Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actieprijzen zijn geldig tot en met 30 november 2020. Deze actievoorwaarden gelden voor verschillende bundels.

  • Als je tijdens de actieperiode (tot en met 30 november 2020) kiest voor een van de actiebundels, betaal je het bijbehorende bedrag tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Als je een nieuwe bestelling plaatst, betaal je aansluitkosten van € 14,99.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Beantwoord

Hoe komt het dat ik vreemd en onbekend dataverbruik heb op mijn iPhone?


Beste,

Sinds een paar maanden ben ik van een Android telefoon overgestapt naar een iPhone en ik merk bij de iPhone een vreemd internet verbruik.
Bijna dagelijks wordt er op de achtergrond in 1 sessie ±60mb verbruikt zonder dat er bij mijn weten een app veel informatie uitwisselt.
Er is ook geen vast tijdstip aan gekoppeld, soms gebeurt het in de nacht (terwijl ik wifi ingeschakeld heb? een bekend iOS probleem wellicht?)

ik heb 'My Data Manager' geinstalleerd om te proberen te achterhalen waar deze data heen gaat maar ook hier wordt het weggeschreven onder 'Other' en het verbruik van vandaag is al meer dan het internet verbruik van het systeem dus ook dit is het niet.

Is dit een probleem waar meer mensen last van hebben, en hoe is dit eventueel op te lossen?
Het betreft hier een iPhone 7 met de meest recente iOS versie.

Gegroet!
icon

Beste antwoord door Friesian 6 april 2017, 22:10

Neem dit ook even door...

https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/



Bij gebruik van Wifi zet mobiel data uit. En s-nachts je telefoon op vliegtuigstand en daarna wifi aan. De sim is dan geblokkeerd voor alle verkeer.
Bekijk originele reactie

33 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jacco,

Wat fijn dat je nu duidelijkheid hebt gekregen 🙂 Ga het de aankomende tijd gewoon nog even in de gaten houden, valt je toch iets op wat je niet kunt verklaren, dan heb je veel tips en middelen gekregen om dit uit te vinden. Geeft dit je geen inzicht, laat het dan gerust weten. We denken dan graag met je mee.

@Friesian, ook jij nog bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Angela
Welke synchronisatie?
WhatsApp, mail. Worden media gedownload via uitsluitend Wi-Fi?
Hoi Samantha,

Dat is exact waar ik op doelde met onderstaande vraag!

....
Kan het zijn dat dit een soort 'verzamelverbruik' over een bepaalde periode van de dag is of wordt dit echt per sessie dat er internet wordt verbruikt geregistreerd?

Groeten, Jacco


Dat verklaard zeker een boel, want gedurende zo'n periode is het een stuk reëler dat daar zo'n verbruik aan hangt.

Het lijkt me daarmee opgelost, mocht er nog gekkigheid voorkomen laat ik het horen maar daar ga ik niet vanuit.

Een fijn weekend gewenst!
Groet, Jacco
Badge +7
Hoi Jaccovk,

Wat fijn om te horen dat je verbruik bijna altijd minder is dan 60 MB is nu. Toch al een kleine vooruitgang.

Dat het verbruik vaak plaatsvindt nadat je de wifi verbinding hebt verbroken, is op zich niet zo vreemd. De tijdstippen die je in je verbruik ziet, is namelijk de begintijd van een sessie. Een sessie begint onder andere als er dataverbruik op het netwerk wordt geregistreerd. Als je geen verbinding meer hebt met wifi, en je gaat internetten, wordt er dus nieuw dataverbruik geregistreerd. Dat betekent niet dat je al die MB's precies op dat moment hebt verbruikt. De eindtijd van de sessie zie je namelijk niet.

Ik heb even je verbruik van de 26e erbij gepakt. Ik zie dat er op 26-4-2017 om 7.27 uur een sessie begonnen is van 24.62 MB. Aan de tijdstip van van deze sessie (07:27:06), het tijdstip van de sessie ervoor (23:27:06) en de sessie erna (15:27:06) kan ik zien dat in werkelijkheid één lange verbinding is geweest. Het netwerk geeft om een bepaald aantal uur de gegevens aan ons door. Ze stoppen dan een sessie en beginnen dan een nieuwe, zodat wij je verbruik in rekening kunnen brengen. Je kunt er dus vanuit gaan dat deze datasessie heeft geduurd van 7.27 uur tot 15.27 uur. Over deze tijdsperiode heb je 24.62 MB verbruikt.

