.

Beantwoord

Hoe kan ik ongemerkt zoveel MB's verbruiken?


Goedemiddag klantenservice/ mede klanten,

Ik moet helaas mededelen, dat ik denk dat er iets totaal mis is gegaan vandaag.
Van vrijdagmiddag 6 mei t/m vrijdagochtend 13 mei was ik op vakantie in Barcelona.
Ik heb geen internet voor het buitenland en dat is dus ook het probleem niet, want in de tussentijd staat ook geen data verbruik gemeld.

Het probleem is dat, sinds ik vanochtend terug ben gekomen , ik zogenaamd 703 MB (laatste update: 13 mei 2016, 12:30) heb gebruikt.
Dit kan niet kloppen, want ik heb sinds een uur of 8:30 pas weer internet aangezet, omdat we toen weer in Nederland waren.
In de tussentijd van 8:30 tot een uur of 13:00 heb ik dan ook alleen maar wat muziek geluisterd (kost geen internet) en wat op Facebook, Snapchat, Instagram en Whatsapp gezeten en dat gebruik was minder dan een normale schooldag zonder WiFi (rond de 30 tot 60 MB per dag).
Toen ik rond een uur of 13:00 thuis was heb ik dan ook direct mijn WiFi weer aangezet en ben ik daarop de rest van de tijd verder gegaan tot ik opeens een SMS kreeg over dat ik op 80% van mijn bundel zat. Nou is mijn totale bundel 1500 MB en heb ik voordat ik op vakantie ging maar 329 MB verbruikt. Lijkt me stug dat ik dus opeens op 80% van mijn bundel zit.
Hierbij wil ik ook even vermelden, dat mijn mobiel (bij mobiel netwerk) zelf aangeeft onder de 100 MB te zitten vanaf 9 mei 2016 geteld.

Ook was erg opvallend dat mijn gebruik van vandaag (13 mei) als volgt wordt weergegeven:
09:33:13, 13/05/2016 59 MB
09:41:17, 13/05/2016 59 MB
09:51:32, 13/05/2016 59 MB
09:58:43, 13/05/2016 59 MB
10:07:07, 13/05/2016 59 MB
10:50:14, 13/05/2016 59 MB
11:24:16, 13/05/2016 59 MB
11:37:32, 13/05/2016 59 MB
11:51:44, 13/05/2016 59 MB
12:05:42, 13/05/2016 59 MB
12:19:20, 13/05/2016 59 MB
12:30:26, 13/05/2016 59 MB

Toevallig elke keer 59 MB gebruikt dus?
Ik zal hierbij dus ook even een lijstje geven van een willekeurige dag waarop er geen probleem was, om het verschil aan te duiden (zondag 1 mei):

09:40:10, 01/05/2016 2.1 MB
15:42:15, 01/05/2016 26 MB
17:58:45, 01/05/2016 0.1 MB
18:54:42, 01/05/2016 2.4 MB
23:22:00, 01/05/2016 0.6 MB

Je kunt hier dus uit opmaken, dat er iets heel vreemds aan de hand is.
Ik heb ook al gegoogeld en ik heb gezien dat er 6 maanden geleden ook een soortgelijk probleem was bij andere klanten.

Simyo, kunnen jullie dit belachelijk getelde gebruik alsjeblieft rechtzetten?
De fout ligt hier niet bij mij of mijn mobiel en ik neem aan dat het dus aan jullie systeem ligt.

Met Vriendelijke Groet,
Madelon Aaldring
icon

Beste antwoord door Ray 13 May 2016, 16:51

Bekijk originele reactie

20 reacties

Hoi Madelon,

Om te beginnen zal ik uitleggen waarom je die 59 MB 12x ziet. Omdat het technisch niet mogelijk is om dit als 1 sessie te tonen op je verbruik ziet de klant dit dus zo. Eigenlijk moet je ze dus bij elkaar optellen (12x 59 MB = 708). Dit duidt vaak op een grote synchronisatie, bijwerking van de telefoon of bijwerken van de apps op je toestel.

Je hebt ongeveer 6,5 dag geen data internet aan gehad schrijf je. Dit betekend dat je telefoon een inhaalslag heeft gemaakt om weer up to date te worden.

Wat vooral raadzaam is te doen, is te controleren of het bijwerken van je apps, syncen en bijwerken van de telefoon zelf enkel via Wifi is ingesteld. Ook is het raadzaam om Wifi en data niet tegelijk aan te hebben. Bij Wifi aan is het beter om Data uit te zetten. Want je telefoon kiest de sterkste verbinding en zal bij een zwak wifi signaal vrolijk verder gaan op je Data.

Hoe vervelend het ook is, de geregistreerde MB's zijn ook echt gemaakt. Daar durf ik als mede klant mijn hand voor in het vuur te steken. Daar mijn advies mijn eerder genoemde punten na te lopen.

