.

Beantwoord

Hebben jullie een bescherming tegen mb's buiten de bundel?

  • 18 September 2015
  • 13 reacties
  • 387 Bekeken

Badge
Beste Simyo, toen ik gisteren mijn werk verliet is mijn iPhone als een dolle gaan downloaden zonder dat ik het doorhad. Ik kreeg onderweg een melding dat ik op 80% zat van de bundel, maar omdat de Simyo app nog aangaf dat ik nog 300 van 500 mb overhad, schonk ik daar niet zoveel aandacht aan, ik dacht dat het een fout was. (De 50%-melding heb ik niet gekregen). Ik wel voor de zekerheid een paar recent gebruikte apps gesloten die veel data gebruiken zoals Facebook en Google Maps. Ik heb daarna lang niet op de telefoon gekeken. Toen ik 's avonds 11u weer keek, bleek dat ik over de limiet was gegaan. Ik wist op dat moment niet hoeveel en de gedachte aan een rekening van honderden euro's heeft me mijn nachtrust gekocht. Ik kan niet terugvinden waar dit aan ligt, de iPhone toont alleen gebruik in de zogenaamde 'huidige periode' en niet van de laatste paar uur. Ik heb alleen iTunes gebruikt in de betreffende periode en wat whatsapps verstuurd. Vanmorgen bleek de schade gelukkig beperkt tot 58mb buiten de bundel maar het hadden er veel meer kunnen zijn. Ik heb daar geen controle over blijkbaar, dus ik wil graag dat Simyo mij hiertegen beschermt. Dat zou bv kunnen met een instelling 'Gebruik geen mb's buiten de bundel'. Ik hoop dat dit mogelijk is, anders moet ik een andere provider zoeken of prepaid gaan internetten.
icon

Beste antwoord door Angela 20 September 2015, 18:54

Bekijk originele reactie

13 reacties

Die smsjes die je hebt ontvangen zijn realtime en komen direct vanuit het netwerk. De standen op de app en Mijn Simyo niet (daarom staat er ook een laatste verwerkingstijd bij). Ze zijn er om klanten er op te attenderen dat de bundel bijna op is.

De reden dat het zo hard ging in ene heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de instellingen op je telefoon. En hoe lullig ook, daar heeft Simyo en elke andere provider, niks mee te maken.

Als mede klant raad ik je aan om dit topic over het voorkomen van hoogverbruik eens door te nemen en je telefooninstellingen aan te passen.

Succes 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar eergisteren is er een grote iOS update uitgekomen (iOS9).
Badge
@Raytje, merk alsjeblieft op dat ik Simyo niet verwijt dat mijn telefoon veel heeft gedowload. Ik vraag alleen om een bescherming tegen het gerbuik van dure mb's buiten de bundel.

@Scotsman: ik vroeg me ook al af of die via 3g was gedownload. Maar dat doet er niet toe. IK wil gewoon niet dat er mb's buiten de bundel worden gebruikt zonder dat ik me daarvan bewust ben. Straks is er weer een nieuwe iOS die wordt gedownload of een andere instelling die ervoor zorgt dat de telefoon van alles downloadt. Ik wil niet mijn telefoon gaan babysitten.
Waarop denk je dat mijn antwoord was gebaseerd? Juist om te voorkomen dat je buiten de bundel gaat internetten. Die smsjes zijn er dus in principe om je daar tegen te wapenen, ze attenderen je namelijk dat je bijna door je bundel heen bent. Dat jij er niet zoveel aandacht aan schonk, omdat je app anders aangaf, daar kan Simyo niet veel aan doen.

Maar misschien kan Simyo iets doen aan de onduidelijkheid die er is bij veel klanten betreffende de standen op de app en de realtime 80 en 100% smsjes.
Badge
Beste Raytje, ik schonk er nu weinig aandacht aan omdat de app anders aangaf. Maar ik kijk sowieso regelmatig twee uur of langer niet op mijn telefoon. In die tijd kan er een hoop data verstookt worden. Die smsjes zijn voor mij dus onvoldoende bescherming.
Badge
Ik lees op https://www.bellen.com/nieuws/wat-doen-providers-als-je-databundel-op-is dat andere providers wel blokkeren als je mb's in de bundel op zijn, dus dat is niet zo'n vreemd verzoek.

Maar ik kijk sowieso regelmatig twee uur of langer niet op mijn telefoon. In die tijd kan er een hoop data verstookt worden. Die smsjes zijn voor mij dus onvoldoende bescherming.


Dus binnen de bundel maakt het je niks uit wat er met je data gebeurt maar zodra je buiten de bundel komt zie je graag dat Simyo het blokkeert? Ja die blokkade heeft Simyo dus niet.

Je zou ook je data verbinding uit kunnen zetten in de 2 uur of meer. Het is maar een idee.
Badge
> Dus binnen de bundel maakt het je niks uit wat er met je data gebeurt maar zodra je buiten de bundel komt zie je graag dat Simyo het blokkeert?