Kan dit een en ander verklaren?

Groetjes,
Samantha

@Friesian, bedankt voor het meedenken 🙂
Welke synchronisatie?
Hoe vaak gebeurt synchronisatie?
Nog een toevoeging op bovenstaande: het verbruik is (bijna altijd) minder dan 60 mb sinds ik alle automatische updates heb uitgeschakeld.
Wederom bedankt voor de reacties!

@Jihane ik gebruik niet bijzonder veel internet, muziek/video's streamen doe ik niet of nauwelijks. Het nieuws lezen, whatsappen, af en toe Facebook en Snapchat; daar houdt het vaak wel mee op.

Ik heb Facebook er eens af geknikkerd om te kijken welk verschil dat maakt: 2 dagen lang geen vreemd verbruik maar vandaag was dat verbruik er wel weer. Wat mij nu op valt: dit verbruik vind plaats ongeveer een half uur nadat ik geen WiFi meer heb. Ik heb mijn geschiedenis er even op nageslagen en de grotere dataverbruiken vinden opvallend plaats kort nadat ik geen WiFi verbinding meer heb (omdat ik van huis ga).

Werpt dit een ander licht op het verbruik?
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor je extra aanvulling, Friesian! Goed om te zien dat we zo met z'n alle een steentje kunnen bijdragen en Jaccovk kunnen helpen.

Groetjes,
Angela
@Jaccovk
In je reacties komt Facebook naar voren als de grote data slurper. Probeer eens Facebook Lite. Die zou minder data gebruiken. Franswon gaf al aan dat simyo de gegevens in blokjes van 59 MB verwerkt. Deze blokjes kunnen 1 data sessie zijn. De sessie bestaat uit een start en einde, bij gegevensgebruik op je telefoon zou een indicatie zichtbaar moeten zijn van wat er actief is - geldt ook voor een data monitor.

Achtergrondprocessen, synchronisatie, updaten kunnen spelen. Vooral de updaten kunnen wel een 50 MB geven. Maar het gros van de Achtergrondprocessen op een dag zouden toch wel in kb kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Jacco,

Wat goed dat je je verbruik zo monitort 🙂 Hoe ziet je dataverbruik eruit elke dag? Als in, wat voor online activiteit vertoon je ongeveer per dag? Hoeveel data zou je graag willen verbruiken elke dag? Ik denk dat het moeilijk te peilen is - zo heb ik net mijn eigen verbruik bekeken ter vergelijking, en ik zie dat ik minstens 100 MB per dag verbruik, terwijl ik niet de hele dag vastgekluisterd zit aan mijn mobiel. Ik stream muziek als ik in de trein zit, ik check Facebook soms, ik controleer mijn e-mails en berichtjes, en stuur/ontvang soms wat foto's of video's via Snapchat. Ook lees ik graag online artikelen op de website van de NRC of de Correspondent. Ik vertel je dit zodat we samen naar jouw verbruik kunnen kijken. Wat voor mobiele internetter ben jij? 🙂

Ik heb hier ook een interessant artikel over gevonden. Dit zal natuurlijk niet één op één samenhangen, maar het kan wel een ruwe maatstaf zijn.

Laat je me weten hoe jouw verbruik eruit ziet?

Groetjes,
Jihane
Goedemorgen,

Het automatisch afspelen van filmpjes op Facebook had ik al uitgezet, was ook al een paar keer genoemd.

Het komt ondertussen niet meer dagelijks voor maar zo'n beetje om de dag, ik heb alle automatische updates en dergelijk uitgeschakeld. De grootte verschilt nu ook, rond de 40 à 50 mb.

Het is dus al wel beter geworden maar ik wordt er nog niet vrolijk van aangezien het nog steeds meer dan de helft van mijn dagelijkse verbruik is. Kan het zijn dat dit een soort 'verzamelverbruik' over een bepaalde periode van de dag is of wordt dit echt per sessie dat er internet wordt verbruikt geregistreerd?

Groeten, Jacco
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jaccovk,

Ondanks dat je er niet gelukkiger van wordt, ben ik blij dat er toch wel licht op je verbruik geworpen wordt. Hoe meer je weet, hoe beter je met je verbruik om kunt gaan. Facebook kan inderdaad veel MB's opslokken, omdat er regelmatig bijvoorbeeld foto's en video's geladen worden.