Lees ook dit topic eens door. Hierin staat veel info over hoe je kunt voorkomen dat je hoogverbruik hebt.

Wat betreft het eventuele kostenplaatje wil ik je vragen om op Simyo te wachten.
Beste Raytje,

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie.

Ik wil alleen even toevoegen, dat ik in het hotel wel gewoon WiFi had.
Ik heb dus ruim genomen 20 uur zonder Wifi en zonder data gezeten voor deze tegenvaller en dan lijkt het me stug dat hij precies dan alles moet gaan updaten.
Het is niet de eerste keer dat mijn mobiel voor een dag uit staat of op vliegtuig modus. Normaal gaat hij ook niet opeens 700 MB verspillen na een dag er niet opgezeten te hebben aan updates.

Hierbij wil ik ook vermelden, dat mijn roaming de hele tijd heeft uitgestaan. Ook staan de meeste app's (incl. dingen zoals dropbox en app store) uit voor data gebruik en doen het dus alleen bij WiFi.

Tijdens de vakantie heb ik geen enkel moment mijn abonnement aangehad en het kan dus ook niet zo zijn dat hij in het hotel op het internet is gesprongen in plaats van op de WiFi (dat had sowieso niet gekund, omdat alles voor het buitenland kwa mobiele data en bellen/smsen uit staat).

Nogmaals bedankt voor je reactie, maar ik denk niet dat dit de juiste oorzaak is in dit geval. Al had ik geen WiFi in het hotel gehad, dan had me dit nog logisch geleken, maar aangezien ik wel vaker 20 uur mijn mobiel uit heb en er dan niks gebeurd denk ik dat er in dit geval wat anders aan de hand is.

Met Vriendelijke Groeten,
Madelon Aaldring.
Ik begreep dat je geen Internet heb gehad in het buitenland, dus ook geen Wifi. Ik had eigenlijk (data) internet moeten schrijven.

(openbare) Wifi punten in hotels bijvoorbeeld hebben vaak een blokkade voor bepaalde zaken waardoor alleen "normaal" internet mogelijk is. Dit om te voorkomen dat gebruikers grote internet sessie hebben ten koste van andere gebruikers. Dat is bijvoorbeeld ook in ziekenhuizen waar je tegenwoordig op Wifi kunt.


Ook staan de meeste app's (incl. dingen zoals dropbox en app store) uit voor data gebruik en doen het dus alleen bij WiFi.


Hoe zit het met updaten van je telefoon zelf en het syncen van bijvoorbeeld email?

Ps: Heb je toevallig een iPhone met iOS 9.xx? Staat Wifi assistent uit?
Ik heb ineens ook een enorm verbruik en er klopt niet veel van!
Heel erg vervelend in 28 minuten 650mb verbruik opgegeven is door Simyo
Excuses, ik had het erbij moeten zetten.

Mijn Iphone is iOS9.3.1 (up-to-date).
WiFi assistent staat uit.
De dingen die toegankelijk zijn voor mobiel netwerk zijn:
9GAG, Buienalarm, Chrome, Clash of Clans, Clash Royale, Facebook, FaceTime, Foto's, Instagram, Instellingen, Kaarten, Klok, Kompas, Meta, Mijn Simyo, MijnKNLTB, Notities, Snapchat, Telefoon, We Heart It, Weer, Whatsapp en Zerlemlo.

Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar voor het geval dat.
-> Het hoogste bij die apps is Snapchat met 29,0 MB (vanaf 9 mei 2016.
Zie hier mijn onverklaarbaar hoog verbruik??

14:51:12 07-05-2016, Internet gebruik 46,69 MB
14:49:46 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:36:13 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:34:12 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:29:56 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:27:53 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:25:22 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:23:41 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
12:21:30 07-05-2016, Internet gebruik 58,60 MB
12:12:57 07-05-2016, Internet gebruik 58,59 MB
Madelon,

Het bijwerken van iOS, hoe is dat geregeld?

Rob,

Heb jij ook iOS? zo ja, welke versie en staat bij versie 9.xx Wifi assistentie uit?
Dag Madelon,

Weet ik niet want ik heb een HTC one mini android 4.4.2
Ik gebruik bijna nooit wifi alleen zo nu en dan als ik een updatemelding krijg.
Verder 4 mailboxen met 2 aps.
Vannacht 5uur trouwens ook weer 30 mb verbruikt maar waarmee weet ik ook niet.
Vreemde zaak dit ongewone verbruik!!!!