Ja, dat is mijn wens.
Ok, helder.. Persoonlijk heb ik ook binnen mijn bundels de controle. Updates gaan bij mij altijd via Wifi.

Maar ieder z'n ding. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dirk-Jan,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat vervelend om te lezen dat je snel door je internetbundel heen gegaan bent deze maand. Vooral omdat je niet precies kunt plaatsen waaraan dit heeft gelegen.

Allereerst ben ik blij dat je al goed geholpen bent door Raytje en Scotsman. Wat zij aangegeven klopt helemaal. Het waarschuwingssms'je komt direct vanaf het netwerk en is dus realtime. Het verbruik op Mijn Simyo en de de Mijn Simyo App worden met een verwerkingstijd bijgewerkt. Dit kan oplopen tot een paar uur maar niet meer.

Je geeft aan dat je zelf in jouw telefoon het een en ander hebt kunnen vinden qua dataverbruik. Dit is inderdaad over de afgelopen periode in jouw iPhone. Toch kan je hier wel redelijk uithalen welke app veel verbruikt heeft. Zodra er een hoop MB's bij staan, weet je dat deze app standaard veel verbruikt. Het blijft wel lastig natuurlijk. Vanwege jouw privacy kan ik niet inzien waaraan jouw MB's op gegaan zijn. Je kunt het verbruik in jouw telefoon altijd opnieuw instellen. Dan weet je precies wat je vanaf de 1e van de maand hebt verbruikt. Dit is wat ik persoonlijk ook altijd doe. Maak een agenda punt aan op elke 1e van de maand en je kunt het ook niet vergeten :)

Ik zie in het systeem dat de kosten en het aantal MB's buiten de bundel gelukkig heel erg meegevallen zijn. Je hebt ondertussen ook extra MB's gekocht om extra kosten te voorkomen. Je hebt goed gehandeld!

Zoals ook al aangegeven in dit topic, is er geen mogelijkheid om jou te blokkeren wanneer je buiten je bundel bent. Dit bieden wij niet aan. We doen ons best om je zo goed mogelijk te waarschuwen door bij 80% en 100% een sms te sturen. Daarnaast kun je de app natuurlijk bekijken. Hierbij rekening houdend met de verwerkingstijd. Als laatste hebben we hier zoveel mogelijk tips en tricks gegeven om binnen je bundel te blijven en hier wat meer controle over te krijgen.

Helaas kan ik er niet voor zorgen dat jij geblokkeerd wordt zodra je buiten je internetbundel gaat. Dit betekent niet dat we jouw tips en wensen niet meenemen. Ik zorg ervoor dat dit bij de juiste persoon terecht komt. Wie weet kunnen we jou deze optie in de toekomst wel bieden.

Als laatste wil ik je aangeven dat ik niet hoop dat je hierdoor bij Simyo weggaat 😞 Als je nog vragen hebt, laat je het dan weten?

@Raytje en Scotsman, heel erg bedankt voor jullie hulp en aanvullingen!

Om het forum overzichtelijk te houden, heb ik dit topic verplaatst naar 'Internet'.

Groetjes,
Angela
Badge
Hallo Angela, dankjewel voor je antwoord. Ik was al wel op de hoogte welke apps er veel en welke er weinig data verbruiken, dat had ik al goed bekeken. Die heb ook gesloten toen ik de 80%-melding kreeg. Maar ik ben er nog niet achter welke app opeens 300 a 400 mb heeft verbruikt en geloof ook niet dat dat gaat lukken. Daarom ga ik toch maar een provider zoeken waar internet geblokkeerd wordt als je buiten de bundel komt, of waar het internet trager wordt zonder dat je bij hoeft te betalen. Hartelijke groeten, Dirk-Jan
300 a 400 mb is vaak een update van de telefoon software en niet de apps. Er zijn diverse mogelijkheden getoond om te dit te voorkomen zonder daar controle over te hebben maar dat wilde u niet aannemen. U heeft liever dat de provider alles regelt.

Bij een andere provider krijgt u misschien wel zo'n blokkade of een lagere snelheid, feit is wel dat u bundels ook daar snel op kunnen gaan door dit soort datastromen. Maar goed, de keus is aan u.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Dirk-Jan,

Dat je bewust kiest voor een andere provider is heel begrijpelijk in dit geval 🙂. Ook ik wil graag dat je een provider hebt dit wel aan je wens kan voldoen. Uiteindelijk vind ik persoonlijk dat je met iOS te weinig zelf in de hand hebt, waardoor je inderdaad soms moet babysitten op je telefoon als je een abonnement hebt zonder datalimiet. Mocht je nog verdere vragen hebben, zie ik je toch graag nog op het Simyo forum terug 🙂.

Groetjes, Tiury

Reageer