBs daar vanaf. Als geen MBs (meer) in een databundel hebt, dan betaal je per MB.
Met een abonnement betaal je € 0,15 per MB en met prepaid betaal je € 1,00 MB.

Iedereen KAN dus internetten, maar niet iedereen wil dat. Daarvoor bestaat op mijn simyo ook een schakelaartje om "Internet op je mobiel" uit te zetten. Als deze uit staat, kun je niet meer internetten. Simyo zorgt er dan voor dat je niet meer kan internetten.

MMS loopt ook over 3G als data. Volgens mij hoort het verkeer daarvan NIET bij de normale MBs, want het sturen van een MMSje kost €0,50. Dat zou dus een beetje dubbel zijn! Helemaal zeker weten doe ik dit echter niet. Als de optie "Internet op je mobiel" uitstaat kun je geen MMSjes meer ontvangen en versturen.

Waarom jouw mobiel heeft gewacht met het sturen van de MMSjes zou ik echter niet weten. Het verbruik van de email applicatie kan komen daardat de email applicatie waarschijnlijk email heeft opgehaald via 3G.
Badge
Dank je.

Ik had inmiddels de "internet kill switch" in Mijn Simyo al gezien. Goed om te weten.
De kosten van MMS kende ik niet.

Wat er nu bij is aan de hand was, is me nog niet helemaal duidelijk. Op mijn telefoon had ik internet uitgezet. Dat werkte ook goed, tot gisteren opeens er iets om onduidelijke redenen was opengezet. Ik zoek nog steeds wat het was, misschien een malafide app? En waarom werd er geen gebruik van mijn Wifi thuis? Ik was namelijk gewoon thuis. Dat deel begrijp ik nog niet.

Een tweede ding zorgde er voor dat er flink wat werd verbruikt: de standaard Email client van Android werkt kennelijk niet goed samen met Live Mail (Microsoft) met als gevolg dat er voortdurend allang verzonden mailtjes naar de :Verzonden" map van Live Mail werden gestuurd. Elke keer dezelfde mailtjes. Een paar met een attachment. Dus dat liep in de loop van 12 uur op tot 25MB.

Anyway de zaak is nu weer dicht. Ik heb mijn Live Mail account van de Email app verwijderd. Geen internet contacten meer via Simyo.
Badge +8
Hoi Taka,

Groentjuh heeft je eerste vraag al heel duidelijk beantwoord. 🙂 De optie Internet op je Mobiel staat op alle Simyo aansluitingen standaard aan. Wij waarschuwen daar wel voor een aantal keer, o.a. tijdens het bestelproces en in de welkomstmail. Ook krijg je een berichtje als je 5MB zonder bundel hebt verbruikt, of dat wel de bedoeling is.
Als die optie uitstaat, zoals bij jou nu het geval is, dan kun je echt geen kosten meer maken voor internet verbruik.
Hoe het komt dat toestellen soms internet verbruiken via het netwerk, terwijl er wifi voor handen is, daar heb ik niet het precieze antwoord op. Sommige toestellen zoals de iPhone schakelen de wifi-verbinding uit als ze op standby gaan. Ook voor sommige locatievoorzieningen wordt het netwerk verkozen boven de wifi. Hoe dan ook, als je de optie Internet op je Mobiel uit hebt staan, kan je niks gebeuren.
Een hangende mail is inderdaad een vervelende bron van veel dataverbruik. Gelukkig ben je er wel achter, dat neemt al een hoop frustratie weg, dat je weet wat het is.
Wat betreft MMS, daar betaal je geen MB's voor, maar een vast bedrag per MMS. Dat de berichtjes al langer op je toestel stonden, en nu pas verstuurd werden, daar kan ik de oorzaak zo niet van achterhalen.
Mocht je ooit wel gebruik willen maken van internet, dan raad ik je aan om er een bundel bij af te sluiten.

Groetjes,
Charlene

Reageer