Rob
Ik krijg zojuist een email van Simyo dat op het abonnement van een van de kinderen sprake is van grootverbruik en of ik even 128 euro wil aftikken om de blokkade eraf te halen. De rekening is inmiddels opgelopen tot 250 euro als gevolg van internetgebruik. Los van de vaak enorme databundels die worden afgeschreven krijgen wij géén SMS dat de bundel voor 80% danwel 100% is verbruikt. We weten dus niets. Ik ga daar maandag over bellen. De enige sms die wij zojuist is ontvangen is dat het nummer is geblokkeerd. Dat kan toch niet!!!!
Moet ik nu bewijzen straks dat ik geen sms heb ontvangen? De afgelopen maanden is zeer hoog verbruik naar geen sms'en!!!!!
Ik ben benieuwd hoe Simyo dit gaat verklaren.
Raytje,

Mijn iOS wordt alleen bijgewerkt wanneer ik WiFi heb en voordat ik weg ging was hij al up-to-date.
Ik werk hem namelijk meteen bij met een melding.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Madelonaaldring,

Welkom op het Simyo forum.

Wat vervelend dat er onbewust zoveel data is verbruikt vanaf jouw aansluiting. Ik begrijp heel goed dat je denkt dat er iets vreemds aan de hand is, maar het internetverbruik is rechtstreeks vanaf je simkaart geregistreerd.

Het lastige van dit soort kwesties is dat wij als provider enkel jouw verbruik registreren. Wij mogen van de wet niet inzien waar de door jouw verbruikte MB's naar toe zijn gegaan. 59 MB is de maximale hoeveelheid MB's die wij in een keer kunnen registreren, vandaar dat wij grote sessies in kleinere stukjes opdelen en weergeven.

De enige manier om enigszins te achterhalen waar het verbruik vandaan komt, is dus via je telefoon. Uit jouw eerste reactie begrijp ik dat jouw telefoon aangeeft vanaf 9 mei minder dan 100 MB te hebben verbruikt. Is dit het verbruik dat staat onder 'Mobieledatagebruik'? En kun je ook nakijken hoeveel er gebruikt is door je systeem? Dit staat helemaal onderaan in het zelfde menu.

Heb je al gecontroleerd of de automatische downloads uitstaan? Dit doe je via 'Instellingen > iTunes en App Stores'.

@Rob Segaar, ook jij welkom op het Simyo forum!

Wat jammer om te lezen dat je ongemerkt zoveel MB's hebt gebruikt. Wat de aantallen betreft, geldt hetzelfde als voor Madelon. 59 MB is het maximale wat wij kunnen registreren, vandaar dat je bij een grote internetsessie deze hoeveelheid meerdere keren kort achter elkaar ziet staan.

Net als jij, zien wij bij jouw verbruiksgegevens enkel het aantal verbruikte MB's staan. Meer mogen we van de wet niet registreren.

Om inzicht in je verbruik te krijgen wil ik je adviseren het volgende artikel te lezen. Aan de hand van dit blog krijg je een beter inzicht in het dataverbruik van je apps.

Mocht je hierover nog vragen hebben, dan beantwoord ik deze natuurlijk graag.

@Luc01 Welkom op het Simyo forum.

Wat vreemd dat je geen waarschuwingen van ons hebt ontvangen toen je internetbundel (bijna) was opgebruikt. Dat kan inderdaad niet, en als deze berichten niet zijn verstuurd, gaan we dit natuurlijk rechtzetten. Helaas kan ik in het weekend geen contact opnemen met onze netwerkspecialisten om te achterhalen wat er mis is gegaan. Dit kan in verband met pinkster pas weer op dinsdag. Daarom zal onze klantenservice maandag ook niet bereikbaar zijn.

Zodra ik onze netwerkspecialisten heb gesproken, laat ik het weten!

Groetjes,
Sean

@Raytje wederom onwijs bedankt voor je snelle en goede reacties!
Dag Sean,

Niet echt een antwoord op de vraag en opmerkingen maar meer een beschrijving hoe de wet in elkaar zit.
Ook de verwijzing naar inzicht in je verbruik is natuurlijk geen antwoord.
Jammer maar dat gaat waarschijnlijk zo bij Simyo.

Groeten, Rob
Reputatie 7
Badge +9
Dag Sean,

Niet echt een antwoord op de vraag en opmerkingen maar meer een beschrijving hoe de wet in elkaar zit.
Ook de verwijzing naar inzicht in je verbruik is natuurlijk geen antwoord.
Jammer maar dat gaat waarschijnlijk zo bij Simyo.

Groeten, Rob


Wat voor antwoord had je verwacht of willen hebben? Er zijn nu eenmaal vragen waar geen antwoord op te geven is.
We weten het niet is ook een antwoord! of we gaan het uitzoeken bv
Echter blijft het zo dat meerdere mensen problemen hebben met een enorm onverklaarbaar datagebruik.
Verder blijkt uit antwoord dat je het er verder niet meer over wil hebben dus laat ik het hier maar bij.
Beste Rob,

Je bent blijkbaar en uiteraard teleurgesteld dat je niet weet waar je MB's heen zijn gegaan, maar wat had je dan gezien vanuit Simyo? Je schrijft iets over uitzoeken, maar wat wilde je uitgezocht hebben? Waar die MB's heen zijn gegaan. Zoals eerder door mij en ook Sean van Simyo is geschreven kan en mag Simyo (geen enkele provider) dit niet.