Wist je trouwens dat Facebook graag video's meteen al afspeelt als je ze ziet, zonder nog op 'Play' te drukken? Dat kan ook data verbruiken. Hier lees je hoe je dat uitschakelt.

Laat je me weten wat je nog meer te weten komt?

Groetjes,
Jihane
Het lijkt er ondertussen sterk op dat toch Facebook de grootgebruiker was. Vreemd blijft het wel dat er soms redelijke hoeveelheden data (30-40mb) worden gebruikt terwijl ik thuis ben maar dat zal een ander probleem zijn.

Als ik over een paar dagen meer weet laat ik het horen.
Badge +7
Hoi Jaccovk,

Wat jammer dat er nog steeds onduidelijkheid is over je verbruik! Laat je me één ding voorop stellen: als je telefoon verbonden is met wifi, kan je telefoon geen verbinding maken met mobiel internet. Je geeft aan dat je wifi-assistentie uit hebt staan. De enige mogelijkheid is dan dat je telefoon geen verbinding heeft gehad met wifi op dat moment.

Ik raad je aan om in je telefoon bij Instellingen > Mobiele data, je gegevens opnieuw in te stellen. Je telefoon gaat hiermee vanaf dat moment de gebruikte MB's weer bijhouden. Geeft dit meer duidelijkheid waaraan de MB's op gaan?

Groetjes,
Samantha

@Friesian en franswon, heel erg bedankt voor jullie hulp! 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jacco,

Als een update gestart is wil die verder... ik ben geen iPhone kenner, ik ben meer gespecialiseerd in Android.

Voor mij is het nu ongeveer bedtijd, dus vandaag kan ik niet verder meer reageren.
Hoi Franswon,

Dat is toch juist het idee van de WiFi assistentie? Deze heb ik uit staan.

Over welke updates hebben we het hier precies dan? Kleine systeem updates of app updates? Ik heb alle automatische updates die ik kon vinden uitgeschakeld namelijk, als er iets ongevraagd gaat updaten zou dat wel een bekender probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jacco,

Als het mobiel internet ook aanstaat dan kan deze de Wi-Fi verbinding overnemen als die te zwak is en de download voortzetten. Dus thuis of op een vertrouwde Wi-Fi je mobiel internet uitzetten op je mobiel of vliegtuigstand aan zoals Friesian aangeeft.

Het updaten is en systeem-app, deze zie je niet zomaar staan om in of uit te schakelen.
Ga ik eens een paar dagen proberen, thanks. We jammer dat ik tegen dit probleem aanloop, verder bijzonder tevreden met de overstap naar een iPhone. Wederom bedankt voor de hulp en ik ga het weer een paar dagen aankijken.
Zet, wanneer mogelijk, vluegtuigstand aan en daarna Wi-Fi.
Ah ja, check. Maar als ik de automatische downloads heb uitgeschakeld en ik ben verbonden met de WiFi (tenzij deze verbinding verbroken was zonder mijn weten?) dan zou dat toch niet mogen kunnen?

Ik heb nu voor bijna alle apps het internet verbruik uitgeschakeld, deze hadden sowieso bijna niets verbruikt maar wie weet helpt dit wel…

Andere suggesties zijn uiteraard welkom!
Reputatie 7
Badge +9
Als de datastream groter is dan ong. 60 MB wordt de hoeveelheid opgesplitst in blokjes van ong. 60 MB in de weergave van het verbruik, zie ook mijn eerste reactie!
Ook dit heb ik al gedaan. Het is ook vreemd dat er data wordt verbruikt terwijl ik met de WiFi verbonden ben. Aangezien het altijd rond de 60 mb is twijfel ik er aan of dit iets met updates te maken heeft, dan zou de grootte wel meer variëren lijkt me.
Het lijkt alsof er bij FB instellingen veranderd moeten worden. Lees onderstaande eens door, in het verleden is al eens geadviseerd om bij FB het automatisch afspelen van filmpjes (mobiel) uit te schakelen.
https://www.appletips.nl/facebook-het-automatisch-afspelen-van-videos-in-ios-uitschakelen/
Hoi Franswon,

Dan moet dit toch ergens uitgeschakeld kunnen worden? Voor zover ik weet en kan vinden heb ik alle automatische updates uitgezet. Of kan ik ergens iets over het hoofd hebben gezien?

Reageer