De enige die dit kan zien is de klant zelf in zijn / haar telefoon bij de ingebouwde datamanager, en als deze niet standaard aanwezig is, zijn daar apps voor.

9 van de 10 keer zijn het de instellingen in de telefoon die dit veroorzaken. Het is dan even uitzoeken welke van deze de boosdoener is.

Ook schreef je in je 2e reactie dat er in de nacht rond 5uur 30 MB was verbruikt. Ook als je slaapt, niks doet met de telefoon en deze is enkel met data internet verbonden verbruikt hij MB's. Denk je op Wifi te zitten en het Wifi signaal valt weg of is zwak (volgens je telefoon) gaat je telefoon automatisch over op data want dat is dan het sterkste signaal.

Daarom voor de 2e keer in dit topic, zit je op Wifi zet je data uit.

En waarom internet überhaupt aan laten als je slaapt, dan vergroot je de kans alleen maar dat dit gebeurt..
Beste Raytje,

Over de 650MB ben ik al wel heen hoor maar het is gewoon jammer als je niet weet waar ze heen zijn gegaan,
De telefoon is een alarm telefoon voor de beveiliging en klimaatvoorziening voor 3 musea in Leiden, Amsterdam en Nijmegen.

Bij dit toestel staat nooit WiFi aan en er staat geen enkele apps op wat wel saai is maar het is niet anders.

Simyo is voor ons een prima provider met een prima dekking dus daar heb ik geen enkele klacht over gehad over de laatste 6 jaar:)!

Groeten, Rob
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik zal wel gewoon de rest van de maand zuinig in gebruik doen en volgende maand weer nieuwe kansen.
Volgende keer wanneer ik weg geweest ben, zal ik wachten met abonnement aanzetten tot dat ik thuis ben om eventuele dingen te voorkomen.

Groetjes,
Madelon.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Luc01,

Ik heb onze netwerkspecialisten gebeld en heb inderdaad te horen gekregen dat je geen waarschuwing sms'jes hebt gehad. Het bedrag wat in rekening is gebracht voor het internetten buiten de bundel (binnen Nederland) heb ik daarom vergoed! Voor de maand mei is dit op de factuur gedaan. De factuur van april is helaas niet meer te wijzigen. Daarom zullen wij het bedrag terugstorten op je rekening nadat de factuur is geïncasseerd. Dit kan een paar weken duren, maar het komt goed! Ben je blij met deze oplossing?

Verder heb ik ervoor gezorgd dat je vanaf nu wel waarschuwing sms'jes zult ontvangen wanneer je buiten de bundel dreigt te gaan.

@Rob Segaar Kijk nog eens goed naar het artikel wat mijn collega Sean had meegestuurd. Hier zie je hoe je zelf achter je dataverbruik kunt komen.

@Madelonaaldring Goed om te horen! Ik wens je nog een fijne dag :D

@Raytje bedankt voor je hulp!!!

Groetjes,
Caspar
Beste Caspar,

Uiteraard ben ik blij dat het is opgelost en dat de kosten worden vergoed. Mijn vraag is wel of het telefoonnummer weer door jullie kan worden vrijgegeven!

De aansluiting is van mijn zoon en mijn vraag is of het ook mogelijk is om bij 80% internetverbruik een e-mail naar mij te versturen net zoals jullie een mail hebben verstuurd toen jullie dit nummer hebben geblokkeerd. Nog fijner zou ik het vinden dat ik kan instellen dat wanneer het internettegoed op is dat het automatisch geblokkeerd wordt.

Ik zie het bedrag van april retour zodra dit verder is geïncasseerd!

Nogmaals dank voor snelle service!!

Groet,
Luc 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Luc1,

Fijn dat je blij bent met deze oplossing!

Ik heb het voor je nagekeken en zie dat zijn simkaart ondertussen gedeblokkeerd is. De internetoptie is via Mijn Simyo nog geblokkeerd. Hij kan dus geen extra kosten maken deze maand.

Helaas kunnen we geen mail sturen als hij 80% van zijn bundel heeft bereikt of een plafond instellen als zijn bundel op is 😞 Deze opties bieden wij niet aan. Het versturen van de waarschuwings-sms gaat automatisch vanaf het netwerk. Hier kan geen mailadres aan gekoppeld worden. Sorry!

Mocht je nog vragen hebben, laat je het dan weten?

Groetjes,
Angela

Reageer